پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حوزه علمیه کوثر خواهران

  حوزه / کارگاه روش تحصیل پژوهش محور با هدف مهارت های فراشناختی در حوزه علمیه کوثر خواهران قزوین برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام حسن اسلام پور، صبح امروز در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه خواهران کوثر قزوین با تأکید بر ضرورت مهارت‌های فراشناختی در طلاب، بیان کرد که بدون تحصیل تفکرمحور و پژوهش‌محور، طلاب در انجام رسالت‌های علمی و پژوهشی و فرهنگی خود هیچ توفیق قابل توجهی نخواهند داشت.

وی در مباحث روش‌شناسی، تلاش برای کسب مهارت ‏های ذهنی را از مشخصه‌های این نوع روش تحصیل دانست و افزود: طلاب باید سعی کنند در تمام مراحل تحصیل(پیش‌مطالعه، حضور در کلاس، پس‌مطالعه، مباحثه، نگارش تقریر و جزوه درس) مهارت‌هایی مهم و ضروری برای اندیشوری را بیاموزند.

استاد حوزه علمیه قم در تبیین مهارت های ضروری اندیشوری بیان کرد: مهارت پیش‌مطالعه، مهارت در فرایند سه‌مرحله‌ای تفکر (بارش، پیرایش و آرایش)، گوش دادن فعال، مطالعه دقیق، تفکیک نگاه موضوع‌محورانه از مسئله‌محورانه، بندخوانی و بندنویسی، مهارت حاشیه‌نویسی بر اساس قواعد تداعی (تضاد، مجاروت و مشابهت)، قدرت تلخیص کارآمد، مهارت توصیف، مهارت طبقه‌بندی، مهارت مقایسه، مهارت تحلیل واستدلال، قدرت نقد و ... از جمله مهارت های اندیشوری هستند.

یادآوری می شود، در این کارگاه مهارت‌هایی از قبیل طوفان فکری، پیش‌مطالعه، مطالعه دقیق متون درسی، حاشیه‌نویسی، تلخیص بندهایی از کتاب‌های درسی، تمارین عملی در باره ۲۰ نوع بند (پاراگراف) توسط طلاب شرکت کننده با هدایت و نظارت استاد اسلام‌پور به صورت کارگاهی به اجرا درآمد و مهارت‌های طلاب ارزشیابی وهمچنین در این کارگاه مهارت‏های بارش فکری، تشخیص موضوع از مسئله، انواع سؤال، انواع مطالعه و گوش دادن فعال بیان شد.

برگزاری کارگاه روش آموزش پژوهش محور در حوزه علمیه خواهران قزوین

انتهای حوزه /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha