شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دروس خارج

حوزه/ سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی در حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد از سوی مدارس و مراکز حوزه علمیه قم، مدرسه سطح چهار حوزه علمیه خراسان و دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان در جهت پاسخگویی به این نیازهای نظام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی با مسائل جدید و مستحدثه‌ای روبرو شدند که برای پاسخ به آن‌ها نیاز بود تا در عین توجه به فقه سنتی، فقه نظام را نیز مدنظر قرار دهند.

همین امر سبب شد، حوزه علمیه کم و بیش به مسائل جدید و مبتلابه ورود داشته باشد، ولی این ورود به صورت سازمان یافته نبود و فعالیت‌ها بیشتر شکل جزیره‌ای به خود گرفته بود، تا این‌که رهبر معظم انقلاب در سفر به قم و دیدار با علما و فضلای حوزه بر تأمین نیازهای نظام توسط حوزه‌های علمیه تأکید ویژه‌ای کردند.

مقام معظم رهبری در سخنانی حوزه علمیه را مادر نظام دانستند و گفتند: «‌از آن طرف، حوزه‌های علمیه هم نمی‌توانند بی تفاوت بمانند. حوزه‌ی علمیه، بخصوص حوزه‌ی علمیه‌ی قم مادر این نظام است… نظام از حوزه‌ها حمایت می‌کند، حوزه‌ها از نظام حمایت می‌کنند؛ همکاری می‌کنند، به یکدیگر کمک می‌کنند.»

همین تأکید رهبر معظم انقلاب سبب شد تا مراجع معظم تقلید، علما، فقها و مسئولان حوزه از جمله مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، اعضای شورای عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین و… نگاه ویژه‌ای به این مسأله داشته و مکرراً در مباحث خود، بر پاسخگوی حوزه به نیازهای نظام اسلامی که از آن به مسائل مستحدثه یاد می‌شود تأکید کنند. مسائل مستحدثه‌ای که به دلیل پیچیدگی‌های دنیای مدرن روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

خوشبختانه چند سالی است که حوزه علمیه به صورت جدی و البته با برنامه منسجم و منظم در عرصه فقه نظام ورود داشته و در جهت پاسخگویی به مسائل مستحدثه و جدید حکومت اسلامی، دروس خارج متعددی را با حضور اساتید برجسته خود برگزار می‌کند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مدارس و مراکز حوزه علمیه قم، مدرسه سطح چهار حوزه علمیه خراسان و دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان اقدام به برگزاری سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی در حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد کرده که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

گفتنی است: طلاب و فضلای علاقه‌مند، می‌توانند لیست دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه قم را در سامانه نجاح به آدرسhttp://login.ismc.ir/ مشاهده و آن‌ها را انتخاب کنند.

دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه قم

سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه قم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ۲۰ درس شامل فقه روابط اجتماعی، فقه نظام سیاسی، تفسیر اجتماعی قرآن، فقه سیاسی، فقه تقنین، فقه مالکیت، فقه پیشگیری از جرم، مکتب و نظام اقتصادی اسلام، فقه رمز ارز، فقه سیاسی، بانکداری و معاملات جدید، فقه نظام سیاسی، فقه نظام جامع خانواده، فقه القضاء، فقه الاخلاق، فقه فضای مجازی، فقه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی، فقه امنیت خارجی، فقه روابط بین‌الملل و فقه تربیت برگزار می‌شود.

دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه خراسان

دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه خراسان نیز شامل ۱۷ درس در موضوعات فقه حکومتی، فقه معاشرت، فقه پزشکی، فقه فضای مجازی، فقه اقتصادی، فقه نظام اجتماعی اسلام، فقه خانواده، فقه موسیقی و غنا، فقه شعائر و فقه سلوک اجتماعی برگزار می‌شود.

دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه اصفهان

دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه اصفهان نیز در موضوعات فقه سیاسی، فقه الحدود، فقه سبک زندگی، فقه الاقتصاد و فقه سرقت برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    جای درس خارج طب واقعا خالیه حتی رشته تخصصیشم تا جایی که من اطلاع دارم توی موسسات نیست چقدر طلاب و علما به خاطر دور بودن از همین آموزه ها از جامعه حوزوی متاسفانه گرفته میشن که در دوران کرونا این خلا بیشتر حس میشه امیدوارم حوزه این رشته مهمو به نظام آموزشیش برگردونه