چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
هواپیما

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سازمان هواپیمایی برای متخلف ها جریمه برید

به دلیل عدم توجه به هشدارهای سازمان هواپیمایی کشوری توسط تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر عدم رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی (۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما) در پروازهای داخلی و همچنین فروش بلیت بالاتر از سقف نرخی تعیین شده، اقدام به تعلیق مجوز برخی از مسیرهای پروازی شرکت‌های هواپیمایی متخلف کرده است. بدیهی است در صورت تکرار تخلفات ذکر شده شرکت‌های هواپیمایی مذکور اعلام عمومی شده و در جهت حفظ حقوق عامه به مراجع ذیربط معرفی خواهند شد. مسافران می‌توانند شکایت‌های خود را در خصوص موارد فوق الذکر به سازمان هواپیمایی کشوری جهت پیگیری ارسال یا در سایت سازمان ثبت کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

وزیر نفت از مردم عذر خواهی کرد

وزیر نفت از مردم بابت اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت و غیرعملیاتی شدن جایگاه‌های عرضه عذرخواهی کرد.جواد اوجی ضمن تشکر و قدردانی از صبوری مردم بابت غیرفعال شدن جایگاه‌های عرضه سوخت و اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: دشمن قصد داشت با این عملیات به مردم آسیب برساند، اما به لطف پروردگار و همراهی مردم شریف ایران که صبوری کرده و به خادمان خود و کارکنان شریف صنعت نفت اعتماد کردند، خوشبختانه این تیر به سنگ خورد. او افزود: تاکنون بیش از ۳ هزار جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور فعال هستند و مردم می‌توانند خارج از شبکه کارت سوخت، سوخت خود را تأمین کنند. وزیر نفت تأکید کرد: پس از بحران پیش‌آمده به‌سرعت ستاد بحران در وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل شد و مدیران ما با بسیج عمومی در سطح وزارت نفت اعزام شدند تا با اتفاقی که رخ داده، مردم دچار چالش نشوند. اوجی تصریح کرد: به‌سرعت دستور داده شد همه جایگاه‌های عرضه کشور به‌صورت آفلاین و دستی عملیاتی شدند تا مردم بتوانند به‌سرعت سوخت موردنیاز خود را از جایگاه‌ها تأمین کنند.

منبع:شبکه خبر

هشدار آنگارا در خراسان جنوبی به صدا درآمد

شبکه دامپزشکی نهبندان در خصوص شیوع بیماری آنگارا در واحدهای مرغداری هشدار داد. محسن آهنی، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان، امروز چهارشنبه ۵ آبان اظهار کرد: مرغداران رعایت اصول هشدار شبکه دامپزشکی نهبندان در خصوص شیوع بیماری آنگاراامنیت زیستی را جدی بگیرند. به گزارش ایسنا، وی گفت: با توجه به اینکه در چند ماه گذشته با وقوع مواردی از بیماری IBH و سندروم HHS یا آنگارا در تعدادی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی در شهرستان های اطراف که درگیر تلفات یا خسارات اقتصادی فراوان این بیماری شده اند لزوم هوشیاری و رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی جدی به نظر می رسد. وی افزود: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و همچنین درمان موثری برای این بیماری مطرح نشده است. سرپرست شبکه دامپزشکی نهبندان با اعلام هشدار به مرغداران، رعایت تعدادی از موارد ذیل را برای مرغداران صنعتی لازم دانست و گفت: پرهیز از پرورش چند سنی، جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن ها، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده فروشی مرغ پایان دوره، بستن تمام خلل و فرج سالن ها، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن و گزارش سریع موارد مشکوک در تلفات به منظور پیشگیری از وقوع بیماری لازم و ضروری است. آهنی یادآور شد: در حال حاضر واکسن به منظور استفاده برای مرغ گوشتی در کشور وجود ندارد و واکسیناسیون مرغ مادر با واکسن وارداتی در دستور کار قرار دارد.

منبع:تسنیم

زاکانی حکم انتصاب دامادش را لغو کرد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در نامه‌ای خطاب به مردم، لغو حکم انتصاب حسین حیدری را اعلام کرد. متن نامه شهردار تهران بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در برنامه‌ای که به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردم، هوشمندسازی کامل مدیریت شهری آنچنان اهمیت داشت که این حوزه را از ابتدا شخصا به عهده گرفتم. یکپارچه‌سازی و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات حساس محرمانه نیازمند ایجاد تمرکز مسئولیت در فردی متخصص و کاملا مورد اعتماد و دارای فهم مشترک در کنار اینجانب بود. آنچنان که این مسئله حتی از برخی مناصب حساس و نظارتی سپرده شده به نزدیکترین بستگان مسئولان طراز اول که در ادوار گذشته توصیه و تایید شده بود هم برایم مهم‌تر و حیاتی‌تر بود. برای رسمیت بخشیدن و رعایت شفافیت حکم رسمی صادر کردم و برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچگونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن مترتب نباشد. اما این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکل‌گیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد. مردمی که از ابتدای انقلاب همواره خود را در سنگر جانفشانی و فداکاری برای آنها دیده‌ام. می‌خواهم برای مردم نوکری کنم و شهر با رای و نظر مردم اداره شود. با احترام به نظر این ولی‌نعمتان انقلاب حکم صادره برای آقای حیدری را ملغی می‌کنم.

منبع:خبرنگاران جوان

شرایط ایران خودرو اعلام شد

شرکت ایران خودرو در راستای پاسخ به نیاز بازار خودرو طرح فروش مشارکت در تولید برخی از محصولات خود را اجرا خواهد کرد. متقاضیانی که در قرعه کشی های قبلی ایران خودرو انتخاب نشده اند می توانند در این طرح با شرایط زیر ثبت نام کنند. در این طرح قیمت خودرو مطابق زمان تحویل مندرج در قرار داد خواهد بود. ثبت نام در طرح مشارکت در تولید محصولات عرضه شده ( با روش قرعه کشی) مطابق جدول زیل از روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۶ شروع و تا پایان روز شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ادامه خواهد داشت.

منبع:خبرنگاران جوان

رئیس جمهور وارد وزارت نفت شد

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در بازدید سرزده از وزارت نفت گفت:  حملات سایبری نه اولین بار است که انجام می شود و نه آخرین بار است. رئیس جمهور بر پیشگیری از وقوع این حملات تاکید کرد و گفت: دشمن به دنبال ایجاد فتنه است، بصیرت و هوشمندی مردم در این بحران زمینه خوبی برای جلوگیری از این حوادث احتمالی است. به چند دلیل به وزارت نفت آمده ام تا ابتدا به وزیر و همکارانش خسته نباشید بگویم در گام دوم تاکید بر آمادگی و پیشگیری است. رئیسی با اشاره به اینکه به چند جایگاه سوخت در پایتخت به صورت سرزده رفته است، گفت: با حضور در چند پمپ بنزین شاهد تلاش جایگاه داران برای سوخت رسانی توام با رفع مشکلات بودم. در برخی جایگاه ها با کارت سوخت و در برخی بدون کارت سوخت عرضه می شود. اوجی، وزیر نفت نیز توضیحاتی را در رابطه با عملیات صورت گرفته برای رفع بحران توضیح داد. در این جلسه جلیل سالاری رئیس شرکت ملی پالایش و پخش نیز در ارتباط زنده ویدئوکنفرانسی گزارش عملکرد این شرکت را به رئیس جمهور ارائه کرداو تاکید کرد:  تمام ظرفیت IT وزارت نفت به کار گرفته شده تا طی روزهای آینده ایمن سازی و رفع مشکل انجام شودرئیس جمهور در این زمینه پاسخ داد: تمام دستگاه ها باید بر ایمن سازی توجه کنند. این وظیفه ایمن سازی بر عهده تمام دستگاه ها به ویژه وزارت نفت است.

منبع:خبرنگاران جوان

سامانه بارشی جدید راهی ایران شد

صادق ضیائیان کارشناس هواشناسی با بیان اینکه براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی امش در شرق گیلان ، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان‌رضوی بارش پراکنده و وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود گفت: روز پنجشنبه در استان‌های ایلام، لرستان ،کرمانشاه و جنوب کردستان ابرناکی، وزش باد و بارش پراکنده رخ خواهد داد. ضیائیان بیان کرد: روز جمعه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین ، البرز و تهران افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده رخ خواهد داد. او توضیح داد: تا  شنبه و یکشنبه سامانه بارشی ضمن تقویت علاوه‌بر استان‌های قزوین، البرز و تهران، شمال شرق و مناطق شمالی جنوب را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.ضیائیان تصریح کرد: در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف و در نقاطی از غرب و جنوب غرب کشور هم رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید انتظار می‌رود. او یادآور شد: در پنج روز آینده در برخی نقاط هرمزگان و جنوب استان‌های سیستان‌وبلوچستان و کرمان ابرناکی و احتمال بارش باران گاهی با رعد و برق و و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود . جمعه و شنبه خلیج‌فارس و شنبه غرب دریای خزر مواج است. ضیائیان درباره آب‌وهوای استان تهران هم بیان کرد: فردا آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. بیشترین دمای تهران به ۱۷ درجه و کمترین آن به ۸ درجه می رسد.

منبع:خبرنگاران جوان

ایلان ماسک ثروتمندترین فرد تاریخ شد

به لطف انتشار خبر معامله تسلا با شرکت «هرتز» ارزش شرکت تسلا از یک تیلیارد دلار عبور کرد و حالا ایلان ماسک، مدیر عامل این شرکت، به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شده است. در پی این افزایش ارزش سهام، شرکت تسلا در کنار آمازون، فیسبوک و مایکروسافت قرار گرفت که ارزش آن‌ها بیش از یک تیلیارد دلار است. در نتیجه سرمایه ماسک نیز در یک روز بیش از ۴۱ میلیارد دلار رشد کرد. طبق فهرستی که بلومبرگ از ثروتمندان جهان گردآوری کرده ایلان ماسک در حال حاضر با ثروت ۲۸۷ میلیارد دلاری با اختلاف زیادی در جایگاه نخست قرار گرفته است. جف بزوس موسس شرکت آمازون که سابقا رتبه نخست ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داده بود اکنون با ثروت ۱۹۶ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفته است. گفتنی است ارزش شرکت امازون هم در طول پاندمی کرونا که باعث افزایش میزان درخواست محتوای آنلاین شده بود افزایش ۳۸ درصدی را تجربه کرده بود. معامله خرید ۱۰ هزار اتومبیل برقی شرکت هرتر، سودی ۴.۲ میلیاردی برای تسلا به همراه داشته است.

منبع:خبرنگاران جوان

هواپیمای مصری به قاهره بازگشت

امارات به نقل از یک منبع رسمی نوشت: یک فروند هواپیما وابسته به شرکت هواپیمایی مصر دقایقی پس از آنکه فرودگاه قاهره را به مقصد  روسیه ترک کرد به دلیل تهدید امنیتی، دوباره در این فرودگاه بین المللی به زمین نشست. این منبع مصری گفت: پرواز شماره MS۷۲۹ هواپیمای A۲۲۰-۳۰۰ شرکت هواپیمایی مصر پس از آنکه در حدود ۲۲ دقیقه فرودگاه قاهره را ترک کرده بود به دلیل وجود پیام تهدیدآمیز نوشته شده توسط فرد ناشناس بر روی یکی از صندلی‌های هواپیما دوباره در این فرودگاه به زمین نشست و مسافران به سلامت پیاده شدند. یک منبع در این شرکت مصری در گفت و گوی تلفنی با «ارم نیوز» فاش کرد که بلافاصله پس از فرود هواپیمای ایرباس A۲۲۰ در فرودگاه قاهره،  تحقیقات فوری برای مشخص شدن علت اخطار صادر شده از سوی خلبان و بررسی اینکه این اخطار به دلیل نقص فنی یا یک اقدام امنیتی بوده است، آغاز شد.  این منبع تایید کرد که این هواپیما بدون تلفات یا مشکل ظاهری در فرودگاه بین‌المللی قاهره به زمین نشست زیرا با اخطار خلبان بلافاصله زمینه فرود مناسب آن مهیا شد. بر اساس اطلاعات پروازی در فرودگاه روسیه، این هواپیما در ساعت ۱۱ و ۱۴ دقیقه صبح به وقت محلی از قاهره بلند شد و قرار بود ساعت چهار و ۲۳ دقیقه عصر به فرودگاه «دومودیدوفو» روسیه برسد. این اتفاق چند روز پس از آنکه یک هواپیمای مصری هنگام فرود در فرودگاه مدینه منوره دچار سانحه شد، روی داد. حادثه یاد شده اخیر در فرودگاه مدینه عربستان برای هواپیمای مصری که حامل ۱۰۹ مسافر بود، به دلیل پنجری لاستیک‌های جلوی هواپیما بوجود آمد.

منبع:ایسنا

اتحادیه آفریقا فعالیت سودان را تعلیق کرد

اتحادیه آفریقا تصمیم گرفت که در سایه سرنگونی دولت سودان از سوی نظامیان این کشور در اوایل هفته جاری، مشارکت سودان در همه فعالیت‌های این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد. شورای امور سیاسی و صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه امروز خود تاکید کرد: این تصمیم تا زمانی که فعالیت نهاد انتقالی سودان از جانب غیرنظامیان از سرگرفته نشود، اجرایی خواهد بود. این شورا در عین حال از اجازه نظامیان سودانی به «عبدالله حمدوک» نخست وزیر این کشور برای بازگشت به خانه‌اش، استقبال و خواهان آزادی فوری سایر وزیران و مسئولان غیرنظامی بازداشتی، شد. «عمر البشیر» از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را سودان در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده عبدالله حمدوک بود. دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود. خارطوم روز دوشنبه شاهد رخدادهایی سریع و شتابان بود که با حبس خانگی نخست وزیر در مکانی نامعلوم آغاز شد. در پی این حوادث، خبرهای محلی از دستگیری شماری از وزیران، مسوولان و رهبران احزاب سودانی و بستن راه‌ها و پلها در  خارطوم حکایت داشت. از سوی دیگر «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان، شورای حاکمیتی و کابینه را منحل و در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد. بر اساس اعلام رسانه‌ها، فرمانده ارتش سودان و رهبر نظامیان کودتاگر در این کشور، برخی از وزیران دولت برکنارشده عبدالله حمدوک را متهم کرد که با اظهارات خود در صدد ایجاد فتنه و جنگ داخلی بودند. رسانه‌های خبری صبح روز دوشنبه از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند نخست وزیر سودان که از روز دوشنبه با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار داشت، روز سه شنبه به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشت. عبدالفتاح البرهان روز سه شنبه در مصاحبه‌ای با بیان اینکه عبدالله حمدوک در منزل او بسر می‌برد، خاطرنشان کرد که وی در صحت کامل است و به زودی به خانه‌اش بازخواهد گشت.

منبع:ایسنا

یمنی ها بر مأرب مسلط شدند

منابع خبری از تسلط نیروهای کمیته‌های مردمی یمن بر ۱۱ شهرستان استان مارب خبر دادند.شبکه المیادین: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر ۱۱ شهرستان در استان مارب مسلط شدند. منابع آگاه یمنی اعلام کردند نیروهای متجاوز سعودی در حال عقب نشینی تجهیزات نظامی خود از شهر مأرب به سمت گذرگاه مرزی الودیعه هستند و این گذرگاه مرزی برای تردد مسافران مسدود شده است.

منبع:شبکه خبر

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بیانیه مشترک دادند

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه امروز در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است و حملات تروریستی را در هر فرم و شکل از جمله حملات علیه گروه‌های قومی و مذهبی و حملات تروریستی اخیر به مساجد را شدیدا محکوم کردند.نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه امروز (چهارشنبه) در تهران برگزار و در پایان بیانیه‌ای مشترک صادر شد. در این نشست وزرای خارجه ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزرای خارجه روسیه و چین به صورت مجازی شرکت کردند. در این بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان به اضافه فدراسیون روسیه در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ در تهران دیدار کردند. این دیدار توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و ایشان سخنرانی جامعی در مورد وضعیت افغانستان داشتند. سپس پیام ویدئویی جناب آقای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در افتتاحیه نمایش داده شد. در ادامه وزرای محترم امور خارجه در مورد مسائل مربوط به افغانستان سخنرانی کردند. سپس جلسه در پی بحث‌ها و گفتگوها در فضایی سرشار از اعتماد، تفاهم چندجانبه و رویکرد سازنده، با تصویب بیانیه مشترک وزیران خاتمه یافت. وزرای خارجه در این بیانیه عنوان کردند: با توجه به این‌که وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است برحمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تأکید کردند. شرکت کنندگان با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین‌الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند. وزرای خارجه همچنین از وضعیت پیچیده نظامی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیقی ابراز داشتند. در این بیانیه آمده است: وزرای خارجه توافق دارند که کشورهای که مسئول اصلی مشکلات در افغانستان هستند باید تعهدات خود را با جدیت انجام دهند و کمک‌های ضروری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه را برای کمک به تحقق انتقال پایدار وضعیت در افغانستان، به این کشور ارائه دهند. طرفین در این بیانیه متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است. در این بیانیه آمده است: حمایت قوی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور را ابراز کرده و همه طرف‌های درگیر از جمله طالبان را برای ادامه گفتگوها و مشورت‌های سیاسی به منظور بهبود وضعیت آتی این ملت تشویق کردند. طرفین بر این موضوع که سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود در زمینه پیشبرد حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان پایبند باشند و از افغان‌ها برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه حمایت کنند، تأکید کردند. وزرای خارجه با ابراز نگرانی شدید درباره وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان از جامعه بین‌المللی درخواست ارائه کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری کردند. حاضران حملات تروریستی را در هر فرم و شکل از جمله حملات علیه گروه‌های قومی و مذهبی به صورت ویژه حملات تروریستی اخیر به مساجد را شدیدا محکوم کردند.

منبع:شبکه خبر

تعزیرات به تاکسی‌های اینترنتی هشدار داد

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران به تاکسی‌های اینترنتی، بابت افزایش غیرمنصفانه قیمت هشدار جدی داد.محمد علی اسفنانی افزود: از دیروز که اختلالاتی در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد شده است، شاهدیم که تاکسی‌های اینترنتی با سوء استفاده از شرایط ایجاد شده، تا صددرصد کرایه‌ها را افزایش داده اند. او گفت: اگر قرار باشد با هر مشکلی که برای کشور و مردم ایجاد می‌شود عده‌ای آن را بهانه‌ای برای سوء استفاده کنند، باید بدانند که با آن‌ها برخورد قاطع خواهد شد. اسفنانی افزود: مردم در صورت مشاهده افزایش بی رویه قیمت، حتما این موضوع را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات و ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت گزارش کنند و هر پرونده‌ای در این خصوص به ما ارسال شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهیم کرد.

منبع:شبکه خبر

کمالوندی به آژانس اتمی هشدار داد

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در واکنش به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و نشر برخی از اطلاعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هر از گاهی گزارشی ارائه می دهد، اعلام کرد این گزارش ها نباید با این جزئیات منتشر شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گزارش ها باید زمانی صادر شود که یک تحول عمده ای پیش آید و یا یک انحرافی رخ داده باشد، اینکه صرف فعالیت های فنی هسته ای یک کشور گزارش و منتشر شود، یک رویه نامیمونی است که متأسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را از مدت ها قبل شروع کرده است. کمالوندی گفت: ما به این موضوع بارها و بارها در شرایط و مقاطع زمانی مختلف اعتراض کرده ایم و آخرین بار در بهمن پارسال بود که در یک یادداشت توجیهی کامل به این موضوع پرداختیم که چرا آژانس فعالیت های ریز فنی ایران را منتشر می کند. وی ادامه: استدلال های ما مختلف و متکی به اسناد آژانس از جمله اساسنامه آژانس و موافقت نامه پادمان با آژانس و مصوبات کنفرانس عمومی است که در یادداشت توضیحی به آنها اشاره کرده ایم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:  آژانس بین المللی انرژی اتمی مسؤولیت دو کار عمده را بر عهده دارد، یکی این که اطمینان پیدا کند فعالیت های کشور عضو صلح آمیز است و انحرافی ندارد، نکته دیگر کمک به اهداف صلح آمیز کشورهاست که متأسفانه آژانس در مواجه با ایران به نقش دوم خود کمتر عمل کرده و مهندس اسلامی هم در ملاقات اخیر خود با مدیرکل آژانس به این موضوع اشاره و اعتراض کرده است کمالوندی گفت: ارزش این اطلاعات عمدتا تجاری است و به این دلیل که فنی است، نباید در اختیار دیگران قرار گیرد، متأسفانه آژانس این موضوع را رعایت نکرده و اطلاعات ارزشمندی را که در دست داشته با جزئیات در اختیار دیگران قرار داده است. وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه شود مشاهده می کنیم که مشابه این اتفاق در خصوص دیگر کشورهای اتفاق نمی افتد و گزارش ها با این جزئیات در سایت آژانس وجود ندارد، هرچند که دسترسی به این سایت محدود به کشورهای عضو است . سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در اساسنامه آژانس در پاراگراف D ماده ۳ بر ضرورت حفظ محرمانگی اطلاعات کشورها اشاره و تأکید شده است و یا پارگراف F  ماده ۷ مدیرکل و اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی را به رعایت محرمانگی اطلاعات موظف می کند. وی گفت: در خصوص موافقت نامه پادمان در دو جا در بند « الف » در ماده ۵ اشاره شده است، اطلاعاتی که به دست آژانس می رسد نباید در اختیار دیگران قرار گیرد. کمالوندی اظهار داشت: در انتشار اطلاعات نیز در موافقت نامه پادمان اشاره شده است که آژانس قبل از انتشار اطلاعات، موظف به کسب رضایت کشور عضو است. وی گفت: با توجه به اتفاق پی در پی انتشار اسناد ایران به نظر می رسد که این رویه ای است که تحت نفوذ کشورهای خاص با هدف خاصی در حال انجام است که بخشی از آن ایجاد جنگ روانی است چون این اطلاعات لزومی بر انتشار ندارد. کمالوندی ادامه داد: از آن جایی که برنامه ایران برای غنی سازی به طور کامل شفاف و بدون هیچ نکته انحرافی است، به نظر می رسد در جهت خدشه دار کردن این برنامه چنین گزارش هایی منتشر می شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مواردی وجود داشته که نامه های محرمانه ما به مدیرکل در اختیار رسانه ها قرار گرفته است و وقتی در این سطح رعایت محرمانگی نمی شود در مورد بقیه موارد هم قضیه روشن است. وی افزود: متأسفانه انتشار این اطلاعات و در اختیار گذاشتن به غیر ، در آژانس به یک رویه تبدیل شده است که باید هر چه زودتر متوقف شود و ما حتما اقداماتی انجام می دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود. کمالوندی گفت: در این زمینه نامه نگاری شده است و این موضوع پیگیری می شود و در جلسه آژانس با اعضا نیز مطرح شده است،سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تماس خود با سرپرست دفتر نمایندگی  ایران در  وین گفت: در این تماس تأکید به  شکایت در راستای انتشار این نوع گزارش ها شده است. وی افزود: بخشی از این اتفاقات برای فضا سازی رسانه ای است تا بتوانند ابهام ایجاد کنند و در آن ابهامات بتوانند اتهاماتی را وارد کنند تا بتوانند ایران را در موضع انفعالی قرار دهند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازوکارهایی که در آژانس وجود دارد ایراداتی دارد که اعضا هم به این ایرادات وقوف دارند، این اشکالات به نحوی است که به نظر می رسد توسط برخی کشورها برای سوء استفاده علیه ایران به کار گرفته می شود و بارها درباره این سازوکارها صحبت شده است. وی خاطرنشان کرد: ضرورتی ندارد که این اطلاعات به دیگران داده شود ولی این اطلاعات با جزئیات در سایتی که در اختیار اعضا است منتشر شده است و متأسفانه از همین سایت به بیرون درز می کند. کمالوندی گفت: دوربین ها اطلاعاتی را بیرون نمی دهند و اطلاعات آنها فقط هنگام بروز مشکلات جهت رفع ابهامات و اختلافات تحت نظر ایران مورد استفاده قرار می گیرد و هیچگونه اطلاعاتی از آنها در اختیار آژانس قرار نمی گیرد. وی یادآور شد: وقتی بازرس ها مراجعه می کنند و یک سالنی را می بینند که در حال انجام یک فعالیت است،  ممکن است این بازرس با جزئیات فعالیت ها که حاوی اطلاعات تجاری و فنی است آشنا شود، او مسئولیت دارد این اطلاعات را محرمانه تلقی کرده و در حفاظت از اطلاعات بکوشد و نباید اطلاعاتی که بدین شکل بدست می آید منتشر شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر این رویه متوقف نشود  مجبور می شویم تا در تعامل خود با آژانس بازنگری کنیم،  البته کار پادمانی آژانس انجام می شود. باید ساز و کاری تعبیه شود تا آژانس ضمن کلی کردن گزارش های خود از انتشار اطلاعات بدست آمده ممانعت نماید.

منبع:تسنیم

گروه هکری اسرار گانتس را رهگیری کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی یا نت در گزارشی که ساعاتی پیش منتشر شد خبر داد یک گروه هکری در حل انتشار اطلاعات و تصاویری از «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل در شبکه مجازی است و تأکید می‌کند که وی به طور کامل تحت اشراف و کنترل آنها قرار دارد. به نوشته این رسانه وابسته به روزنامه یدیعوت آحارانوت، گروه هکری از چند روز پیش در حال انتشار دیتاهای صدها هزار اسرائیلی است که گفته می‌شود از سرورهای پُست اسرائیل و شماری از شرکت‌های خصوصی به سرقت رفته‌اند. کارشناسان به این رسانه عبری‌زبان خبر دادند نوع تهاجم صورت گرفته مانند رخنه به شرکت بیمه شیریبیت و چند شرکت دیگر است؛ از این رو احتمال دارد هکرهای ایرانی هم در انجام آن دخالت داشته باشند. در ادامه گزارش آمده است یکی از ویژگی‌های این گروه هکری رویکرد خصمانه آنها علیه شخصیت‌های اسرائیلی است به نحوی که خطاب به گانتس تأکید می‌کنند که همچنان به مقابله با وی ادامه خواهند داد تا تمام جنایات پنهانش را افشا کنند، آنها خطاب به وی گفتند: ما در پی تو هستیم تصور نکن این همه چیز است بلکه تازه آغاز کار محسوب می‌شود. آنها در پیام دیگری هم گفتند: ما از تمام تصمیماتت اطلاع داریم و به تو در جایی ضربه خواهیم زد که اصلاً فکرش را نکنی. ما گزارش‌ها، برنامه‌ها، نقشه‌ها، اطلاعات و امکانات یگان‌ها و نیروها را در اختیار داریم، همه این اطلاعات را افشا خواهیم کرد تا همه جهان از جنایاتت مطلع شوند. در حال حاضر هکرها چندین فایل ایکسل، محتوی صدها هزار پرونده از اطلاعات شخصی افراد از نام و نام خانوادگی تا پست الکترونیکی، آدرس منزل و تلفن همراه افراد را در شبکه مجازی منتشر کرده‌اند در حالی که برخی از اطلاعات شامل اطلاعاتی در رابطه شخصیت افراد هم هست. هکرها همچنین اعلام کردند که اطلاعات مشابهی از دیگر شرکت‌های اسرائیل همچون (Gidel)، (Electron Chilleg)، (Dosik Technologies) و حتی شرکت سامانه‌های نظامی‌ (Epsilor) به دست آورده و آنها را هم منتشر می‌کنند. به زعم یا نت این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که شرکت پست اسرائیل (The Israel Post) تأکید دارد هیچ نوع ورود غیرعادی را در سرورهای خود ملاحظه نکرده است. یا نت در ادامه‌ می‌نویسد: با وجود تماس‌های مکرر با وزارت جنگ، این وزارت حاضر به اظهار نظر در رابطه با این اطلاعات نشده است.

منبع:تسنیم

مخازن نفت اوکلاهما خالی شدند

مخازن نفت خام در مرکز ذخیره سازی کوشینگ در ایالت اوکلاهامای آمریکا با افزایش تقاضا برای این محصول نسبت به سه سال گذشته تقریباً تخلیه شده است. این در حالی است که قیمت قراردادهای آتی در این کشور نشان می دهد که تا ماه ها قیمت نفت پایین خواهند ماند. تقاضا برای نفت خام از سوی پالایشگاه های تولید بنزین و گازوئیل در آمریکا افزایش یافته چرا که اقتصاد این کشور از بدترین وضعیت خود طی همه گیری کرونا بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، افزایش تقاضا در سراسر جهان نیز موجب شده تا سایر کشورها به ایالات متحده برای خرید بشکه‌های نفت خام چشم بدوزند و بیشتر مخازن کوشینگ تخلیه شود. تحلیلگران پیش بینی می کنند که جذب ذخایر نفتی آمریکا در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت و این امر می تواند قیمت نفت خام این کشور را که طی دو ماه گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافته بود، بیشتر کند. تخفیف در معاملات آتی نفت خام آمریکا نیز در معیار بین المللی نفت برنت احتمالاً محدود خواهد بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد ذخایر کوشینگ به ۳۱.۲ میلیون بشکه کاهش یافته است که کمترین میزان از اکتبر ۲۰۱۸ محسوب می شود. به عبارت دگیر ذخایر اکنون تقریباً نسبت به یک سال گذشته، به نصف رسیده است. تحلیلگر ارشد شرکت کپلر  Kplerنیز در این باره گفت: ذخایر به دلیل افزایش تقاضا در ایالات متحده کاهش یافته است، که پالایشگاه های داخلی را تشویق کرده است که نفت خام را در خانه نگه دارند تا سوختی مانند بنزین و فراورده های نفتی را به مصرف کنندگان آمریکایی ارائه دهند. علاوه بر این، تولید نفت ایالات متحده نسبت به کاهش شدیدی که در سال ۲۰۲۰ مشاهده شد، به کندی بهبود یافته است. در پایان سال ۲۰۱۹، این کشور تقریباً ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد اما در هفته های اخیر این رقم کمتر از ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

منبع:تسنیم

حمله انتحاری به کرکوک خنثی شد

یک منبع امنیتی عراقی از دفع حمله انتحاری داعش به کرکوک خبر داد. این منبع اعلام کرد: نیروهای تیپ ۱۶ حشد شعبی دو انتحاری را پس از تعقیب آنها در خیابان اصلی در ناحیه «تازه» در جنوب کرکوک دستگیر کردند. این دو قصد اقدام تروریستی در جنوب کرکوک را داشتند. یک منبع امنیتی عراقی امروز چهارشنبه از تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در مناطق واقع میان اربیل و دهوک طی دو روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: نیروهایی از پایگاه «الحریر» به سمت مناطق مرزی عراق با سوریه از سمت اقلیم حرکت کرده است. این منبع تصریح کرد: بالگردها و پهپادهای آمریکایی قبل از تحرک نظامیان آمریکایی اقدام به شناسایی منطقه کرده‌اند. منبع مذکور تاکید کرد: ما علل این تحرک و اهداف آنرا نمی دانیم. «امیر عبدالمنعم» کارشناس امور امنیتی عراقی به علل افزایش حملات به دیالی پرداخت. وی به المعلومه گفت: مجموعه عواملی سبب شده است که دیالی در کانون تروریست داعشی باشد. موانع طبیعی و باغات و پوشش گیاهی یکی از عواملی است که تروریست‌ها از آن در دیالی استفاده می‌کنند. عبد المنعم افزود: داعش در مناطق دورافتاده مکان خوبی یافته است. از تپه‌ها و کوه‌ها به عنوان مناطقی امن برای خود ایجاد کرده است که در آن پنهان می‌شود. این کارشناس بیان کرد: فضای سبز انبوه در دیالی و انبوه درختان در داخل بوستان‌ها یکی از عواملی است که به تروریست‌ها کمک می‌کند که از چشم نیروهای امنیتی دور بمانند وی افزود: بعید نیست که طرفهایی در داخل مناطق و روستاهای مسکونی با داعش همدست باشند و کار را برای آنها آسان کنند و سلاح و مواد منفجره آنها را تامین کنند.«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق به دنبال جنایت جدید داعش در استان دیالی وارد منطقه‌ای شد که جنایت در آن رخ داد. یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که هئیتی به ریاست هادی العامری به همراه «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرمانده عملیات مشترک صبح امروز به روستای الرشاد پس از هدف قرار گرفتن آن در شب گذشته، وارد شدند. العامری علاوه بر شرکت در مراسم بزرگداشت شهیدان، نشستی با فرماندهان امنیتی که از بغداد به دیالی وارد شده‌اند، خواهد داشت. همزمان «محمد التمیمی» از فرماندهان حشد شعبی عراق از ورود هیئت امنیتی عالی رتبه هم به المقدادیه در شمال شرق دیالی خبر داد. وی افزود: هیئت عالی رتبه امنیتی اندکی قبل وارد مقدادیه برای تحقیق درباره کشتار الرشاد و زوایای آنچه رخ داده، شد. التمیمی از آماده همه نیروها در المقدادیه و حومه آن در اطراف روستاهای الرشاد و روستاهای نزدیک به آن هم به منظور جلوگیری از هر رخدادی که بر اوضاع امنیتی آن اثر بگذارد، خبر داد و اعلام کردند که عملیات جستجو برخی اهداف برای تعقیب تروریست‌ها شروع شده است.صابرین نیوز از کشته شدن ۱۱ تروریست در اطراف روستای «نهر الامام» و سوزاندن سه خودرو داعشی خبر داد. بر اساس این گزارش، عشیره بنی تمیم ، خود وارد عمل شده و روستاهای داعشی را به آتش کشیدند. نیروهای مبارزه با تروریسم ناتوان هستند و نمی‌توانند کاری انجام دهند. این منبع همچنین از اعمال محدودیت آمد و شد در روستای «الرشاد» در استان دیالی خبر داد. یکی از بزرگان عشیره «بنی تمیم» گفت: ما فرزندانمان را به خاک نمی سپاریم مگر اینکه بوستان‌های داعشی که حملات تروریستی از آن انجام شده است را بسوزانیم و نابود کنیم. این منبع از حمله عشایر بنی تمیم از سه محور به روستای داعشی که کمین شب گذشته در آن صورت گرفته خبر داد و از برخاستن دود از این روستا خبرداد. همچنین این منبع در این باره گفت: طرفی که جنایت دیالی و ساکنان شعیه بنی تمیم را رقم زد از روستای« الامام» هستند که تحت پوشش پارلمانی و سیاسی هستند. این منابع گفتند: خواسته مردمی ورود حشد شعبی و به دست گرفتن کنترل اوضاع به جای نیروهای ارتش و پلیس و بازگذاشتن دست نیروهای حشد شعبی است. از سوی دیگر «عباس العرداوی» از رهبران جنبش حقوق عراق با اشاره به هویت قاتلان کشتار الرشاد گفت: آنانی بنی تمیم را کشتند که افسران لایق را کنار گذاشتند و مناصب را فروختند، بیش از ۵۰۰ محکوم را با عفو و بیش از ۵۰۰ تروریست را تحت عنوان محاکمه مجدد آزاد کردند.

منبع:تسنیم

قطار یزد تهران دچار حریق شد

نایین دچار حریق شد که این حریق توسط نیروهای آتش نشانی به سرعت مهار شد. این حادثه خوشبختانه تلفات جانی نداشته و یکی از مسافران نیز آسیب جزئی دیده است. مسافران این قطار از زمان حادثه که حدود چهار ساعت از آن می‌گذرد، سرگردان هستند و مسئولان راه آهن هنوز تصمیمی برای آنها نگرفته‌اند. تعدادی از مسافران قطار خواستار رسیدگی مسئولان راه آهن یزد به این موضوع شدند.

منبع:مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha