جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ میزگرد تخصصی «بررسی شخصیت ادبی علامه حسن زاده آملی»

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده، گفت: آثار ادبی و تعداد زیادی از دیگر آثار ایشان هنوز به چاپ نرسیده است؛ سعی دارم هم آثار ادبی و هم کتب ریاضی و نجوم ایشان را تنظیم کرده و به چاپ برسانم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسن زاده فرزند ارشد مرحوم علامه حسن زاده آملی در میزگرد تخصصی «بررسی شخصیت ادبی علامه حسن زاده آملی» که از سوی پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) در خبرگزاری حوزه برگزار شد،‌به بیان خلاصه ای از زندگی نامه ایشان پرداخت و گفت: علامه حسن زاده اواخر اسفند ۱۳۰۷ در روستایی از روستاهای شهرستان آمل به دنیا آمدند و پدر علامه حسن زاده اهل اهلم و به کشاورزی مشغول بودند.

این استاد حوزه، با تأکید بر بهره گیری مرحوم آیت الله حسن زاده از اساتید برجسته حوزه علمیه تهران و قم، خاطرنشان کرد: ایشان از محضر اساتید توانمند حوزه علمیه تهران بویژه علامه شعرانی که به واقع عالمی ذوفنون بود استفاده بردند؛ بعد از مدتی به حوزه علمیه قم آمده و به تلمذ در محضر اساتید بزرگ این حوزه نیز پرداختند.

وی آغاز فعالیت های ادبی آیت الله حسن زاده را از دوران کودکی دانست و گفت: ایشان اشعار شاعران مختلف از رودکی گرفته تا نیما یوشیج را مورد مطالعه قرار می دادند.

فرزند مرحوم آیت الله حسن زاده آملی تصریح کرد: اولین کتاب ادبیاتی که من نزد پدرم آموختم «نصاب الصبیان» بود.

وی با اشاره به آثار علمی مرحوم آیت الله حسن زاده آملی افزود: آثار ادبی و تعداد زیادی از دیگر آثار ایشان هنوز به چاپ نرسیده است؛ سعی دارم هم آثار ادبی و هم کتب ریاضی و نجوم ایشان را تنظیم کرده و به چاپ برسانم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده بیان داشت: اشعار مرحوم علامه حسن زاده بسیار بیشتر از چیزی است که ایشان در دیوان خود آورده اند؛ ایشان بسیاری از اشعار را کنار گذاشته و به انتشار نرسانده اند.

وی گفت: ایشان دو باب از کتاب کلیله دمنه را به سبک نصرالله منشی ترجمه نموده اند؛ کسی این کتاب را بدون اطلاع از نام آیت الله حسن زاده بخواند فکر می کند، شخصی از قدمای ادبیات به نگارش آن پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در پایان تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد سودجو آثار علامه حسن زاده را به نام خود منتشر نموده اند که این سرقت های علمی به دور از اخلاق است.

گزارش کامل این نشست به زودی منتشر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha