شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نماز جمعه افغانستان

حوزه/ امامان جمعه کابل، هرات و بامیان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه  با اشاره به سالروز پیروزی مردم این کشور در برابر شوروی سابق، با توجه به شرایط کنونی افغانستان، تأکید به اتحاد و برادری در میان اقوام نمودند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سردار علی محسنی در خطبه‌های نماز مصلی بزرگ خاتم‌الانبیا منطقه ده سبز کابل رمز پیروزی مردم افغانستان در برابر شوروی سابق را اتحاد و برادری بیان کرد و افزود: اتحاد، برادری و اعتقاد قوی مردم به اسلام و قرآن باعث فروپاشی شوروی سابق در منطقه شد.

وی ادامه داد: با توجه به آغاز سرمای شدید، فقر بیکاری در وضعیت شهروندان در همه شهرها بسیار خطرناک است، باید اقدام جدی برای شرایط مقابله با مشکلات فعلی از سوی نهادهای داخلی و خارجی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلای بزرگ اباصالح المهدی غرب کابل با اشاره به خطرات تلخ ۴۲ سال قبل افغانستان در مقابله شوروی و متحدان او گفت: علت مشکلات امروز، تجاوز شوروی سابق به این کشور است، باآنکه در شرایط آن روز اتحاد مردم افغانستان نمونه بود و با متحدشدن قومیت‌های مختلف ازجمله؛ پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک و...با یکدیگر توانستند دشمن مسلح را شکست دهند و او را با خفت و خاری از کشور خارج کردند تا جایی که اتحادیه جماهیر پس از شکست در افغانستان از بین رفت.

وی با اشاره به مشکلات و جنگ‌های داخلی پیاپی پس از خروج روس‌ها از این کشور گفت: دشمنان افغانستان نقشه‌های دیگری برای این کشور ترسیم کردند که با جنگ‌های داخلی و اختلافات قومیتی اتحاد مردم از هم پاشید و یکی از پیامدهای آن خروج نیروهای جوان و تحصیل‌کرده از کشور شد.

وی تأکید کرد: تنها راه پیشرفت و ترقی افغانستان اتحاد تمام اقوام این کشور است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید بشیر مهدی زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع محمدیه جغاره هرات با اشاره به خیانت‌های کشورهای غربی و آمریکایی در ۲۰ گذشته افغانستان و مشکلاتی که این کشورها برای افغانستان ایجاد کردند، گفت: در شرایطی فعلی دولت باید توجه ویژه‌ای به وضعیت موجود داشته باشد و از تکیه کردن و داشتن انتظار حمایت از دولت‌های کفر و غربی در شرایط فعلی پرهیز کند زیرا مسبب شرایط فعلی افغانستان تکیه دولت‌ها قبلی به حمایت کشورهای غربی بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکل عمده مردم افغانستان فقر و بیکاری است، امنیت و فساد در جامعه کاهش پیداکرده است، ولی بیکاری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است که باید حکومت فعلی با همکاری آحاد مردم برای بهتر شدن وضعیت جامعه تلاش کنند.

وی در این‌ باره افزود: دولت به وعده‌هایی که برای رفع مشکلات مردم داده است توجه کند و به آن عمل کند زیرا عمل شدن این وعده‌ها جلوی مشکلات آینده را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناظری امام‌جمعه مسجد جامع شهید (ره) بامیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به شرایط کنونی افغانستان گفت: متأسفانه با مشکلات اقتصادی که جامعه افغانستان دچار شده است، عده‌ای سرمایه‌دار سودجو به دنبال احتکار نیازهای عمده مردم هستند، این مسئله سبب فقر و گرانی شده است و باید سرمایه‌داران و فروشگاه‌های مواد غذایی از احتکار و ذخیره مواد غذایی گران فروشی پرهیز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قادر AF ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 1
    خداوند همه نماز های جمعه را قبول فرماید و وجود امامان جمعه را از هرگونه خطرات وافات حفظ فرماید