جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پرستشگاه‌های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث

حوزه/ کتاب «پرستشگاه‌های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث» به همت انتشارات جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی چاپ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی کتاب «پرستشگاه‌های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث» تألیف فرزین حبیب زاده و با شمارگان ۵۰۰ نسخه دارای ۳۹۴ صفحه در ۴ فصل، در قطع رقعی چاپ شد.

لازم به توضیح است، مطالعه تطبیقی پرستشگاه‌های ادیان آسمانی با استناد به آیات نورانی بخش قرآن کریم و آموزه‌ها و معارف اهل بیت (ع)، محور اصلی اثری است که فرارو دارید.

کتاب حاضر بر آن است که با بهره‌گیری از قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، نظر مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع و مرجع استنباط احکام الهی (قرآن و حدیث) را در موضوع پرستشگاه‌های ادیان یادشده در قرآن (یهودیت، مسیحیت و اسلام) مورد بررسی، تحلیل و مداقّه قرار دهد و ضمن واژه شناسی و مفهوم شناسی اصطلاحات مرتبط، به توصیف پرستشگاه و بیان وجوه اشتراک و افتراق این اماکن دینی در آداب و مناسک عبادی، کارکردها و نقش‌ها گوناگون و احکام و قوانین مربوط به آن، پرداخته و در ذیل بسیاری از مباحث، دیدگاه‌های مطروحه در این موضوع را مقایسه کرده و به نتیجه‌گیری کلی در این زمینه دست پیدا کند.

به طور مشخص، حاصل بررسی‌های این تحقیق بیانگر این مطلب است که قرآن کریم، با یادکرد مثبت از پرستشگاه‌های ادیان ابراهیمی، هرگونه تعرّض و ممانعت به این اماکن را منع نموده و حمایت از اماکن عبادی این ادیان را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این، طبق برخی آیات و با استناد به بعضی روایات، ساختن مسجد بر مزار بزرگان دین و انبیای الهی و عبادت و نمازخواندن در جوار مزار ایشان امری جایز و پسندیده به شمار رفته و در طول تاریخ اسلام، این نوع از احترام و بزرگداشت بزرگان و شخصیت‌های دینی و مذهبی از شعائر الهی به حساب آمده است.

موضوع مهمی که امروزه در امر پرستشگاه‌ها بایسته و شایسته تحقیق علمی است، مسأله حمایت از اماکن عبادی است که در حقوق بین بین‌الملل بشردوستانه، ذیل عنوان «اموال فرهنگی و تاریخی» لحاظ شده است. نوع حمایت از اماکن عبادی، تدابیر و تضمین‌های ناظر بر حمایت از این اماکن و تعهدات و دولت‌ها و اشخاص در این قلمرو نیز، در اسناد بین‌المللی حقوق بشردوستانه منظور شده است که این مطلب نقش مهمی در شکل دهی، تقویت، تحول و پویایی فرهنگ دینی و اسلامی دارد.

مسأله دیگر که در قرن حاضر محور مطالعات دینی در حوزه اماکن مقدس است، مسأله مسجد و محل عبادت قراردادن حرم‌های معصومان (ع)، قبور انبیا و اولیا و همچنین بقاع و آرامگاه‌های بزرگان دین است که در کتاب پیش‌رو، جنبه‌ها و زوایای گوناگون آن مورد مطالعه و تبیین قرار گرفته است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha