پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمدمحسن رادمرد، نماینده المصطفی در آمریکا و کانادا

حوزه/ نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در آمریکا و کانادا گفت: متحدان سنتی و کشورهایی که به حمایت آمریکا دل‌بسته بودند، در اعتماد خود به آمریکا تردید پیدا کرده‌اند. آمریکا با برگزاری این کنفرانس درصدد است که آبروی ازدست‌رفته خودش را بازگرداند.

اشاره/رژیم آمریکا به رهبری «جو بایدن» در نظر دارد در روزهای نهم و دهم دسامبر، مطابق با هجدهم و نوزدهم آذرماه امسال، کنفرانسی مجازی با عنوان «دموکراسی» برگزار کند و از ۱۱۰ کشور جهان به عنوان متحدان آمریکا دعوت کرده است. در این باره خبرگزاری حوزه‌های علمیه گفت وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمحسن رادمرد، نماینده المصطفی در آمریکا و کانادا انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم؛

حوزه نیوز- هدف بایدن از برگزاری این کنفرانس چیست؟

در پاسخ به این سوال سه نکته مورد توجه قرار می‌گیرد اولاً: به نظر می‌رسد که آمریکا به دنبال تحمیل ایده، نظر و تعریف خاص خودش از دموکراسی به جهان است. چنان‌که تاکنون همیشه تلاش کرده است مفاهیمی مانند آزادی، حقوق بشر، تروریست و... را طبق تعریف خودش به ملل جهان تحمیل کند. همه این مفاهیم در راستای گسترش فرهنگ آمریکا در جهان است. بنا بر روحیه استکباری که در آنها وجود دارد و خودشان را آقای جهان می‌بینند، می‌خواهند همه ملل جهان به‌گونه‌ای زندگی کنند که خود می‌خواهند. اولین سؤال که پیش می‌آید، این است که آمریکا به چه حقی و طبق چه قانونی می‌خواهد و می‌تواند از جهان چنین انتظاری داشته باشد؟ آیا صِرف اینکه فرضاً بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور نظامی و اقتصادی جهان است، چنین حقی برای او ثابت می‌شود؟ و یا بر اساس چه منطقی در سرنوشت کشورها دخالت می‌کند و نوع حکومت و رهبران دلخواه خودش را به کرسی می‌نشاند؟ ملل جهان چه التزامی به اطاعت دارند؟ آیا صرف اینکه ضعیف هستند و نیازمند پشتیبانی و حمایت سیاسی و اقتصادی آمریکا، این مسئله را توجیه می‌کند که تابع نظرات و خواسته‌های آمریکا باشند؟ آیا سایر کشورها حق ندارند بر اساس تاریخ و فرهنگ خودشان، مفاهیم را تعریف و حکومت دلخواه خودشان را انتخاب کنند؟

رژیم آمریکا، به دنبال بازگرداندن آبروی رفته خود است

ثانیاً: با قدرت‌گرفتن کشورهایی مثل چین و تضعیف روزافزون آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان، به نظر می‌رسد جنگ سرد شروع شده و روز به روز داغ‌تر می‌شود. واقعیت این است که با شکست‌های مفتضحانه آمریکا در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه، یمن، آمریکای جنوبی و بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه، موقعیت آمریکا در جهان از هر زمان دیگر ضعیف‌تر شده است.

خود اندیشمندان آمریکا و جهان نیز به این امر اذعان دارند. از این رو، متحدان سنتی و کشورهایی که به حمایت آمریکا دل بسته بودند، در اعتماد خود به آمریکا تردید پیدا کرده‌اند. آمریکا با برگزاری این کنفرانس درصدد است که آبروی ازدست‌رفته خودش را بازگرداند. از سویی به کشورهای هم‌سو با خودش دلگرمی بدهد واز سوی دیگر، در مقابل قدرت جدید لشکرآرایی کند تا شاید بتواند در این جنگ سرد دست بالاتر را بیابد.

ثالثاً: سیاست‌ها و شیوه برخورد رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، دونالد ترامپ، در خصوص تک‌روی و تک‌قطبی بودن آمریکا در جهان با شکست مواجه شد و موقعیت آمریکا را بیشتر متزلزل کرد. بایدن با این کنفرانس به دنبال ترمیم آن شکست است و می‌خواهد بگوید در جهان تنها نیست.

حوزه نیوز- آیا آمریکا به لحاظ تاریخی، رفتارهای داخلی و برخورد با کشورهای جهان، می‌تواند ادعای دموکراسی کند؟

واقعیت تاریخ که توسط خود غربی‌ها نگاشته شده، نشان می‌دهد سنگ بنای آمریکا بر دموکراسی و خواست مردم گذاشته نشده است. پس از کشف قاره آمریکا، استعمارگران اروپایی اکثریت قاطع مردم منطقه را یا کشتند یا سرکوب کردند و یا به بردگی گرفتند. طبقه استعمارگر حاکم دولت مستقل تشکیل داد و باصراحت با دموکراسی مخالف بود. از نظر بنیان‌گذاران آمریکا، توده‌های مردم تهدیدی برای ساختار حکومت بودند. در بیشتر ایالت‌ها، زنان و بومیان و بردگان که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دادند، از حق رأی محروم شدند. به قول یکی از اندیشمندان، حکومت آمریکا یک اشراف‌سالاری استبدادی بود. اکنون نیز در این کشور کسی حاکم می‌شود که از حمایت‌های مالی عده‌ای ثروتمند و یک طبقه خاص برخوردار باشد که نمی‌توان آن را دموکراسی نامید. حتی بنا به تعریف خاص خودشان از دموکراسی، انتخابات اخیر نشان داد که دموکراسی در آنجا بسیار متزلزل است.

ایالات متحده در سرنگونی حداقل پنجاه دولت خارجی که طی فرایند دموکراتیک به حکومت رسیده بودند، دست داشته است و همه‌روزه شاهد این‌گونه مداخلات در شرق و غرب عالم هستیم. طبق ارزیابی دقیق «ویلیام بلوم» در کتاب «مرگبارترین کالای صادره از آمریکا، دموکراسی»، بارها در انتخابات حداقل سی کشور مداخله کرده است. همچنین کوشیده است حداقل بیش از پنجاه تن از رهبران جهان را ترور کند، در بیش از سی کشور بمب ریخته و کوشیده است جنبش‌های مردمی را در حداقل بیست کشور سرکوب کند.

اکنون شاهد هستیم آمریکا از غیردموکرات‌ترین کشورهای جهان، مثل برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس که حتی یک مورد انتخابات را تجربه نکرده‌اند، حمایت همه‌جانبه می‌کند و حاضر نیست در کشوری مانند فلسطین اشغالی، مردم سرنوشت خودشان را بر اساس اصول دموکراسی تعیین کنند.

با توجه به نکات فوق، آمریکا چگونه می‌خواهد سردمدار دموکراسی در جهان باشد!؟

گفت‌وگو از: پوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha