شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سیداحمد قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: دشمن حضرت زهرا (س) فقط یک فرد نبود که حضرت بخواهد با آن ها مبارزه کند، بلکه جریانی بود که در مقابل ولایت و حق ایستاده بود که امیر (ع ) با منابر رسول اکرم و حضور در میادین جنگ با این جریان مقابله کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغی امروز در نشست مجازی با مجموعه جهادگران فاطمی که به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) برگزار شد، در پاسخ به این سوال که حضرت امیر (ع) پس از شهادت حضرت زهرا (س)، انتقام نگرفت و چرا صحبت از انتقام حاج‌قاسم می‌شود؟، اظهار داشت: انتقام مفهومی قرآنی است؛ خدای متعال در چهار آیه از آیات قرآنی «آیه ۴ سوره آل عمران، آیه ۹۵ مائده، آیه ۴۷ ابراهیم و آیه ۳۷ سوره زمر» خود را منتقم معرفی نموده است.

وی اضافه کرد: پروردگار عالم منشأ انتقام را تکذیب نشانه‌های الهی معرفی می‌کند و نشانه‌ی الهی به هر حقیقتی گفته می‌شود که دلالت بر شأنی و اسمی از شئون و اسماً حضرت حق کند، پس آیات الهی ممکن است پیامبر خدا یا ولی الهی باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: انتقام خدا از مفسدان و انتقام مظلوم از ظالم، حقیقتی عادلانه است؛ چرا که بسیاری از انسان‌ها با اطلاع از چنین پیامدی، از فساد پرهیز می‌کنند؛ همچنین، تحقق انتقام سبب می‌شود که دیگرانی که فکر جنایت را در سر دارند، از دست زدن به فساد منصرف شوند.

وی اضافه کرد: انتقام باید حکیمانه باشد و آن انتقامی است که سبب نابودی یا تضعیف خط فساد باشد؛ در غیر این صورت، صرفاً خاصیت روانی و احساسی دارد و تأثیر چندانی به همراه نخواهد داشت.

حجت الاسلام قره باغی گفت: در اوضاع مختلف، از شکل‌های متفاوت انتقام می‌توان سخن گفت؛ گاه ممکن است که ظالم، یک شخص خاص باشد و گاه ممکن است که ظالم، یک جریان اجتماعی باشد؛ در فرض دوم، خشکاندن شخص باعث نابودی فساد نمی‌شود و باید به نابودی جریان فساد تمرکز کرد.

وی افزود: حضرت امیر (ع) هنگام شهادت حضرت زهرا (س) با ظلم شخصی مواجه نبود؛ بلکه جریانی فتنه‌گر، در مقابل خط ولایت ایستادند و ایجاد شبهه کرده و فضا را غبارآلود کردند؛ در چنین وضعی، مواجهه با یک شخص خاص، نه تنها هیچ کمکی به نابودی خط فساد نمی‌کرد، بلکه تقابل جریان ولایت با طاغوت را به خصومت شخصی تقلیل می‌داد و اینگونه تداعی می‌کرد که ادعای ولایت، ادعایی بر پایه‌ی منافع شخصی و در تقابل با منافع یک شخص دیگر است.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: حضرت امیر با کلّ آن جریان در افتاد و با روشنگری بر پای منبر رسول خدا و با جنگ در میدان کارزار با جریان فساد، خط طاغوت را از خط هدایت و ولایت جدا کرده و فتنه‌ی شبهه‌انگیزی را نابود کرد.

وی با بیان اینکه در انتقام شهادت حاج‌قاسم عزیز نیز حضرت امام خامنه ای، سیلی اصلی را حذف نیروهای تروریستی آمریکا از منطقه معرفی کردند، گفت: انتقام جریان حق از خط فساد و ظلم بین‌الملل، ظهورات مختلفی دارد؛ انتقام یک شخص نظامی، صدمه به توان نظامی دشمن است؛ ولی انتقام مهم‌تر، صدمه به خط تحریف‌گرِ جریان طاغوت می‌باشد و اگر تبیین‌گرانِ خط مقاومت و صلاح، وظیفه‌ی الهی خود را به‌موقع انجام ندهند، تحریف‌گرانِ خط طاغوت به تصرف اذهان و قلوب مخاطبان دست خواهند زد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha