یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آيت الله مهدي مرواريد

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به لزوم رعایت جهات تحصیلی، معنوی و تقوا، تاکید کرد که حواس مان باشد که رفتار و گفتارمان را به امام زمان(عج) نسبت می دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله مهدی مروارید در افتتاحیه دوره تقریرنویسی درس خارج حوزه علمیه خراسان در محل مدرسه علمیه سلیمانیه که به همت معاونت پژوهش این حوزه برگزار شد، با اشاره به ضرورت احساس ارزشمندی کار و در نتیجه انگیزه بخشی آن، اظهار کرد: آنچه امروز از دین و مکتب امامیه مشاهده می کنیم، به خاطر زحمات فقها، متکلمان و علماست.

وی به آیه نفر اشاره کرد و گفت: آیه، تصریح دارد که همه نمی توانند تفقه در دین داشته باشند ولی عده ای می بایست این کار را انجام دهند. البته روایات تفقه را در دین، امامت و... دانسته اند پس فقط به فقه اصطلاحی که مورد ابتلای همه افراد است، نیست، منتهی توسعه آن در اولویت می باشد و از این رو بر فقه جواهری عنایت و تاکید شده است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان بر قوت تحصیل در این مقطع و به ویژه مباحثه و سوال و نظر در درس، تاکید کرد.

وی در ادامه بر اخلاق عملی تاکید و ابراز کرد: کسانی که اهل علم شوند، مسئولیت شان و توقع از آنان بیشتر است. حتی اگر فرد در درس و بحث متبحر باشد، اما جهات تقوایی لازم را نداشته باشد، برایش خطرناک می شود.

آیت الله مروارید مراعات را تبلیغ و رعایت نکردن را تضعیف جایگاه ارزشمند روحانیت خواند و بر توجه به این امر تاکید کرد.
وی با اشاره به روایت «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَی مَنِ اِئْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ ...»، گفت: در کنار رعایت تقوا، به طور مثال، طلبه در عین بصیرت و عمل به مسائل و وظایف، می بایست ورع را رعایت کند و نسبت به رفتار و گفتارش توجه داشته باشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: انتظار اهل بیت(ع) از ما این است که سعی و تلاش کنیم و ضمن نداشتن سستی، کسالت و ناامیدی، برای خدا در جهت عمل به وظیفه کار کنیم نه کسب شهرت و امثال آن.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، توجه خاص به راست گفتاری را مدنظر قرار داد و ابراز کرد: رساندن امانت به اهل آن به طور کلی از یک سو و در مورد طلاب علوم دینی، حفظ دین و تحویل به نسل آینده است، همانطور که فقها و علمای سابق این کار را انجام دادند، از جمله دیگر مواردی است که بیان شده است.

وی افزود: اگر در مسائل معنوی، نماز، زیارت، مناجات و دعا کم بگذاریم، ضرر کرده ایم، زیرا راه طلبگی الهی است و توجه و تضرع می‌خواهد. این امر به معنای توجه به درس و بحث نیست ولی مسئله دعا و نوافل لازم است.

آیت الله مروارید به مسئله معنویت طلاب که از گذشته تا کنون وجود داشته اشاره کرد که البته همت علما و مسئولان نسبت به برطرف شدن آن بوده و هست اما به هر حال اهتمام طلاب به تحصیل و رسالت خویش، دانستن ارزش کار خود و پایداری و خسته نشدن در راه مورد تاکید است.

وی افزود: وقتی این جهات را رعایت و با عمل خود از مکتب جعفری تبلیغ کنیم، رفتار ما را به امام صادق(ع) منسوب می کنند و اگر اینطور نباشیم، باز هم ما را به عنوان شاگردان ایشان و سربازان امام زمان (عج) نسبت می دهند.

دوره تقریرنویسی دروس خارج حوزه علمیه خراسان تا چهارشنبه ۱۲ آبان از ساعت ۱۵ تا ۱۹ و پنجشنبه ۱۳ آبان از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح به دو صورت حضوری و مجازی دایر می باشد.
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha