یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ولی کوهی

حوزه/ حجت الاسلام کوهی گفت: دشمن شبانه روز تلاش می کند با فاصله انداختن بین حوزه و دانشگاه جدایی دین از علم را القاء کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام ولی کوهی، در دیدار و نشست اساتید و دانشجویان با ماموستا مصطفی محمودی، که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات مرکز اسلامی شهرستان پیرانشهر برگزار شد، وحدت حوزه و دانشگاه را حرکت پابه پای علم و دین خواند و اظهار داشت: مقام معظم رهبری وحدت حوزه و دانشگاه را حرکت پابه‌پای علم و دین می داند و قدمت علم و دین به قدمت انسان است و اولین مخلوق در بین انسان‌ها حضرت آدم بوده و ایشان نبی الله و رسول خدا بود و برای ایشان وحی نازل می شد و اولین تعلیم به معنای کلی هم برای حضرت آدم(ع) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: انبیای الهی به عنوان رسولان پروردگار، متصل به علم الهی بودند و تمام دانش بشری نزد خداوند متعال است و انبیاء به عنوان عقل کامل این هستی با علم و عقل و دین به هدایت بشریت پرداختند و هیچ جدایی این دو مقوله وجود ندارد. و هرکجا تناقضی بوده به خاطر ضعف تبیین علمای دین و عدم دین داری دانشمندان علوم مادی و تجربی بوده است. پس قدمت دانش و تدین همزمان با پیدایش انسان نبی، رسول و ولی الله بوده است.

مدیر مرکز اسلامی پیرانشهر افزود: دانشجویان اگر زندگی علما و مراجع قدیم را مطالعه کنند؛ می بینند که اکثریت آن ها مجهز به علوم آکادمیک و مادی و تجربی بودند و زندگی ابن سینا، ملاصدرا، خواجه نصیر الدین طوسی، علامه شعرانی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله مفتح، شهید صدر، علامه جعفری، آیت الله مصباح یزدی ، علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی نمونه بارز این ادعاست و همه این بزرگان به علوم روز دنیا مانند نجوم و هیئت، ریاضیات، اقتصاد، فلسفه، کلام جدید و سایر علوم تسلط کامل داشتند و در خیلی از مواقع هم صاحب نظر بودند.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در خاطراتش می نویسد؛ من ساعت ۲ بعد از ظهر در گرمای سوزان نجف به کلاس درس ریاضیات می رفتم. مباحثات چندین ساله علامه جعفری با دکتر حسابی، ارتباطات دانشمندان غربی مانند راسل با ایشان، ارتباط علمی علامه طباطبایی با دانشمندان غربی مانند هانری کربن و غیره؛ همه اینها نشانه رابطه عمیق علم و دین می باشد.

حجت الاسلام کوهی بیان داشت: حضرت امام (ره) بعد از انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه را محل تربیت انسانها معرفی کرده و آن دو را در پیشبرد اهداف انقلاب سرنوشت ساز خوانده است و دشمن شبانه روز تلاش می کند با فاصله انداختن بین حوزه و دانشگاه جدایی دین از علم را القاء کند که البته هنوز نتوانسته به مقصد برسد و ورود به موقع شهید مطهری ، شهید بهشتی، دکتر مفتح و سایر علماء به فضای دانشگاه و دینداری دانشمندان بزرگ مانند دکتر حسابی، دکتر علی محمدی ، دکتر شهریاری، دکتر احمدی روشن و سایر اساتید بنه ام دانشگاهی باعث جلوگیری از تفرقه خانمان سوز شد.

مدیر مرکز اسلامی پیرانشهر گفت: باید ارتباطات علمی و فرهنگی حوزه و دانشگاه ها تقویت بشود و اگر هم ذهنیت هایی از طرف برخی از اساتید حوزه و دانشگاه نسبت به این دو مرکز القاء می شود باید به دست طلاب و دانشجویان بصیر و دیندار جامعه خنثی شود.

وی افزود: البته در حوزه و دانشگاه شهر های بزرگ این ارتباطات حوزه و دانشگاه به صورت عمیق شگل گرفته ولی متاسفانه در شهر کوچک علی الخصوص اهل سنت نشین این ارتباطات به خاطر متمرکز نبون حوزه ها و سنتی بودن آنها یا نبوده و یا کمرنگ بوده است.

حجت الاسلام کوهی افزود: حوزه و دانشگاه دو بال پرواز تمدنی انقلاب اسلامی می باشند و هر دو تاثیر مستقیم در پیشرفت علمی و مادی و معرفتی و معنوی جوامع مسلمین دارند و با اتحاد و ارتباط آنها فضلیت های بزرگ مادی و علمی در جهان اسلام شکل خواهد گرفت، فلذا در گام دوم انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه بیش از پیش لازم و ضروری و حیاتی خواهد بود.

دشمن برای تسلط به جامعه اسلامی با پیشرفت علمی مسلمین مخالف است

در ادامه ماموستا مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر، وحدت مسلمین در تمام عرصه ها را دستور قرآن کریم خواند و گفت: خداوند متعال می فرماید: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم... و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و یکی از جاهایی که ما مسلمین باید وحدت داشته باشیم همین حوزه و دانشگاه است.

امام جمعه پیرانشهر افزود: حوزه و دانشگاه محل تولید علم و معرفت و معنویت هستند و دشمن به معنای حقیقی کلمه با پیشرفت علمی و معنوی مسلمین و جوامع آنها مخالف است و تلاش بر این دارد که بین دو مجموعه اختلاف مبانی ایجاد کند و اختلاف حوزه و دانشگاه یعنی عدم پیشرفت همه جانبه و نتیجه آن هم تسلط علمی دشمن است که قران آن را نفی می کند.

در ادامه حمزه حاجی، رئیس دانشگاه پیام نور پیرانشهر تشکیل این جلسات و ارتباط گیری بین حوزه و دانشگاه را مهم خواند و افزود: در شهرستان پیرانشهر سابقه گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه را نداشتیم و از این باب از ابتکار حجت الاسلام کوهی و نگاه روشن ایشان نسبت به این ارتباطات تقدیر و تشکر می کنم و قطعا این ارتباط گیری ها هم به نفع حوزه و هم به دانشگاه خواهد بود و یقینا ذهنیت های مطروحه از طرف خائنین نظام و انقلاب نیز برطرف خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام رهبر، رئیس تبلیغات اسلامی پیرانشهر جلسات فکری و هم اندیشی حوزه و دانشگاه را تاثیر گذار خواند و گفت: این جلسات قطعا در خیلی از موارد عامل شناخت دانشجویان و طلاب از یکدیگر خواهد شد و پیشنهاد می کنم جلسات با موضوعات از قبل تعیین شده مورد بررسی علمی قرار بگیرد و از افراد و اساتید متخصص فن هم به این جلسات دعوت بشوند تا موضوعات تخصصی و علمی جلو برود.

در ادامه محمد سلطانی ارتباطات علمی و معرفتی حوزه و دانشگاه در زندگی شخصی و اجتماعی دانشجویان و طلاب را تاثیرگذار خواند و گفت: بنده توفیق داشتم در کنار تحصیل سطح ابتدایی چهار سال هم در حجره سنتی یکی از مساجد مهاباد مشغول تحصیل علوم دینی باشم. هنوز آن حالات معنوی در ذهن حقیر ماندگار است.

رئیس دانشگاه آزاد پیرانشهر افزود: از حجت الاسلام کوهی که واقعا از زمان مسئولیتشان در مرکز اسلامی منشاء تحولاتی بزرگ در مسایل درون سازمانی و سایر مسایل اجتماعی شده اند و یکی از آنها همین ارتباط گیری ها و نشست ایشان با دانشگاه و دانشجویان و پیگیری و برگزاری این جلسه مبارک می باشد و ما اهل سنت هرچه معرفت دینی و معنوی داریم از پای همین منبرعلما و حوزه های علوم دینی است، فلذا ما این ارتباطات را به فال نیک می گیریم و با آغوش باز از این ارتباطات و جلسات هم اندیشی اساتید و طلاب و دانشجویان استقبال می کنیم.

جدایی حوزه و دانشگاه نقشه دشمن برای سکولاریزه کردن این دو نهاد علمی است

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha