سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سریال

حوزه/ آنچه در راستای توفیق رسانه ملی در امر سریال سازی حائز اهمیت است این است که باید خلاقیت و نگاه های نوین و متناسب با نیازها و دغدغه های جدید، چاشنی کار تلویزیون در امر مهم تولید و پخش سریال برای مخاطبان انبوه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با وجود آن که در سال های اخیر برای رسانه ملی و محصولات تولیدی آن، رقبای قدرتمندی همچون سریال های به نمایش درآمده در بستر وی او دی ها و پلتفرم های شبکه نمایش اینترنتی وجود داشته و دارد، اما حقیقت آن است که همچنان سریال‌های تلویزیونی از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رسانه به شمار می روند تا آن جا که برخی از این آثار که واجد جاذبه های خلاقانه و یا موضوعات حساسیت برانگیزی هستند، به نوعی حکم برگ برنده شبکه های سیما محسوب می شوند.

البته همان طور که پیشتر در یادداشت ها و گزارش هایی بیان داشته ایم، متأسفانه در سال های اخیر و حتی پیش از بحث شیوع کرونا، شاهد اُفت قابل توجهی در کیفیت کارهای تلویزیونی بوده ایم و این مساله در گرایش برخی از مخاطبان رسانه ملی به سمت شبکه نمایش خانگی و اینترنتی و ... بی تأثیر نبوده است.

با توجه به این که معمولاً با تغییر فصل به ویژه در شب های بلند زمستانی، سریال های جدیدی از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شود، توجه به این نکته ضروری است که توسعه کمی در سریال سازی باید همراه با ارتقای سطح کیفی آثار باشد و گرنه رسانه ملی نخواهد توانست مخاطبان سنتی و انبوه خود را حفظ نموده و آن ها را راضی نگه دارد.

البته این سخن به معنای نادیده گرفته اصول و مؤلفه های لازم الاجرای رسانه ملی در کلان مقوله اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و حتی توجه به جنبه های سرگرمی مخاطب نیست، بلکه تأکید بر این نکته است که چرا معتقد و مصر بر این هستیم که باید خلاقیت و نگاه های نوین و متناسب با نیازها و دغدغه های جدید، چاشنی کار تلویزیون در امر مهم تولید و پخش سریال برای مخاطبان انبوه شود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که گاهی اوقات برخی سریال های تلویزیونی و حتی فیلم های سینمایی، دارای ایده های بکر و جذاب هستند اما با این حال، نوع پرداخت به آن ها به نحوی است که ایده نیز در فرآیند تبدیل به محصول رسانه ای، عملاً هدر می رود.

به تعبیر یکی از نویسندگان، رسیدن به ایده ای قوی و پرمایه، چالشی خلاقانه است که بخش مهمی از آن به سناریو برمی گردد اما با این وجود، اجرا و کارگردانی با تکیه بر فیلمنامه ای قوی و جذاب است که باعث موفقیت نسبی یک اثر می شود به خصوص در قاب تلویزیون که این توفیق یک ضرورت برای رسانه ملی به شمار می رود و بر این اساس امید است که دکتر جبلی به عنوان سکاندار صدا و سیما و مدیران و همکاران ایشان در تلویزیون بتوانند در این خصوص موفق و تأثیرگذار ظاهر شوند.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha