پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سیده زهرا حسینی

حوزه/ مدیر کل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) گفت: بدون تردید ارتقای سطح بینش، معرفت و مهارت زوجین، لازمه تقویت نهاد خانواده در جهان کنونی است.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که خانواده در اسلام از مهم ترین بنیادهای اجتماعی محسوب می شود که در زمینه سازی و ایجاد مقدمات برای تربیت انسان نقش مهم و زیربنایی ایفا می‌کند، ابراز داشت: در ادیان و مکاتب مختلف خانواده دارای اهمیت و جایگاه خاصی است، با این وجود با توجه به جامعیت دین مبین اسلام و نیز اهمیت تشکیل جامعه اسلامی و نقش آن در اجرایی کردن فرامین الهی و اعتلای انسانیت به سمت قرب الی الله، خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی در جامعه اسلامی، از جنبه ها و زوایای مختلف مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

وی گفت: در این بین با توجه به هجمه های دشمنان و نیز بعضاً عدم کسب معرفت و مهارت در تشکیل خانواده و اعتلای آن، با آسیب هایی در این حوزه مواجهه هستیم.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر با توجه به نقش دولت‌ها در جوامع و قانونگذاری و اجرای قوانین و نقش آن در تقویت و یا تضعیف بنیان‌های خانواده، قطعاً یکی از وظایف دولت ها شناخت نظام مند و ساختارمند این آسیب‌هاست تا پس از شناسایی آن بتوان با اولویت بندی و تعیین وظایف هر بخش در جامعه، قدمی در راستای مواجهه با آسیب ها و حل مسائل و معضلات این حوزه برداشت.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان داشت: با توجه به محوریت خانواده و زیست اسلامی در سبک زندگی ایرانی به ویژه در شهرهای کوچک و نیز وجود زیرساخت اندیشه، تفکر و زندگی مذهبی، در کشور، می توان ناظر بر این نقاط قوت و فرصت، راهبردهایی را تدوین و اجرایی کرد؛ راهبرد هایی همچون بازخوانی مبانی و اصول معرفتی در قرآن و روایات در راستای دستیابی به حیات طیبه و فراهم آوردن زیرساخت های مطالعاتی فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از زندگی مردم ایران در تاریخ معاصر و قدیم، ضمن آن که  همچنین می‌توان با تقویت و ارتقاء بینش ملی-مذهبی پیرامون هویت اسلامی و ایرانی، مبانی و اصول زیست اسلامی را تبیین و نهادینه سازی کرد و در عین حال زوایای پنهان و آشکار سبک زندگی غربی را در سطوح مختلف برای مردم تبیین و تشریح نمود.

 وی یادآور شد: در همین راستا پیشنهاد می‌شود، کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف با رویکرد زیست مذهبی- ملی جهت بررسی و پیشنهاد برنامه های بنیادین و عملیاتی در سطح خرد و کلان تشکیل شود، با این هدف که کارگروه‌های یادشده با تدوین نقشه راه، به مطالعه و بررسی و به‌روزرسانی محتواهای آموزشی رسمی و غیررسمی در سطوح مختلف آموزشی، براساس سبک زندگی و هویت اسلامی _ ایرانی به منظور استحکام بنیان‌های خانواده گام بردارند و در ابعاد مختلف بینشی، گرایشی و کنشی با برنامه ریزی هدفمند به دنبال نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی باشند.

مدیر کل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) گفت: با عنایت به همه ظرفیت‌های موجود فرهنگی و اجتماعی از قبیل مساجد، مدارس، حوزه، دانشگاه، رسانه، منشورات، مکتوبات، تشکل های مردم نهاد و... می بایست در فضای حقیقی و مجازی با نگاه تشکیلاتی وارد عمل شده و البته نقش و وظایف هر گروه را تعیین و برنامه‌ها را در سطوح مختلف کشور از دستگاه های قانونگذار تا اجرا و نظارت مشخص کرد.

 وی در خاتمه افزود: همچنین در سطوح بالاتر و در جمع فرهیختگان می‌توان با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی علمی- ترویجی و علمی - پژوهشی از زوایای مختلف، اهمیت و جایگاه خانواده در اسلام و نقش اعضای خانواده در استحکام بخشی به پایه‌ها و بنیان‌های این بنای کوچک اسلامی را مورد بررسی قرار داد و بدین وسیله از راهکارهای علمی و عملیاتی که ماحصل این نشست‌های نخبگانی خواهد بود، بهره‌مند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha