جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه نمی‌تواند نسبت به کادرسازی برای نظام بی توجه باشد و چشم و گوش بر نیازها ببندد، در طرح آمایش حوزه‌های علمیه بیش از هفتاد عنوان کار ویژه برای حوزه شناسایی شده، برای هر کدام نیز نیازمند به تربیت نیرو و کادر هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، با راهگشا خواندن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به مناسبت ۱۹ دی و نیز مباحث مطرح شده از سوی مراجع عظام تقلید و علمای اعلام در اجلاسیه دوازدهم جامعه مدرسین، تاکید کرد که این مسائل و نکات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه به تشریح و تبیین رسالت بین‌المللی انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه، وظایف و مأموریت‌های حوزه در قبال انقلاب اسلامی پرداخت.


وی، تولید اندیشه و دانش و نظریه پردازی را یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های حوزه در قبال انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: حوزه ما باید پیشگام در سیاست، دارای مواضع روشن در حمایت از انقلاب اسلامی باشد و در عین حال باید به نیازهای گوناگون پاسخ دهد. وقتی خورشید انقلاب اسلامی بر ایران تابید و بر مقاومت جلوه‌گر شد، باید بدانیم که صدها پاسخ متوجه آن می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، افزود: انقلاب اسلامی با همین تولیدات حوزه شکل گرفت و امروز هم در تداوم آن نیاز به اندیشه و تولید فکری دارد، ما به عنوان حوزه مسؤولیت سنگین داریم، رسالت شورای عالی و مدیریت حوزه‌ها بسیار سنگین است.


آیت الله اعرافی، گسترش مرزهای علوم اسلامی به سمت پرسش‌های نو و نظام‌های جدید با تکیه بر منهج اجتهادی را امری بسیار مهم دانست و گفت: گاهی عده‌ای حرف‌های سبک و حرف‌های غیر علمی می‌زنند، گاهی هم عده‌ای وارد می‌شوند و حرف‌های غیر دقیق و غیر اجتهادی می‌زنند، فقه ما جواهری و ریشه دار است که پای آن بزرگانی کم نظیر ایستاده‌اند.


مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: در حوزه مباحث کلامی و عقلی قطعاً باید با تکیه بر منابع کتاب و سنت گسترش کمی و کیفی داشته باشید، نمی‌شود بدون علوم عقلی دقیق در برابر برخی شبهات قد علم کرد.


وی با تاکید بر ورود عالمانه به مسائل، نظام سازی و حضور اندیشه دینی در ساحت‌های تقنین را نیازمند برنامه‌ریزی و البته مأموریت حوزه دانست و گفت: با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و شورای عالی در این حوزه کم و بیش اقداماتی انجام شده است.


آیت الله اعرافی اضافه کرد: حوزه نمی‌تواند نسبت به کادرسازی برای نظام بی توجه باشد و چشم و گوش بر نیازها ببندد، در طرح آمایش حوزه‌های علمیه بیش از هفتاد عنوان کار ویژه برای حوزه شناسایی شده، برای هر کدام نیز نیازمند به تربیت نیرو و کادر هستیم.


مدیر حوزه‌های علمیه، خروجی هدفمند حوزه را ناظر به نیازهای نظام دانست و با بیان اینکه در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در حوزه دو خط را به موازات هم باید دنبال کنیم، نخست، خروجی هدفمند برای پاسخگویی به ساحت‌های مختلف نیاز حاکمیت، و دوم صیانت و حمایت از استعدادهای برتر و ممتازان حوزه که در این زمینه با کمک نهادهای مختلف حوزوی طرح‌هایی شروع شده است.


آیت الله اعرافی، اقدامات انجام شده در راستای تحقق مأموریت‌های حوزه را ناکافی خواند و عنوان داشت: کار ویژه دیگر حوزه در قبال انقلاب اسلامی تولید گفتمان و جهاد تبیین است؛ ما نیازمند آن هستیم که اتصال ما با طبقات مختلف برای تبیین اندیشه انقلاب و نشان دادن راه و روش اسلام وجود داشته باشد. در این زمینه نمایندگان ولی فقیه، علمای بلاد، ائمه جمعه این رسالت را داشته‌اند.


وی، نسبت حوزه با انقلاب اسلامی را حمایت و نصح خیرخواهانه دانست و داشتن مواضع روشن و حضور در عرصه‌های سیاسی متناسب با جایگاه حوزه را مأموریت دیگر حوزه‌های علمیه و روحانیت ذکر کرد.


آیت الله اعرافی، سیاست مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و شورای عالی را واسپاری بیشتر اختیارات به مراکز استانی دانست و یادآور شد: انتظار می‌رود که متناسب با این مساله کیفیت برنامه‌ها نیز در کنار تقویت مباحث علمی و اخلاقی مدنظر باشد. حرکت به سمت درس‌های خارج دقیق و متقن شروع شده و الان پنجاه درس خارج رسمیت یافته که البته میزان آن کم است.


مدیر حوزه‌های علمیه، تأسیس رشته‌های متناسب با نیاز استان‌ها را در دستور کار مرکز مدیریت دانست و همچنین دیگر رویکردهای مدیریت حوزه را برای تقویت و توسعه استان‌ها تشریح کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha