سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 998844
۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
راه یزد

حوزه/ یزد را دارالعبادة گویند و آن را شهر مردان و زنانی دانند که سالیان سال دل در گرو عبودیت داشته اند و آثاری از جنس معنویت و صفا از خود به یادگار گذاشته اند اما به نظر نگارنده یزد را قبل از اینکه دارالعبادة بخوانند باید دار الفقاهة بدانندش که صدها فقیه پارسا بخشی از تاریخ پرافتخار این شهر بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، اولین بار بود که به یزد مسافرت می‌کردم. به دعوت مدیر محترم حوزه علمیه آن استان و به منظور آشنایی با ظرفیت‌های حوزوی، تبادل تجربیات و دیدار با علمای آن سامان بین همه برنامه‌ها و سر شلوغی‌ها وقتی باز کردم و با دو سه نفر از یاران حوزوی فارس سفری فشرده برنامه‌ریزی شد.

قرار بود نقطه شروع برنامه‌ها حرم مطهر امام زاده جعفر باشد اما دست مصلحت پروردگار ما را به حرم امام زاده جعفر محمد -در سوی دیگر شهر- کشاند و البته در غیاب امام جماعت، افتخار اقامه نماز آن حرم را به ما داد.

پس از آن به سمت امام زاده جعفر (وعده اولیه ما و مدیر محترم) رفتیم و پس از دیدار از موزه آنجا به زیارت آن جناب مشرف شدیم. امام زاده‌ای که اگر چه با چهار واسطه به امام صادق علیه السلام می‌رسد اما مورد توجه جدی مردم یزد و اهل کرامت است و مقام معظم رهبری هم در سفر استانی خود به زیارتشان رفته بودند.

قبور علمای بزرگی مثل مرحوم آیت الحق شیخ غلامرضا فقیه خراسانی، بزرگان خاندان مدرسی یزدی و آیت اللهی، مرحوم علاقه بند و دیگر ستارگان آسمان علم و معرفت رضوان الله علیهم در آنجا مدفون هستند و به قول متولی آنجا در طول ششصد سال چهارصد فقیه در آستان این امام زاده بزرگوار دفن شده‌اند.

قبر شهید آیت الله صدوقی «ره» در مسجد روضه محمدیه و قبر آیت الله ملأ اسماعیل عقدائی «ره» در مسجد ملا اسماعیل را هم زیارت کردیم.

سابقه مذهبی شهر یزد را در دیدار از مدارس عبدالرحیم خان، شفیعیه، مصلا و مدرسه خان دیدم و اگر تنها مدرسه علمیه پس از انقلاب یعنی «مدینة العلم کاظمیه» نیز اینچنین پرشکوه امید آینده حوزوی شهر شده به پشتوانه آن تراث عتیق است که با نگاه تمدنی خود اراده کرده تا همه قله‌های عزت و عظمت را در نوردد.

و هویت دینی مردم آن را نیز در میدان امیر چخماق، مسجد جامع، مسجد ملأ اسماعیل و کنار مزار همسر استاد اشرف آهنگر یافتم و میراث معنوی آنها را نیز در دست عالمان بزرگ آن دیار مثل ناصری‌ها، مدرسی ها، اعرافی ها، محمدی‌ها، امامی‌ها و دیگر مفاخر و عالمان آن استان می بینم.

ظرفیت عظیم حوزه علمیه کهن استان فارس با ۵۰ مدرسه علمیه اگر در کنار ظرفیت‌های حوزوی دیگر مناطق قرار بگیرد به قطع شاهد توسعه و رشد بیشتر طلاب خواهیم بود.

اگر چه سفر کوتاه بود، اما توشه معنوی این سفر و اندوخته تجربی آن فراروی راه سخت اما شیرین خدمت به سربازان حضرت ولی عصر علیه السلام است.

نسأل الله منازل الشهدا

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha