پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور در آیین آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین بهرام پور، گفت: بسیاری از قوانین ما معلق به نوشتن آیین‌نامه توسط دستگاه‌های دولتی شده‌ و متأسفانه علی‌رغم گذشت سال‌های متمادی از تصویب این قوانین، که قوانین خوبی هم بودند و اگر اجرا می‌شدند در وضع فرهنگی کشور، تأثیرگذاری بسزایی داشتند، اما به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه‌ها توسط دستگاه‌ها، در کشور معطل مانده و باعث آسیب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام‌‎پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان فرهنگی خوزستان، که در محل دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: متأسفانه سیاست‌های فرهنگی مدونی در کشور نداریم، یا اگر داریم به‌اجمال بیان شده و لذا قابل تأویل و تفسیرهای مختلف بوده و همین باعث شده عملیاتی نشوند.

وی افزود: بسیاری از قوانین ما معلق به نوشتن آیین‌نامه توسط دستگاه‌های دولتی شده‌ و متأسفانه علی‌رغم گذشت سال‌های متمادی از تصویب این قوانین، که قوانین خوبی هم بودند و اگر اجرا می‌شدند در وضع فرهنگی کشور، تأثیرگذاری بسزایی داشتند، اما به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه‌ها توسط دستگاه‌ها، در کشور معطل مانده و باعث آسیب شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، با بیان اینکه اولین تغییری که باید شکل گیرد، در موضوع سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی کشور است اضافه کرد: این سیاست‌گذاری‌ها باید متولی واحدی داشته باشند که درباره آن‌ها کار کند و این نقش دستگاه‌های فرهیخته جامعه است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، گفت: متأسفانه این مسئله اتفاق نیفتاده و باید سازوکاری برای آن تعریف کرد؛ مثلاً سند چشم‌انداز آموزش‌وپرورش، سندی است که تبدیل به برنامه نشده و آن مقدار که باید، برای آن برنامه ننوشته‌ و به همین دلیل تاکنون ضمانت اجرایی نداشته و علی‌رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری، نه‌تنها اتفاقی خاصی پیرامون این مهم در آموزش‌وپرورش نیفتاده، بلکه در جهت مخالف آن حرکت کرده است.

متولی رصد مسائل و مشکلات فرهنگی کیست!؟

وی ادامه داد: نکته دوم این است که چه کسی متولی رصد این موضوعات فرهنگی است تا بعد از اجرای آن‌ها بگوید آیا این اتفاق افتاد یا نیفتاد!؟ و ارزیابی این برنامه‌ها چگونه است؟؛ در برنامه‌ریزی کشور در قانون اساسی، متولی برای این موضوع وجود ندارد و این اشکالی است که در ساختار مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در موضوع فرهنگ وجود دارد این است که یک فرهنگ به معنی اعم و یک فرهنگ به معنی اخص داریم و ما در مهندسی فرهنگی برای هیچ‌کدام برنامه‌ریزی نداریم.

لازمه هر اقدامی پیوست فرهنگی است

وی با تأکید بر اینکه امور باید پیوست فرهنگی داشته باشند اذعان کرد: هیچ‌کدام از کارهای ما پیوست فرهنگی ندارد درحالی‌که اولویت در برنامه‌ریزی فرهنگی باید این باشد که پیش از اجرایی شدن هر کار، پیوست فرهنگی‌اش مشخص شود و تا پیوست فرهنگی آن ایجاد نشده، نباید وارد فاز اجرا شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام‌پور، تصریح کرد: تا مسئله فرهنگ برای جامعه و کشور حل نشود، باقی حرکت‌ها ولو به بهانه توسعه باشد، جلوی توسعه کشور را خواهد گرفت؛ چراکه هر نوآوری را بدون پیوست فرهنگی در کشور بیاورید، نتیجه‌اش این بوده که سد راه پیشرفت کشور و باعث آسیب‌های فراوانی برای جامعه شده است، بنابراین، لازم است این مسئله به‌عنوان یک اولویت حقیقی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ را اولویت اول کشور قرار دهیم و برای آن وقت و بودجه بگذاریم بیان کرد: وقتی فرهنگ اولویت نباشد، هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتد.

مدیر حوزه‌ علمیه خوزستان، تأکید کرد: باید مسئله قرآن را مسئله بسیار مهمی در کشور بدانیم؛ قرآن کریم، اولین راهکار مقام معظم رهبری برای مقابله با تهاجم فرهنگی است و خودشان در این زمینه ورود کردند که انقلابی در عرصه قرآن اتفاق بیفتد.

۲ درصد از اعتبارات دستگاه‌ها برای تقویت فعالیت‌های قرآنی کجاست!؟

وی خاطرنشان کرد: مصوب شده بود ۲ درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به‌عنوان پشتوانه کار قرآنی اختصاص داده شود، آیا این اتفاق تا امروز اتفاق افتاده است؟ چون فرهنگ اولویت ما نیست، اعتبار و سازوکار خوبی برای آن دیده نشده و کشور به سمت این موضوع حرکت نکرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، با بیان اینکه در بخش متولیان فرهنگی جامعه، متأسفانه هیچ همگرایی و وحدت رویه و برنامه‌ریزی و تقسیم‌ کاری وجود ندارد، به سخنان مقام معظم رهبری درباره فرماندهی قرارگاه فرهنگی هر شهر توسط ائمه جمعه اشاره کرد و گفت: با این دستورالعمل به یک شاکله برسیم که این کار در استان‌ها و شهرستان‌ها اتفاق بیافتد؛ برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در کل کشور با یک برنامه حل نمی‌شود، علی‌القاعده در هر شهر و هرجایی با محوریت امام جمعه لازم است بومی‌سازی شود.

وی عنوان کرد: تراز ائمه جمعه باید متناسب با این کار باشد تا محورهای فرهنگی در شهرستان‌ها بشوند و این یک مسئله مهم است؛ مسئولان فرهنگی کشور هم باید موظف باشند از برنامه‌ریزی فرهنگی شهر تبعیت کنند.

عدم همگرایی در مسیر فرهنگ دینی

مدیر حوزه‌ علمیه خوزستان، در پایان اظهارداشت: در حال حاضر دستگاه‌های فرهنگی اعتبارات کافی ندارد و آن‌ها که می‌توانند جهت‌گیری‌های فرهنگی داشته باشند، اعتبارات خود را با نظرات خود هزینه می‌کنند، مثلاً شرکت‌هایی که در خوزستان هستند، مصوبات خوبی برای فرهنگ دارند که متأسفانه سلیقه‌ای و با محوریت خود و در جهت منافع خود از آن استفاده می‌کنند و هیچ راهبرد صحیحی برای ساماندهی مسائل فرهنگی منطقه‌ای خود وجود ندارند که از آن تبعیت کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    توحش و فساد پنهان در پرتو غرور و دروغ و فریبکاری فرهنگ ایرانی که در شرایط مناسب بروز میکند، مهمترین عامل عقب ماندگی تمدن کهن و متمدن نما و پرادعای ایرانی ست. برخلاف تصور اسلام هرگز نمیتواند افراد را اصلاح کند بلکه افرادی که ذاتا صالح اند میتواند راهنما باشد. اسلام حکومتی تا زمانیکه منافع افراد را تامین کند دین برتر خواهد بود. حامیان شکل گیری قدرتی بنام اسلام در 1400 سال قبل عمدتا با اولویت منافع دنیوی و پس از ان اخروی عمل میکردند که اغلب از قشر محروم بودند و از هر ایده ای که انها را قدرت و رفاه بدهد، استقبال میکردند. امروزه تظاهر به انقلابیگری اسانترین و بهترین شیوه دستیابی به قدرت و ثروت است که عمدتا افراد منافق و فرصت طلب و باهوش شهری و اغلب روستایی و بعضا براساس خودباوری و احساس تکلیف شخصی در صف مقدم دفاع از نظام هستند تا دنیا و اخرت را باهم استفاده کنند. اسلامی که برای ماندگاری متضمن منافع دنیوی افراد باشد فاقد محتوای عدالت و سعادتمندی جامعه خواهد بود و تلاش در حفظ ظواهر و شعائر ارزشی ندارد. برای نابودی یک تمدن سالم، حضور فعال یک ایرانی کفایت میکند.