چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهید فخری زاده

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران برای مذاکرات شرط گذاشت

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: تمام تحریم‌های آمریکا باید به صورت یک جا، موثر و قابل راستی آزمایی برداشته شود.سعید خطیب زاده در خصوص برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای در مورد پیشنهاد برداشتن گام به گام تحریم‌ها از سوی طرف غربی در مذاکرات وین گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص از ماه‌ها پیش گفته شده و دولت جدید نیز بدون هیچ لکنتی مواضع خود را اعلام کرده است. وی اضافه کرد: تمام تحریم‌های آمریکا باید به صورت یکجا، موثر و قابل راستی‌آزمایی همراه با تضمین‌های عینی برداشته شود. خطیب زاده تصریح کرد: تمام تمرکز ما در مذاکرات وین این است که به صورت جدی و با اراده کامل برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، هفته بعد وارد مذاکرات شویم. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران هم قاطع و هم روشن و منطقی است. وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اصرار احتمالی طرف مقابل بر این خواسته گفت: ما طرف مقابلی نداریم، ما و 1+4، تمرکزمان بر چگونگی رفع تحریم‌های آمریکاست که پس از خروج ترامپ به صورت غیرقانونی علیه مردم ایران اعمال شده است. طی چند روز اخیر نیویورک تایمز از احتمال ارائه پیشنهاد آمریکا مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده ایران و اعمال برخی معافیت ها، در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خبر داده است. نیویورک تایمز با اشاره به گزارش آکسیوس، به نقل از برخی منابع آمریکایی نوشت: پیشنهاد آمریکا این است که ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ازای آزادسازی برخی از پول‌های مسدود شده ایران از سوی آمریکا و یا اعمال معافیت درخصوص واردات برخی کالاها، تعلیق کند.

منبع:ایسنا

روسیه علت اصلی ترور فخری‌زاده را فاش کرد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ازسربگیرد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی را ازسربگیرد. وی افزود: موضوع اجرای پروتکل الحاقی موافقت‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مذاکرات وین بررسی شود. این مقام روس ادامه داد: «همکاران در شورای حکام، ایران را به ازسرگیری اجرای مفاد پروتکل الحاقی وابسته به توافق با آژانس فرا می‌خوانند. سیاست فشار حداکثری در رابطه با تهران و ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران، دلیل اول خودداری از اجرای پروتکل الحاقی که شامل گسترش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بود، عنوان می‌شود».اولیانوف افزود : به طور کلی نباید این موضوع فراموش شود که موضوع پروتکل الحاقی باید طی مذاکرات وین در باره برجام، بررسی شود که مؤثرتر و سازنده‌تر خواهد بود.

منبع:خبرنگاران جوان

اردنی‌ها برای توافق با رژیم صهیونیستی خط و نشان کشیدند

بیش از دو هزار شهروند اردنی امروز و بعداز اقامه نماز جمعه با شرکت در راهپیمایی اعتراضی در مرکز امان پایتخت این کشور، با هرگونه توافق همکاری مشترک با رژیم صهیونیستی از جمله در زمینه انرژی و آب مخالفت کردند.این راهپیمایی اعتراضی بعداز فراخوان جنبش مردمی برای تغییر و مجمع ملی برای مقاومت در برابر عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی از مقابل مسجد جامع حسینی آغاز شد. اردنی ها همچنین با ادامه دستکاری در قانون اساسی این کشور مخالفت و تاکید کردند که همه توافق ها با دشمن صهیونیستی مانند توافقنامه وادی عربه ، توافقنامه گاز و توافق اخیر در زمینه انرژی و آب که بتازگی در امارات امضا شده است، باید لغو شوند. توافق وادی عرب همان معاهده سازشی است که بین اردن و رژیم صهیونیستی در ۲۶ ماه اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی بین دو طرف در صحرای عربه واقع بین اردن و فلسطین اشغالی امضا شده است. شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهایی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی سرداده و تاکید کردند که خواستار عزت و آزادی هستند. حدود ۷۰ نماینده پارلمان اردن هم چهارشنبه گذشته خواستار تشکیل جلسه اضطراری و فوری مجلس نمایندگان این کشور برای بررسی توافقی شدند که روز دوشنبه گذشته در دبی بین اردن و رژیم صهیونیستی امضا شده است. دبیرکل حزب جبهه عمل اسلامی اردن هم در حاشیه این تظاهرات در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که « این توافقنامه ننگین، خیانت و واگذاری مقدرات مردم اردن بدست صهیونیست ها و ما هرگز آن را قبول نمی کنیم. مراد العضایله می افزاید: این توافقنامه ستم و ظلم به مردم اردن و خون شهدا است و اردنی ها هرگز آن را نمی پذیرندنمایندگان و نیروهای مخالف در اردن هم معتقدند که اصلاحات اخیر در قانون اساسی به گسترش اختیارات پادشاه این کشور منجر می شود. « موسی المعایطه» وزیر امور سیاسی و پارلمانی اردن دو هفته قبل اعلام کرد که براساس اصلاحات جدید شورای امنیت ملی به ریاست پادشاه و با عضویت نخست وزیر، وزیران دفاع، خارجه و کشور، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت، رئیس ستاد مشترک ارتش و دو عضو دیگر با انتخاب پادشاه تشکیل خواهد شد.

منبع:ایرنا

بلوف‌ نظامی آمریکا لو رفت

تنها چند روز به آغاز مذاکرات جدید ایران و ۱+۴ ماشین عملیات روانی آمریکایی‌ها در بالاترین سطح خود در حال آزمایش سناریوهای مختلف برای تسلیم شدن ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آنهاست.پس از سفر اخیر «رافائل گروسی» به تهران، آمریکایی‌ها سعی کردند این سفر را به ابزاری برای ایجاد فضای روانی جدید علیه ایران تبدیل کنند. ارائه تصویر ناموفق از سفر گروسی آن هم تنها چند روز پیش از مذاکرات با این هدف صورت گرفت تا مذاکره کنندگان ایرانی تحت فشار روانی قرار بگیرند و شبح تهدید نظامی آمریکا بر فضای مذاکرات حاکم شود. مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا پیشاپیش مذاکرات وین را موفق ندانسته، فرمانده تروریست‌های سنتکام گفته؛ نیروها برای گزینه نظامی آماده‌اند و «رابرت مالی» نیز اعلام کرده؛ اگر ایران به ساخت بمب اتم نزدیک شود آمریکا بی‌کار نخواهد نشست. این تاکتیک آمریکایی‌ها البته مسبوق به سابقه است و آن‌ها همیشه در آستانه مذاکرات با ادبیاتی تهدیدآمیز سعی می‌کنند اهرم‌های فشار خود علیه کشورمان را تقویت کنند. آنچه، اما آمریکایی‌ها از آن با عنوان موفقیت در مذاکرات یاد می‌کنند چیزی جز تسلیم مطلق ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آن‌ها نیست. آمریکایی‌ها در حالی سعی دارند ایرن را از قدرت خود بترسانند که اوضاعشان در غرب آسیا چنان آشفته است که «لوید آستین» وزیر دفاع و مکنزی رئیس سنتکام با سفرهای متعدد به منطقه سعی در آرام‌سازی سربازان نگران خود داشته‌اند. وضعیت متزلزل آمریکا در غرب آسیا اصلا در اندازه تهدید و گنده‌گویی علیه ایران نیست و مقامات کاخ سفید سعی دارند با تکرار بلوف‌های نظامی توخالی مقاصد خود را به پیش برده و به زعم خود ایران را متقاعد به تسلیم کنند. اگر آمریکا با بهره‌گیری از این روش‌ها بدنبال توجیه اقدامات غیرقانونی خود در خروج از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و استنکاف از اجرای تعهدات خود بوده و رویکرد فرار به جلو را در پیش گرفته باشد، باید بداند که این اظهارات و اقدامات به هیچ وجه نمی‌تواند مانع از پاسخ‌گوئی این کشور نسبت به بر هم زدن یک توافق بین‌المللی با پشتوانه قطعنامه سازمان ملل شود.

منبع:شبکه خبر

یگان حفاظت منابع طبیعی، پست سازمانی را تصویب کرد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در راستای ارج نهادن به تلاش‌های شبانه‌روزی جنگل‌بانان و با پیگیری‌های به‌ عمل آمده، موفق به اختصاص پست سازمانی برای نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شدیم. مسعود منصور در گردهمایی مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های کشور در مشهد بیان کرد: جنگل‌بانان در خط مقدم حفاظت و حراست از اراضی ملی هستند که برای ارج نهادن به تلاش‌های شبانه‌روزی این حافظان بی‌ادعا در استان‌های کشور ۶۸ میدان یا خیابان به نام آنان نام‌گذاری شده است. وی گفت: با حرکت جهادی در یک سال موفق به بیش از ۵۵ میلیون هکتار اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی شده‌ایم که این رقم چندین برابر میانگین سنوات گذشته است. به گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی منصور افزود: طبق قانون باید محل استقرار ۱۵ گونه در حال انقراض به‌ عنوان ذخیره‌گاه شناسایی شود. در همین راستا سال گذشته موفق به شناسایی ۴۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه شدیم که این رقم نیز چندین برابر میانگین سنوات گذشته است. وی گفت: همچنین برای اولین مرتبه در کشور مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز با موافقت یونسکو و مرکز فناوری و نوآوری‌های منابع طبیعی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ایجاد شده است.

منبع:ایسنا

زاخارووا شرط عادی سازی روابط مسکو و واشنگتن را اعلام کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد، عادی سازی روابط کشورش با آمریکا بدون حل و فصل مساله اموال دیپلماتیک فدراسیون روسیه غیر ممکن است.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت: تا به امروز حتی درخواست ما برای بازرسی بصری از این ساختمان‌های دیپلماتیک به رغم قول‌های داده شده برای حل مساله در سطح رهبران وزارت خارجه آمریکا راه به جایی نبرده است. به گفته این سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،‌ بدون حل و فصل مساله این ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه "اصولا عادی سازی روابط ما با آمریکا که بر اثر تعارضات و موانع حقوقی ایجاد شده از سوی واشنگتن مسموم شده، غیر ممکن است".ماریا زاخارووا، در نشست خبری با توضیح این که بهبود روابط بین مسکو و واشنگتن بدون راه حلی برای وضعیت دارایی های دیپلماتیک روسیه در آمریکا غیرممکن است، بیانیه اخیر آمریکا برای محکوم کردن تصرف ساختمان متعلق به سفارت سابق آمریکا در یمن توسط انصارالله را مورد اشاره قرار داده و مساله اموال دیپلماتیک روسیه را یادآور شد. زاخارووا گفت: ما معتقدیم که واشنگتن همین رویکرد را در مورد خود و در مورد موضوع بازگرداندن اموال روسیه اعمال کند. عادی سازی روابط ما بدون آن (بازگرداندن دارایی‌های دیپلماتیک روسیه) که به دلیل این همه موانع قانونی و حقوقی و برخوردهای واشنگتن وخیم شده، غیر ممکن است. زاخارووا تاکید کرد که وزارت خارجه روسیه به دنبال راه حلی برای این موضوع است. او متذکر شد که شش چیز وجود دارد که توسط واشنگتن با نقض الزامات قانونی ضبط شده است. وی افزود: ما هر کاری از دستمان بر ‌آید انجام می‌دهیم تا اوضاع را به نحوی تغییر دهیم. ما در تماس با نمایندگان رسمی آمریکا بر غیرقابل قبول بودن چنین "اقدامات تهاجمی" تأکید می‌کنیم. ما باز گرداندن اراضی و ساختمان‌ها به مالک قانونی آنها و موافقت با دیپلمات‌های روس که به صورت تصادفی و مرتب شاهد مخالفت با بازرسی آنها از این املاک تصرف شده هستند را خواستاریم.

منبع:ایسنا

فرانسه زیر میز مذاکرات با انگلیس زد

پس از آنکه بوریس جانسون از فرانسه خواست مهاجران رسیده به انگلیس از طریق کانال مانش را پس بگیرد، وزیر کشور فرانسه مذاکرات با پریتی پاتل، همتای انگلیسی خود بر سر وضعیت مهاجران را لغو کرد.در پی تشدید بحران سیاسی با مرگ ۲۷ تن در کانال مانش، ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه گفت از مشاهده نامه اخیر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ناامید شده است. وزیر کشور فرانسه در ادامه به علنی کردن این درخواست انگلیس از کشورش را مورد انتقاد قرار داده و گفت، این کار "وضعیت را بدتر" می‌کند. جانسون در نامه خود به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پنج گام را برای جلوگیری از تکرار فاجعه روز چهارشنبه در کانال مانش پیشنهاد کرد. درمنن در بیانیه‌ای گفت: "ما نامه علنی نخست‌وزیر انگلیس را غیرقابل قبول و مغایر با بحث‌ها بین شرکای خود می‌دانیم" و "به خاطر این نامه دعوت از وزیر کشور انگیس برای مذاکره پس گرفته می‌شود".قرار است مقام‌های کشورهای بلژیک، هلند، آلمان و کمیسیون اروپا روز یکشنبه نشستی برگزار کرده تا در خصوص مساله عبور مهاجران از کانال مانش گفت‌وگو کنند. نخست وزیر انگلیس از فرانسه خواست با بازپس گرفتن مهاجرانی که از کانال مانش گذشته‌اند، موافقت کند. تنها چند ساعت پس از انتشار نامه جانسون در شبکه‌های اجتماعی، دولت فرانسه آشکارا خشم خود را از این کار ابراز داشت. گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه گفت، مشخص است انگلیس فعالیت‌های گسترده فرانسه در ساحل مانش را نادیده گرفته است. جانسون گفته کتبا برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نوشته است با پنج گام مشخص، سریع‌تر و جلوتر حرکت کرده تا از تکرار فاجعه روز چهارشنبه که منجر به مرگ ۲۷ نفر شد، جلوگیری شود. با این حال گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل انگلیس از نامه جانسون دفاع کرده و به بی.بی.سی گفت: "دوستان و همسایگان" باید با هم کار کنند. شاپس گفت: "هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با این موضوع مقابله کند. امیدوارم فرانسوی‌ها تجدید نظر کنند و این هم به نفع ما و هم به نفع آنهاست. مطمئناً به نفع کسانی است که به بریتانیا قاچاق شده‌اند." پیشتر یک منبع دولتی هم گفت که انگلیس و فرانسه اخیرا گفتگوهای مثبتی با یکدیگر داشته‌اند. عصر چهارشنبه خدمه یک قایق‌ ماهیگیری در آب‌های نزدیک حوزه کاله در فرانسه، اجساد پناهجویانی را روی آب پیدا کردند که در تلاش برای رسیدن به جنوب انگلستان از طریق کانال مانش غرق شده بودند. غرق شدن قایق این پناهجویان در کانال مانش منجر به مرگ ۲۷ نفر از جمله سه کودک و یک زن باردار شد. در این رابطه تاکنون پنج نفر بازداشت شدند. بوریس جانسون در حساب توییتری خود نوشته است از فرانسه خواسته پنج اقدام را در نظر بگیرد. این پنج اقدام عبارتند از: نیروهای گشت‌ مشترک برای جلوگیری از راهی شدن قایق پناهجویان از سواحل فرانسه، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند حسگر و رادار،تعمیق رابطه کاری کانون‌های اطلاعاتی دو کشور، شروع فوری کار بر روی توافق دو جانبه بازگشت پناهجویان در کنار مذاکره برای توافق بازپس‌گیری پناهجویان میان انگلیس و اتحادیه اروپا و فعالیت نیروهای گشتی دو کشور در آب‌های منطقه‌ای یکدیگر و رصد هوایی منطقه.

منبع:ایسنا

نیکزاد وارد مادرید شد

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس به منظور شرکت در یک صد و چهل و سومین اجلاس بین المجالس جهانی (IPU) وارد فرودگاه مادرید، پایتخت اسپانیا شد.علی نیکزاد امروز در راس هیاتی متشکل از احمد نادری، نماینده مردم تهران و رییس شورای اجرایی (IPU) و مرتضی آقا تهرانی، نماینده مردم تهران و رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس و عضو(IPU) در یکصد و چهل و سومین اجلاس بین‌المجالس جهانی در مادرید پایتخت کشور اسپانیا شرکت می‌کنند. گفتنی است، نایب رییس مجلس شورای اسلامی تا لحظاتی دیگر با خانم مرچیل باتت رییس کنگره نمایندگان کشور اسپانیا در خصوص گسترش روابط پارلمانی بین دو کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل منطقه، فرا منطقه‌ای و بین المللی و نقش پارلمان‌ها در ترویج مردم سالاری، تحقق اهداف صلح، افزایش تعاملات بین المللی و توسعه پایدار از جمله مباحث سخنرانی علی نیکزاد در مجمع عمومی صد و سومین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی IPU در مادرید اسپانیا به شمار می‌آید، شعار این اجلاس در خصوص " اقدامات پارلمانی جهت ترویج وگسترش دموکراسی"است.

منبع:ایسنا

قرعه‌کشی پلی‌آف جام جهانی برگزار شد

قرعه کشی پلی آف جام جهانی در قاره اروپا برگزار شد و تیم ها حریفان خود را شناختند.قرعه کشی پلی آف انتخابی جام جهانی در قاره اروپا برگزار شد و تیم ها حریفان خود را شناختند. بر این اساس ۱۲ م حاضر برای کسب ۳ سهمیه باقی مانده رقابت خواهند کرد. برگزاری رقابت‌های پلی‌آف به این صورت است که ۱۲ تیم در سه گروه ۴ تیمی قرار می‌گیرند. در هر گروه دو بازی برگزار می‌شود و برندگان این دو بازی با یکدیگر روبرو می‌شوند و برنده بازی آخر به جام جهانی صعود می‌کند. بر اساس قرعه‌کشی سه گروه پلی‌آف اروپا به این شرح است گروه Aولز، اتریش، اسکاتلند و اوکراین گروه Bسوئد، جمهوری چک، روسیه و لهستان گروه Cایتالیا، مقدونیه شمالی، پرتغال و ترکیه برنامه کامل پلی‌آف انتخابی جام جهانی به شرح زیر است: (بازی‌ها تک حذفی است و تیم‌هایی که نامشان ابتدا آمده اول میزبان هستند.) به این ترتیب یکی از حساس‌ترین دیدارهای انتخابی جام جهانی می‌تواند با رویارویی احتمالی ایتالیا و پرتغال رقم بخورد. چیزی که روشن است این که از بین این دو تیم تنها یکی به جام جهانی ۲۰۲۲ راه خواهد یافت.

منبع:ایسنا

تعطیلی تهران تکذیب شد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری تهران گفت: خبر تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه تکذیب می شود.مجتبی مرادی نوروزی با اشاره به انتشار خبری به نقل از معاون عمرانی استانداری تهران مبنی بر تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه، اظهار کرد: در کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیماتی مطرح شده که یکی از موارد آن تصمیم گیری در مورد وضعیت تعطیلی در صورت پایداری هوا می باشد. وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی هوا این خبر تکذیب می‌شود و تهران در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل نیست. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، مرادی تاکید کرد: مردم اخبار پیرامون این موضوع را از مراجع رسمی پیگیری کنند.

منبع:ایسنا

تونس عملیات تروریستی را خنثی کرد

رسانه‌های تونسی از خنثی سازی یک حمله تروریستی در این کشور خبر دادند. نیروهای امنیتی تونس موفق شدند از نفوذ یک فرد مسلح به داخل ساختمان وزارت کشور جلوگیری کنند. طبق گزارش‌ها فرد مهاجم در پی تیراندازی نیروهای امنیتی تونس از پای در آمده است. گفتنی است که طی ماه‌های اخیر صحنه سیاسی تونس به علت اصلاحات اخیر قیس سعید رئیس جمهور این کشور بشدت دچار تشنج بوده است. طی دو هفته گذشته این کشور شاهد درگیری‌های گسترده میان شهروندان و نظامیان تونسی بوده است. قیس سعید، رئیس جمهوری تونس ۲۲ سپتامبر طی حکمی ریاستی، سکانداری دو قوه مجریه و مقننه را برعهده گرفت‌. او همچنین ۲۵ سپتامبر فعالیت پارلمان و مصونیت قضائی نمایندگان را معلق و نخست وزیر را برکنار و اعلام کرد تا زمان تشکیل دولت جدید، مسئولیت اجرایی کشور را خود برعهده گرفت که مخالفان از جمله الغنوشی، این اقدام او را به منزله کودتا علیه دولت به حساب آورده‌اند. همچنین کمپین شهروندان ضد کودتا ابتکار عملی را برای حل بحران سیاسی تونس متشکل از بازگشت فعالیت پارلمان و اصلاح سیستم رأی گیری و دعوت به انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری مطرح کرد.

منبع:مهر

سفر وزیر خارجه سوئیس به چین لغو شد

وزارت خارجه سوئیس جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر وزیر خارجه این کشور به چین لغو شده و وی از مسکو به سوئیس بازخواهد گشت. «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوییس قرار بود امروز جمعه برای دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین عازم استان «ژجیانگ» شود که هواپیمای وی دچار نقص فنی شد. این سفر در راستای تقویت روابط میان دو کشور برنامه‌ریزی شده بود. تا کنون تاریخ جدیدی برای این سفر اعلام نشده است.

منبع:مهر

جنگنده‌های سعودی صنعا را بمباران کردند

سلسله تجاوزات ائتلاف سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن ادامه دارد. جنگنده‌های وابسته به ائتلاف سعودی امروز جمعه استان «صنعاء» پایتخت یمن را بمباران کردند. بر اساس این گزارش، منابع یمنی اعلام کردند که مناطق مختلف در استان «صنعاء» بامداد امروز سه شنبه طی چند نوبت هدف سنگین‌ترین حملات توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار گرفتند. شاهدان عینی اعلام کردند که در جریان حملات مذکور، مناطق غیرنظامی و ساختمان‌های مسکونی هدف قرار گرفتند. این در حالی است که چندی پیش نیز ائتلاف سعودی فرودگاه بین‌المللی صنعاء را هدف حملات هوایی قرار داده بود. این حملات پس از آن تشدید شده است که نیروهای مقاومت یمن دستاوردهای جدیدی را در مأرب و الحدیده محقق ساختند.

منبع:مهر

ایتالیا اپل و گوگل را میلیاردی جریمه کرد

رگولاتور آنتی تراست ایتالیا هریک از شرکت های گوگل و اپل را ۱۰ میلیون یورو (۱۱.۲۳ میلیون دلار) جریمه کرده است.دلیل این جریمه روش‌های تهاجمی مربوط به استفاده تجاری از داده‌های کاربران است. رگولاتور مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو شرکت هیچ گونه اطلاعات شفافی در خصوص شیوه جمع آوری و استفاده از داده‌های کاربران سرویس‌هایشان ارائه نکرده‌اند. همچنین در بیانیه ذکر شده سیستم گوگل طوری طراحی شده که وقتی کاربر حسابی می‌سازد، شرایط و قوانین مربوط به استفاده از داده‌ها را به طور حتم تأیید کند. از سوی دیگر اپل هیچ گزینه‌ای در این خصوص برای کاربران فراهم نکرده است. جریمه تعیین شده حداکثر مقداری است که این سازمان ناظر می‌تواند در چنین پرونده‌هایی وضع کند.

منبع:مهر

تل آویو و قاهره به توافق رسیدند

رای الیوم گزارش داد که تل‌آویو و قاهره به تازگی درباره اعمال تغییراتی در پیمان «کمپ دیوید» به توافق رسیده‌اند. این رسانه به نقل از چند منبع مسئول در مصر گزارش داد که از چند هفته پیش، تل‌آویو و قاهره در حال اعزام هیأت‌های سیاسی و امنیتی هستند و قصد دارند برخی از بندهای پیمان کمپ دیوید را بازنگری کنند و آن‌را متناسب با شرایط سیاسی و امنیتی کنونی تغییر دهند. بنابر گفته این منابع، اکثر تغییراتی که قرار است در این پیمان اعمال شود، مربوط به مفاد امنیتی و برای کنترل مناطق بیشتر و تقویت حضور در این مناطق است که منطقه مرزی با نوار غزه و سیناء سهم عمده‌ای از آن خواهند داشت. منابع یادشده اضافه کردند که هر دو طرف تمایل دارند که حضور نظامیان خود به‌ویژه در منطقه مصری «رفح» را افزایش دهند و با رایزنی‌های دوجانبه که تمام آن با نظارت دولت آمریکا انجام می‌شود، هر گونه مانعی را که در مسیر این توافق قرار دارد، از میان بردارند. این منابع می‌گویند که قاهره بر تغییرات امنیتی که قرار است در مفاد پیمان کمپ دیوید اعمال شود، بسیار پافشاری دارد به‌ویژه با گره زدن این تغییرات به اوضاع میدانی نسبتاً آرام در نوار غزه و امکان دست‌یابی به توافقی طولانی‌مدت برای آتش‌بس که شاید تا بیش از ده سال به طول بیانجامد. رأی الیوم در ادامه به نقل از منابع مذکور خبر داد که نتایج نهایی این نشست‌ها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد و دو طرف در کنفرانسی مطبوعاتی رسماً از اعمال تغییرات در پیمان کمپ دیوید و برداشتن گام‌هایی عملی خبر خواهند داد به‌نحوی که ممکن است صحرای سیناء با واقعیت‌های جدیدی مواجه شود.

منبع:مهر

شیدایی فینالیست شد

در ادامه نخستین دوره رقابت‌های تکواندو آزاد زنان جهان امروز جمعه تکواندوکاران اوزان ۴۹-، ۵۷- و ۷۳- کیلوگرم به دیدار رقبای خود رفتند که سه نماینده ایران رقابت‌های خود را برگزار کردند. در وزن ۵۷- کیلوگرم زهرا شیدایی کار خود را با برتری ۱۲ بر ۹ مقابل «النا میرونیوک» از روسیه آغاز کرد و سپس در پیکار با «نیکیتا گلاسنویچ» تکواندوکار با تجربه و عنوان دار کرواسی بعد از تساوی ۷ بر ۷ در امتیاز طلایی پیروز شد و در ادامه ۱۳ بر ۳ «النا کریویچنکو» از روسیه را از پیش رو برداشت و راهی نیمه نهایی شد. شیدایی در این مرحله «آلیاه پاول» از انگلستان را پیش رو داشت که با کسب پیروزی ۱۷ بر ۹ راهی مبارزه نهایی شد. وی فردا عصر برای کسب مدال طلا به مصاف «مارگاریتا بلیزنیاکووا» از روسیه خواهد رفت. در همین وزن ناهید کیانی ابتدا ۱۲ بر ۵ برابر «گیادا الهلوانی» از ایتالیا به برتری دست یافت و سپس ۱۸ بر ۸ نتیجه را به «نادا لاراج» از مراکش واگذار کرد. در وزن ۷۳- کیلوگرم ملیکا میرحسینی در اولین دیدار «راما ابوالروب» از اردن را ۱۳ بر ۸ از پیش رو برداشت و در ادامه ۱۳ بر ۹ «کنزل دنیز» از قزاقستان را شکست داد به نیمه نهایی صعود کرد. وی در این مرحله و در مبارزه با «پولینا خان» از روسیه رفت و پس از تساوی ۱۰ بر ۱۰ در پایان سه راند مبارزه در راند چهارم و با امتیاز طلایی بازنده شد و از رسیدن به فینال بازماند. در مبارزات روز گذشته کوثر اساسه به مدال برنز دست یافت، نرگس میرنورالهی، سعیده نصیری و زینب اسماعیلی هم از دور رقابت‌ها کنار رفتند.در مسابقات روز پایانی که قرار است همه فینال‌ها برگزار شود، غزل سلطانی در وزن ۵۳- کیلوگرم تنها نماینده ایران است. در این وزن ۲۳ نفر حضور دارند که نماینده ایران ابتدا به مصاف «حیان ایتر محمدی» از عربستان می‌رود و پس از آن رو در روی «ماریا پرز» از اسپانیا دارنده مدال تورنمنت‌های مختلف قرار می‌گیرد.

منبع:مهر

ایران از وضعیت قرمز خارج شد

بر اساس شاخص‌های اپلیکیشن ماسک، در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد.با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمامی شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود. شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارنداشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویراحمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد) وضعیت رنگ‌بندیصفر شهرستان قرمز،۲۲ شهرستان نارنجی،۲۰۷ شهرستان زرد،۲۱۹ شهرستان آبی

منبع:مهر

تجمع در بستر زاینده رود پایان یافت

پس از پایان تجمع کشاورزان، از صبح امروز در حالیکه تعدادی از مردم اصفهان در بستر رودخانه تجمع کرده بودند، چندنفر با شعارهای ساختار شکنانه، این تجمع را به سمت درگیری با نیروهای انتظامی هدایت کردند. ظاهرا این افراد نشان می‌داد که از کشاورزان اصفهان نیستند و شعارهایشان هم در حمایت از کشاورزان و یا مطالبات آب و خشکسالی نبود. پلیس در این فضا برای پراکنده کردن این افراد به گاز اشک آور متوسل شد.

منبع:خبرنگاران جوان

ناسا تصویر قلب تاریک را منتشر کرد

ناسا، گفت: تصویر ارسال شده از سوی تلسکوپ هابل، بخشی از سحابی شعله را نشان می‌دهد. سحابی شعله، یک منطقه‌ ستاره ساز و مکانی در شرق صورت فلکی شکارچی است. این سحابی در فاصله‌ حدود ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. سحابی شعله بخشی از مجموعه ابر مولکولی شکارچی است. ابرمولکولی شکارچی شامل سحابی‌های معروفی مانند سحابی سر اسب و سحابی شکارچی است. این سحابی مکانی تاریک است و ناسا تصویری از قلب آن را منتشر کرده است. همچنین این تصویر درحالی کشف شد که تلسکوپ هابل به دنبال عکس‌هایی از دیسک‌های گرد و غباری در اطراف ستارگان بود. تصویر ارسال شده از سوی تلسکوپ هابل، تصویری مترکز بر روی هسته تاریک سحابی شعله است. این تصویر در منطقه‌ای که تعدادی ستاره از دید پنهان بوده ، گرفته شد.

منبع:خبرنگاران جوان

حمله داعش به بغداد خنثی شد

نیروهای الحشد الشعبی، نیروهای تیپ ۲۷ الحشد الشعبی در ۴۸ ساعت گذشته توانستند، سه انبار [عناصر باقی مانده از گروهک تروریستی] داعش را شناسایی کنند. از این انبارهای مخفی در غرب بغداد تجهیزات و مهمات جنگی از جمله راکت بدست آمده است. به گفته این منبع خبری، عناصر تروریستی داعش به دنبال استفاده از این تجهیزات برای حمله و ضربه زدن به امنیت بغداد بوده‌اند. در بیانیه الحشد الشعبی آمده است: در یک عملیات امنیتی- اطلاعاتی که یگان ویژه ای از این نیروها در جزیره الکرمه یک انبار بزرگ عناصر داعش در نزدیکی پل الشیحه شناسایی شده است که در آنجا جعبه ها و کیسه های بزرگ محتوای تجهیزات متوسط و سنگین و گلوله های خمپاره نو مواد لجستیک نگهداری شده بود. به گفته این منابع خبری، تروریست ها این تجهیزات را در آنجا جمع کرده بودند تا عملیات تروریستی در بغداد انجام دهند. همچنین نیروهای تیپ ۲۷ الحشد الشعبی دو انبار دیگر حاوی سلاح و تجهیزات مورد استفاده عناصر داعش را در شرق الانبار کشف و مهمات آنجا را توقیف کردند. عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند. نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

منبع:ایرنا

مسکو کودتا علیه زلنسکی را رد کرد

سخنگوی کرملین گفت: «روسیه هیچ برنامه ای برای شرکت در یک کودتا ندارد و فدراسیون روسیه هرگز در مسائل داخلی اوکراین دخالت نمی کند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه طی کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد اطلاعاتی مبنی بر اجرای کودتایی دولتی و برنامه ریزی شده در این کشور در روز اول ماه دسامبر (۱۰ آذر) دریافت کرده است.زلنسکی تصریح کرد: «چالش‌های بزرگی در کشور ما وجود دارد که توسط سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر رقم می خورد. مثلاً اطلاعاتی دریافت کردم که روز اول دسامبر در کشور ما کودتا خواهد شد.» در چند روز گذشته برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند. در عین حال سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه اوایل هفته جاری، ادعاهای اخیر برخی منابع یا مقامات واشنگتن و کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، تنش زا عنوان کرد و گفت: کشورهایی تلاش دارند روسیه را به عنوان تهدید کننده روند حل و فصل مسائل دونباس و اوکراین معرفی کنند.

منبع:ایرنا

سویه جدید کرونا نفت را نزولی کرد

بهای جهانی نفت روز جمعه در پی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشورها به علت اوجگیری دوباره همه گیری سویه جدید کرونا و عرضه مازاد در سه ماهه نخست سال آینده (۲۰۲۲) به پائین ترین میزان در چند ماه اخیر یعنی کمتر از ۸۰ دلار برای هر بشکه کاهش یافت.پیدایش و گسترش سریع سویه جدید کووید – ۱۹ در آفریقای جنوبی، بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی را به ازسرگیری اعمال محدودیت ها و قرنطینه و همچنین توقف پروازها از آفریقای جنوبی واداشته است. سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز نگرانی از این گونه جدید اعلام کرد که به هفته ها فرصت برای درک ماهیت و جزئیات گونه تازه نیازمند است. پزشکان بر این باورند که این گونه، بدخیم تر از گونه کنونی دلتاست. بهای نفت خام در ماه های اخیر در پی گسترش تزریق واکسن کرونا و مهار نسبی این ویروس در بیشتر جهان به ویژه کشورهای صنعتی و پیدایش چشم انداز بهبود اوضاع اقتصادی، تا سطح کم سابقه ای بالارفت که منجر به واکنش آمریکا و متحدانش و کشورهای مصرف‌کننده، با رهاسازی ده ها میلیون ها بشکه از ذخایر راهبردی خود شدند. اما بهای جهانی نفت در روز چهارشنبه با وجود اعلام روز پیش از آن کاخ سفید به همراه چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس برای برداشت و رهاسازی بیش از ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی برای کاهش دادن بهای نفت خام، ۳ درصد بالارفت. با این حال تحلیلگران معتقدند که افت سرمایه‌گذاری در این صنعت و بهبود اوضاع اقتصادی جهان پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا موجب خواهد شد که تأثیر این اقدام بر روی بهای نفت کوتاه‌مدت، ناچیز و به گفته بانک سرمایه گزاری آمریکا گلدمن سَکس «قطره‌ای در دریا» باشد. انتشار اخباری در مورد قصد مصرف‌کنندگان عمده نفت خام برای عرصه ذخایر راهبردی و کاهش بهای آن، افزایش ارزش دلار و احتمال تأثیر منفی موج جدید همه‌گیری کرونا در اروپا بر تقاضای نفت خام موجب شده بود تا بهای نفت برنت ۱۰ درصد کاهش یابد. ادوارد مویا (Edward Moya)، یکی از تحلیلگران ارشد بازار به رویترز گفت: عرضه هماهنگ ذخایر راهبردی کمتر از حد انتظار بود و بی‌شک با تولید کمتری از سوی اوپک پلاس روبرو خواهد شد. بیست و سومین اجلاس وزرای نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک ۲ دسامبر (۱۱ آذر) برگزار خواهد شد. اوپک پلاس در برابر فشارها برای افزایش تولید نفت خام مقاومت کرده، به برنامه‌اش برای افزایش تدریجی ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز پایبند بوده و اعلام کرد که بیم از آن دارد که تولید بیشتر به اشباع بازار در سال ۲۰۲۲ ختم شود. با این حال، اوپک پلاس حتی نمی‌تواند به هدف اعلام شده خود نیز دست یابد. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی انرژی، تولید این گروه در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان هدف‌گذاری شده بود. همه‌گیری کرونا و سیاست‌های محیط زیستی به کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تولیدکنندگان مطرح و به‌خصوص کشورهای فقیر عضو اوپک منجر شده و در حال حاضر تنها سه عضو این سازمان یعنی عراق، امارات متحده عربی و عربستان سعودی ظرفیت تولید اضافی برای افزایش نسبتاً سریع تولید را دارند.

منبع:ایرنا

اولین نخست وزیر زن سوئد نیامده استعفا داد

اولین نخست وزیر زن در سوئد، چند ساعت پس از انتخابش به این سمت، استعفا کرد." ماگدالنا اندرسون " رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد، به علت خروج شریک ائتلافی‌اش از دولت و تصویب نشدن لایحه بودجه مورد نظرش از سمت خود کناره گیری کرد. مجلس سوئد برخلاف انتظارِ خانم نخست وزیر به بودجه‌ای رای داد که کلیات آن را احزاب مخالف دولت تهیه کرده بودند. خانم اندرسون قصد دارد دور جدیدی از گفتگوها را با سران احزاب آغاز کند. ماگدالنا اندرسون در سال ۲۰۱۴، به عنوان نخستین وزیر دارایی زن در سوئد انتخاب شد.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha