یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
منصور امامی

حوزه/ حجت الاسلام منصور امامی با تاکید بر اهمیت برگزاری کلاس های مقتل شناسی و پاسخ به شبهات، گفت: در مداحی و هیئات باید از سبک‌ها و آهنگ‌های سنتی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی، امروز در مراسم آغاز طرح منطقه بندی هیئات مذهبی ارومیه که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: باید در مداحی‌ها به محتوایی که ارائه می‌شود توجه جدی صورت گیرد.

وی بیان اینکه ۱۴۰۰ سال شیعه خون داده است تا به آن‌چیزی که امروز به دست آمده، دست پیدا کند و دوام آن به تلاش ما بستگی دارد، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی توجه دنیای تشیّع، جهان اسلام و دنیا به انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار اسلام دوخته شد و اگر اتفاق ناگواری رخ بدهد کل اسلام را خواهند زد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: فضای هیئت فضای عقل، عاطفه و تربیت است و اگر این سه عنصر در آن رعایت شود می‌توان گفت که هیئت به سمت باور ساختن اعتقادات و تربیت نیروی مؤمن قدم برمی دارد.

وی ادامه داد: مسئله منبر باید کلاس درس و فرصتی برای جواب دادن به شبهات باشد و مبانی دین تبیین شود؛ باید خطبه‌های فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها، پیامبر در غدیر، امام سجاد (ع) در مجلس یزید، نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن در منابر بیان شود.

حجت الاسلام امامی گفت: شیعه دستش برای جواب دادن به شبهاتی که در فضاهای مختلف در مورد عزاداری و اهل بیت طرح می‌شود، پر است و باید جلسات و کلاس‌هایی برای تبیین شبهات و جواب دادن به آن‌ها برگزار شود و این وظیفه هیئتی هاست.

دلیوی با بیان اینکه بر اساس منویات رهبر انقلاب هیئت نمی‌تواند سکولار باشد، افزود: اساس تشیّع بر سیاست است و دشمنان حق سیاسی ائمه (ع) را سلب کردند

وی ادامه داد: اشتباهی در هیئت‌ها رخ می‌دهد و آن این است که هر کسی بخواهد از بُعد سیاسی اسلام حرف بزند، میگویند امام حسین (ع) را سیاسی نکنید، حال آنکه حرکت امام حسین علیه السلام کاملاً سیاسی بود.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه هیئت نمی‌تواند نسبت به اتفاقات کشورهای همسایه بی تفاوت باشد، افزود: آذربایجان غربی با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان همسایه است و باید هیئت‌های مذهبی به آنچه که در این کشورها به عنوان همسایه و برادر خودمان می‌افتد حساس باشند و برای آن تولید محتوا کنند.

وی در ادامه به نقش مهم مداح در هیئت اشاره کرد و بیان داشت: مداحی یک فن، هنر و توفیق است و باید عواطف مردم را به جوش و خروش ببیاورد، و لذا باید در این مجالس مراقب تحریفات باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در ادامه بحث مقتل شناسی را یکی دیگر از ضرورت‌های هیئات مذهبی عنوان کرد و گفت: مقتل شناسی در ارومیه راه افتاده است، اما نیاز به گسترش دارد و باید مادحین نسبت به آنچه که در مجالس بیان می‌کنند بر اساس سند متقن باشد و مقتل مادر و اصلی نوشته شده است و می‌شود با مراجعه به آن‌ها، روضه‌های صحیح را بیان کرد.

وی تصریح کرد: برخی شعرهای شعرای سلف بسیار پرمحتواست و این وظیفه مداح است که شعرهای درست و بصیرتی را در مجالس بیان شود.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه در مسئله اشعار با دریای معارف روبرو هستیم و خیلی از آن‌ها خاک می‌خورند و باید شعرهای حماسی در مجالس بیان شود، اضافه کرد: مخاطب شناسی یک اصل است و باید این مسئله مدنظر مادحین باشد.

وویدر پایان اضافه کرد: در مداحی و هیئات باید از سبک‌ها و آهنگ‌های سنتی استفاده شود و در گذشته اینگونه بوده است که خواننده‌ها از مادحین سبک می‌آموختند و امروز متأسفانه برعکس شده است و باید سبک‌های قدیم احیا شود و جلسات مستمر برای این مباحث برگزار شده و آسیب شناسی شود و راه کار مقابله با آن نیز مشخص شود.

توجه هیئت های مذهبی به مقوله شعر، مقتل شناسی و محتوای روضه ها

در ادامه این جلسه بهروز علیزاده به طرح منطقه بندی هیئات مذهبی ارومیه اشاره کرد و گفت: این طرح مدتهاست مطرح است و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور هم بر آن تاکید دارد که در گام اول هیئات مذهبی را تقسیم جغرافیایی کردیم و شهر ارومیه را بر حسب آمایش سرزمینی به ۱۴ منطقه تقسیم شد و هر یکی از آن‌ها به نام یکی از معصومین نام‌گذاری شد و هیئات مذهبی با برگزار انتخابات نماینده خود را به سازمان تبلیغات معرفی کردند و سازمان هم حکم آن‌ها را ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه مسئولین مناطق حلقه وصل بین هیئت‌ها و تبلیغات اسلامی هستند، و بر اساس این منطقه بندی سازمان تبلیغات اسلامی به راحتی می‌تواند با ۸۰۰ هیئت ارتباط برقرار کند، افزود: محورهای بلوک بندی در مناطق ارومیه، هماهنگی برای برگزار تجمع ۸ محرم، مراسمات غدیر، مهدویت و نیمه شعبان، ایام فاطمیه و مناسبت‌های انقلابی و مذهبی است.

عضو شورای هیئات مذهبی ارومیه در پایان گفت: انقلاب اسلامی نشأت گرفته از قیام امام حسین علیه السلام است و باید هیئات مذهبی به عنوان علمداران اسلام سیاسی همه مناسبت‌های انقلابی را با شکوه برگزار کنند و از این ظرفیت برای تقویت بنیان‌های انقلاب اسلامی استفاده کنند و انسجام می‌تواند به این مسئله کمک کند.

انتهی خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha