پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در دانشگاه معارف اسلامی/حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: علامه حسن زاده فانی در کتاب و قلم بود؛ عشق به علم و دانش از همان آغاز این عالم ربانی را در خود هضم کرد؛ ایشان پروانه ای عاشق بود که تا آخر عمر به دور شمع علم چرخید.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم در مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، به تبیین سیره و شخصیت عرفانی این عالم فقید پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد ایشان گفت: همه انسان ها هرچند نوابغ در برابر آنچه پیغمبر مکرم اسلام آورده است اُمی هستند.

وی افزود: در کتاب شرح فصوص قیصری، شارح آن می فرماید کسی که به عقل محدود اکتفی کند قطعاً به حقایق ناب نخواهد رسید و باید دست ولایت در کار باشد تا به آن معارف دست پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به روحیه ولایت پذیری مرحوم آیت الله حسن زاده آملی خاطرنشان کرد: حضرت استاد ذوب در ولایت بوده و در برابر امامزادگان نیز خضوع و خشوع بسیاری به خرج می دادند.

وی برخی رفتارها را که فقط به قصد تکریم جایگاه حق انجام می شوند و در شرع نیامده اند را جایز دانست و گفت: مرحوم علامه حسن زاده آداب و رسومی همچون بوسه بر پای استاد زدن، تکیه بر دیوار ندادن در مقابل استاد و رفتارهایی دیگر را مورد اعتنای خویش قرار می دادند که هیچکدام به عنوان واجب شرعی نبود، اما به قصد تکریم استاد و سایر اطرافیان خود آن ها را انجام می دادند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: علامه حسن زاده فانی در کتاب و قلم بود؛ عشق به علم و دانش از همان آغاز این عالم ربانی را در خود هضم کرد؛ ایشان پروانه ای عاشق بود که تا آخر عمر به دور شمع علم چرخید.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به مطرح کردن برخی مکاشفات از سوی آیت الله حسن زاده آملی افزود: از ایشان پرسیده شد که چرا برخلاف بسیاری از عرفا از برخی مکاشفات خویش پرده برداری کرده اید؟؛ ایشان در پاسخ گفتند اگر این کار به قصد تعلیم صورت گیرد اشکالی ندارد و اگر به قصد عنانیت و فخرفروشی باشد کاملاً مردود است؛ آنچه من بازگو کرده ایم شَهِدَ الله که جهت تعلیم و اطلاع مردم است تا بدانند مسائل دینی و عرفانی کاملاً مطابق با واقع و شدنی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha