یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه امروز نیازمند حضور مدیر دغدغه‌مند در عرصه فرهنگ هستیم، گفت: مدیری به عنوان مدیر خوب می‌توان از او یاد کرد که با دغدغه فرهنگی، ساختارهای همراه با مشکل را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امشب در جمع فرماندهان و کارشناسان قرارگاه‌های استانی ستاد مردمی جبهه فرهنگی همدان، با تاکید بر اینکه فعالیت در عرصه مسائل فرهنگی بیشتر جنبه تربیتی دارد، اظهار داشت: نکته مهم در حوزه فرهنگی برای کسی که بنای اثر گذاری در جامعه دارد این است که بدون اخلاص موفقیت در این مسیر امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ کس بدون اراده الهی و توجه پروردگار نمی‌تواند در کار خود موفق شود، مطرح کرد: گاهی اوقات انسان با وجود فعالیت‌های بسیاری که در کار خود انجام می‌دهد اما به موفقیت دست پیدا نمی‌کند، موضوعی که به عدم توجه به پروردگار و اتکا به خداوند باز می‌گردد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی آثار بیرونی کمتری دارد، گفت: یک فعال فرهنگی باید تکلیف محور عمل کند و چندان به دنبال نمودهای بیرونی کار خود نباشد، البته این به معنای نفی توجه به نتیجه نیست.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق در عرصه فرهنگی، یادآور شد: کارهای فرهنگی غالبا جنبه دینی دارد، بنابراین اگر می‌خواهیم در این راستا موفق شویم نیازمند دو اقدام اساسی فرهنگی هستیم.

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: اگر اندیشه، عقاید و سبک زندگی منطبق بر آموزه‌های دینی بود باید آن را حفظ و تقویت کنیم و اگر با اندیشه‌هایی بر خلاف آموزه‌های دینی مواجه شدیم، باید آن را تغییر دهیم.

فلسفه کار فرهنگی، حفظ حق و مبارزه با باطل است

وی با بیان اینکه اگر جامعه تحت تربیت تمدن غربی قرار گیرد، تغییر آن بسیار سخت است، اظهار داشت: این فلسفه کار فرهنگی است که حق را حفظ و با باطل برای قرار گرفتن در راه حق مبارزه کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه یک فعال فرهنگی باید حرکتی آگاهانه داشته باشد و خود را منحصر در مسائل روزمره نکند، خاطر نشان کرد: گاهی از موارد با وجود تلاش زیاد به نتیجه مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم و هم خودمان خسته می‌شویم و هم اثرگذاری لازم برای مخاطب را نداریم، به این دلیل که برنامه ریزی‌ها بر اساس حرکت‌های آگاهانه و مبتنی بر علم نیست.

وی با گلایه از اینکه یکی از مشکلات در عرصه فرهنگ، فعالیت به صورت بخشی و جزیره‌ای است، گفت: باید مدل برنامه ریزی فرهنگی طراحی کنیم تا به صورت منسجم همه در کنار هم برای کارایی بیشتر هم افزایی داشته باشیم.

امام جمعه همدان تصریح کرد: مدیر فرهنگی بنا نیست خود شخصا وارد میدان شود، بلکه مدیر وظیفه برنامه ریزی و راهنمایی و ایجاد انسجام بین نیروها را بر عهده دارد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ساختار فرهنگی کشور باید اصلاح شود، یادآور شد: متاسفانه امروز بعد از چهل سال، حکمرانی در عرصه فرهنگ نداریم و به همین دلیل برای انجام فعالیت تربیتی باید به دنبال ایجاد مراکز تربیت محور هستیم.

نماینده ولی فقیه در همدان ادامه داد: به دلیل نبود حکمرانی در عرصه فرهنگی، اولویت‌های فرهنگی نیز مشخص نیست و لذا نهادهایی چون آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات هر یک سند فرهنگی جداگانه‌ای دارند و در راستای اولویت‌هایی که از مرکز به آنها ابلاغ شده فعالیت می‌کنند.

مدیر خوب، مدیر ساختار شکن است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز نیازمند حضور مدیر دغدغه‌مند در عرصه فرهنگ هستیم، مطرح کرد: مدیری به عنوان مدیر خوب می‌توان از او یاد کرد که با دغدغه فرهنگی خود، ساختار شکن باشد و ساختارهای همراه با مشکل را اصلاح کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه شورای فرهنگی عمومی باید مسائل فرهنگی کشور را مدیریت کند، اظهار داشت: رئیس جمهور در یکی از جلسات خود بر لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی زیر نظر شورای فرهنگ تاکید داشت و این کار درستی است، چرا که هم جایگاه شورا تقویت می شود و هم اولویت های اصلی هر منطقه شناسایی خواهد شد.

وی یکی از مسائل جدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی را انسجام بخشی در بین همه دستگاه‌ها و فعالان عنوان کرد و یادآور شد: اگر حرکتی عمومی توسط همه مجموعه فرهنگی شکل گیرد و همه یک صدا موضوع خاصی را فریاد بزنند، قطعا بر مغز و جان مخاطب نیز موثر واقع خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه روش های تربیتی باید به روز رسانی شود و برای جوانان دهه ۹۰ و ۸۰ اقدام به طراحی جدید کنیم، گفت: امروز اسم شخص خاص و یا نهاد خاص مطرح نیست، آنچه مهم است رسیدن به هدف اصلی که همه ما در رسیدن به آن با هم انسجام داریم، می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha