پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نعمت الله آزموده

حوزه/ عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: استفاده از ظرفیت اقتصادی شرقِ جغرافیایی و پیمان‌های منطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای که با پذیرفته شدن ایران به‌عنوان عضو دائم زیرساخت اصلی آن فراهم شده، ازجمله گام‌های عملی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، به تبیین اهمیت و ضرورت خنثی‌سازی تحریم‌ها پرداخت و اظهار کرد: با برداشتن گام‌های عملی بر اساس یک نقشه راه دقیق می‌توان راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌های دشمنان را عملیاتی و اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه در این راستا کاهش وابستگی به نفت یک گام اساسی و زیربنایی است، افزود: ایجاد درآمدهای پایدار با اصلاح نظام مالی و اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی، جایگزین کردن صنایع سودآور اقتصادی مثل گردشگری به‌جای صادرات نفت، گسترش صنعت کشاورزی و معادن، جایگزین کردن انرژی‌های نو و پاک سوخت هسته‌ای و زیستی به‌جای سوخت فسیلی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی با اتخاذ راهکارهای درست ازجمله گام‌هایی است که باید در مسیر کاهش وابستگی به نفت برداشته شود.

حجت‌الاسلام آزموده در ادامه با اشاره به اینکه پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و شرکای راهبردی به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تحریم‌ها است، اضافه کرد: آمادگی برای استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری، انعطاف‌پذیری کشور در برابر تحریم‌ها را افزایش می‌دهد. این سیاستی بود که دولت قبل به‌درستی پیگیری نکرد درحالی‌که امکان این کار با کشورهایی مانند عراق و چین و هند و... بود.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت اقتصادی شرقِ جغرافیایی و پیمان‌های منطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای که با پذیرفته شدن ایران به‌عنوان عضو دائم زیرساخت اصلی آن فراهم شده است و استفاده از ابتکار کمربند و جاده اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کرویدور شمال- جنوب ازجمله گام‌های عملی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اهمیت و ضرورت تقویت دیپلماسی منطقه‌ای، گفت: همگرایی منطقه‌ای امروز یک اصل مهم در شکوفایی اقتصاد است، ایران با دارا بودن مرزهای مشترک با ۱۵ کشور دومین کشور دنیا ازاین‌جهت است.

وی با تأکید بر کمرنگ کردن نقش دلار در اقتصاد، گفت: برای این مهم تکلیف ارز ترجیحی باید معلوم شود که آیا می‌ماند یا حذف می‌شود و اگر می‌ماند چگونه در شکوفایی تولید داخلی، توزیع و هزینه می‌شود؟

حجت‌الاسلام آزموده تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پتروشیمی را از دیگر راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌ها برشمرد و افزود: ایران در این میدان ظرفیت زیادی دارد که سهم زیادی در شکستن تحریم دارد، نمونه بارز آن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که ایران را در بنزین خودکفا کرد و مجموعه این عوامل بازدارندگی اقتصادی را برای کشورمان به وجود خواهد آورد و بر اقتدار ایران اسلامی خواهد افزود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha