پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
چهل اختران

حوزه/ مسئول کارگروه مدیریت شهری بسیج مهندسین قم تصریح کرد: آن چه مهم است این که در طرح توسعه محله چهل اختران باید هویت تاریخی و مذهبی آن حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ سیده شبنم فاطمی طی سخنانی در بازدید اعضای این کارگروه از طرح توسعه چهل اختران قم که با حضور برخی مسئولان نیز همراه بود، با تأکید بر لزوم حفظ هویت محله چهل اختران در طرح توسعه آن به عنوان یکی از مناطق مهم شهر مقدس قم در بحث بافت تاریخی، اظهار داشت: قبل از هر چیز باید توجه داشت که هویت یک محله تنها محدود به مرزهای کالبدی آن نیست، چرا که هویت در زندگی جاری یک محله و در مفهوم سکونت است و لذا باید سکونت باز گردد تا محله مجدد به محله تبدیل شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به دغدغه ها و نیازهای مردم در طرح توسعه محله چهل اختران افزود: گاهی رویکردهای شهری و ارزش های هویتی از پوسته یک محله خارج شده و بزرگ می شود و محله را نیازمند تغییرات ماهوی می کند.

وی همچنین با اشاره به بافت مذهبی خاص این منطقه گفت: هیئت چهل اختران هیئت بزرگی است که باید بتواند مأمن مناسب خود را در شهر داشته باشد. هر چند که این هیئت زنده بودنش را از قلب های عاشق امام حسین(ع) داشته باشد اما باز نمی توان نیازهای زمانه برای حفظ و تقویت آن را نادیده گرفت، لذا با چنین رویکردی محله چهل اختران قابلیت تبدیل شدن به یک کانون مهم شهری را دارد.

مسئول انجمن مردم نهاد "شهر" بیان داشت: یکی از بحث ها درباره چهل اختران ناظر به نحوه تملک های پراکنده در اطراف حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) است که در یک بازه زمانی مدت دار در مدیریتی برخوردار از تورم های سالیانه اقتصادی صورت گرفته و تجربه های پیاپی در ایران و قم از ابتدا مشخص می کرد در چنین شرایطی طرح با این وسعت فرجامی ندارد اما به هر حال پیش رفته و اینک باید برای مشکلات آن فکری کرد.

وی افزود: بر این اساس، مدیریت شهری تاریخچه این طرح را بازخوانی کرد و در نهایت، بهترین گزینه اجتناب از ساخت و سازهای کالبدی و شکل و شمایل دادن به آسمان چهل اختران با استفاده از کف سازی و المان‌های جداره سازی است و این که همچنین پارکینگ‌روباز آن ساماندهی شود.

فاطمی در خاتمه سخنان خود با بیان این که معمولاً بهترین گزینه، در دسترس ترین گزینه است، گفت: تجربه فضاهای شهری باز در کنار بناهای شاخص شهری یکی از بهترین راه حل ها برای ایجاد تعلق خاطر و حس حضور مردم شهر است؛ کاری که در همه دنیا نیز جواب داده و ما نیازمند چشم اندازهای شهری هستیم و این طرح کمک می کند تا در یک نقطه به آن دست پیدا کرده و این محدوده را آماده طرح های آینده نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha