پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 994269
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
ملا هبت الله آخوند زاده

حوزه/ رهبر طالبان با صدور فرمانی درباره حقوق زنان تاکید کرد که رضایت دختران برای ازدواج ضروری است و هیچکس نمی‌تواند زنی را مجبور به ازدواج کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با صدور فرمانی درباره حقوق زنان از مقامات و مسئولان افغانستان خواست تا برای تامین این حقوق اقدام کنند.

متن حکم صادر شده به شرح ذیل است:

۱- رضایت دختران بالغ در ازدواج ضروری است (البته، نکاح باید با هم کفو باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد). هیچکس نمی‌تواند زنان را به زور و اکراه به ازدواج مجبور کند.

۲- زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچکس نمی‌تواند آن را در برابر برقراری صلح و یا اجبار به دیگری بدهد.

۳- پس از وفات شوهر، هرگاه عده شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر می‌تواند به زور به عقد خود درآورد و نه کس دیگری. زن بیوه در مورد ازدواج و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است. (البته که اصل کفو و جلوگیری از فتنه و فساد در نظر گرفته شده باشد).

۴- گرفتن مهریه از شوهر جدید حق شرعی زن بیوه است.

۵- زن بیوه حق ارث و سهم ثابتی در اموال شوهر و فرزندان و پدر و خویشاوندان دارد و هیچکس نمی‌تواند بیوه را از حق او سلب کند.

۶- کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین آن‌ها عدل برقرار کند.

در ادامه این حکم نیز از وزارت حج و اوقاف طالبان خواسته شده تا از طریق علما از مردان بخواهند تا «بر زنان ظلم نشود» و به آن‌ها هشدار داده شود که «ندادن حقوق زنان سبب نارضایتی و قهر و عذاب» خدا می‌گردد.

رهبر طالبان از وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز خواست تا آثار و مطالبی را پیرامون حقوق شرعی زنان و آگاهی عمومی در این باره ایجاد کرده و بطور مداوم منتشر کند.

ملا هبت‌الله آخوندزاده از دادگاه عالی طالبان نیز خواست تا به شکایات زنان بویژه زنان بیوه و ظلم بر آن‌ها رسیدگی کرده و در این باره کوتاهی ننماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha