سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کلیسای ایندیانا میزبان مراسم عبادی مشترک مسلمانان و مسیحیان بود + تصاویر

حوزه/ پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: طبق آمار، روز به روز بر جمعیت مسلمانان، افزوده شده و جمعیت مسلمین تا حدود سال ۲۰۵۰ میلادی با جمعیت مسیحیان دنیا برابر گردیده، بلکه بر جمعیت مسیحیان جهان، غالب شود.

حجت الاسلام حسن طالبیان شریف در گفت گو با خبرگزاری‌حوزه،  با بیان این که  باید نگاهی عمیق به زندگانی و برکات  پیامبراسلام(ص) برای بشریت داشت، گفت:‌ حضرت محمد صلی الله علیه و آله، "رحمه للعالمین " و پیامبر تمام جهان از جن و انس هستند.  به هنگام تولد پیامبر، معجزاتی رخ داد  از جمله: شکست طاق ایوان کسری،‌ شکست حکومت پادشاهان مقتدر ایران؛  خشک شدن دریاچه ساوه؛ خاموشی آتشکده فارس؛ لال شدن پادشاهان جهان در آن روز؛ سرنگونی بتها  و... که همه مقدمه تولد شخصیتی با عظمت بود که جهان بشریت در طول تاریخ ، نظیر او را ندیده بود و در آینده نیز جهان بشریت مانندش را نخواهد دید.

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: در کتب آسمانی گذشته مانند تورات ،انجیل و.... ذکر خیرش آمده بود، پیامبران گذشته، مژده بشارتش را داده بودند و به عظمت ایشان ،اقرار داشتند و به امت های خود، مژده و بشارت قدوم مبارکش را داده بودند. ایشان  "آخرین پیامبر الهی "  و "بهترین پیامبران الهی " است. او از نسل حضرت ابراهیم خلیل الرحمان است، از فرزندش حضرت اسماعیل .حضرت ابراهیم ، خلیل الله بود و کعبه را با کمک فرزندش حضرت اسماعیل، دوباره بنا نمود و تعمیر  نمود. مردم را به حج دعوت نمود.

وی گفت: فرزند بزرگوارش حضرت اسماعیل ، پیامبر خدا بود و در مکه زندگی می کرد و شریعت حضرت ابراهیم(ع) را به مردم می آموخت. حج می گذارد و مناسک حج را به مردم می آموخت . حضرت اسماعیل(ع)، مورد لطف و عنایت خاص خدا بود همچنانکه پدرش حضرت ابراهیم نیز اینگونه بود.

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: داستان اینگونه است که حضرت ابراهیم علیه السلام، سالیان بسیار بود که  صاحب فرزند نمی شد، تا اینکه از  همسرش" هاجر " صاحب فرزند شد. فرزندش ، پسر بود و نامش"اسماعیل " گذاشته شد. حضرت ابراهیم(ع) خوشحال بود که در دوران پیری، فرزند پسری زیبا، خدا به او عنایت کرد.از خدا ، تشکر نمود.او و همسرش ، خوشحال و خوشنود بودند که پس از گذشت چند سال ، حضرت ابراهیم،  حکمی از جانب خدا دریافت نمود که باید این پسر را قربانی کنی برای خدا. با اینکه تکلیف سختی بود ولی حضرت ابراهیم علیه السلام ، عاشق خدا بود و تسلیم حکم خدا  و راضی به قضا و قدر الهی بود، حکم خدا را به پسرش اسماعیل گفت و او نیز گفت : پدر به آنچه ماموری ، عمل کن و من نیز ان شاءالله صبر  خواهم نمود.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع)، اسماعیل را به منا برد و قصدش این بود که به تکلیفش ، عمل نماید. خدا، صداقتش را می دانست و لذا به او لطف کرد و بجای فرزندش ، گوسفندی را برای او فرستاد تا قربانی نمود و از این امتحان، رو سفید در آمد. هر ساله، حجاج بیت الله الحرام به یاد ذبح اسماعیل، در منا، حیوانی مانند گوسفند را قربانی می نمایند. اما چشمه زمزم،‌ چیست؟،‌ زمزم، همان چشمه ای است که زیر پای حضرت اسماعیل  به اعجاز الهی، جاری شد.داستان اینگونه است که حضرت اسماعیل، کودک بود که در اطراف کعبه با مادرش هاجر، تنها بود. آبی نبود که بنوشد و در معرض خطر مرگ بود، خدا به او لطف خاص کرد و  از زیر پایش، چشمه آبی، جاری نمود. آن چشمه آب،" زمزم" نام گرفت و تاکنون در جریان است و باعث آبادانی، اطراف کعبه شد.

حجت الاسلام طالبیان بیان کرد: حضرت اسماعیل علیه السلام ، جوان شد و  به کمک پدر آمد و کعبه را که خراب شده بود ، دوباره بنا نمودند.سنگی که حضرت ابراهیم علیه السلام بر بالای آن قرار می گرفت و کعبه را بنا نمود ، اثر پایش به اعجاز الهی  بر آن سنگ  نقش بست و هنوز نیز باقی است.از آن اثر پای حضرت ابراهیم علیه السلام ، محافظت می نمایند و اکنون آن را مقام ابراهیم می نامند  و حجاج بیت الله ، پشت سر آن، به طرف کعبه،  نماز می خوانند.حضرت ابراهیم و فرزندش، مناسک حج را تبیین نمودند و حج دوباره برگزار شد. از آن زمان، حج ، متعارف و رایج شد . حضرت ابراهیم علیه السلام ، پیامبر بزرگ الهی بود .دو فرزند پسر داشت یکی اسماعیل و دیگری اسحاق .نبوت و پیامبری  در نسل و ذریه  حضرت ابراهیم  علیه السلام باقی ماند و ادامه یافت .دامنه نبوت حضرت اسحاق علیه السلام در محدوده خاصی  ادامه یافت و پیامبران از نسل ایشان نیز همینگونه بودند  و حضرت موسی و حضرت عیسی نیز از جمله پیامبران از نسل حضرت اسحاق از ذریه حضرت ابراهیم  هستند.

پژوهشگر تاریخ اسلام، بیان کرد: برخی محدوده نبوت این دو پیامبر اولو العزم الهی را نیز محدوده خاص می دانند و نبوتشان را جهانی نمی دانند و برخی نبوتشان را جهانی می دانند .اما مشهور آن است که نبوتشان ، جهانی نبوده است. اما فرزند دیگر حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل،‌  بود که ایشان نیز پیامبر خدا بود  و شریعت پدرش حضرت ابراهیم را تبلیغ می نمود. پس از وفات اسماعیل ، فرزندش به پیامبری رسید و پس از فوت فرزند او  ، فرزند او به پیامبری رسید و همینگونه نبوت و پیامبری در ذریه حضرت ابراهیم ادامه یافت تا به حضرت محمد صلی الله علیه و آله رسید.ایشان نیز پیامبر خدا شد و در ۴۰ سالگی مبعوث به رسالت. اما منطقه نبوت و رسالت ایشان مانند اجدادش فقط منحصر به محدوده خاص مکه و اطراف آن یا حجاز نبود، بلکه ایشان پیامبری اش، جهانی بود و بر کل مردم دنیا، پیامبر بود .نه تنها بر انسانها بلکه بر اجنه دنیا، نیز  پیامبر بوده و هست‌.

وی گفت: پیامبر اسلام(ص)؛ با اینکه آخرین پیامبر الهی بود، اما از همه پیامبران الهی، قرب و منزلت بیشتری نزد خدا داشت و دارد.حضرت محمد صلی الله علیه و اله در نسب و حسب، بی نظیر بودند. پدران و اجدادش تا حضرت ابراهیم علیه السلام، ‌یکی پس از دیگری پیامبر خدا یا حداقل وصی پیامبر خدا بودند و از حضرت ابراهیم تا حضرت آدم علیه السلام نیز پیامبران الهی بودند. همه این انبیا  ارادتمند پیامبر اسلام بوده و دوست داشتند دوران نبوت ایشان را درک کنند. آرزویشان، زیارت جمال پیامبر و خدمت و اطاعت به ایشان بود .خدا ، عظمت پیامبر اسلام (ص)را به ایشان بیان نموده بود  و از آنها خواسته بود به امتهای خود از آمدن ایشان خبر دهند و اگر  دوران حضورش را درک کردند، به ایشان ایمان آورند و از ایشان اطاعت نموده و و آن بزرگوار را با مال و جان ، یاری نمایند.خدا ،‌در کتب آسمانی پیامبران الهی، از عظمت حضرت محمد و آل محمد علیهم السلام خبر داده بود تا آنجا که حتی برخی انبیای بزرگوار، از جزئیات شکل و شمایل ظاهری و خلق و خوی ایشان مطلع بودند.

حجت الاسلام طالبیان با ذکر این مطلب که پیامبر اسلام ،نامش  "محمد"، کنیه اش "ابوالقاسم " و از نسل  فرزندان حضرت اسماعیل بود، عنوان کرد: نام های متعددی برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله در کتب آسمانی ذکر شده که برخی اوصاف و القاب ایشان است به زبانهای مختلف،‌ از ایشان تجلیل شده بود؛ آنچنانکه حضرت عیسی علیه السلام فرموده بود: پیامبری بعد از من می آید، به نام" احمد" که به او ایمان آورید و او را یاری نمایید."فارقلیطا " نامی بود برای پیامبر اسلام، در کتب آسمانی گذشته ،‌در تورات، نیز نام و اوصاف پیامبر اسلام آمده بود.بی خود نبود که علمای یهود و مسیحیت، منتظر تولد پیامبر اسلام بودند و ایشان را از فرزندان خود بهتر و بیشتر می شناختند همچنانکه قرآن نیز به این حقیقت ، اشاره می نماید.

استاد حوزه اظهارکرد: برخی از علمای یهود و مسیحیت، وقتی متوجه شدند حضرت محمد صلی الله علیه و آله ،همان پیامبری  است که پیامبرانشان به آمدن ایشان بشارت داده بودند، به پیامبر اسلام ، ایمان آوردند و اظهار اسلام نمودند اما برخی با اینکه حق را متوجه شدند ، برای اینکه جاه و مقام و ثروت و شهرت و محبوبیت خود را در میان ملت و دین خود از دست ندهند ‌، حاضر نشدند به، حق بودن پیامبر و لزوم  و ضرورت ایمان به ایشان و تبعیت و اطاعت از ایشان، اقرار نمایند و بین مردم اختلاف انداخته و آنها را به شک و شبهه می انداختند و علنا در برابر ایمان به رسول خدا ، کارشکنی می کردند.آنها می خواستند نور خدا را خاموش کنند اما خدا می خواست ، نورش را روشنتر و شعله ور تر نماید.

وی گفت: اینگونه شد که هر چه تلاش کردند نام پیامبر را از کتاب تورات،محو نمایند، نشد.هر چه کتمان نمودند حقیقت نبوت و رسالت پیامبر را باز هم به مقصود ،نرسیدند. هر چه تلاش کردند، کمتر موفق شدند. به راستی اینگونه است که: چراغی را که ایزد بر فروزد ، هر آنکس پف کند، ‌ریشش بسوزد. آری با خدا دادگان نمی توان ستیزه نمود.پیامبری که مبعوث بر تمام جهان از جن و انس،‌ بوده است  و خدا ، او را برای اینکار باعظمت ،‌در نظر گرفته است،‌ در جهت پیشبرد ایشان نیز یاور ایشان است .آنهایی که می خواستند پیامبر را به قتل برسانند ،‌ آرزویشان را به گور بردند و قبل از پیامبر، هلاک شدند.آنهایی که پیامبر را نعوذبالله،‌ ساحر، مجنون و دیوانه و شاعر، جلوه می دادند، مردند و همه آنها منکوب، مغلوب و ذلیل و خوار شدند، ولی پیامبر اسلام، ‌روز به روز بر عظمت، شکوه و  محبوبیتش افزوده شد و عظمتش، جهان را در بر گرفته است.

استاد حوزه بیان کرد: در حال حاضر صدها  ‌میلیون نفر از مردم دنیا، مسلمان هستند و در اقصی نقاط جهان، منتشر هستند و طبق آمار کارشناسان، روز به روز بر جمعیت مسلمین، افزوده شده و جمعیت مسلمین تا حدود سال ۲۰۵۰  میلادی با جمعیت مسیحیان دنیا برابر گردیده بلکه جمعیت مسلمین، حدس زده اند بر جمعیت مسیحیان جهان، غالب  شود. اگر پیامبرانی مانند حضرت موسی  و حضرت عیسی  علیهماالسلام،‌ معجزه می کردند و مرده زنده می کردند،‌ کور مادرزاد شفا می دادند، و...تمام معجزات ایشان  بعلاوه آنها،  از پیامبر اسلام ،آشکار گشت .شاید حدود سه هزار معجزه از پیامبر اسلام، نقل شده و به اثبات رسیده است‌.

وی گفت: از جمله معجزات پیامبر اسلام ، کتاب آسمانی ایشان، قرآن است که از نظر محتوای قرآن از باب ارایه اعتقادات و معارف و فقه و ...اخلاق و....بی نظیر است .ادعا این است کسی در میان جامعه بی سواد،‌ رشد و پرورش یافته است و نزد هیچ عالمی،‌ درس فرا نگرفته است، ولی کتابی ارایه داده است مملو از مباحث اعتقادی  و معارفی صحیح،‌ بیان حلال و حرام، اخلاق و آداب و  سنن اسلامی و....ارایه داده است.از نظر فصاحت و بلاغت نیز بی نظیر است و کسی را یارای آن نبوده است که مانند آن بیاورد.

این پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: قرآن، دارای ظاهر و باطن است و علاوه بر علوم ظاهری قرآن ، علوم باطنی فراوان دارد.اسرار بسیاری در قرآن،‌ وجود دارد.آری قرآن، معجزه جاویدان اسلام است. برخی حتی،‌ مکارم اخلاق پیامبر اسلام را معجزه اعلام نمودند .تبیین مساله این است که در جامعه ای که معمولا به رذایل اخلاقی معروف بودند،‌ چنین شخص با عظمتی از اخلاق، بروز و ظهور نموده است و همین خودش اعجاز است.معجزات بدنی پیامبر اسلام نیز متعدد و زیاد است.برای شناخت عظمت پیامبر اسلام در ابعاد مختلف ، به کتاب حیوه القلوب تالیف علامه مجلسی مراجعه نمایید.

وی گفت: این کتاب، سه جلد است که جلد دوم این کتاب، اختصاص به زندگی پیامبر اسلام دارد .این کتاب از نسب پیامبر اسلام آغاز گردیده و آبا و اجداد پیامبر را توضیح داده است .نمونه ای از بشارات انبیا و کتب آسمانی ایشان را به آمدن پیامبر ، خبرداده است.همسران و فرزندان و اصحاب پیامبر را به اختصار معرفی نموده است.معجزات متعدد و متنوع پیامبر اسلام از قرآن ،اخلاق و....را بیان نموده است.از شیرخوارگی پیامبر مطلب دارد تا دوران جوانی و ازدواج و فرزند دارشدن ایشان سخن گفته است و بسیاری از مطالب دیگر نیز  در این کتاب ارزنده ، آورده شده است.

پژوهشگر تاریخ اسلام، اظهارکرد: پیامبر اسلام با حضرت خدیجه در سن جوانی ، ۲۵ سالگی  ازدواج کردند .هر دو جوان بودند و حدود ۲۵ سال سن داشتند.پیامبر اسلام ، از حضرت خدیجه ،‌دارای چند فرزند شدند .برخی از این فرزندان، در زمان حیات پیامبر ، فوت کردند و تنها فرزندی که پس از پیامبر اسلام ،زنده بود ،دختر ایشان حضرت فاطمه سلام الله علیها بودند .ولی به اعجاز الهی ، از همین یک دختر، نسل پیامبر، تا امروز به یادگار مانده است .و همین نیز خودش اعجاز پیامبر اسلام است.این دختر پیامبر اسلام با امیرالمومنین علی علیه السلام ازدواج کردند و صاحب فرزندانی شدند که در حال حاضر پس از حدود ۱۴۰۰ سال ،‌نسل و ذریه پیامبر اسلام، در میان مردم جهان منتشر هستند.پیامبران ، قبل از وفات خویش،‌ فرد یا افرادی را به عنوان جانشین خود معرفی می فرمودند.

وی گفت: پیامبر اسلام نیز به دستور خدا،‌ امیرالمومنین علی علیه السلام را برای امامت، وصایت و خلافت بعد از خویش  معرفی نمودند .در کتاب منتخب الاثر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، تصریح فرمایش رسول خدا  به معرفی جانشینان خود  را بیان نموده است‌.اولین امام ،خلیفه و وصی ایشان ،‌امیرالمومنین علی علیه السلام و آخرین ایشان ، حضرت مهدی علیه السلام است .پیامبر در مورد معرفی امام زمان علیه السلام  فرمودند : نام ایشان، نام من ،‌کنیه او ، کنیه من است و ایشان ،  شبیه ترین  فرد به من در شکل و شمایل و اخلاق است.پیامبر اسلام فرمودند: ایشان،‌ حکومت اسلامی تشکیل داده و جهان را پر از عدل و داد می کند.و اسلام سراسر زمین را خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha