دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد احمد عابدی

حوزه/ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: یکی از بزرگان فلسفه در کتاب خود می گوید بسیاری از روایات که علامه مجلسی قبول داشت مورد قبول علامه طباطبایی واقع نشده و تصمیم بر نقد آن داشت که مانع آن شدند، اما باید متذکر شوم که این سخن از ریشه غلط است؛ در واقع علامه طباطبایی نسبت به احادیث هیچگونه حاشیه ای ندارد و کلیه حواشی به کلمات علامه مجلسی وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی در مراسم بزرگداشت روز فلسفه که در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به از بین رفتن کاروان ۴۰۰ نفری حضرت معصومه(س) و کشته شدن تمامی اعضای کاروان به دستور خلیفه عباسی، عنوان کرد: در گذشته کشتن زنان در جنگ ننگ به حساب می آمد به طوریکه کشته شدن یک زن به دست مسلمانان در یکی از جنگ ها علیه کفار خشم پیامبر(ص) و تاسف بسیار شدید پیامبر گرامی اسلام را به همراه داشته است، بنابراین اگر از کاروان حضرت معصومه(س) کسی جز شخص ایشان زنده نمانده و این بانو نیز پس از ۱۷ روز بر اثر شدت جراحات وارده و خوردن سم دار فانی را وداع گفتند پس وفات ایشان، شهادت گونه محسوب می شود.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی از جمله اقدامات عالم برجسته علامه طباطبایی را تدریس و تحریر کتب فلسفی، عرفان، آثار فارسی و عربی و همچنین تفسیر بخشی از کتاب بحار الانوار اثر علامه مجلسی عنوان و تاکید کرد: علامه به مدت ۱۰ سال کتاب بحارالانوار را تدریس کرده که از جمله شاگردان این عالم بزرگوار آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله حسن زاده و آیت الله جوادی آملی هستند، علامه در طول مدت این ۱۰ سال حتی یک حدیث مجهول نگفته است.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از دلایل برجسته بودن علامه مجلسی را تفسیر احادیث ضعیف با اطمینان و به صورت حدیثی معتبر دانسته و اظهار کرد: بسیاری از روایاتی که در کتب دیگر مانند صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه وجود دارد در بحارالانوار نیست زیرا این کتاب ارزشمند تنها گلچینی از روایات است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به عدم چاپ کتاب مرحوم حجت کوه کمری کتابی در ۳۰۰ جلد، خاطر نشان کرد: علامه تمامی احادیث و روایات را قبول داشت و تنها ۴۹ مورد که در بحار مشخص کرده را به عنوان حدیث معتبر قبول نداشت.

وی گفت: هنگام چاپ کتاب بحارالانوار، انتشارات از علامه طباطبایی درخواست تعلیقه کردند که برخی از افراد به دلایلی مانع ادامه نوشتن این تعلیقیه ها شدند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: یکی از بزرگان فلسفه در کتاب خود می گوید بسیاری از روایات که علامه مجلسی قبول داشت مورد قبول علامه طباطبایی واقع نشده و تصمیم بر نقد آن داشت که مانع آن شدند، اما باید متذکر شوم که این سخن از ریشه غلط است؛ در واقع علامه طباطبایی نسبت به احادیث هیچگونه حاشیه ای ندارد و کلیه حواشی به کلمات علامه مجلسی وارد شده است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی حتی یک مرتبه مطلبی راجع به شنیدن و یا نوشتن سخن اشتباه از جانب علامه مجلسی بیان نکرد بلکه مطالب را به گونه ای کاملتر و جامع تر توضیح داده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که علامه طباطبایی نقطه مقابل علامه مجلسی نبوده بلکه ادامه دهنده راه ایشان بوده است.

وی جمله علامه طباطبایی در مورد خوب شنیدن و خوب تفسیر کردن را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: زمان امام حسن عسکری(ع) یعقوب بن اسحاق کندی کتابی در مورد تناقض آیات قرآن نوشت امام صادق(ع) به وی فرمود: این آیه حتما همین معنی را دارد یا ممکن است معانی دیگری نیز داشته باشد در حالیکه یک آیه ممکن است چند میلیارد معنی داشته باشد و همین کلمه سبب شد تا کندی همان لحظه کتاب خود را بسوزاند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به کتاب شواهد از ملاصدرا در مورد رمز گشایی سخنان بزرگان عنوان کرد: حاجی سبزواری در ابتدای اسرار الحکم می گوید فیلسوف باید حرف مردم را بفهمد نه اینکه تنها آن را نقل کرده و از آن اشکال کند.

وی نگاه خوش بینانه به کلام دیگران را از جمله صفات یک انسان برجسته دانسته و تصریح کرد: ابن سینا در ابتدای کتاب شفا می گوید: کسی به من گفت شرح ارسطو را بنویس در حالی که در برخی موارد من با ارسطو هم عقیده نیستم پس اگر حرف او را رد کنم به فرد بزرگی اشکال کردم و اگر رد نکنم روی وجدان خود پا گذاشتم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha