دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وحیده محمدلو

حوزه/ محمدلو گفت: در روایتی از امام صادق(ع) بر این نکته تأکید شده که پرداخت مهریه از سوی مرد به زن، جبران نقصان ارث زن است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، وحیده محمدلو در دومین جلسه از سلسه مباحث نشست زن و خانواده که در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که علت اصلی تفاوت بین زن و مرد را خداوند می داند، اظهار داشت: ابتدا باید قبول کنیم که خدای تعالی بین مرد و زن یک سری تفاوتهای تکوینی از اول خلقت به صورت ذاتی در وجودشان قرار داده است.

وی افزود: قاعده دو برابر بودن سهم مرد نسبت به زن، یک قاعده کلی نیست، بلکه در شرع و قانون مواردی وجود دارد که در ارث بردن فرقی میان زن و مرد نیست؛ مانند پدر و مادر میت که هر دو به صورت مساوی ارث می‌برند و فرقی بین آنها وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تاکید کرد: در روایتی از امام صادق(ع) سؤال می‌شود که چرا زن که ضعیف‌تر است و احتیاج به حمایت بیشتری دارد، باید از ارث یک سهم داشته باشد و مرد که از حیث قوای بدنی و جسمانی قوی‌تر از اوست، باید دو سهم از میراث میت را تصاحب نماید؟، حضرت پاسخ می دهند؛ به دلیل این‌که مرد تکالیف بیشتری داشته و مسئولیت‌های سنگین‌تری بر دوش دارد.

وی ادامه داد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) بر این نکته تأکید شده که پرداخت مهریه از سوی مرد به زن، جبران نقصان ارث زن است و درحقیقت می توان گفت که علت تفاوت ارث این دو، آن است که نفقه زن بر عهده مرد است و وی علاوه بر این‌که باید مخارج خود را تأمین کند، موظف است هزینه زندگی زن و فرزندان را هم تأمین نماید.

محمدلو اضافه کرد: در واقع می‌توان ادعا کرد که آنچه زن از ارث و مهریه نصیبش می‌شود، پس انداز او قرار می‌گیرد، در حالی که سهم الارث مرد، صرف مخارج زندگی خود و همسر و فرزندانش می‌شود و در شرع اسلام، تکالیفی برعهده مرد گذاشته شده است که مستلزم صرف مال می‌باشد.

وی گفت: گرچه به ظاهر، سهم مرد دو برابر سهم زن است، لکن در عمل بهره واقعی او از ثروت‌های جامعه به مراتب کمتر از زن است. چه این‌که مرد در مقابل ارث زیادتری که می‌گیرد، مسئولیت‌های مالی سنگین‌تری نیز بر دوش دارد و در واقع علت تفاوت ارث زن و مرد به دلیل ایجاد توازن و تعادل میان حقوق و تکالیف هر یک از آنان است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: آنچه در اسلام در باب ارث بیان شده، در واقع انقلابی به نفع زنان است و در جاهلیت، زن و دختران میت از ارث محروم بودند و تمامی میراث میت به پسران او انتقال می‌یافت، لکن اسلام قوانین جاهلی را باطل نمود و زن را در زمره وراث میت قرار داده و به زن از همان ابتدا، در تملک و تصرف در اموال، استقلال اعطا نمود، امری که به تازگی و در دو قرن اخیر به تدریج وارد قوانین کشورهای اروپایی شد.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha