شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
وحیده محمدلو

حوزه/ محمدلو گفت: رسیدن به کمال و لایت مداری زن و مرد ندارد، اما رسالت و نبوت، یک مأموریت تبلیغی و مسؤولیت اجرایی است که معمولاً، اختلاط و معاشرت با مردم را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، وحیده محمدلو امروز در سلسله نشست های زن و خانواده که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، به بررسی تفاوت های حقوقی بین زن و مرد و تفاوت های تکوینی و ذاتی این دو پرداخت و اظهار داشت: برخی ها در مورد زنان این شبه هار مطرح می کنند که چرا پیامبری از بین زنان انتخاب نشد و بادی در جواب این مسئله بگوییم که رسالت و نبوت، یک مأموریت تبلیغی و مسؤولیت اجرایی است که معمولاً، اختلاط و معاشرت با مردم را می طلبد.

وی افزود: درگیری با شرایط اجتماعی، جهاد و مبارزه با ظالمان، انس با پیروان و حضور دایمی در متن و بطن جامعه از لوازم رسالت و نبوت است و اختصاصی به مرد یا زن ندارد؛ چرا که در تاریخ، زنان بزرگ نیز به مقام ولی اللهی رسیده اند، حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم، آسیه، حضرت خدیجه، حضرت زینب و حضرت معصومه سلام الله علیهن اجمعین، از آن جمله این زنان هستند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی بیان داشت: دلیل عدم نبی نبودن زنان این است که نظر خدای متعال بر مستور و محجوب بودن زن است، تا جامعه عفاف خود را بازیابد و آیت الله جوادی آملی بیان می کنند؛ " کارهای اجرایی سنگین همچون نبوت که حضور در جنگ و صلح و ... را می طلبد، هم برای زن معمولاً مشکل است و هم با این سیاست کلی مستور و محجوب بودن ناسازگار است، لذا این که پیامبران همه مَردند، معنایش این نیست که زنان ازکمال بی بهره اند،بلکه کمال درولایت است که هردوبهره مندند.

وی تاکید کرد: بانوان اگر چه عهده دار مسئولیت پیامبری نیستند، اما می توانند به همان مقام و مرتبه پیامبری دست یابند و زنان بسیاری در تاریخ بوده و در قرآن نیز مطرح هستند که مقام آن ها از برخی انبیا کمتر نیست.

محمدلو، ادامه داد: مقام پیامبری، همانند مقام امامت یک مسئولیت اجتماعی است و طبعا مسئولیت برای کسانی قرار می گیرد که شرایط لازم آن را داشته باشند و لوازم آن را نیز اجرا نمایند و از آنجا که وظیفه پیامبری و امامت لازم است که در تماس مستقیم با مردم و انسان ها بوده و شرایط فیزیکی و جسمانی سختی را دارا باشند، این مسئولیت به زنان واگذار نشده است.

وی گفت: زن به جهت وظایف خاصی که در خلقت برای او تعیین شده و موقعیت ویژه‏‌ای که در برابر مردان دارد، کمتر می‏تواند وظایفی چون پیامبری را به انجام برساند؛ و ممکن است زن لیاقت پیامبری را داشته باشد همان گونه که برخی زنان در همین مرتبه بوده‏ اند، اما در ایفای نقش عملی خود مسلما با مشکلاتی روبه رو خواهند بود و این مسئولیت راهنمایی و هدایت مردم را با سختی مواجه خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: اگر مقصود از نبوت زنان، رسیدن به درجات و کمالات انبیا(ع) است، عرض شد که در طول تاریخ زنانی به این مقام رسیده و حتی مشمول خطاب وحی واقع شده‏ اند و اگر مقصود رسالت عملی و اجتماعی است؛ این مسئله چون همواره همراه با بسیاری از معضلات و مشکلات می‏ باشد، عملاً برای زنان طاقت ‏فرسا و فوق تحمل بوده و آن گونه که لازم بود، تحقق نمی پذیرفت و به همین خاطر بر بانوان تکلیف نشده است.


وی در پایان گفت: پیامبری یک حق نیست تا کسی یا جنسی از آن محروم شود، بلکه یک مسئولیت اجتماعی است، اما زنان از مقام پیامبری که مقام انسان کامل است، محروم نیستند. پس بانوان نیز به همان درجه ای از کمال انسانی می توانند دست یابند که مردان بدان دست می یابند و از این جهت که یک حق باشد، بین زنان و مردان تفاوتی نیست، اما از جهت مسئولیت اجتماعی پیامبر به واسطه ویژگی های مردان به آنها واگذار شده است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha