شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
طلیعه حضور- گلستان

حوزه/ محمد حکیمی، جهاد فرهنگی را مهم دانست و گفت: جهاد تنها نظامی نیست که بالاتر از آن، جهاد فرهنگی است و اهل علم باید جهاد کافران را با علم فلسفه و منطق و با سند و مدرک قوی پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، محمد حکیمی در همایش طلیعه حضور که با حضور ۲۰۰ از نفر طلاب جدید مدارس علمیه خواهران گلستان برگزار شد، پیرامون آداب طلبگی بیان کرد: با استناد به آیه ۱۲۲ سوره توبه (آیه نفر) از آنجایی که «فقه» به معنای فهم عمیق است، طلاب برای تفقه در دین باید هم در معارف و اعتقادات، فقه، احکام، اخلاق و رفتار تفقه داشته باشند.

 وی خاطرنشان کرد: دو مسئله در طلبگی مهم است و طلبه‌ها باید به دنبال کسب آنها باشند که اول آن، درس است؛ به این معنا که طلبه‌ها تفقه در دین و فهم عمیق از معارف دینی داشته باشند؛ مسئله دوم نفس است، یعنی اخلاق، تقوا، عفت در کلام و گوش و چشم.

حکیمی اظهار کرد: برخی در فهم عمیق دین، تنها به دنبال فقه، برخی سیاست و افرادی هم فقط اهل فلسفه و کلام و معارف اعتقادی هستند، در حالی که طلبه علوم دینی باید به تمام ابعاد معارف دینی مسلط باشند، زیرا دین ما جامع و اکمل است و یک طلبه باید جامعیت دینی را به منصه ظهور برساند.

پژوهشگر حوزوی با تاکید بر اینکه طلبه‌ها باید به مرحله‌ای از علم برسند تا پاسخگوی شبهات و مسائل الحادی باشند، بیان کرد:  طلبه باید علم حدیث و تفسیر قرآن بلد باشد، چرا که در قرآن پاسخ تمام سوالات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان باید به عیب‌های خود بینا باشد، به ابعاد علمی همه جانبه امام خمینی(ره) اشاره کرد و بار دیگر بر فراگیری علم تاکید کرد.

استاد دانشگاه، جهاد فرهنگی را مهم دانست و توضیح داد: جهاد تنها نظامی نیست که بالاتر از آن، جهاد فرهنگی است و اهل علم باید جهاد کافران را با علم فلسفه و منطق و با سند و مدرک قوی پاسخ دهند.

 حکیمی معتقد است: باید خداشناسی انسان هر روز عمیق‌تر، کامل‌تر و عالی‌تر باشد و طلبه باید علم قرآن و تفسیر را به عنوان اولین علم‌ها بیاموزند.

وی با اشاره به تفاوت افرد در توجه به ظواهر با اهل علم، به آیاتی از قرآن اشاره کرد و گفت: در آیات و روایات زیادی وارد شده است که خداوند انسان را با اموال و مظاهر دنیوی آزمایش می‌کند، از این رو طلاب خود را با علوم روز به‌منظور پاسخگویی به شبهات آشنا کرده و مجهز باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha