دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علامه طباطبایی

حوزه/ علامه طباطبایی(ره) کاری کرد که یکی از علمای مصر که کتابی در نقد المیزان نوشته است، با اینکه تفکر وهابی دارد اما نوشته است:«تعجب می کنم این مرد چقدر بر قرآن تسلط دارد»؛ تسلط علامه طباطبایی بر قرآن کریم بی نظیر بود؛ حافظان قرآن کریم و کسانی که امروز حتی سه دوره تفسیر قرآن نوشته اند، هیچ یک به اندازه علامه تسلط بر قرآن ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد به تبیین شخصیت این مفسر بزرگ قرآن کریم پرداخت و گفت: علامه طباطبایی(ره) آنچه در کتب و روایات اخلاقی می خواند، به حقیقت کلمه در خود متبلور کرده بود.

وی با اشاره به تفسیر گرانقدر المیزان به تبیین ویژگی های این اثر با برکت پرداخت و افزود: علامه طباطبایی در شرایطی تفسیر المیزان را نوشت که در فقر مطلق منبع و کتاب بوده است. در آن زمان، درس تفسیر وجود نداشت و قرآن واقعا مهجور بود، هیچ کتابی به اندازه المیزان در رفع مهجوریت از قرآن اینقدر تاثیر نداشته است، چرا که این تفسیر به نوبه خود باعث ایجاد دانشگاه و دانشکده های قرآنی و رشته های قرآنی در حوزه و دانشگاه شد و حتی حوزه علمیه نجف هم تحت تاثیر المیزان، شروع به نوشتن تفسیر القرآن کرد و حتی در اهل سنت هم تاثیرگذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان اینکه در زمان علامه طباطبایی، شیعه را به عنوان مذهب بدون عالم معرفی می کردند و اندیشه سلفی در جهان اسلام زیاد بود، گفت: در چنین شرایطی، علامه طباطبایی، تفسیر المیزان را در پاسخ به تفسیر المنار نوشت و اگر تفسیر المیزان نبود، تفسیر ضدشیعی المنار و تفکر تکفیری جهان را پر کرده بود لذا می توان گفت تفسیر المیزان افتخار جهان اسلام، شیعه و حوزه های علمیه است.

وی تصریح کرد: نوع و سبک نگارش علامه طباطبایی در المیزان با همه شاگردان خود هم متفاوت است؛ قلم ایشان خیلی خاص است و عجیب تر از همه اینها، اطلاعات زیادی بود که علامه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: علامه طباطبایی به مردم خیلی احترام می گذاشت، با اینکه رعشه داشت، وقتی فردی، اعم از کوچک و بزرگ به دیدن ایشان می امد، تمام قد بلند می شد و می ایستاد. در برابر توهین هایی که به ایشان می شد، سعه صدر به خرج می دادند و چشم پوشی می کردند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی خیلی مورد اهانت قرار می گرفت ولی با اخلاق الهی برخورد می کرد و اینگونه خداوند او را عزیز کرد.

وی به اهتمام علامه طباطبایی به پاسخ به شبهات اشاره کرد و افزود: زمان علامه طباطبایی شاید فلسفه خیلی محبوبیت نداشت؛ رفتار و عمل و سلوک علامه طباطبایی وجهه خوبی برای فلسفه و عرفان درست کرد و خیلی افراد به سمت آن جذب شدند؛ جنبه های عرفانی علامه طباطبایی خیلی کم فروغ بود و اظهار نمی کرد، ایشان خدمت فراوانی به جامعه و حتی کسانی که مخالفان اندیشه های ایشان هستند، کردند و با اقدامات خود نسل جوان کشور را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه افکار کمونیستی و مارکسیستی در زمان علامه طباطبایی خطر بزرگی برای دنیا اسلام و جوانان بود گفت: کتاب های اقتصادی که آن زمان نوشته می شد تحت تاثیر اندیشه های مارکسیستی بود. دراین شرایط علامه طباطبایی، کتاب فلسفه و اصول روش رئالیسم را با هدف مبارزه فکری با مکتب مارکسیسم نوشت. کتاب بدایه و نهایه هم با همین هدف نوشته شد و شاید همین سبب شد که حضرت آیت الله گلپایگانی دستور دادند این کتاب در حوزه تدریس شود و آیت الله امینی اولین استادی بود که شروع به تدریس کتاب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: علامه طباطبایی با نوشتن کتاب هایی چون کتاب بررسی های اسلامی، مقالات علامه طباطبایی در مکتب اسلام، کتاب های فارسی برای نوجوانان، خطر الحاد و بی دینی را از جامعه اسلامی دور کرد.

وی در پایان به ابعاد علمی شخصیت علامه طباطبایی هم اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی(ره) کاری کرد که یکی از علمای مصر که کتابی در نقد المیزان نوشته است، با اینکه تفکر وهابی دارد اما نوشته است:«تعجب می کنم این مرد چقدر بر قرآن تسلط دارد»؛ تسلط علامه طباطبایی بر قرآن کریم بی نظیر بود؛ حافظان قرآن کریم و کسانی که امروز حتی سه دوره تفسیر قرآن نوشته اند، هیچ یک به اندازه علامه تسلط بر قرآن ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha