شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 989349
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
حجت الاسلام علی شیرازی

حوزه/ تکلیف فیلسوفان اسلامی در عصر حاضر بسیار سنگین است و شایسته است آنان با درایت و حکمت ، در جایگاه تئوریسین های سیاسی نظام دینی بنشینند و با نظریه پردازی دقیق ، بهترین و زیباترین زندگی را برای ملت ایران و مسلمانان جهان فراهم سازند و راه نفوذ فرهنگ غربی را سد کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی در نوشتاری با این عنوان که «تکلیف امروز فیلسوفان مسلمان چیست»آورده است:

اگر تاریخ فلسفه را بررسی کنیم ؛ به روشنی می یابیم که ما در فلسفه استاد غرب هستیم . همه قبول دارند که در فلسفه ، شرق استاد غرب است و ایران جزو پیشروان فلسفه در دنیاست.
در دنیای معاصر غرب ، فیلسوفان غربی تئوریسین های سیاسی آنان هستند و برای همه مسائل سیاسی نظریه پردازی می کنند .
برخی از فیلسوفان ایرانی نیز تمام قد در راه تعالی مردم و کشور و حکومت دینی ایستاده اند و بعضی نیز یا کار به فلسفه سیاسی اسلام ندارند ، یا در میدان عمل ، حاشیه نشین هستند و یا در فرهنگ بیگانه هضم شده اند و خود به سخنگویان و مبلغان فلسفه سیاسی غرب تبدیل گشته اند .
  امروز لازم است همه فیلسوفان با توجه به درک و فهم خود از اسلام ناب ، یک فلسفه سیاسی داشته باشند و بهترین نوع زندگی و تعامل اجتماعی را تبیین کنند و با مهندسی کردن حیات سیاسی اجتماعی بشر ، رفتارهای اجتماعی و ماهیت حکومت دینی را معلوم نمایند و با بهره گیری از غنای والا و ظرفیت های بالای فلسفه سیاسی اسلام ناب ، پشتوانه علمی نظام جمهوری اسلامی ایران باشند .
   فلسفه سیاسی اسلام ، انسان سازی و جامعه سازی را یکی از بزرگترین هدف های خود می داند و فیلسوف مسلمان با بینش توحیدی و فهم درست از مبانی دین ، می تواند انسان ها و جامعه را به سمتی ببرد که :
   ۱. در هر لحظه بدانند در کجای راه هستند ؛
   ۲. در هر لحظه بدانند به سمت کدام هدف در حرکتند ؛
   ۳. با دقت و درایت ، قدرت تحلیل پیدا کنند ؛
   ۴. وظیفه خطیر خود را در هر شرایط و زمان و مکان تشخیص دهند ؛
   ۵. نوع مقابله با موانع رشد جامعه انسانی را بشناسند ؛
   ۶. جامعه بشری را به سمت تعالی و رشد و صلاح ببرند ؛
   ۷. مردم را به سمت سعادت هدایت کنند .
   این همان راهی است که فیلسوف ایرانی در جلوی بشر امروز باز کرد و فیلسوف غربی در برخی از موارد - البته در راستای تفکر الحادی -  از ما پیشی گرفت و بعضی از ما در غفلت فرو رفتیم و از ادامه مسیر باز ماندیم .
   اگر فیلسوفان دینی وارد گود عمل به تکلیف شوند ، و برای همه مسائل حیات و زندگی سیاسی نظریه پردازی کنند و به صورت فعال در میدان حیات اجتماعی حضور پیدا نمایند ، جامعه ای را شکل می دهند ، که :
   ۱. خدا محور باشد ؛
   ۲. امامت محور باشد ؛
   ۳. هدایت محور باشد ؛
   ۴. عدالت محور باشد ؛
   ۵. معنویت محور باشد ؛
   ۶. فرهنگ محور باشد ؛
   ۷. اخلاق محور باشد ؛
   ۸. اسلام محور باشد ؛
   ۹. قانون محور باشد ؛
   ۱۰. عقل محور باشد ؛
   ۱۱. تکامل محور باشد ؛
   ۱۲. عزت محور باشد ؛
   ۱۳. مجاهد محور باشد ؛
   ۱۴. عمل محور باشد ؛
   ۱۵. فضیلت محور باشد ؛
   ۱۶. معرفت محور باشد ؛
   ۱۷. شایسته محور باشد ؛
   ۱۸. تکلیف محور باشد ؛
   ۱۹. وحدت محور باشد ؛
   ۲۰. انسانیت محور باشد .
   پس تکلیف فیلسوفان اسلامی در عصر حاضر بسیار سنگین است و شایسته است آنان با درایت و حکمت ، در جایگاه تئوریسین های سیاسی نظام دینی بنشینند و با نظریه پردازی دقیق ، بهترین و زیباترین زندگی را برای ملت ایران و مسلمانان جهان فراهم سازند و راه نفوذ فرهنگ غربی را سد کنند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha