شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یمن،مارب

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

واکسن نزده ها محدود شدند

رئیس سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد، همه سازمان‌ها از فردا یکم آبان از حضور کارمندانی که حداقل دُز نخست واکسن را دریافت نکرده‌اند، در محل کار جلوگیری خواهند کرد.براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت شرط فعالیت مشاغل هم از فردا اول آبان این است که صاحب صنف حداقل دز نخست واکسن کرونا را زده باشد. همچنین جمعه، ۳۰ آبان نخستین نماز جمعه تهران پس از همه‌گیری کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به امامت حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری در دانشگاه تهران اقامه می‌شود. محموله واکسن «اسپوتنیک وی» حاوی ۷۰۰ هزار دُز وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شد. این محموله بخشی از محموله ۲ میلیون دزی واکسن اسپوتنیک است که قرار است هفته اینده وارد کشور شود. با ورود این محموله آمار واکسن‌های وارد شده از ۱۲۰ میلیون دُز گذشت. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۷ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۵۰ دُز رسید. وزیر بهداشت می‌گوید هفته اینده به امار تزریق بیش از ۵۴ میلیون برای دز اول می‌رسیم و این یعنی ۸۰ درصد جمعیت هدف دز اول واکسن را دریافت کرده اند.

منبع:شبکه خبر

طارمی بالاتر از رونالدو و مسی ایستاد

مهاجم ایرانی تیم فوتبال پورتو، دونده‌ترین مهاجم لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت.بعد از پایان دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، مهدی طارمی در بین تمامی مهاجمان لیگ قهرمانان بیش‌ترین تحرک را داشته و ۳۳ کیلومتر مسافت را در ۳ بازی طی کرده است. طارمی اکنون بالاتر از تمام بازیکنان در صدر دونده‌ترین بازیکنان این مسابقات قرار دارد.

منبع:شبکه خبر

ایست قلبی وزارت فرهنگ تکذیب شد

خبری که در فضای مجازی چرخید، اعلام شده بود که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در هنگام سفرش به اردبیل دچار سکته قلبی شده است و او را برای معالجه به تهران منتقل کرده‌اند. روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی این خبر را کذب دانست و اعلام کرد که عزت الله ضرغامی دچار حمله قلبی نشده است و حال او کاملاً خوب است. همچنین روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد: ضرغامی بر اساس برنامه قرار بود شب گذشته از سفر اردبیل به تهران برگردد که به‌دلیل شرایط نامساعد جوی پرواز به امروز صبح موکول شد، او امروز در برج میلاد در مراسم شرکت کنندگان کنفرانس وحدت سخنرانی می‌کند. ‏ضرغامی نیز در توییتی نوشت: "در میان برنامه های فشرده اردبیل، یک سرم تقویتی زدم و مجدداً ساعت ها در سرعین با مردم بودم! شایعه‌ی امروز خیلی خوب بود!اجمالا فهمیدم خیلی ها، نگران من هستند!امشب برای مهمانان خارجی در برج میلاد سخنرانی دارم. "

منبع:مهر

جدیدترین تصویر خلیج فارس از فضا منتشر شد

"شین کیمبرو"(Shane Kimbrough) "، فضانورد ناسا، به تازگی تصویر جدیدی از خلیج فارس در صفحه توییتر خود منتشر کرده است.این فضانورد تصویری از خلیج فارس از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشت و در توضیح آن نوشت: این نما از خلیج فارس در شب را در حالی که فضاپیمای دراگون در جلوی تصویر قرار دارد، دوست دارم. در این تصویر عربستان سعودی، ایران، قطر، بحرین و امارات متحده عربی دیده می‌شود. این فضانورد که اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر است قرار است اوایل ماه نوامبر به زمین بازگردد. او در روز چهارم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با ماموریت کرو-۲ به ایستگاه فضایی رسید.

منبع:ایسنا

کرونا به سیروس‌پور امان نداد

رییس پیشین فدراسیون کشتی پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.پرویز سیروس‌پور، رییس و دبیر پیشین فدراسیون کشتی در اثر بیماری کرونا و عوارض آن دار فانی را وداع گفت. مرحوم سیروس‌پور ۸ مهر به دلیل ابتلا به کرونا و در حالی که ۶۰ درصد ریه وی درگیر این ویروس شده بود، در بیمارستان بستری شد و شدت بیماری باعث آسیب مغزی این پیشکوست خوشنام کشتی ایران شده بود.

منبع:ایسنا

غفوریان"نیسان آبی" را متوقف کرد

تهیه‌کننده سریال «نیسان آبی» از توقف ضبط این سریال در پی بستری شدن مهران غفوریان در بیمارستان و عمل قلب باز این بازیگر خبر داد. احسان ظلی‌پور درباره ادامه ضبط سریال نمایش خانگی «نیسان آبی» با توجه به مشکلی که برای مهران غفوریان ایجاد شد، با بیان اینکه ضبط سریال با بیمار شدن این بازیگر متوقف شده است، توضیح داد: مهران غفوریان قبل از این هم چون در سریال «خاتون» بازی داشت، به صورت پراکنده سر صحنه «نیسان آبی» حاضر می‌شد؛ برای همین در قسمت‌های باقیمانده این مجموعه حتما باید حضور داشته باشد. ما فعلا کار ضبط سریال را متوقف کرده و برای قسمت‌های باقیمانده منتظر آقای غفوریان مانده‌ایم تا ان‌شاءالله بهبودی کامل پیدا کرده و سر پروژه بازگردد. او افزود: حدودا دو تا سه هفته از کار سریال «نیسان آبی» باقی مانده است اما ما پنج قسمت آماده پخش داریم و فکر نمی‌کنم تأخیری در پخش سریال ایجاد شود. ظلی‌پور در پایان گفت: ما منتظر می‌مانیم تا حال مهران غفوریان بهتر شود و ادامه کار را بگیریم. پزشک معالج ایشان گفته است که به امید خدا تا یک ماه دیگر بهتر می شوند و برای ادامه کار بازمی‌گردد؛ آن موقع قسمت‌های باقیمانده ضبط می‌شود.سریال «نیسان آبی» به کارگردانی منوچهر هادی، تهیه‌کنندگی احسان ظلی پور و نویسندگی کمیل روحانی این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و تا به حال یک قسمت از این سریال کمدی با بازی حسین یاری و مهران غفوریان، یکتا ناصر و بهناز جعفری عرضه شده است.

منبع:ایسنا

رکورد طولانی‌ترین ابتلا به کووید-۱۹ شکسته شد

زنی که سرطان را شکست داده بود به نوع جدید کروناویروس مبتلا شد و رکورد طولانی‌ترین ابتلا به کووید-۱۹ را شکست.این زن ۴۷ ساله در بهار سال ۲۰۲۰ به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در موسسه ملی سلامت در مریلند بستری شد. عفونت او به مدت ۳۳۵ روز با تست‌های مثبت، علائم طولانی مدت و دستگاه اکسیژن در خانه ادامه یافت.نویسندگان این مقاله که تحقیقات‌شان به صورت پیش‌چاپ در مجله‌ی "medRxiv" منتشر شده است گزارش دادند که براساس آزمایش‌های این فرد، سطح ویروس در بدن وی پس از ابتلای اولیه کاهش یافته و به سختی قابل تشخیص بود اما در ماه مارس سال ۲۰۲۱ سطح ویروس در بدن او بار دیگر افزایش یافت. محققان ژنوم نمونه‌های اولیه ویروس که در بدن او یافت شده بود را با نمونه‌های جدید مقایسه کردند و دریافتند که این ویروس، نوع مشابهی است. به بیان دیگر، این بیمار مجددا به کووید-۱۹ مبتلا نشده بود بلکه بیماری او به مدت تقریبا یک سال ادامه یافته بود. به گزارش "ساینس مگزین"(Science Magazine)، به نظر می‌رسد علت باقی ماندن ویروس در بدن این بیمار برای مدتی طولانی، ضعف سیستم ایمنی در نتیجه‌ی درمان لنفوم باشد که نوعی سرطان در سیستم ایمنی است. این بیمار سه سال قبل با درمان "سلول تی کایمریک" (CAR T-cell) با موفقیت درمان شده بود اما سیستم ایمنی او به دلیل از بین رفتن بیشتر سلول‌های B که سازنده آنتی‌بادی هستند ضعیف شده بود. چنین مواردی به ندرت در بیمارانی با نقص ایمنی مشاهده می‌شود. برای مثال بیماری با سرطان خون به مدت ۷۰ روز مبتلا به کووید-۱۹ بود و مردی در بریتانیا برای مدت ۱۰ ماه به کووید-۱۹ مبتلا بود. محققان در نمونه‌های کروناویروس این بیمار که مبتلا به سرطان لنفوم بوده است دو جهش حذفی یافتند که یکی از آنها در ژن‌های کد کننده پروتئین سنبله ویروس و دیگری در خارج از پروتئین سنبله بود. چنین مواردی نادر هستند اما می‌توانند باعث به وجود آمدن جهش‌های جدید شوند زیرا ویروس زمان بیشتری برای تکامل در اختیار دارد. این بیمار در نهایت درمان شد و از ماه آوریل تاکنون تست‌های او منفی بوده است.

منبع:ایسنا

یمن منطقه‌ راهبردی را را آزاد کرد

منابع یمنی روز جمعه اعلام کردند، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی منطقه راهبردی «نجا» واقع در شهرستان الجوبه در جنوب یمن را به کنترل خود درآوردند. بر اساس این گزارش، نیروهای یمنی پس از درگیری‌های شدید که ده‌ها کشته و زخمی داشت، منطقه راهبردی نجا را تصرف کردند. پیشروی نیروهای یمنی در مأرب در حالی صورت می‌گیرد که مناطق مختلفی در این استان زیر آتش بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار دارد. عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد. بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

منبع:ایرنا

پیش فروش ایران خودرو آغاز شد

گروه صنعتی ایران خودرو هم زمان با هفته وحدت، طرح پیش فروش شش محصول خود را با موعد تحویل حداکثر یک ساله به اجرا می‌گذارد.در این طرح که از امروز پنجشنبه ۲۹ مهرماه آغاز و تا یکشنبه دوم آبان ادامه خواهد داشت، شش محصول تارا با گیربکس دستی، دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، راناپلاس و سورن پلاس عرضه می‌شود. موعد تحویل محصولات از مهر تا آبان سال ۱۴۰۱ تعیین شده است. مشتریان برای ثبت‌نام نهایی از طریق قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای ناظر در روز دوشنبه سوم آبان ماه انتخاب خواهند شد. مراسم قرعه‌کشی هم زمان در سایت ایران خودرو به نشانی ikco.ir و صفحه این شرکت در آپارات به نشانی ikco_ir به صورت زنده پخش خواهد شد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند.

منبع:شبکه خبر

پایگاه آمریکایی التَنَف موشک باران شد

منابع خبری از حمله به پایگاه آمریکایی التَنَف در استان حمص در جنوب سوریه خبر دادند.برخی خبرها حاکیست: علاوه بر پنج فروند پهپاد انتحاری، ده‌ها راکت هم در حمله به التنف به کار گرفته شده است. این نخستین حمله به پایگاه تروریست‌های آمریکایی در سوریه است. «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا (سنتکام) خبر حمله را تایید کرد. اگرچه جزئیات بیشتری درباره تلفات و خسارت احتمالی این حمله منتشر نشده، اما «المیادین» اعلام کرده در حمله موشکی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در التنف، خوابگاه نظامیان و پادگان‌های نظامی هدف قرار گرفته‌اند و این حمله به آتش‌سوزی منجر شده است. منطقه التنف در مثلث مرزی سوریه با اردن و عراق واقع و هم اکنون در اشغال نظامیان آمریکاست.

منبع:شبکه خبر

ترکیه باند جاسوسی موساد را متلاشی کرد

سازمان اطلاعات ترکیه از دستگیری یک باند ۱۵ نفرۀ جاسوسی موساد در ۴ استان این کشور خبر داد.بر اساس اطلاعات اعلام شده از سازمان اطلاعات ترکیه این افراد که در پنج خانۀ تیمی سه نفره در شهرهای مختلف ترکیه مستقر بودند از یک سال پیش تحت تعقیب قرار داشته اند. این افراد دانشجویان موفق ترکیه و خارجی را تحت نظارت قرار داده و بیوگرافی آنان را جمع آوری می‌کرده اند و در مورد چگونگی ورود دانشجویان فلسطینی به ترکیه و اینکه دولت ترکیه چه امکاناتی در اختیار آنان می‌گذارد اطلاعات جمع آوری کرده و از طریق یک برنامۀ رمزگذاری شده به رژیم صهیونیستی ارسال می‌کردند. جمع آوری اطلاعات مربوط به صنایع دفاعی ترکیه، انجمن‌ها و سازمان‌های مختلفی که در ترکیه فعالیت دارند و ارسال این اطلاعات به مرکز موساد از دیگر فعالیت‌های این شبکه جاسوسی بوده است. اعضاء این شبکۀ جاسوسی که همگی دارای اصلیت عرب هستند از مدت‌ها قبل علیه ترکیه جاسوسی کرده و اطلاعات مربوط به دانشجویان نخبه ترک و خارجی را به فردی به نام آ. ز. که دارای پاسپورت اسراییلی و از جاسوسان اصلی موساد بود می‌دادند. رسانه‌های ترکیه پس از عملیات افشای قتل جمال خاشقجی، از این رویداد به عنوان بزرگترین عملیات ضد جاسوسی در این کشور یاد می‌کنند. سازمان اطلاعات ترکیه می‌گوید اعضاء این شبکه جاسوسی برای لو نرفتن، در طول دوران جاسوسی به اسراییل نرفته و بارها در اروپا و آفریقا و عمدتا در زاگرب، بخارست، زوریخ و نایروبی با اعضاء ارشد موساد بصورت رو در رو دیدار کرده و دستورالعمل دریافت می‌کردند.

منبع:شبکه خبر

رییسی وعده گشایش داد

سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه در دیدار نخبگان و منتخبان استان اردبیل در سالن ولایت اظهار کرد: ما امروز دغدغه‌های جوانان، فعالان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را با نگاه رفع محرومیت از چهره استان اردبیل شنیدیم و تلاشمان بر این خواهد بود تا در چهار سال پیش رو مشکلات و نارسایی‌ها را در همه بخش‌ها رفع کنیم. وی با تبریک میلاد نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق (ع) تصریح کرد: فلسفه میلاد و بعثت نبی مکرم اسلام جز تعلیم و تربیت انسان‌ها و آگاهی بشریت نبوده و تقارن میلاد پیامبر با میلاد امام جعفر صادق (ع) نه تنها تصادفی نیست بلکه حکمت با مفهومی در رهروی طریق حق همچنین پایبندی به اصول انسانی دارد. رئیس جمهور نام و یاد علما و مفاخر بزرگ استان اردبیل را گرامی داشت و گفت: شخصیت‌هایی همچون محقق اردبیلی و مجتهد اردبیلی از سلوک الهی و ارزشی برخوردار بودند و این علمای ربانی راه را برای رسیدن به حق و خداوند به ما نشان دادند. رئیسی افزود: هر چند از محضر شخصیت‌هایی همچون محقق اردبیلی بی‌بهره ماندیم اما با حضور در کلاس درس آیت‌الله مشکینی به عنوان انسان وارسته با سلوک بی‌نظیر تقرب به خداوند را یاد گرفتیم.

منبع:خبرنگاران جوان

اردوغان از  اف-۳۵ منصرف شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه معتقد است که ترکیه و آمریکا در مذاکرات فروش جنگنده‌های F-۱۶ پیشرفت خواهند کرد و آنکارا ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید F-۳۵ به آمریکا پرداخت کرد و آمریکا آن‌ها را به ترکیه تحویل نداد، پس می‌گیرد. وی گفت: «آمریکا به جای برگرداندن مبالغ F-۳۵ پیشنهاد فروش F-۱۶ را به آنکارا داده است. پیش از این قرار بود که واشنگتن جنگنده‌های F-۳۵ خود را به آنکارا بفروشد، اما پس از اینکه ترکیه برای خرید پدافند موشکی از روسیه اقدام کرد، واشنگتن از تحویل جنگنده‌ها خودداری کرد. واشنگتن در ادامه تحریم‌هایی را نیز علیه صنایع دفاعی ترکیه اعمال کرد.» اردوغان در گفتگو با خبرنگاران افزود: «ما این مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار خود را به هر طریقی که شده از آمریکا پس می‌گیریم.» اردوغان در ادامه بیان کرد: «من معتقدم که ما در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد. در این باره با بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست گروه ۲۰ در رم صحبت خواهیم کرد.» رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد که ترکیه درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده F-۱۶ ساخت لاکهید مارتین و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود را دارد. تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در این مورد گفت: ترکیه و آمریکا در حال گفتگو در مورد احتمال استفاده از پیش پرداخت F-۳۵ برای تامین مالی F-۱۶ هستند. وی ادامه داد: گزینه‌ها برای ما شفاف و مشخص است. ما یا به برنامه F-۳۵ باز می‌گردیم و هواپیماها را می‌گیریم، یا آن‌ها پول ما را پس می‌دهند. در این چارچوب، استفاده از پولی که برای F-۳۵ برای مدرن سازی F-۱۶ پرداختیم در دستور کار است. اتحاد چند دهه‌ای آنکارا و واشنگتن در پنج سال گذشته به دلیل اختلاف سیاست در سوریه، خرید پدافند موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، تنش‌ها در شرق مدیترانه و حقوق بشر تیره و تار شده است. آنکارا گفته امیدوار است در دولت جدید آمریکا روابط بهتری بین دو کشور برقرار شود، با این حال مذاکرات اردوغان و بایدن پیشرفت چندانی نداشته است.

منبع:خبرنگاران جوان

دشمن آبی به دریای کاسپین رسید

سنبل آبی یک گونه مهاجم غیر بومی است، که سالهاست در تالاب عینک و تالاب انزلی شروع به رشد کرده و با تبخیر بالا و وجود ریشه‌های در هم تنیده مسیرهای آبی تالاب را مسدود و خشک کرده است. سنبل آبی علاوه بر خشک کردن تالاب‌ها خطر سرطان زا بودن هم دارد و عده‌ای بدون علم کافی و ندانسته این گونه مهاجم غیر بومی را به منازل خود برده و اقدام به نگهداری از آن‌ها می‌کنند. بر اساس گزارش و بازدید میدانی قبلی خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران جوان از شهر انزلی در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ میزان رویش سنبل آبی در وضعیت محدودی رویت شده بود، اما بر اساس گزارش جدید مردمی با تشدید رویش سنبل آبی در تالاب انزلی ، پل کمربندی که مسیر تردد قایق های زیادی است ، به صورت کامل مسدود شده و همچنین رگه‌هایی از سنبل آبی در سواحل نزدیک به شهر انزلی مانند ساحل جفرود دیده شده است . با توجه به تکثیر بسیار سریع سنبل آبی در تالاب‌ها و رودخانه‌های شمال کشور اگر این گونه مهاجم پاکسازی نشود به زودی شاهد خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها و تالاب‌ها خواهیم بود. با رویت شدن سنبل آبی در نوار ساحلی دریای کاسپین زنگ خطر برای سازمان محیط زیست کشور به صدا در آمده است.

منبع:خبرنگاران جوان

روسیه به آلمان ضرب الاجل گازی داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از بحران گاز و قیمت‌های بی سابقه انتقاد کرد و اتحادیه اروپا را مقصر این کار دانست. رئیس جمهور روسیه گفت: به محض دریافت چراغ سبز از آلمان، می‌تواند تامین گاز طبیعی به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم ۲ آغاز کند. اگر رگولاتور آلمان مجوز عرضه را صادر کند، پس فردا ۱۷.۵ میلیارد متر مکعب عرضه خواهد شد. این خط لوله که از سوی کرملین و شرکای اروپایی آن تامین مالی می‌شود، برای تنظیم فروش تجاری گاز طبیعی باید از آلمان مجوز بگیرد، ولی روند آن ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. روسیه اعلام کرده است که نورد استریم ۲ که ظرفیت صادرات گاز مسکو در بالتیک را دو برابر می‌کند و به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب می‌رساند و می‌تواند به بازار گاز اروپا که با محدودیت عرضه و افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، کمک کند. قیمت گاز در اروپا به دلیل بحران همه گیری کرونا و عرضه کمتر از حد انتظار گاز از سوی روسیه، در آغاز فصل سرما به بالاترین حد خود رسیده است. این امر واکنش برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به همراه داشته است. اسپانیا، ایتالیا و یونان سیستم جدیدی را برای خرید مشترک گاز بین کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده اند.برخی دیگر، از جمله آلمان و هلند نیز نسبت به اصلاح مجدد مقررات اتحادیه اروپا در پاسخ به بحران کوتاه مدت، هشدار می‌دهند.

منبع:خبرنگاران جوان

عربستان برای رژیم صهیونیستی شرط گذاشت

« جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگوی اخیر خود با « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مورد امکان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صحبت کرد. بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس، منابع خبری اعلام کردند که جک سالیوان در جریان دیدار روز 27 سپتامبر با بن سلمان در شهر نئوم این مساله را مطرح کرد و ولیعهد عربستان سعودی نیز دستیابی به آن را دور از دسترس ندانست. این پایگاه خبری اعلام کرد که عربستان سعودی بزرگترین بازیگر منطقه‌ای خواهد بود که توافقنامه‌ای با اسرائیل امضا می‌کند و این توافق‌نامه احتمالاً سایر کشورهای عربی و اسلامی را نیز متقاعد خواهد کرد که از این روش پیروی کنند. این منابع اعلام کردند که سعودی‌ها گفته‌اند این کار مدتی طول می‌کشد و لیستی از اقدامات لازم را ابتدا به سالیوان ارائه کردند. یک منبع آمریکایی گفت که برخی از این نکات شامل بهبود روابط دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان است.هر اقدام عربستان برای ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد بخشی از یک توافق بزرگ است که دربردارنده گام‌های تل آویو در راستای راه حل دو دولتی و اقدامات واشنگتن جهت از سرگیری روابط دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا با بن سلمان است. از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در سفر سالیوان، تلاش برای برقراری آتش بس در جنگ داخلی یمن بوده است؛ جایی که سعودی ها در صدر ائتلافی متجاوز از کشورهای عربی جنایت‌هایی انجام داده‌اند. از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا به دلیل سوابق حقوق بشر عربستان و همچنین قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در سفارت کشورش در استانبول ترکیه از ارتباط با عربستان فاصله گرفته است. قابل ذکر است که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان پنجشنبه گذشته در واشنگتن با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و هیچ یک از دو کشور در بیانیه‌های عمومی خود در مورد این دیدار به عادی سازی با اسرائیل اشاره نکرده‌اند. «آنتونی بلینکن» و سالیوان در دیدار هفته گذشته با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص توافق‌نامه‌های موسوم به «ابراهیم» گفت‌وگو کردند که یک مقام ارشد صهیونیستی پس از دیدار آنها اعلام کرد که حداقل یک کشور در یک سال آینده قطعا به این توافق می‌پیوندد. بر اساس گزارش یک رهبر یهودی، مقامات ارشد دولت بایدن در یک کنفرانس ویدئویی به رهبران یهودی گفتند که آمریکا بی سر و صدا با چندین کشور عربی و اسلامی تعامل دارد که شاید نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل تمایل دارند. امارات متحده عربی ، بحرین ، سودان و مغرب به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم ، که سال گذشته توسط ایالات متحده حمایت شد ، روابط دیپلماتیک کاملی با اسرائیل برقرار کردند. پیوستن عربستان به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل را می‌توان یکی از مهم‌ترین رخدادها در خاورمیانه دانست که به اعتقاد کارشناسان، محمد بن سلمان همانند رهبران کشورهای سازش‌کار مانند بحرین و امارات با نادیده گرفتن مسأله فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha