جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی و استاد علی اکبر رشاد

شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران با سخنرانی آیت الله اعرافی و استاد رشاد، پنج شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ افتتاح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با اعلام این خبر گفت: انقلاب اسلامی در ایران معلول گره حکمت نظری به عملی و خروج دین از حوزه درونی عقل و قلب و ذهن به سمت تحقق عینی و اجتماعی بوده است، در این میان خواسته انسان مومن انقلابی پاسخ گویی به نیازهای فکری ومعنوی اقتصادی وسیاسی و اجتماعی بوده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تهران در بیان کاربرد فقه در دنیای امروز، اظهار کرد: از جمله علوم دینی که با عینیت و عمل انسان دین دار گره خورده است فقه است که در چارچوب حرمت وجوب و استحباب و کراهت می پردازد بعد از انقلاب اسلامی مساله انسان مومن انقلابی تعیین چارچوب های تکلیف رفتاری در ابعاد کلان سیاسی واجتماعی و اقتصادی بوده است که منجر به ظهور اندیشه های تحول گرایانه فقیهانی هم چون شهید صدر و امام خمینی ره …گردید که از جمله برون داد این اندیشه ها می توان تدوین قانون اساسی و نیز سازمان دهی ساختا ر سیاسی بوده است.

وی با بیان اینکه فقه شیعه بعد از انقلاب اسلامی با چالش ها و فرصت هایی مواجه شد، گفت: از جمله چالش های فقه ورود مستقیم فقها در امر حکومت بود با توجه‌ به‌ نبود تجربه های حکومت داری با چالش هایی مواجه شد. دومین مساله مواجه با رقیب جدی ای در حوزه مدیریت زندگی انسان مدرن است که در قالب علوم انسانی مدرن باید ونباید رفتاری انسان را شکل می دهد این امر رقیب جدی برای همه ادیان ازجمله اسلام گردیده است .

همتی در بیان فلسفه تاسیس مراکز آموزش عالی حوزوی، اظهار کرد: در پاسخ به این مساله برخی نهادها و مراکز ایجاد گردید که بیشترین تلاش آنها در حوزه مبانی نظری بوده و در حوزه رفتار وعمل برخی تلاش ها در حوزه فقه وحقوق شکل گرفت. این مراکز معمولا در حاشیه حوزه‌های علمیه شکل گرفت و عملا در درون نهاد حوزه دو جریان به وجود آمد، اما فضای حوزه هم چنان در همان فضای غیر حکومتی در حال تنفس بود که عملا بسیاری از نخبه گان حوزوی را راهی دانشگاه‌ها کرد و آسیب هایی را در بر داشته است.

وی افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام از اواسط سال ۱۳۸۵ فعالیت های خود را آغاز کرده و در رشته های تخصصی حوزه به تربیت دانش پژوهان همت گمارده است. با توجه به این ضرورت و دغدغه در دور دوم فعالیت های خود به تولید نظریه و طراحی و راه اندازی رشته های فقه تخصصی پرداخته است این امر از سال ۱۳۹۶در حوزه تهران آغاز گردید تشکیل حلقه فقه نظام ساز با دعوت از اندیشمندان مختلف و تشکیل جلسات مداوم و نیز تشکیل گروه‌های علمی فقه السیاسه فقه التربیه و فقه وحقوق مالکیت فکری و فقه زیست فن آوری و جذب دانش پژوه در این رشته ها از جمله فعالیت های موسسه بوده است. در این میان در سال ۱۴۰۰ با توجه به درخواست فضلای حوزه علمیه قم برای استفاده از دروس موسسه و فضای علمی و فقهی و بهره مندی از اساتید مبرز در راستای راه اندازی فقه های تخصصی شعبه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در قم دایر گردید. امسال با جذب دانش پژوهان در رشته مدرسی فقه واصول به دنبال تربیت طلاب با رویکرد فقه نظام است.

زمان برگزاری افتتاحیه:

آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور و استاد علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، در محل موسسه در شهر مقدس قم به آدرس میدان سعیدی، خیابان هفتم تیر، کوچه ۱۲ تقاطع اول برگزار می شود.

علاقمندان می توانند این مراسم را به صورت زنده و مستقیم از طریق اسکایپ دنبال کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی رشادت IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    بسیار عالی