یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت:دشمنان خبیث و کینه توز که هدفشان هدم ارکان دین است، وقتی ایراد می گیرند از امامت شروع می کنند و نمونه آن را در جریان این چند روز شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم تقدیر از محققان و فعالان پژوهشکده امامت به مناسبت هفته پژوهش در نشستی صمیمی و در سالن جلسات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد.

حجت الاسلام روح الله کاظمی معاون پژوهش پژوهشکده امامت به تبیین ضرورت تشکیل مجموعه ای منسجم و هدفمند جهت برنامه ریزی و توسعه امامت پژوهی در کنار آموزش امامت پرداخت و با اشاره به آیه «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِن کنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» مرجع حل مسائل پژوهشهای دینی و معارف الهی را بر اساس این آیه قرآن «اهل ذکر» دانست که طبق روایات معتبر همان اهل بیت نبوت علیهم السلام هستند.

معاون پژوهش پژوهشکده امامت افزود: آنچه در پژوهش های ناظر به امامت اهل بیت علیهم السلام به دست می آید در حقیقت ناظر به معرفت جایگاه اهل بیت علیهم السلام و نقش ایشان در هدایت بشر بوده است؛ این موضوع باب پژوهش های دیگر در حوزه دین را باز مینماید و تأثیر جدی در تحقیقات این حوزه به دنبال خواهد آورد.

حجت الاسلام کاظمی در ادامه به فراهم نمودن مقدمات ثبت رسمی پژوهشکده امامت اشاره نمود و افزود: در این راستا پنج گروه پژوهشی با عناوین «مطالعات امامت تبیینی» ،«مطالعات امامت تطبیقی»، «مطالعات تاریخ امامت»، «مناظرات و پاسخ به شبهات»،«روش شناسی و جریان شناسی» شکل گرفت که پروژه های تحقیقی متعدد در این گروه های علمی برنامه ریزی شده و در حال اجراست.


در ادامه این نشست حجج اسلام سید علی احمدی، مدیر گروه مناظرات و پاسخ به شبهات، محمدتقی یار محمدیان،مدیر گروه مطالعات امامت تبیینی، علی اصغر درهی، مدیر گروه روش شناسی و جریان شناسی و مهدی اسفندیاری، مدیر گروه مطالعات امامت تطبیقی به ارائه گزارشی از پروژه های در دست انجام و برنامه های پیش رو پرداختند.
تربیت پژوهشگران عرصه پاسخ گویی به شبهات، تجمیع و پاسخ گویی به شبهات امامت، ایجاد بانک پرسمان امامت، تدوین نظام موضوعات امامت، مأخذشناسی مقالات و پایان نامه های امامت، روش شناسی علامه میرحامد حسین، مأخذشناسی منابع عبقات الانوار، زندگی نامه و اندیشه شناسی علامه میرحامد حسین، احیای آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو و برخی پروژه های دیگر مواردی بود که در این جلسه به حاضران معرفی و مراحل پیشرفت آنها تبیین گردید.

کار برای امامت سن و سال و نام و نشان نمی خواهد
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی سپس به ایراد سخن پرداخت و چهره های جوان و مصمم جلسه را یادآور صحنه تجلیل امام صادق علیه السلام از هشام بن حکم در میان اصحاب خود دانست که با وجود جوانی در میان اصحاب پرسابقه، حضرت ایشان را به مدال «هذا ناصرنا بقلبه و لسانه و یده» مفتخر نمودند.

وی بر این اساس تاکید نمود که دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام سن و سال و نام و نشان نمی خواهد و همه باید تلاش کنیم که در دوران خود به دریافت این مدال از امام عصر ارواحنا فداه گردیم.

ساماندهی آموزشها، اولین گام در مسیر توسعه معارف امامت اهل بیت علیهم السلام
مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به سابقه فعالیتهای امامت پژوهی مجموعه اضافه کرد: در آغاز شکل گیری این نهاد مبارک از خداوند متعال خواستیم که نهادی جامع و بین المللی در باب امامت ایجاد کنیم و این هدف را به جد دنبال کردیم ، گرچه شاید در آن زمان برای برخی این هدف با ظرفیتها و امکانات موجود دست یافتنی نبود ولی اکنون پیشرفتهای بزرگی به دست آمده است.
وی اولین گام را در این زمینه ساماندهی آموزش امامت در تمام سطوح دانسته که اکنون محقق شده و در دوره های عمومی و تخصصی سطح ۳ و۴ در سراسر کشور و حتی در برخی کشورهای دیگر درحال اجراست و درسنامه های مرتبط با آن در حال تدوین است. همچنین جمع قابل قبولی از اساتید مرتبط با موضوع امامت تربیت یافتند و قطار آموزش امامت در حرکت است و مورد استقبال طلاب و علاقه مندان قرار گرفته است.

ایجاد نهاد پژوهشی و ساماندهی پژوهشها ، دومین گام در توسعه معارف امامت اهل بیت علیهم السلام
رئیس پژوهشکده امامت گام دوم در نشر معارف امامت اهل بیت علیهم السلام را ایجاد نهاد پژوهش دانست و اشاره کرد: پس از سالیانی فعالیتهای پژوهشی در این حوزه این اولین اجتماعی است که با این عنوان شکل میگیرد و لازم است اهتمام و جدیت لازم به کار گرفته شود تا مرکز پژوهشکده امامت به صورت رسمی اعلام موجودیت نموده و یک نهاد علمی، تخصصی و حرفه ای که آشنا به زبان آکادمیک و مسلط بر نیازها و زبان دنیاست در این عرصه ایجاد شود.
وی افزود: در این مجموعه برنامهای پژوهشی با محورهای متعدد در نظر گرفته شده است که لازم است با توجه به چالشهای روز امامت که به عنوان عمود خیمه تشیع مورد هجمه قرار گرفته است با جدیت دنبال شده و تقویت گردد و این مهم وظیفه اصلی این مرکز تحقیقاتی است.

تقویت آموزش و مقابله با افکار انحرافی دو عامل تاکید بر ضرورت پژوهش
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در لزوم تقویت پژوهش در عرصه امامت دو دلیل را خاطر نشان کرد: دلیل اول تقویت و به روز نمایی آموزش است که در این زمینه اشاره شد: اگر پژوهش تقویت نشود آموزش نیز رفته رفته کم رنگ و دچار تکرار خواهد شد و با گذشت سالها از طرح مباحث امامت ارائه ان در قالبهای گذشته اثر خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: دلیل دوم لزوم مبارزه با دشمنان دین و صاحبان افکار انحرافی بود؛ میدانیم دشمنان خبیث و کینه توز که هدفشان هدم ارکان دین است وقتی ایراد می گیرند از امامت شروع می کنند و نمونه آن را در جریان این چند روز شاهد بودیم.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت اظهار داشت: روشن است که باید با این فرد و امثال او برخورد جدی صورت گیرد و این فتنه خاموش شود، اما میدانیم با خاموش شدن افراد اندیشه و فکر فراموش نمی شود و جنگ و نزاع فکری ابزار خود را می خواهد و این در شرایطی است که جامعه ما از اولیات مسائل امامت کم اطلاع بوده و امامت شیعه در آن غریب است؛ بر همین اساس پر کردن این خلا و رسیدگی به نیازهای موجود در حوزه امامت و حضور فعال و در صحنه وظیفه این مجموعه است.

احیا و تکمیل خطوط امامت پژوهی گذشته و افق گشایی عرصه های جدید پژوهشی به عنوان برنامه‌ای بلند مدت
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ضمن تاکید بر ضرورت احیا و تکمیل خطوط امامت پژوهی گذشته بر این نکته تاکید نمود که امامت محصور در آنچه در گذشته بیان شده نیست و ابعاد گسترده ای دارد که لازم است برای پیشبرد این دو هدف برنامه ای بلند مدت تدوین شده و اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان پر کردن خلأهای موجود و برطرف کردن نیازهای روز را اولویت پژوهشکده امامت دانست و توجه به کار جمعی، ایده پردازی و پرهیز از انفعال را ضرورتهای تحقق این هدف برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوان نهاد فرهنگی و ترویجی امامت را که ضلع سوم توسعه و نشر معارف امامت اهل بیت علیهم السلام است را کلید زد.

شایان ذکر است: گفتگوی نزدیک با پژوهشگران حاضر و تقدیر از ایشان پایان بخش این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha