یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: تغییر رفتار لازمه تغییر اعتقادات است و دشمن امروز از باب تغییر رفتار در بین مسلمین وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی، ظهر امروز در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) که در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: خطبه فدکیه یکی از اعجازها است که چنانچه دقیق به محتوای آن بنگرید، به غنای مطلب پی خواهید برد.

وی با بیان اینکه در خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) از ناب‌ترین معارف یعنی توحید آغاز می‌کند و سپس به سراغ نبوت، قرآن کریم، امامت و در ادامه به بحث نماز، حج و روزه می‌پردازد، تصریح کرد: سیر بیان حضرت در این خطبه برای ما حاوی پیام است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه حضرت در برخی از بندهای خطبه فدکیه، جهالت مسلمین را در مواردی متذکر می‌شوند، عنوان کرد: مفاد اول خطبه تحلیل اعتقادی و مفاد دوم خطبه به یک تحلیل رفتاری مسلمین می‌پردازد.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا (س) در فرازی از خطبه فدکیه خطاب به صحابه بیان می‌کند، بعد از رحلت رسول الله، شیطان احساس کرد می‌تواند در جامعه اسلامی و بین مسلمین شیطنت کند و لذا شما را دعوت کرد و شما هم دعوت شیطان را اجابت کردید. همچنین حضرت زهرا (س) خطاب به صحابه بیان می‌فرمایند، به غیر از خدا رضایت دادید و قرآن را هم فراموش کردید.

وی متذکر شد: حضرت زهرا (س) در این خطبه با بیان مصادیق و رفتارهایی در تلاش است که این تذکرات و اشتباهات افراد (صحابه رسول الله) را متذکر شوند، لذا مسئله فدکیه را در این خطبه یادآور می‌شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه دست بر روی شاخص رفتاری جامعه آن زمان نسبت به منکر شدن ارث فدکیه می‌گذارند و انحراف رفتاری آنها را متذکر می‌شود.

وی افزود: حضرت زهرا (س) بر اساس تحلیل شاخص رفتاری در خطبه خود، بحث فدکیه را مطرح می‌سازد، ولی شبهه‌ای هست که چرا حضرت علی (ع) در زمان امامت خود فدکیه را به حضرت زهرا (س) برنگرداند، پاسخ بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه این است «اگر اینچنین می‌کردم، یاری برای من باقی نمی‌ماند، چون مردم جامعه این رفتار را پذیرفته بودند، همانگونه که مقام حضرت ابراهیم در مسجدالحرام را که خلیفه دوم تغییر داده بود نتوانستم به جای اصلی‌اش بازگردانم».

استاد حوزه توضیح داد: بنابراین نباید رفتار را دست کم گرفت، یکی از علت‌های مخالفت اُمرای ظالم با سیره اهل بیت، از باب تثبیت رفتارهای اهل بیت در بین مسلمین است.

وی اظهار کرد: رفتار امت اسلام در زمان حضرت زهرا (س) چنان تغییر پیدا کرده بود که حضرت زهرا (س) حتی با بیان خطبه فدکیه نتوانست جامعه نجات بدهد و لذا با اعتراض رفتاری خود یعنی گریه روز و شب، درصدد بیدارسازی جامعه برآمد.

وی ادامه داد: دیروز، امروز و فردا همواره شاخصه‌ها بر دو نوع رفتاری و اعتقادی است؛ آنچه که دشمن توانسته به وسیله‌ی آن جامعه اسلامی را دچار انحراف سازد، بحث تغییر شاخص‌های رفتاری است، دشمن در پی تغییر و ایجاد انحراف در بعد رفتار مسلمین است.

مؤمنی بیان کرد: راحت‌ترین کار برای نفوذ در بین جوانان جامعه، تغییر رفتار است، چرا که وقتی رفتار فرد تغییر پیدا کرد، باور نیز تغییر و سپس اعتقادات هم تغییر می‌کند.

استاد حوزه عنوان کرد: یکی از مصادیق تغییر رفتار مسلمان‌ها در این ایام، خرید و فروش درخت کریسمس است، طبق آمارها، میلیاردها تومان برای خرید درخت کریسمس توسط مسلمانان در این ایام هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تغییر شاخص رفتاری حتی در زمان معاویه و بنی امیه هم یک حربه بوده است، در ادامه اشاره‌ای به نامه معاویه به حضرت علی (ع) برای روشن ساختن آتش اختلافات و درنهایت جنگ بین مسلمین کرد و گفت: پاسخ حضرت علی (ع) که در نامه ۲۸ نهج‌البلاغه آمده است، زیرکی آن حضرت را برای برهم نخوردن وحدت و انسجام جامعه اسلامی می‌رساند و لازم است برای مردم جز به جز بیان شود.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: جامعه آن زمان، هم دچار انحراف اعتقادی و هم انحراف رفتاری شده بود و کمترین بی تدبیری و عدم مصلحت اندیشی باعث انشقاق جامعه اسلامی می‌شد.

وی در پایان اظهار کرد: تغییر رفتار لازمه تغییر اعتقادات است و دشمن امروز از باب تغییر رفتار در بین مسلمین وارد شده است، حضرت زهرا (س) هم از باب اهمیت این موضوع، در خطبه فدکیه هم انحراف اعتقادی و هم انحراف رفتاری مسلمانان را متذکر می‌شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha