سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

 حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: کتابخانه تخصصی حضرت امام صادق (ع) قزوین امروز به خوبی  نیازهای طلاب، اساتید و دانشجویان را فراهم می آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، امروز با حضور در برنامه «ترنج» سیمای مرکز قزوین گفت: امروز باید تمامی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید در شناسایی کتابخانه تخصصی حضرت امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین ا به مردم به خصوص پژوهشگران اهتمام جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه امام صادق (ع) یکی از مهمترین و شاخص ترین کتابخانه تخصصی در عرصه علوم اسلامی و علوم انسانی در استان و کشور است، در سالهای اخیر هم منابع مختلفی در موضوعات مختلف به این مجموعه افزوده شده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: کتابهایی که در مجموعه کتابخانه تخصصی حضرت امام صادق (ع) قزوین موجود است، امروز به خوبی نیازهای طلاب، اساتید و دانشجویان را فراهم می آورد و کاملا کتابهای کاربردی و مورد مراجعه اساتید و محققین و پژوهشگران است.

وی ادامه داد: کتابخانه امام صادق(ع) از حیث منابع و هم به لحاظ اعضاء یکی از کتابخانه های شاخص و ارزشمند در کشور و استان محسوب شده و نقش محوری در توسعه علوم دینی و فرهنگ عمیق دینی در سطح جامعه ایفا می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا اظهار کرد: در کتابخانه تخصصی حضرت امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین به طور عمده منابع چاپی با موضوعات علوم انسانی و علوم حوزوی است و در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار جلد کتاب و بیش از دو هزار عنوان نسخه خطی و دو هزار عنوان چاپ سنگی در این کتابخانه وجود دارد که فهرست نسخ خطی آن در دو جلد منتشر شده است.

وی ادامه داد: به این کتابخانه هر سال منابع جدید با موضوعات مختلف افزوده می شود که عمدتا موضوعات این کتابها علوم اسلامی و انسانی است.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: این کتابخانه شاخص در حال حاضر دارای بیش از ۴ هزار جلد کتاب خطی و سنگی است و علاوه بر این، بخش قابل توجهی از نشریات تخصصی و پژوهشی مراکز علمی و آموزشی قبل و بعد از انقلاب اسلامی به صورت نظام مند در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا خاطرنشان کرد: کتابخانه تخصصی حضرت امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین بیش از سه دهه به دانشجویان، طلاب و اساتید در استان وحتی در استانهای مختلف ارائه خدمت داشته که باید در این جا این نکته را بیان نمایم که علمای بزرگواری در گذشته در تاسیس این کتابخانه فاخر نقش داشته از جمله مرحوم حجت الاسلام سید موسی ابراهیمی که زحمات و تلاشهای زیادی در این عرصه داشته اند که یاد وخاطره این عالم فرزانه ودانشمند را گرامی می داریم.

مدیر حوزه علمیه قزوین همچنین به دیجیتالی شدن کتابهای قدیمی این مجموعه توسط مسئولین کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: توافقی بین کتابخانه امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین و کتابخانه آستان مقدس رضوی انجام شده تا از کتاب‌های ارزشمند و نسخه‌های خطی این کتابخانه تصویربرداری شود که حدود یک ماه عزیزانی از کتابخانه آستان قدس رضوی آمده اند تا بتوانند این کار را به نحو مطلوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر عکس‌برداری و اسکن صفحات کتاب‌ها، کارشناسان واحد نسخه‌های خطی از صفحه‌های کتاب‌ها فیلم‌برداری کوتاهی انجام داده‌اند تا علاوه بر عکس از این نسخه‌ها، فیلم‌های کوتاهی از آنها به آرشیو اضافه شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: در جریان این امر تمام هزینه‌ها حتی انتقال منابع، با هزینه این سازمان انجام می‌گیرد و یک نسخه دیجیتال از این منابع، جهت حفاظت و استفاده پژوهشگران در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس‌ رضوی نگهداری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد: امروز برخی کتابها و نسخ خطی در اختیار برخی از خانواده ها ویا افرادی است که بنده از همین جا از این عزیزان درخواست دارم که این مجموعه های نفیس خطی را به این مجموعه آورده تا بتوانند از صفحات آنها تصویر برداری شده تا این کتاب ها به خوبی حفظ شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: از مردم فرهنگ دوست و متدین استان قزوین تقاضا مندیم در مدت ۶۰ روزی که تیم کتابخانه آستان مقدس رضوی در این مرکز مشغول تصویربرداری کتب نایاب و خطی می باشد می توانند کتابهای خطی خود را همه روزه به این مرکز آورده تا بتوانیم نسخه دیجیتالی را تهیه و کتاب را در اختیار آنها قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا همچنین به تشکیل بانک دیجیتال کتابخانه تخصصی حضرت امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین پرداخت و بیان کرد: مجموعه گنجینه ارزشمند نسخ خطی و ملی کتابخانه مجلس شورای اسلامی را نسخه ای از آن را تهیه نمودیم که در آینده نزدیک بانک دیجیتال کتابخانه امام صادق (ع) را خواهیم داشت تا به مخاطبان خود خدمات شایسته ای ارائه دهیم.

کتابخانه امام صادق (ع) قزوین پاسخگوی نیازهای طلاب، اساتید و دانشجویان است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha