جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کارگروه

حوزه/ با مشخص شدن اعضای کارگروه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این کارگروه فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجج الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری، حسین هوشمند، محسن ملک افضلی و دکتر سید محمد مرندی، محمد پور کیانی، محمد مهدی مقدادی و محمد رضا فضلی به عنوان اعضای کارگروه و دکتر حسن سلطانی به عنوان عضو و دبیر کارگروه فقه و حقوق ورزش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مشخص شدند.

اولین جلسه این کارگروه با حضور دکتر محمد فتحعلی خانی رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد راثی ورعی مدیر گروه فقه و حقوق اجتماعی پژوهشگاه برگزار شد.

دکتر حسن سلطانی دبیر این کارگروه عنوان کرد؛ این کارگروه به عنوان اولین تجربه سازمانی و رسمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در موضوعات بین رشته ای است که با هدف فراهم آوری ادبیات علمی راه اندازی رشته فقه و حقوق ورزشی در مقاطع تکمیلی ارشد و دکتری ایجاد و تأسیس شده است.

وی افزود؛ اعضای کارگروه مذکور ترکیبی از اساتید و صاحب نظران رشته های حقوق، فقه و علوم ورزشی هستند و در اولین جلسه خود، ضمن بررسی وتبادل نظر در خصوص پیش نویس آیین نامه وظایف کار گروه ، مقرر داشتند در جلسات بعدی نسبت به اولویت بندی موضوعات فقه و حقوق ورزش اقدام کنند.

دبیر کارگروه فقه و حقوق ورزشی پژوهشگاه بیان کرد؛ گروه فقه و حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از سه سال پیش فعالیت در حوزه فقه و حقوق ورزش را آغاز کرده است و بصورت مشخص تاکنون نشست‌های علمی ارزشمندی در خصوص موضوعات حقوق ورزش با همکاری اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در رشته های فقه و حقوق و تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزار نموده که برخی عبارتند از؛ «بازشناسی موضوعی فقه و حقوق ورزش»، «فقه ورزش (ماهیت و ضرورت)»، «خشونت در ورزش( مشروعیت و مسئولیت)»، «حکم فقهی ورزش های خطرناک» و «فلسفه حق بر ورزش» و علاوه بر آن نسبت اجرای طرح پژوهشی با موضوع؛ «فقه ورزشی با رویکرد فردی واجتماعی» را با یکی از اساتید متخصص در عرصه فقه و حقوق ورزشی در دست انجام دارد. شناسایی موضوعات حقوق ورزش، شناسایی محققان ، راه اندازی کتابخانه تخصصی فقه و حقوق ورزشی، تاسیس کار گروه مذکور را جامه عمل پوشانده است.

دکتر سلطانی افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آمادگی خود جهت حمایت از طرح های پژوهشی فقه و حقوق ورزشی را در دستور کار دارد. دبیر کارگروه گفت؛ در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ موضوع پژوهشی شناسایی شده که ثلث آن به فقه ورزش و بیشتر آن به حقوق ورزش اختصاص دارد. این در حالیست که هنوز خیلی از موضوعات شناسایی نشده است.

در ادامه وی یادآور شد: هرچند، اهمیت فقه و حقوق ورزش در کشور جمهوری اسلامی ایران بر هیچ کس پوشیده نیست اما انتظار می رود مسئولان مربوطه بویژه وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری اهتمام بیشتری به موضوع پر اهمیت معطوف نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: بدیهی است راه اندازی رشته فقه و حقوق ورزش علاوه بر دانش افزایی عمومی و پرورش متخصصین در این حوزه، فرصتهای قابل توجهی در قانونگذاری ورزش، تأسیس محاکم قضایی و شبه قضایی و داوری در ورزش، پیشگیری از حوادث ورزشی و سامان بخشی به مسئولیتهای مدنی وکیفری و قراردادهای ورزشی و.. فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha