جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر سعید فخری‌زاده برادر شهید محسن فخری‌زاده

حوزه/ بعد از شهادت شهید فخری زاده به سمتی نرفتیم که چهره شهید را بیشتر بشناسانیم، چون تخصص این شهید صرفاً فیزیک نبود و غیر از این، سه زمینه دیگر را با دانش بالا دنبال می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سعید فخری‌زاده برادر شهید محسن فخری‌زاده در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه مطالعه در خانواده ما به منزله امر به معروف بوده و هست، عنوان کرد: با اینکه تحصیلات پدر بنده در حد مکتب خانه بوده علاقه وافری به خواندن و نوشتن به خصوص ادبیات و شاهنامه داشت، پدر و مادرم نسبت به اعمال دینی بسیار پایبند بوده و در مورد این مسائل اهتمام ویژه داشتند؛ مادرم هرگز فرزندانش را بدون وضو شیر نداد و دو نفر از بچه‌های محله‌ای که در آن زندگی می‌کردیم برادران رضاعی ما هستند که یکی از آنها شهید غلامعلی عابدین زاده و دیگری دکتر جوهری شهید مدافع سلامت در دوران بیماری کرونا بوده‌اند.

وی با اشاره به استعداد فراوان شهید فخری زاده در یاد گیری علوم گفت: برادرم به قدری به خواندن و فراگیری سواد علاقه داشت که کلاس اول ابتدایی را به صورت جهشی خواند، دوران دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک با نمرات عالی به اتمام رسانده و در دانشگاه اراک رشته فیزیک قبول می شود.ایشان پس از ۶ ماه تحصیل در دانشگاه اراک با اتفاق افتادن انقلاب فرهنگی از ادامه تحصیل در این دانشگاه انصراف داده و مجددا در کنکور شرکت می‌کند که در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته فیزیک قبول شده و شروع به ادامه تحصیل می‌کند.در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه صنعتی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد قبول شده و به ادامه تحصیل و تدریس در دانشگاه مشغول می‌شوند.

برادر شهید گفت: شهید فخری زاده امام (ره) را به‌طرز عجیبی دوست می‌داشتند، یعنی هنوز که هنوز بود سالگرد امام (ره) که فرامی‌رسید از شدت گریه از خود بی‌خود می‌شدند، حالت مراد و مرید گونه داشتند، بعد از رحلت حضرت امام (ره) وقتی‌که مقام‌معظم رهبری سکان‌دار امور شدند همین علاقه از امام به ایشان منتقل شد.

راه مستقیم حضرت آقاست

وی بیان کرد: یکی از دوران انتخابات بود و از ایشان درباره این‌که رای را به چه کسی دهند سوال شد و شهید فخری زاده گفتند خیلی مهم نیست که به چه کسی رای می‌دهید ولی من یک نصیحت کلی می‌کنم روایتی تعریف کرده‌اند که روزی حضرت سلمان پیش حضرت رسول (ص) رفت و گفت پس‌از تو به چه کسی اقتدا کنیم پیامبر(ص) می‌فرماید علی(ع)، سلمان می‌پرسد چطور؟ پیامبر(ص) می‌گویند سلمان اگر دیدی همه مردم به یک طرف رفتند و علی به‌طرف دیگر همان سمتی برو که علی رفته‌است.

دکتر فخری‌زاده اضافه کرد: شهید فخری‌زاده گفتند اگر دیدید همه مردم به یک طرف می‌روند و حضرت آقا به طرفی دیگر به سمت ایشان بروید راه مستقیم حضرت آقاست و هر کجا که ایشان می‌روند به همان سمت بروید.

برادر شهید فخری زاده ادامه داد: گاهی این سوال پرسیده می‌شود که آیا شهید اصلاح‌طلب بودند یا اصول‌گرا پاسخی که در جواب به این سوال داده می‌شود این است که ایشان اسلام طلبی ملی‌گرا بودند .

وی گفت: قسمت پراهمیت قضیه این است که دشمنان چگونه زودتر از ما این شهید بزرگوار را شناختند به‌طوری‌که ایشان از سال ٧٨ تا روز شهادت‌شان در معرض خطر ترور بودند تا اینکه چند سال پیش نتانیاهو عکس شهید فخری زاده را نشان داد و در برنامه‌ای نام این شهید و مرکز سپند را ذکر کرد.

فخری‌زاده ادامه داد: وقتی این صحنه از تلویزیون نشان داده شد، شهید لبخندی زد و گفت: تا من زنده‌ام یک خواب خوش نخواهی دید، اما قسمت تاسف‌بار ماجرا این است که پس‌از ترور ایشان هنگامی که از نتانیاهو می‌پرسند نظر تو در خصوص این ترور چیست می‌گوید من نظر خاصی ندارم فقط می‌دانم که مردم اسراییل از امشب راحت‌تر می‌خوابند.

چهره واقعی شهید فخری زاده شناسانده نشده است

برادر شهید فخری‌زاده اضافه کرد: بعد از شهادت ایشان نیز به سمتی نرفتیم که چهره شهید را بیشتر بشناسانیم، چون تخصص این شهید صرفاً فیزیک نبود و غیر از این سه زمینه دیگر را با دانش بالا دنبال می‌کردند این زمینه‌ها به‌این‌ترتیب است اول عرفان بود که تمام شاخه‌های عرفان را به‌صورت کامل می‌شناختند از عقلیون افلاطون گرفته تا فلسفه اشراق که شهید فخری‌زاده به فلسفه علاقه فراوانی داشتند تا گوته، دکارت و غیره، در بعد عرفان بیشتر به عرفان ایرانی و به‌طور اخص به حافظ، سعدی و مولانا علاقه داشتند به طوری که چند سخنرانی نیز در این باب دارد.

وی افزود: زمینه بعدی تسلط علمی ایشان ادبیات است. در یک جلسه‌ای در دانشگاه تهران شهید فخری زاده مهمان بودند از ایشان دعوت می‌کنند و این شهید در سخنرانی خود در خصوص یک موضوع ادبی صحبت می‌کند پس‌از اتمام سخنرانی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران از شهید فخری‌زاده دعوت به تدریس ادبیات در دانشگاه می‌کند که شهید بدلیل مشغله فراوان کاری این دعوت را نمی‌پذیرد.

دکتر سعید فخری‌زاده بیان کرد: زمینه سوم تسلط نظری به حوزه موسیقی است؛ همه دستگاه‌های موسیقی را به نام و پرده‌های مختلف می‌شناخت و به موسیقی سنتی علاقه فراوانی داشت هرچند خود شهید ساز نمی‌نواخت.

فقط ۱۰درصد از خدمات علمی شهید فخری زاده بیان شده است

برادر شهید فخری‌زاده اظهار کرد: در قضیه شهادت شهید فخری‌زاده سردار حاتمی، وزیر دفاع قبلی، گفت حیف که نمی‌توان کارهای شهید فخری زاده را نام برد و مردم بعدها خواهند فهمید که چه نعمتی را از دست دادند و چه آسیبی به جامعه وارد شده‌است، همچنین در سخنرانی دیگری سرلشکر باقری می‌گوید ٩٠ درصد کارهای این شهید قابل گفتن نیست و فقط ١٠ درصد آن را می‌توان بیان کرد، نکته جالب‌تر این است که حرف‌هایی که اکنون شنیده می‌شود ١٠ درصد از ١٠٠ درصد کارهای ایشان است.

وی اضافه کرد: بعد از این‌که دکتر مسعود علی‌محمدی ترور شدند چون با شهید فخری‌زاده رابطه نزدیکی داشت، با ایشان تماس گرفتم تا جویای اوضاع شوم شهید فخری زاده در خصوص جانشینی فرد دیگر به جای شهید علی‌محمدی گفت که فردی مانند مسعود علی‌محمدی هر صد سال یک بار به دنیا می‌آید.

فخری‌زاده افزود: زمانی‌که دکتر شهریاری به شهادت رسید نیز با یکی از دانشمندان بحثی شد و گفتند که خسران این قضیه را ما بیشتر متوجه می‌شویم به‌طور مثال برای کاری در اصفهان باید فرمولی حل می‌شد تا کار آغاز شود زمانی‌که دکتر شهریاری بود این مسئله به ایشان داده می‌شد و این شهید فورا آن را حل می‌کرد و کار آغاز می‌شد اما پس‌از شهادت ایشان مسائل در میان یک تیم پنج یا شش‌ نفره مطرح می‌شد و پس‌از چند روز تلاش این مسائل حل می‌شد

برادر شهید محسن فخری‌زاده گفت: دانشمندان در این سطح مانند دکتر علی‌محمدی زمانی‌که قبول می‌کردند با کسی کار کنند و وارد تیمی شوند بیانگر این امر بود که فرد درخواست‌کننده آنقدر از نظر علمی برتری داشته که دانشمندی چون دکتر علی‌محمدی همکاری با ایشان را قبول کرده‌اند درصورتی‌که شهید علی‌محمدی هیچ‌کار اجرایی نداشت و فقط به درخواست شهید فخری زاده در کار تیمی که به سرپرستی خود شهید فخری‌زاده بود، وارد شدند.

لقب پدر هسته‌ای ایران را سال‌ها قبل غربی‌ها به شهید فخری‌زاده دادند

وی ادامه داد: اگر کسی را از هر نظر می‌خواهید بشناسید چه علمی و چه غیر کافی‌ست یاران و همکاران او را ببینید و وقتی ان قدر افراد نخبه کنار یک فرد هستند قطعا آن فرد نیز باید نخبه‌ای بزرگ ‌باشد که بتواند هدایت هم‌چین تیمی را برعهده بگیرد، آن‌چیزی که الان گفته می‌شود این است که مسیر هسته‌ای از شهید فخری زاده رد می‌شد و اشراف کامل به آن داشته‌است و حتی خیلی از سایت‌ها را اگر بررسی کنید می‌بینید که لقبی که به ایشان داده‌شده پدر هسته‌ای ایران است که این لقب سال‌ها قبل از سمت سایت‌های خارجی به شهید فخری‌زاده داده‌شده است.

برادر شهید فخری زاده ادامه داد: در بحث تحریم‌ها تنها جایی‌که کشور ضربه نخورد در بحث پزشکی هسته‌ای بود حتی در مقوله سرم نیز احتیاج به کشورهای خارجی بود اما در مسئله ذکرشده دیگر هیچ مشکلی وجود نداشت و کمترین جایی بود که کشور ضربه خورد.

وی اضافه کرد: اگر همه جایگاه‌های کشور مثل شهید فخری‌زاده کار می‌کردند کشور اکنون در مدارج بالای علمی جهان بود و قطعا سرآمد دنیا می‌شد.

موضوع پدافند بیولوژیک عرصه‌ای بود که از سال‌ها پیش آغاز شده بود

وی ادامه داد: از سال نود و هشت که رسماً کرونا در ایران اعلام شد، شروع کردند به تحقیقات روی کیت کرونا که خیلی سریع در اسفند کیت کرونا از مجموعه سپند بیرون آمد و هم‌زمان شروع به ساخت واکسن نیز کردند.

فخری‌زاده افزود: شهید فخری زاده از سال ها قبل پدافند بیولوژیک را راه انداخته بودند، بنابراین آمادگی این امر را داشتند و وقتی بحث کرونا شد به‌سرعت ساخت واکسن را شروع کردند و تیرماه ٩٩ واکسن تولید شد و در همان تیر ٩٩ واکسن تولیدی خود را عوامل سازنده تزریق می‌کنند این‌که چرا روندهای دیگر صورت نگرفت تا تزریق عمومی شود را باید از وزیر بهداشت سابق جویا شد.

برادر شهید فخری‌زاده اضافه کرد: کاری که سر واکسن کرونا صورت گرفت اگر بالاتر از بحث هسته‌ای نباشد پایین‌تر نیست؛ چرا که کشور دچار اختلال می‌شد و سه شرکتی که واکسن تولید کرده بودند می‌گفتند که باید تمامی واکسن‌ها از فیلتر ما رد شود حتی هند نیز واکسن به ما نمی‌داد تا اینکه با زحمات همین دانشمندان بود که وقتی واکسن داخلی تولید شد، در خارج ترسیدند اگر واکسن ندهند کارشان از رونق بیفتد.

وی بیان کرد: در بحث پدافند بیولوژیک باید اشاره کرد زمانی‌که دکتر آشتیانی زنده بود و زمان مدیریتی ایشان در رویان، هر روز اخبار جدیدی از این مرکز منتشر می‌شد در مورد فوت ایشان نیز باید گفت که خیلی طبیعی نبوده‌ است.

فخری‌زاده اظهار کرد: این مسئله شبیه به مسئله سپند است وقتی می‌بینند که مرکزی حول تخصص و علم یک نفر می‌چرخد تصمیم می‌گیرند که رأس مجموعه را هدف قرار دهند وقتی‌که دیدند هر جایی‌که تحریم می‌کند سپند در همان‌جا هست و مثبت عمل می‌کند از قبل پیش‌بینی کردند و آمادگی این را داشتند که ترور را انجام دهند.

برادر شهید فخری‌زاده افزود: در بحث برجام بعد از این‌که قرار شد خیلی از بندهای برجام لغو شود و کار دوباره آغاز شود با سرعت فراوان غنی‌سازی اورانیوم از بیست درصد به شصت درصد رسید، غربی ها فکر نمی‌کردند به این سرعت دوباره غنی‌سازی صورت گیرد و پس‌از لغو تعلیق که غنی‌سازی سه درصد اورانیوم بود در کمتر از یک ماه غنی‌سازی بیست درصد و در طی دو ماه به شصت درصد رسید. به‌طورکلی این شهید عزیز برجام ضرر مطلق می دانست

شهید از سال ۸۰ در معرض ترور بود

برادر شهید فخری‌زاده در خصوص اولین تهدید ایشان اضافه کرد: شهید فخری زاده تقریباً از سال هشتاد در معرض ترور بود.اولین‌بار یک اتفاق در خانه‌ی قبلی ایشان رخ داد و تروریست‌ها تا پارکینگ خانه ایشان نیز نفوذ کرده بودند، اما به‌صورت معجزه‌آسایی نجات پیدا می‌کنند و پس‌از آن حفاظت از ایشان تشدید می شود.

ویژگی بارز شخصیت شهید فخری زاده احترام به پدر و مادر بود

وی در خصوص ارتباط شهید فخری زاده با خانواده افزود: مادر ما زمانی‌که پدر به رحمت خدا رفت تنها شده بود و اغلب روزها برای صرف صبحانه به منزل ایشان می‌رفتم یک روز حال مساعدی نداشتند خواهر شهید آمد کنار مادر، رفته‌رفته حال مادر بدتر می‌شد و کسی رو به یاد نمی‌آورد با شهید فخری زاده تماس گرفته شد که کنار مادر بیاید، خودش را تقریبا ۳ ساعته رساند، زمانی‌که بالای سر مادر رسید مادر کسی را نمی‌شناخت ولی شهید فخری زاده را شناخت و گفت «محسن، آمدی...» و سپس‌ از دنیا رفت.

فخری‌زاده بیان کرد: یکی از دلایلی که شهید فخری‌زاده به این درجه نائل شد احترام به پدر و مادر است؛ در خصوص پدر نیز همین گونه بود، زمانی‌که پدرمان که فردی اهل مطالعه بود به‌خاطر دیابت، چشمان خود را ازدست‌داده بود و این مسئله باعث رنج ایشان بود. یادم هست یک شب از شدت بی‌تابی آرام نمی‌شد، تا اینکه با شهید فخری زاده تماس گرفت و پس از گفتگویی طولانی، شهید با کلام خود پدر را آرام کرد.

ماجرای ترور

برادر شهید فخری‌زاده در خصوص روز ترور عنوان کرد: روز شنبه یک جلسه دفاع بود و من مشغول بررسی موضوع آن بودم که متوجه شدم همسرم طول اتاق را با اضطراب طی می‌کند، علت را که جویا شدم گفت فکر می‌کنم اتفاقی برای آقا محسن رخ‌داده است؛ تلویزیون را با سرعت روشن کردم و خبر را شنیدم. با پسر بزرگ‌تر ایشان تماس حاصل کردم و او ترور را تایید کرد، اما آن لحظه هنوز شهید فخری زاده در اتاق عمل بیمارستان بود.

برادر شهید فخری زاده با بیان اینکه درواقع ترور ایشان از پیچیده‌ترین ترورها بوده ‌است، اضافه کرد: اسلحه‌ای که با آن به شهید فخری زاده شلیک کردند بیست قطعه بوده که به ‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌است و بعد از اتمام ترور نیز اسلحه را منفجر کردند تا اثری از آن باقی نماند.

لزوم معرفی بیشتر شهید فخری زاده

برادر شهید فخری‌زاده افزود: دانشگاه‌ها و سایر مراکز به‌خصوص در قم می‌توانند با معرفی بهتر ایشان به صورتی که یک پسر قمی از سطح پایین جامعه بوده و با طی کردن مسیر معمولی پیشرفت به نقطه‌ای می‌رسد که در مجله فارن پالیسی به‌عنوان پانصد مرد قدرتمند دنیا تبدیل می‌شود و جالب است که در خارجی‌ ایشان را بهتر و بیشتر از ما می‌شناسند.

فخری‌زاده اضافه کرد: همان روزی‌که دو دانشمند هسته ای ترور شدند، شهید فخری زاده نیز هدف ترور بود، اما برایشان در منزل کاری پیش می‌آید همیشه وقتی هنگام نماز صبح بلند می‌شدند بعد از نماز کمی قرآن و مطالعات فلسفی می‌کردند و اما آن روز کاری داشتند که از قبل نیمه‌تمام مانده بود و باید حتماً این کار را تمام می‌کرد نماز را که می‌خواند زنگ می‌زند ماشین زودتر بیاید و در نتیجه چون شهید زودتر از موعد از خانه بیرون رفته بود برنامه تروریست ها نافرجام می ماند.

برادر شهید فخری‌زاده گفت: حدود ١٢ سال بود که آژانس بین‌المللی اتمی خواستار مصاحبه با محسن فخری زاده بود اما ایشان می‌گفتند که دلیلی برای انجام این مصاحبه وجود ندارد.

شخصیت شهید فخری زاده

وی افزود: عبادتشان کامل بود، تمام نمازهایشان سروقت بود، در مبحث کمک به دیگران نیز هر موقع خواهر ایشان تماس می‌گرفتند که افرادی نیاز به کمک دارند معمولاً تا جایی‌که می‌توانستند مساعدت لازم را انجام می‌دادند.

برادر شهید فخری‌زاده بیان کرد: شهید شخصیت به‌شدت شوخ‌طبعی داشتند و تعصب بسیاری به لهجه قمی در ایشان دیده می‌شد، به‌شدت به فوتبال علاقه داشت و بازی هم می‌کرد، اما از زمان اعلام نامشان توسط رسانه‌های خارجی این امر محدودتر شد البته آن‌هم نه به خواسته خود ایشان، در جوانی نیز فوتبال را به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کردند و عضو تیم نیروی قم بودند.

مقام معظم رهبری شهید فخری زاده را به نام کوچک صدا می زدند

وی افزود: علاقه شهید فخر زاده به مقام معظم رهبری انقدر شدید بود که کلمه آقا از زبان ایشان کم نمی‌شد، آقا نیز علاقه متقابلی به ایشان داشتند و شهید فخری زاده را محسن صدا می‌زدند در خصوص این مطلب در سایت مقام معظم رهبری ویدئویی منتشرشده که با عنوان شهید محسن نوشته این ویدیو به این ماجرا اشاره دارد.

فخری‌زاده اضافه کرد: شهید فخری‌زاده جزء معدود مسئولینی بود که دیدارشان با مقام‌معظم رهبری نیاز به هماهنگی نداشت. با حاج‌قاسم هم جدای از بحث کاری، دوست بودند و در مقاطعی با هم همکاری داشتند در بحث شهادت سردار سلیمانی هم شدیداً بی‌تابی می‌کرد و بسیار اشک می‌ریختند و حتی در گفتگوی تلفنی که زمان شهادت حاج قاسم با ایشان داشتم، گفتند که فکر می‌کنم این‌بار نوبت من باشد.

رفتار ضد واکسن‌ها توهین به دانشمندان ایران است

برادر شهید فخری‌زاده گفت: واکسن فخرا جزء بهترین واکسن هاست و تفاوتی که با سایر واکسن‌ها دارد این است که فاصله دو دوز آن پانزده روز است و سیستم نوترکیبی در آن استفاده کرده اند، آمارهایی هم که داده‌اند بالای ٩۶ درصد این واکسن کارایی داشته و حتی یک مورد هم مرگ‌ومیر نداشته‌است؛ این مسئله که جاافتاده برای عدم تزریق واکسن نوعی توهین به دانشمندان ایرانی است از این نظر که رفتار آنها یعنی دانشمندان ما خواسته یا ناخواسته دست‌نشانده رژیم صهیونیستی هستند و این عقلانی نیست که وقتی مسئله‌ای انقدر شهید داده و هزینه‌های مادی اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور داشته‌است نادیده گرفته شود.

وی در پایان تصریح کرد: من خواسته‌ای از دانشگاهیان دارم و آن‌هم این است که اگر با دید مذهبی نگاه کنید، کشوری مذهبی داریم و اگر دیدی ملی‌گرایی دارید کشور ما کشوری با قدمت بسیار طولانی است، لذا در کارمان جدی باشیم، برای این‌که ما از الان باید دانشجویان را به سمت روش و منش شهید فخری‌زاده‌ها هدایت کنیم و اگر این اتفاق بیفتد و سال‌های آتی مسئولینی که روی کار می‌آیند افرادی عالم و معتقد هستند، بهتر است در راستای آشنایی جوانان با این الگوها تلاش‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    منتظریم، تستش که داخل قم نبود ببینیم، واکسن کی میرسه،
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    مرد نکو نام نمیرد هرگز