یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حوزه/ سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، یکی از جدیدترین تصمیمات شورای معاونان حوزه را تلاش گسترده تر در زمینه ماموریت های اجتماعی حوزه و طلاب و روحانیون معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته در گفت‌وگوی هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری نشست یکصد و شصت و یکم شورای معاونان حوزه های علمیه، گفت: این نشست به روال هفته های قبل برگزار شد و موضوعات مختلفی مرتبط با مرکز مدیریت حوزه و سازمان حوزه و روحانیت بحث و گفت‌وگو گردید.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، افزود: اهم مباحث ذیل دو محور کلان بود. حوزه علمیه خود را نسبت به مسایل کلان نظام مسئول می داند و در حد توان خود پیگیر حل مشکلات مردم کشور است و یکی از نهادهای مسئول در حل مشکلات مردم نیز وزارت کشور است.

سخنگوی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در خلال هفته گذشته، نشست خوبی بین وزارت کشور و حوزه علمیه برگزار شد و در جلسه شورای معاونان نسبت به مواردی که در آن جلسه تفاهم شد، تصمیم گیری شد. در این جلسه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، نسبت به تحقق، پیگیری و اجرایی سازی آنها و همچنین، بر لزوم تشکیل یک کمیته مشترک بین حوزه علمیه و وزارت کشور در این حوزه تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین برته، گفت: اهم مسایلی که روی آن تفاهم شده است، شامل مسایلی چون نقش آفرینی حوزه های علمیه در کاهش آسیب های اجتماعی بوده است. بسیاری از مشکلاتی که پیش می آید به خاطر فقدان آگاهی های اجتماعی و حقوقی، اخلاقی، تربیتی و زمینه ای و...نسبت به بسیاری از آن مسایل است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، اظهارکرد: رسالت اولیه و ذاتی حوزه، بیدارسازی و آگاه سازی و انتقال معرفت گرایش و دانش است. در این راستا قرار شد که مبلغان در یک فعالیت مشترک در جایی که با آسیب های اجتماعی چون طلاق و آسیب های زیستی، اخلاقی و اجتماعی، طرف هستیم، طی دوره های تخصصی و کارشناسی حضور یابند و به شکل مستقر به درمانگری در این حوزه بپردازند.

وی افزود: البته این مسئله را باید اجرایی بدانیم و کار آغاز شده است که قطعا در آینده گسترش و بسط تکمیل تری پیدا می کند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، بیان کرد: دومین مساله ای که در شورای معاونان روی آن بحث و تبادل نظر شد، ماموریت خدمات اجتماعی حوزه است. در سال ۹۵ و ۹۸ مقام معظم رهبری این ماموریت را به حوزویان ابلاغ کردند که باید حوزه در این مساله کارویژه تخصصی حوزوی داشته باشد و در جایی فرمودند، چیزی که انجام شده است حتما نیاز است که ده برابر رشد پیدا کند و ایشان در همین زمینه پیام ۹ ماده ای ابلاغ کردند و گروه های جهادی در سبک و سیاق های مختلفی در حوزه، شکل گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین برته با ذکر این مطلب که ۲۶۷ گروه جهادی مدرسه محور و ۱۰۰۰ گروه جهادی مستقل طلبگی در حوزه فعالیت دارند، بیان کرد: این گروه ها بر اساس دغدغه های مشترک کار می کنند و فعالیت جهادی را در خدمت رسانی و بهداشت و درمان محیط زیست انجام می دهند.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، بیان کرد: اگر بخواهیم نفر-مجاهدینی که در این مسیر سامان دهی شده اند را به شکل آماری نام ببریم، می توانیم از ساماندهی حدود ۲۰ هزار طلبه مجاهد در این زمینه خبر دهیم. این طلاب مجاهد در راستای فعالیت در عرصه مدرسه سازی و تعلیم و تربیت و بهداشت، بهداشت روانی و.... کار می کنند.

وی گفت: لازم به توضیح است که شعار امسال حوزه های علمیه «جهاد، اجتهاد و خدمت» بوده است. باید بدانیم که هر طلبه باید یک مجاهد باشد، ولی کار دبیرخانه گروه های جهادی در دل حوزه علمیه، سازمانی کردن این گروه در دل سازمان روحانیت و همچنین ارتباط منطقی و هم افزا در دل دیگر گروه های کشور فعال هستند، است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: بیشترین خدمات حوزویان تابعی از بحران ها و نیازها و اقتضائات بوده است. وقتی بحران سیل و زلزله را داشتیم در شمال و غرب کشور گروه های جهادی فعال شدند در دوره هایی که بحران شیوع مجدد کرونا را داشتیم طلاب جهادی، لباس خدمت به تن کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha