جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید طاهر قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام غفاری قره‌باغی با بیان این که علوم واقعی آن است که ختم به اهل بیت(ع) شود، گفت: در منطق اهل بیت(ع) باید به آنچه که آموختیم عمل کنیم وگرنه با انباشت مطالب در ذهن در انسان حرکتی اتفاق نمی افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید طاهر غفاری قره باغی، شامگاه چهارشنبه در مسجد امام سجاد علیه السلام پردیسان قم برگزار شد، با بیان اینکه استفاده از معارف الهی بسیار توفیق بالایی است، اظهار داشت: در وصایای نقل شده از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به کمیل بن زیاد نکاتی برای بیداری انسان و آسیب شناسی مشکلاتی که ما در مسیر حق داریم، بیان شده است، یکی از آن جملات این است؛ یا کمیل لا تأخذ إلا عنا تکن منا، اگر می خواهید به سلسله انبیا و اولیا الهی ملحق شوید جز از ناحیه اهل بیت میسور نیست.

وی اضافه کرد: اگر مقرر شود انسان معارفی را اخذ کند، باید از ناحیه اهل بیت(ع) و اولیای الهی باشد و هر کجا علومی مادی و معنوی باشد باید با اذن و ناحیه حضرات معصومین باشد.

کارشناس دینی با بیان این که علوم اصلی فقط در محضر اهل بیت است و بغیر از حضرات معصومین خداوند کسی را تضمین نکرده است، افزود: خداوند متعال ابوابی را تکوینا قرار داده است انسان باید به آن ها رجوع کند و این درهای هدایت است و علم را در دو جا قرار نداده اند که بشر سراغ آن برود و علم حقیقی که با آن سعادت حاصل می شود فقط ختم به اهل بیت است.

وی تصریح کرد: بسیاری از نحله هایی که دم از عرفان می زنند، اما به جاهای دیگری وصل هستند و سلسله مشایخی را که ادعا می کنند و وقتی تحقیق می کنیم می بینیم که مقید نبودند که فقط از ناحیه اهل بیت(ع) بگیرند و غیر از کانال اهل بیت، علوم دیگران را هم محترم و در عرض ائمه معصومین شمرده اند و وجود و سعادت و ظاهر و باطن انسان جز از آن انوار مقدسات، نمی تواند سیراب شود.

حجت الاسلام قره باغی گفت: سفارش کرده اند  انسان باید با عالم ربانی ارتباط داشته باشید و عالم ربانی کسی است که فقط شاگرد محض اهل بیت است و باید با او ارتباط داشت تا نیازهای انسان را بسنجد و بر اساس آن علم و تغذیه بدهد.

وی به سفارش دیگر امام علی علیه السلام به کمیل اشاره کرد و بیان داشت: حضرت در بخش دیگر سفارش خود بیان می کند که هر حرکتی بخواهی بکنی علمی لازم داری و حدود آن حرکت باید معلوم باشد، اگر انسان در امورات آخرت تحت نظارت عالم ربانی که علومش را از اهل بیت(ع) گرفته نباشد، نمی تواند در مسیر حق حرکت کند.

کارشناس دین افزود: گاهی با یک مطالعه خود را غنی می شماریم، در حالی که با انباشت مطالب در ذهن حرکتی در انسان اتفاق نخواهد افتاد، باید به آنچه که فهمیدیم و آموختیم عمل کنیم و علم نباید در فاز ذهن و مفهوم بماند و این آفت دارد و دستگاه وجود انسان را خراب می کند.

وی تاکید کرد: اعمال قلبی اگر خوب پیگیری شود در وجود انسان صفات ایجاد می‌کند و یکی از مشکلات این است که بین علم و اراده کارشکنی شده است و یاد گرفتن باید برای عمل کردن و راه افتادن باشد.

حجت الاسلام قره باغی تاکید کرد: طبق روایات انسان به علم حرکت می کند و گاهی عده ای علومی را یاد می‌گیرند، اما در زندگی خود خصوصا در محیط خانواده شان بدان عمل نمی کنند و در فرزندان خود نوعی دل زدگی از دین ایجاد می کنند و گاهی فرزندان از دین فاصله می گیرند چون می بینند والدینشان موذی هستند و به نیازهای آن ها توجه نمی کنند و شیطان وسوسه می کند و فرزند امنیتش را خارج از خانه که معلوم نیست چه کسانی هستند می بیند.

وی با بیان این که حضرات معصومین به تمام اعمال ما آگاهی کامل دارند و باید ارتباط خودمان را با آنها مستحکم تر کنیم، گفت: خداوند حضور غیر قابل وصفی دارد و حضرات معصومین هر کجا نامشان را می بریم حاضر هستند و مظاهر هدایت الهی حجاب مادی برنمی دارند.

حجت الاسلام غفاری قره باغی در پایان با تصریح بر این که کسی که امام را حی و حاضر می بیند نمی تواند به فرزندان خود پرخاش کند، افزود: حریم حضرت اجازه نمی دهد انسان دست از پا خطا کند، ما در محضر خدا و حجت خدا هستیم و این یک علمی است و عمل می خواهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شیخ مهدی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    چقدر زیبا و چه لذت بخش است این مطالبی که از دل و جان می جوشد خداوند طول عمر با عزت بدهد به این خانواده پربرکت
  • جهانبخش IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    آنچا از دل برآید لاجرم بردل نشیند، لذت بخش و زیبا، وفقکم الله لمرضاته