شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیرکل برنامه، بودجه و ارزیابی حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ مدیرکل برنامه، بودجه و ارزیابی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگویی با بیان این که با وجود حدود ۵۰۰ واحد علمی تربیتی فعال در کشور سهم ناچیزی از بودجه کشور در اختیار این نهاد علمی و دینی است، گفت: هیچ یک از نهادهای آموزش عالی با چنین سرانه‌ای امکان فعالیت و ادامه حیات نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با توجه به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، همواره یکی از مواردی که در برخی محافل سیاسی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد مباحث مربوط به بودجه فرهنگی کشور به ویژه بودجه حوزه‌های علمیه است، در همین راستا گفت‌وگویی با حجت الاسلام امین نصیری پور، مدیرکل برنامه، بودجه و ارزیابی حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفته تا به صورت شفاف شرایط موجود تبیین و اطلاع رسانی گردد.

بفرمائید مجموعه فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران به لحاظ مأموریت و وظایف چیست؟

حوزه‌های علمیه خواهران به لحاظ مأموریت و وظایف تعریف شده در ساحت آموزش، پژوهش و فرهنگ فعالیت دارد.

گستره کشوری فعالیت‌های این نهاد مخصوصاً در عرصه آموزش و فرهنگ هزینه‌های بیشتری را متوجه آن می‌کند؛ حضور فعال در آموزش عالی با بیش از ۷۰ هزار طلبه در مقاطع مختلف تحصیلات عالی و تکمیلی و قریب به ۵۰۰ واحد علمی تربیتی فعال در کشور اما با این حال سهم ناچیزی در بودجه کشور را داراست.

وقتی سرانه بودجه این نهاد را با دانشگاهی که حداقل سرانه را دریافت می‌کند مقایسه می‌کنیم، قابل تأمل می‌شود.

تفاوت حداقل سرانه آموزشی در دانشگاه دولتی و حوزه‌های علمیه خواهران چقدر است؟ 

حداقل سرانه آموزشی در دانشگاه دولتی ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نمی‌باشد و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد؛ اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه نزدیک ۶ میلیون تومان می‌باشد که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی کمتر از ۴ میلیون تومان می‌شود.

هیچیک از نهادهای آموزش عالی با چنین سرانه‌ای امکان فعالیت و ادامه حیات نخواهد داشت.

بودجه ناچیز نهاد حوزه منجر به چه محرومیت‌ها و مشکلاتی در بخش‌های مختلف این مجموعه شده است؟

هم اکنون بودجه ناچیز نهاد حوزه منجر به محرومیت‌های پایداری در بخش‌های مختلف این مجموعه شده است، به گونه‌ای که حق‌الزحمه پرداختی به کادر واحدهای علمی تربیتی از حداقل حقوق هم بسیار پایین‌تر است و قطعاً انگیره‌های مادی، امکان نگهداشت سرمایه انسانی را در چنین شرایطی ناممکن می‌سازد.

افتخار سربازی امام زمان (عج) و خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام همیشه در حوزه‌های علمیه بر سایر انگیزه‌ها سایه انداخته و امکان حضور فعال و قدرتمند حوزه و پرورش یافتگان این نهاد شریف را در عرصه‌های مختلف علمی، تربیتی و فرهنگی علی رغم سختی‌ها و دشواری‌های گوناگون فراهم آورده است.

هیچ یک از نهادهای آموزش عالی با سرانه حوزه‌های خواهران امکان ادامه حیات نخواهند داشت

سهم بودجه فرهنگی و بودجه حوزه‌های علمیه در بودجه کشور چقدر است؟

متأسفانه بودجه فرهنگی سهم ناچیزی را در بودجه دارد، به گونه‌ای که امسال نیز شاهد کاهش بودجه فرهنگی به میزان ۱.۳ درصدی، با وجود افزایش ۷ درصدی بودجه عمومی کشور هستیم. از طرفی هزینه‌های پشتیبانی که بسیار متأثر از تورم می‌باشد در این بین مغفول مانده است.

بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۰، ۱.۷ درصد کل بودجه بوده است و در لایحه پیشنهادی این رقم کاهش ۲ دهم درصدی نیز داشته است و ۱.۵ درصد کل بودجه را شامل می‌شود. بودجه حوزه‌های علمیه نیز در این سهم ۱.۵ درصدی بودجه فرهنگی می‌باشد که ۲ هزارم درصد کل بودجه می‌باشد.

فاصله سرانه بودجه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران با کمترین سرانه دانشگاه چقدر است؟

اساساً بودجه حوزه علمیه سهم بسیار ناچیزی را از بودجه دارد و در مقام مقایسه از حیث سرانه قابل مقایسه با هیچیک از نهادهای آموزشی نمی‌باشد و با کمترین سرانه دانشگاه فاصله حداقل ۲ تا ۳ برابری دارد و در پرداخت حق الزحمه کادر و اساتید بسیار پایین‌تر از حداقل حقوق است.

با توجه به بودجه اندک، خدمات حوزه‌های علمیه در توسعه آموزش عالی تا چه حدی است؟

خدمات حوزه‌های علمیه در توسعه آموزش عالی، تربیت طلاب، ترویج مکتب اهل بیت، تبیین و پیگیری اهداف نظام اسلامی در عرصه‌های خانواده، ارزش‌های اسلامی معارف دینی و تولید علم به خوبی و وضوح کارآمدی و بهره وری بالای این نهاد را با هزینه اندک و ناچیز نشان می‌دهد و مجموعه‌های مرتبط که اسناد و گزارش فعالیت‌های این مجموعه را دریافت می‌نمایند بدان اذعان داشته و معترفند.

حوزه علمیه در راستای ایفای وظایف خود در قبال نظام اسلامی وامت اسلامی خود را مسئول و مکلف می‌داند و همیشه با همراهی قاطبه مردم و تأمین حداقل نیازهای خود قدم‌های بلند و استواری را برداشته است و اعتقاد دارد همیشه اتکای آن به پشتوانه‌های مردمی و معنوی بوده است. اما این مهم نمی‌تواند نافی مسئولیت دولت‌ها در قبال حمایت‌های حداقلی در این خصوص باشد، کما اینکه حمایت‌های حداقلی تأثیر مهمی در شتاب توسعه در برخی حوزه‌های فعالیتی این نهاد داشته است.

با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار قرار دادید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha