چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون تحقق عدالت اجتماعی، گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ‌سازی سه سیاست راهبردی برای تحقق عدالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، به تبیین موضوع عدالت اجتماعی پرداخت و افزود: عدالت آرمان همیشگی جوامع بشری و آرمان اصیل انقلاب اسلامی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی به‌تبع تعالیم اسلامی کوشش برای تحقق عدالت اجتماعی را یکی از مهم‌ترین اصول و اهداف خود قرار داده و به بیان امام خامنه‌ای هزار سال است که امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می‌کند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اولین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجب‌ترین کارها است. ما رفاه را هم برای قسط و عدل می‌خواهیم.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: در یک نگاه ساده گرایانه عدالت اجتماعی باید بدون هیچ عذری در طول چهل‌ودو سال اخیر محقق می‌شد؛ اما واقعیت این است که تحقق عدالت اجتماعی بدون وجود یک تکیه‌گاه نظری و کاربردی قوی بیشتر به یک شوخی شباهت دارد؛ زیرا زمانی می‌توان انتظار داشت عدالت اجتماعی در ایران عینیت پیدا کند که حاضر به سرمایه‌گذاری‌های علمی و تبیینی قوی برای گفتمان سازی و جریان سازی صحیح درزمینهٔ عدالت اجتماعی باشیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پیگیری ارزیابی عدالت اجتماعی در عصر انقلاب اسلامی، لااقل به‌عنوان مقدمه، نیازمند توجه به شرایط عدالت در جهان معاصر است.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ‌سازی سه سیاست راهبردی برای تحقق عدالت است، افزود: گفتمان، مفهوم یا مفاهیمی رسا، شفاف، فراگیر، همه خواه و مورد مطالبه عمومی است و به بیان رهبر معظم انقلاب گفتمان، یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبه عمومی مردم؛ یعنی آن چیزی که به‌صورت باور عموم تلقّی بشود و مردم به آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی گفتمان‌ها مثل رویکردهای دولت‌ها زمان‌دار هستند ولی برخی از گفتمان‌ها مثل گفتمان استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی دائمی و همیشگی است، به تبیین نسبت گفتمان سازی و جریان سازی و فرهنگ‌سازی پرداخت و گفت: گفتمان سازی یعنی تلاش برای فراگیری و رواج یک مفهوم و معرفت به‌طوری‌که مورد مطالبه همگانی گردد.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه جریان سازی یعنی تبدیل یک گفتمان به یک حرکت و موج اجتماعی، اضافه کرد: به‌عبارت‌دیگر پیوند برقرار کردن بین سطوح مختلف جامعه از لحاظ نظری و فکری گفتمان سازی و از لحاظ عملی و عینی، جریان سازی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بین سطوح مختلف جامعه درباره یک موضوع یا مفهوم پیوند برقرار کرده و هر کسی را در سطح خودش به‌نوعی درگیر با آن مفهوم یا هدف کنیم، جریان سازی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: سیر از گفتمان سازی به جریان سازی با اجرای برنامه‌هایی که دارای انسجام، توالی و ترتّب منطقی است، میسر است؛ ازاین‌رو نقطه مقابل جریان سازی، کار پراکنده، ابتر و بی استمرار و کارهایی است که فراگیر نیست و انواع طبقات را درگیر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جریان سازی پیش‌زمینه فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: یک گفتمان جریانی وقتی در باور مردم نهادینه شده و تبدیل به یک ارزش مقبول و مطلوب و مطبوع برای جامعه شود به‌طوری‌که اکثریت جامعه تخلف از آن را برنتابند و آن را منکر قلمداد کنند، فرایند گفتمان سازی و جریان سازی به منزلگاه فرهنگ‌سازی رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha