جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افشار امام جمعه چرام

حوزه/امام جمعه چرام در خطبه های نماز جمعه با اشاره به رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا، اظهار کرد: چند نفر دیگر باید جانشان را از دست بدهند، چند خانواده دیگر باید عزادار شود تا ما در جشن و مراسمات خود با تفنگ حاضر نشویم. تا کی و تا کجا باید از این حوادث درس نگیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام والمسلمین سید نوراله افشار امام جمعه چرام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان چرام با اشاره به اینکه هفته‌ی گذشته حادثه دردناکی در یک جشن عروسی در شهر چرام اتفاق افتاد اظهار کرد: پدر عروس در لحظه بدرقه دخترش به خانه بخت بر اثر شلیک تفنگ کشته می‌شود. دختری که قرار است با لباس سفید زندگی تازه خودش را شروع کند، باید با جیغ زنان لباس سیاه بپوشد و برای همیشه داغ پدر در جشن عروسی او را بیازارد و فرزندان و خانواده مرحوم که معلوم نیست الان در چه وضعیت روحی است.

وی افزود: متأسفانه با آوردن سلاح، عروسی دختری با مرگ جان سوز پدر تبدیل به عزا شد. ضمن تسلیت به طوایف چرام توصیه می‌گردد با رعایت قوانین از آوردن اسلحه در مراسمات عروسی و عزاداری خودداری کنید تا خدای ناکرده این چنین باعث ضربه‌های روحی و اجتماعی نگردیم.

افشار ادامه داد: رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد همه این اتفاقات و حوادث مشابه بخاطر وجود آئین و رسمی غلط است. نمی‌دانم استفاده از تفنگ چگونه و از چه زمانی وارد فرهنگ مراسمات عزاداری و شادی ما شد اما می‌دانم که کاری سراسر غلط و اشتباه است.

خطیب جمعه چرام افزود: چند نفر دیگر باید جانشان را از دست بدهند، چند خانواده دیگر باید عزادار شود تا ما در جشن و مراسمات خود با تفنگ حاضر نشویم. تا کی و تا کجا باید از این حوادث درس نگیریم و رسم‌های صحیح مثل کاشت نهال به جای تیراندازی جایگزین نشود.

وی خاطر نشان کرد: بارها دلسوزان تذکر داده‌اند چندین بار از این تریبون از مردم خواهش کردیم، اما ظاهراً گوش شنوایی نیست و این رسم اشتباه در بعضی عروسی‌ها و تشییع جنازه جنازه‌ها وجود دارد و این چنین باید کام همه‌ی ما تلخ شود.

افشار تاکید کرد: باید راهکاری مناسب و خردمندانه برای از میان بردن این فرهنگ غلط اندیشیده شود. رسم نادرستی در محافل عروسی و عزا، که در مناطق استان ما شایع است. این رسم زشت و خطرناک تنها در استان ما نیست اما ما ساکنان استان باید با این فرهنگ غلط مبارزه کنیم تا شاهد برچیده شدن آن باشیم.

وی در پایان افزود: جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر چرام را در این هفته با همین موضوع تشکیل خواهیم داد و از صاحب نظران و ریش سفیدان جهت نظرخواهی استفاده خواهیم کرد. توقعی که همه‌ی همشهریان دارم نسبت به این اتفاقات کم توجه نباشند و همه با هم در جهت فرهنگ سازی قدم برداریم.

امام جمعه چرام بیان کرد: بارها و بارها در خبرهای شنیدیم که عروس یا داماد، آن فرد کشته شده هستند و در واقع عروس و دامادی که مراسم عروسی‌شان می‌تواند بهترین روز زندگی‌شان باشد، روز مرگ‌شان می‌شود. یا به خاطر مرگ عزیزی خاطره تلخی در ذهن عروس و دامادی که می‌خواهند اولین روز ازدواج را جشن بگیرند در ذهنشان ماندگار شود تلخ می‌شود و زندگی آنها تحت تأثیر یک اتفاق در سراسر عمر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha