یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حملات ابوظبی در پاسخ به حملات دریایی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حملات ابوظبی در پاسخ به حملات دریایی بود

خبرگزاری آمریکایی گزارش داد حادثه دوشنبه در ابوظبی در پی افزایش حملات دریایی در هفته‌های اخیر انجام شد. طبق گزارش‌های منتشر شده تأسیسات نفتی امارات در پی حملات پهپادی مشکوک متحمل خسارات بسیاری شدند که نگرانی ناظران بازار نفت را برانگیخت. طبق این گزارش، ناظران نگران وجود تهدید مستمر علیه زیرساخت‌های نفتی در منطقه هستند. براساس این گزارش، محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی، نشستی را که قرار بود با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی در ابوظبی داشته باشد را به صورت غیرمنتظره لغو کرد. علت این مساله، موضوعی در رابطه با امنیت کشور بوده است. این خبرگزاری اما توضیح نداده آیا لغو نشست به هدف گیری مواضعی در ابوظبی مرتبط بوده که ساعاتی قبل توسط پهپادهای انصارالله انجام شد.پیشتر خبرگزاری امارات گزارش داد، پلیس ابوظبی از انفجار سه تانکر حامل سوخت در منطقه صنعتی المصفح در نزدیکی مخازن adnoc (شرکت نفت امارات) پس از وقوع یک آتش‌سوزی خبر داد.

منبع: ایسنا

روسیه با سوریه توافق رسید

روسیه و سوریه دوشنبه توافقات همکاری جدید امضا کردند، توافقات بین بنادر کریمه روسیه و بندر لاذقیه سوریه امضا شد. این توافقات جدید از زبان گریفوری مرادوف، نماینده دائم منطقه کریمه به ریاست روسیه اعلام شد.پیشتر یک هیئت رسمی دولتی سوریه به ریاست محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجه وارد کریمه روسیه شد تا به بررسی جوانب همکاری اقتصادی و تجاری دو طرف بپردازد. مرادوف درباره نتایج مذاکرات با طرف سوری گفت: در سطح نهادهای اقتصادی همکاری‌هایی هست و بنادر کریمه با بندر لاذقیه توافقنامه امضا کردند. این مسؤول روس اشاره کرد، بندر یالتا در شبه جزیره کریمه روسیه و لاذقیه توافق کردند با هم همکاری کنند. به گفته این مسؤول، توافقاتی قبلاً در زمینه همکاری بین سوریه و کریمه امضا شده است و امروز توافقات همکاری در سطح وزارتخانه‌ها و ادارات بود. فردا نیز توافقنامه همکاری در زمینه گردشگری که شامل طرحی عملی به مدت سه سال است، امضا خواهد شد.

منبع: ایسنا

رژیم صهیونیستی تلفن‌های زنان را هک کرد

یک روزنامه انگلیسی از هک تلفن‌های همراه برخی فعالان حقوقی زن در بحرین و اردن با برنامه‌های جاسوسی اسرائیلی خبر داد.روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد، نتایج تحقیقات حاکی از این هستند که تلفن‌های همراه فعالان حقوقی زن در بحرین و اردن توسط برنامه جاسوسی پگاسوس متعلق به رژیم صهیونیستی هک شده‌اند.به نوشته این روزنامه، طبق تحقیقاتی که گروه حقوق بشر فرونت لاین دیفندرز انجام داده، تلفن‌های همراه ابتسام الصائغ، مدافع حقوق بشر بحرین و هالة عاهد دیب، فعال حقوقی و زنان اردن با برنامه جاسوسی پگاسوس متعلق به رژیم صهیونیستی هک شدند. این دو فعال زن اظهار کردند: این کشف که برخی پژوهشگران امنیتی دانشگاه تورنتو آن را تأیید کردند، به منزله نقض‌هایی هستند که زندگی و شرایط آنها را تغییر داد و نشان می‌دهد چنین حملاتی علیه زنان می‌تواند با توجه به چگونگی استفاده از این اطلاعات حساس به شکل ویژه‌ای خطرناک باشد. آنها در ادامه گفتند: از زمانی که متوجه هک تلفن‌های همراه خود شده‌ایم، هر روز را با ترس و نگرانی سپری می‌کنیم و نگران این هستیم که خانواده‌ها و دوستانمان اکنون در خطر باشند. طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، برنامه‌های جاسوسی اسرائیل که شرکت طراح آنها مدعی است برای کنترل تروریست‌ها آنها را طراحی کرده، به عنوان ابزار دولت‌های استبدادی و سرکوبگر فعالان سیاسی و حقوق بشری مورد استفاده قرار می‌گیرند و لازم است جامعه جهانی سیاست عدم سازش با چنین اقداماتی را در پیش بگیرد.

منبع: ایسنا

العامری به اربیل رفت

رئیس ائتلاف الفتح عراق با رئیس حزب دموکرات کردستان در استان اربیل دیدار کرد. دفتر رسانه‌ای هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، العامری با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در استان اربیل دیدار کرد. این دیدار هادی العامری با مسعود بارزانی ساعاتی پس از دیدار وی با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و پس از ورود العامری به اربیل انجام شد.«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح در پارلمان عراق که امروز به اربیل رفته است با «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان نیز دیدار و درباره تلاش‌ها در جهت تشکیل دولت جدید عراق گفت‌وگو کرد.دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات عراق و تلاش‌ها در جهت تشکیل دولت جدید عراق رایزنی کردند. بارزانی و العامری همچنین بر تشدید تلاش‌ها با هدف تشکیل دولتی حافظ حقوق همه شهروندان و عامل تحقق ثبات و شراکت حقیقی بین همه مؤلفه‌های جامعه عراق و حل مشکلات بین اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق براساس قانون اساسی تاکید کردند.

منبع: ایسنا

افزایش ویتامین‌ها در ایران

متخصصان غذا و دارو از فقر انواع ویتامین در میان ایرانیان به دلیل کاهش مصرف گوشت و لبنیات خبر می‌دهند. روزنامه همشهری نوشت: «فروش مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. شیوع کرونا منجر شد تا خیلی‌ها در کنار درمان، سراغ ویتامین‌ها و مکمل‌های افزایش‌دهنده سیستم ایمنی بدن بروند؛ آن هم در شرایطی که ابتلاء به کرونا با عوارضی مانند ریزش مو و تضعیف بدن همراه است. آمارها حکایت از افزایش مصرف این مکمل‌ها و ویتامین‌ها دارد. با اینکه سازمان غذا و دارو تأکید می‌کند که آماری در این زمینه در اختیار ندارد اما نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید که فروش مکمل‌های غذایی در سال ۹۸، ۲.۴ میلیارد تومان بود و در سال ۹۹ به ۵.۷ میلیارد تومان رسید. در نیمه اول امسال هم فروش این مکمل‌ها و ویتامین‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفته است. متخصصان غذا و دارو می‌گویند بیشترین ویتامین و مکملی که مصرف شده، ویتامین‌های دی، سی و زینک است. مکمل‌ها و ویتامین‌ها ارزان نیستند؛ قیمت آنها از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود و به یک میلیون تومان می‌رسد. با اینکه امیرحسین معینی زندی، عضو هیأت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران می‌گوید که واردات این مکمل‌ها و ویتامین‌ها متوقف شده اما اغلب این ویتامین‌ها و مکمل‌ها خارجی هستند و به صورت قاچاق در فضای مجازی و از طریق فروشگاه‌های آنلاین فروخته می‌شوند؛ هر چند که بر اساس اعلام سرپرست اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، تبلیغ مکمل‌ها و ویتامین‌ها در فضای مجازی غیرقانونی است. میزان مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها بالا رفته و مسئولان هشدار می‌دهند مصرف بیش از اندازه و طولانی‌مدت برخی ویتامین‌ها می‌تواند به کلیه و کبد آسیب برساند.

منبع: ایسنا

تظاهرات هزاران سودانی در خارطوم

هزاران سودانی در تظاهراتی برای مخالفت با کودتای نظامی به خیابان‌ها رفتند و کمیته پزشکان سودان از کشته شدن هفت سودانی در تظاهرات خبر داد. هزاران سودانی بار دیگر در مخالفت با کودتای نظامی عبدالفتاح البرهان، رئیس ارتش در حدود سه ماه پیش به خیابان‌ها رفتند.نیروهای پلیس سودان برای متفرق کردن معترضان که پرچم‌های سودان را در دست داشتند، از گاز اشک آور استفاده کردند. آنها در مسیر خود به کاخ ریاست‌جمهوری در مرکز خارطوم بودند. کمیته پزشکان سودان اعلام کرد، در تظاهرات امروز هفت تن کشته شدند. پیشتر وزارت بهداشت در خارطوم اعلام کرده بود، در تظاهرات سه مخالف کودتای نظامی در سودان کشته شدند.وزارت مخالف با کودتا در توئیتر نوشت: سه تن به ضرب گلوله واقعی در جریان تظاهرات میلیونی ۱۷ ژانویه جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز زخمی شدند. به این ترتیب تعداد کشته‌های کودتا تاکنون به ۷۱ تن رسید.

منبع: ایسنا

نشست آ سه آن برگذار نشد

بر اساس اعلام چند دیپلمات و مقام دولتی، اختلافات حل نشده میان سران اعضای بلوک آ. سه. ان در مورد تعامل با حاکمان نظامی میانمار باعث ایجاد تعارض میان این اعضا شده و نشست وزیران امور خارجه آ. سه. آن که برای هفته جاری تعیین شده بود به تعویق افتاد. این اختلاف نظر در پی چند ماه پر تلاطم پایانی سال ۲۰۲۱ و پس از آنکه سازمان اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آ. سه.‌آن، گام بی‌سابقه‌ای را برای به حاشیه راندن مین آنگ هلاینگ، رهبر میانمار از نشست رهبران این اتحادیه در واکنش به وقوع کودتای ارتش این کشور و استفاده این ارتش از نیروی مرگبار علیه معترضان میانماری اتخاذ کرد، بالا گرفته است. عبدالقادر جیلانی، یک مقام وزارت امور خارجه اندونزی گفت که موضوع حساس حضور میانمار در رویدادهای آ. سه. آن حل نشده باقی مانده است. جیلانی که مدیر کل آسیا، اقیانوسیه و آفریقا در این وزارت خارجه است به خبرنگاران گفت: باید پذیرفت که هنوز برای وحدت پیدا کردن دیدگاه‌ها زمان نیاز است.او اضافه کرد، با این حال، اقدام کامبوج در به تعویق انداختن جلسه مربوط به افتتاحیه ریاستش بر این بلوک که برای هفته جاری برنامه ریزی شده بود، با توجه به تهدید سویه اومیکرون کروناویرس قابل درک است.کامبوج هنگام به تعویق انداختن این نشست در چند روز قبل اعلام کرد که مشکلات مربوط به سفر جلوی شرکت برخی وزرای امور خارجه را می‌گیرد.دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند کامبوج اعلام کرده است که می‌خواهد با حاکمیت نظامی میانمار تعامل پیدا کند و از وونا مائونگ لوین، وزیر امور خارجه این حاکمیت دعوت به شرکت در نشست مذکور آ. سه. آن کرده است. در روزهای اخیر، سیف الدین عبدالله، وزیر امور خارجه مالزی و لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، با ایده دعوت مجدد از حاکمیت نظامی میانمار به نشستهای آ. سه. آن مخالفت کرده و علت این مساله را عدم مشاهده هیچ گونه پیشرفتی در مورد اتفاق نظر پنج ماده‌ای این بلوک بر سر حل بحران میانمار دانسته‌اند.

منبع: ایسنا

مذاکرات آلمان و مسکو بر سر نرماندی

وزیرخارجه آلمان در کی‌یف گفت که فردا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات بیشتر در قالب نرماندی گفتگو خواهد کرد. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اوکراینی خود، دیمیترو کولبا، گفت: امروز ما در مورد ایده‌هایی صحبت کردیم که چگونه می‌توانیم از ترویج فرمت چهارجانبه در همه سطوح اطمینان حاصل کنیم.وی افزود: من فردا در این مورد با وزیر خارجه روسیه صحبت خواهم کرد. این در حالی است که پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آلمان با بیان اینکه موضع برلین در قبال تأمین سلاح به اوکراین هیچ تغییری نکرده، گفت: موضع دولت فدرال آلمان پیگیری یک سیاست محدود کننده واردات سلاح است. ما در حوزه‌های دیگر که به ارتش مربوط می‌شود به حمایت از اوکراین می‌پردازیم. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در سفر به کی‌یف این مساله را مورد بحث قرار می‌دهد.این وزارت خانه همچنین به این مساله اشاره کرد که آلمان کمک‌هایی را به اوکراین پس از حمله اخیر سایبری به وبسایت‌های دولتی این کشور مطرح کرده است. همچنین یکی از سخنگوهای دولت برلین گفته که دولت آلمان امیدوار است که گفتگوهای عالی رتبه در فرمت نرماندی در آینده‌ای نزدیک انجام گیرد. در همین حال وزیر خارجه جدید آلمان گفته است که در صورت تشدید وضعیت، کشورش در کنار شرکا "تدابیر مناسبی" در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ در پیش می‌گیرند.براساس اعلام اوکراین، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه و همتای آلمانی او در آینده نزدیک برای بررسی چشم انداز برگزاری نشست نرماندی در سطح وزارتی به این کشور سفر می‌کنند.

منبع: ایسنا

ایران نیازهای آمریکا را تأمین می‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با سفیر برزیل در تهران گفت: ایران می‌تواند به عنوان بازیگر مستقل بازار انرژی، نیازهای کشورهای آمریکای لاتین را تأمین کند. به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با سفیر برزیل در تهران گفت: ایران می‌تواند به عنوان بازیگر مستقل بازار انرژی، نیازهای کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل به نفت و گاز و پتروشیمی را تأمین کند.وی افزود: در دولت سیزدهم ارتقا روابط اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل دارای اهمیت زیادی است و ایران در راستای توسعه متوازن روابط اقتصادی خود با کشورهای مختلف حرکت می‌کند.معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به واردات ایران در زمینه نهادهای دامی و دانه‌های روغنی از یکسو و نیاز برزیل به انرژی از سوی دیگر، دو طرف می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: عمر بسیاری از چاه‌های نفت کشورهای نفت خیز به بالای ۵۰ سال رسیده و برخی کشورها تنها تا ۵۰ سال آینده نفت دارند؛ اما ایران با رتبه یک مجموع ذخایر نفت و گاز، یکی از محوری ترین بازیگران سال‌های آینده بازار انرژی خواهد بود. گفتنی است بر اساس مصوبه هیئت وزیران مسئولیت کمیسیون همکاری مشترک ایران و برزیل به سازمان برنامه و بودجه سپرده شده است.

منبع: مهر

تسلیحات کُشنده در اختیار اوکراین

هیئتی از سنای آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه متعهد شدند که در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند به اوکراین سلاح ارسال کنند. هیئتی از سنای آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه متعهد شدند که در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند به اوکراین سلاح ارسال کنند. طبق گزارش رویترز هیئتی که روز دوشنبه از کی یف پایتخت اوکراین دیدار کردند قول همبستگی و تهیه سلاح در صورت حمله روسیه را دادند.سناتور ریچارد بلومنتال اعلام کرد: ما تحریم‌های فلج کننده‌ای علیه روسیه اعمال خواهیم کرد اما مهم‌تر از این تحریم سلاح‌های کشنده ای را به اوکراین خواهیم داد. این سناتور آمریکایی تاکید کرد که این تسلیحات می‌تواند شامل موشک‌های جاولین، موشک‌های استینگر، سلاح‌های سبک و قایق‌ها باشد.

منبع: مهر

رئیس جمهور در دوما سخنرانی می‌کند

معاون اول رئیس مجلس دومای روسیه از سخنرانی سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جمع قانونگذاران این مجلس خبر داد.«الکساندر ژوکوف» معاون اول رئیس مجلس دومای روسیه امروز (دوشنبه) پس از نشست شورای دوماً اعلام کرد که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان روز پنجشنبه هفته جاری ۲۰ ژانویه در جمع قانونگذاران این مجلس سخنرانی خواهد کرد.ژوکوف اعلام کرد که نشست روز پنجشنبه با سخنرانی رئیس جمهور ایران آغاز می‌شود.

روز جمعه نیز «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که پوتین و رئیسی در سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به روسیه فهرستی از دستور کارهای دو جانبه را بررسی خواهند کرد. کانال تلویزیونی روسیه اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» با «سید ابراهیم رئیسی» هفته آینده در مسکو دیدار خواهند کرد. خبرنگار خبرگزاری المیادین هم چندی پیش اعلام کرده بود که نشست رؤسای جمهور ایران و روسیه در ۱۹ ژانویه / ۲۹ دی برگزار خواهد شد.پس از اعلام دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه «کاظم جلالی» سفیر کشورمان در این کشور اعلام کرد که سال جدید میلادی در حالی آغاز می‌شود که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال ارتقاست و در آغازین روزهای سال جدید سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در همین راستا در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود این سفر در چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه و شامل ابعاد تجاری، اقتصادی و مذاکرات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدار قاآنی با صدر

منابع سیاسی آگاه از دیدار فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران با رهبر جریان صدر عراق خبر دادند. (دوشنبه) به نقل از یک منبع سیاسی از جزئیات نشست سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در نجف خبر داد. این منبع به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: [سردار] قاآنی در ساعات پایانی شب گذشته و پس از انجام مراسم زیارت در نجف و کربلا با [مقتدی] صدر دیدار کرد. این دیدار در خانه رهبر جریان صدر عراق در منطقه الحنانه و به شکلی غیر علنی برگزار شد. این منبع در ادامه افزود: [سردار] قاآنی با صدر در خصوص یکپارچه کردن مواضع سیاسی خود در «بیت شیعی» و نیز به پیش راندن فراکسیون صدر بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار مقتدی صدر نیز بر پافشاری خود بر عدم مشارکت نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون عراق در دولت جدید در مقابل ورود جریان صدر عراق با گروه چارچوب هماهنگی شیعیان در یک تشکل تأکید کرد. همچنین پایگاه العربی الجدید نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد سردار قاآنی دیداری را پشت درهای بسته با مقتدی صدر در منطقه الحنانه در شهر نجف و با هدف سوق دادن مقتدی صدر به سوی ائتلاف با نیروهای چارچوب هماهنگی شیعیان و تشکیل دولتی متشکل از دو طرف برگزار کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نامزد ریاست جمهوری فرانسه جریمه شد

دادگاه پاریس اریک زمور را به دلیل سخنان افراطی که علیه مهاجران مطرح کرده بود محکوم کرد. دادگاه پاریس، اریک زمور، نامزد ریاست جمهوری فرانسه را به دلیل اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی ۱۰ هزار یورو جریمه کرد. دادگاه فرانسه اعلام کرده است اظهارات زمور محتوای نفرت‌پراکنی داشته است.پیش‌تر، زمور با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در مورد مهاجران گفته بود: «آن‌ها دلیلی برای حضور در اینجا ندارند، آن‌ها دزد هستند، آن‌ها قاتل هستند، آن‌ها متجاوز هستند، این تنها کاری است که انجام می‌دهند، آن‌ها باید [به کشورهای‌شان] بازگردانده شوند».این نامزد ریاست جمهوری مسئله مهاجران را «تهاجمی دائمی» اعلام کرده بود. زمور ۶۳ ساله و رقیب امانوئل مکرون، روزنامه‌نگار و شخصیت تلویزیونی است و طی دهه گذشته بارها به دلایلی از جمله سوءاستفاده نژادی و نفرت‌پراکنی بارها تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. او تا کنون دو بار به دلیل سخنان حاوی نفرت‌پراکنی محکوم شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گاز ایران جایگزینی ندارد

سخنگوی رسمی وزارت برق عراق از وابستگی انرژی این کشور به ایران و تلاش برای کاهش آن خبر داد. احمد موسی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق اعلام کرد «جایگزین انرژی برای گاز ایران نداریم».او در نشستی رسمی در حضور خبرنگاران با توجه به این مسئله که صادرات گاز ایران به عراق کاهش پیدا کرده است، گفت: برای کاهش وابستگی به ایران تلاش می‌کنیم.وزارت برق عراق تأیید کرده است که کاهش صادرات گاز ایران به این کشور همچنان ادامه دارد. اخیراً سخنگوی رسمی این وزارت‌خانه اعلام کرده است سفر اخیر هیأت مذاکره کننده عراق به ایران، تنها سبب افزایش صادرات گاز از هشت هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ۹ هزار میلیون متر مکعب شده است.شهریور امسال اعلام شد ایران صادرات گاز به عراق را به دلیل بدهی ۵ میلیارد دلاری این کشور به یک هشتم کاهش داده و از روزانه ۴۹ میلیون متر مکعب به ۸ میلیون متر مکعب کاهش داده است.پیش‌تر مقامات عراقی به بهانه تحریم‌های آمریکا، اعلام کرده بودند که قادر به تبادلات مالی با ایران و پرداخت بدهی خود نیستند. کمی بعد، العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که از وزارت دارایی خواسته است تا بدهی ایران را بپردازد چرا که کاهش عرضه گاز به طور قابل توجهی بر کاهش نرخ تولید تأثیر گذاشته است. ده روز پیش، وزارت برق عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور تمام بدهی خود را به جز واردات گاز در ماه دسامبر به صندوق اعتباری واریز کرده است. کاهش صادرات گاز ایران به نیروگاه‌های عراق باعث از دست رفتن حدود ۳۴۰۰ مگاوات از توان این کشور در تولید برق شده است. به طور کلی برق تولیدی در این کشور تنها دو سوم نیاز واقعی آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

صید ماهی ۲۱۰ کیلویی در ایران

مدیرکل شیلات مازندران از صید یک فیل ماهی به وزن ۲۱۰ کیلوگرم توسط صیادان در منطقه رستم‌رود شهرستان نور خبر داد. حسن اسحاقی، مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه هدف صیادان تعاونی‌های پره، صید ماهیان استخوانی است و صید ارزشمند ماهیان خاویاری به عنوان صید ضمنی محسوب می‌شود، درخصوص صید این گونه ارزشمند ماهی خاویاری گفت: صیادان شرکت تعاونی پره در منطقه رستم‌رود شهرستان نور موفق به صید یک فیل ماهی به وزن ۲۱۰ کیلوگرم با طول ۳ متر و ۲۶ کیلوگرم خاویار شدند.وی با بیان اینکه حفاظت و تکثیر این نوع ماهیان با ارزش ضروری است، درباره ضرورت توجه به حفاظت از ذخایر آبزی اظهار کرد: شیلات استان نسبت به صید ماهیان خاویاری، استراتژی حفاظتی و حمایتی به منظور تأمین مولد دارد و نگاه ما به صید ماهی خاویاری، تجاری نیست. اسحاقی افزود: ماهیان خاویاری مولدی که در دریا صید می‌شوند، برای تکثیر به مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری انتقال داده می‌شوند چراکه مهمترین مأموریت این مرکز نگهداری، احیا و تکثیر گونه‌های نایاب است؛ این فیل ماهی نیز پس از تحویل به صورت زنده و سالم به مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری وابسته به اداره کل شیلات استان مازندران انتقال یافت.

منبع: شبکه خبر

۳ میلیون کارتخوان بی تراکنش

مدیر شرکت شاپرک گفت: ۳ میلیون کارتخوان در کشور تراکنش ندارند؛ اما نمی‌توان گفت بی‌هویت هستند. کاظم دهقان، مدیرعامل شرکت شاپرک گفت: ۱۳ میلیون ابزار پذیرش شامل کارتخوان، درگاه پرداخت اینترنتی و موبایلی داریم که از این تعداد حدود ۸۰ درصد پرداخت فعال هستند.وی با بیان اینکه بانک مرکزی و شاپرک نسبت به پیش‌ثبت‌نام مؤدیان مالیاتی اقدام می‌کنند، تصریح کرد: ۷۵ درصد از پذیرندگان حقیقی که دستگاه‌کارتخوان دارند، پیش‌ثبت‌نام کرده‌ایم.به‌گفته محمد برزگر، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت تا پایان دی باید از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، کارتخوان‌های خود را ثبت و به پرونده مالیاتی خود متصل کنند. این موضوع به‌موجب اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی برای تمام کسب‌وکارها اجباری است.

منبع: شبکه خبر

گردان‌های الاقصی در مدار مقاومت

گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح فعالیت خود را پس از سال‌ها، از سر گرفته است. حملات شهرک نشینان و جنایات نظامیان صهیونیست باعث شده نیروهای گردان‌های شهدای الاقصی، بار دیگر به شهرهای کرانه باختری رود اردن بازگردند. شانزده سال پس از اعلام منحل شدن گردان‌های شهدای الاقصی به منظور مذاکرات سازش، نسل جدیدی پرورش یافته که شاهد توافق سازش نبوده است. در هفته‌های گذشته اعضای گردان‌ها به صورت علنی در نابلس، رام الله، بیت لحم و الخلیل ظاهر شدند تا جایی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی، این موضوع را گزارش کردند. گردان‌های الاقصی هشدار داده‌اند اگر اسیر "ناصر ابوحمید" از بنیانگذاران این گردان، شهید شود به آن پاسخ سختی خواهند داد.

منبع: شبکه خبر

بازگشت مذاکره‌کننده ارشد به اتریش

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴، صبح دوشنبه برای ادامه رایزنی‌ها عازم وین، پایتخت اتریش شد. علی باقری کنی رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی برای تنفس دو روزه و برخی مشورت‌ها از روز جمعه به تهران بازگشته بود. مذاکره کننده ارشد کشورمان در دو روز اقامت در تهران در قالب یک برنامه سنگین و فشرده با همه مقامات ذیربط بالادستی، فنی و تخصصی نشست‌های هماهنگی و مشورتی داشت. در وین مجدداً نشست‌های رسمی و کارگروه‌های مختلف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و تیم همراه با نمایندگان ۱+۴ و هماهنگ کننده EU آغاز می‌شود.بر اساس توافق انجام‌شده در هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه گذشته برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌های خود برگشته بودند. مذاکرات کارشناسی در این ایام هم کماکان ادامه داشت و جلسات کارگروه رفع تحریم و ترتیبات اجرایی (کارگروه سوم) با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در این مدت هتل کوبورگ وین برگزار شد. آخرین بار، جلسه هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه با حضور انریکه مو را هماهنگ‌کننده گفت‌گوها در وین برگزار شد.دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفتگوها به اذعان هیأت‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی داشته است.

منبع: شبکه خبر

فلفل دلمه‌ای ایران معدوم‌سازی شد

«سیدعباس موسوی» در گفت‌وگو اختصاصی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران در جمهوری آذربایجان به دلیل وجود ویروس افزود: معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای ایران مربوط به دو ماه قبل است و اصلاً موضوع جدیدی نیست و تاکنون این موضوع به طور رسمی به مقامات ایرانی اعلام نشده است. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: این مهم در پی برگشت فلفل دلمه‌ای ایران از سوی روسیه، اتفاق افتاده است و هیچ ارتباطی به وجود ویروس در این محصول ندارد.وی تصریح کرد: برحسب اطلاعات اولیه علت معدوم‌سازی فلفل‌های ایران به جمهوری آذربایجان خرید، واردات و عرضه آن در بازار این کشور بوده است بنابراین امکان برگشت محصول وجود نداشته و به ناچار جمع‌آوری و معدوم کرده‌اند در غیر این صورت محصول را به کشور مبدا برگشت می‌زدند.سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: اکنون فروشنده و صادرکننده طرف ایرانی و شرکت خریدار از طرف جمهوری آذربایجان در دست بررسی و پیگیری هستند تا مشخص شود مجوزهای لازم برای صادرات و واردات را داشته‌اند یا خیر و چرا چنین محصولی به این کشور صادرشده است.موسوی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان ترانزیت محصولات کشاورزی ایران به دیگر کشورهاست گفت: بر اساس آمارها سه محموله فلفل دلمه‌ای ایران در ماه نوامبر به جمهوری آذربایجان واردشده بود درحالی که ایران صادرکننده اصلی سیب‌زمینی به این کشور است. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: بخش عمده محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر می‌شود و ایران برخی محصولات را به جمهوری آذربایجان صادر می‌کند و صادرکننده اصلی فلفل دلمه‌ای به این کشور نیست. با این وجود چون موضوع صادرات اهمیت دارد حتماً پیگیری می‌کنیم تا خوشنامی ایران در صادرات محصولات کشاورزی حفظ شود.به تازگی برخی رسانه‌ها مدعی شدند که علت معدوم‌سازی فلفل‌های دلمه‌ای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان وجود ویروس قهوه‌ای چروکیدگی بوده که بر اساس قانون تجارت بین‌الملل با رعایت الزامات قرنطینه‌ای گیاهی باید معدوم شود.بر اساس گفته این رسانه‌ها، ۱۴ تن فلفل از دو شرکت «آموتراد» و «تیس سوت» معدوم شده است اما ۱۱ تن از محصول وارداتی شرکت «پالن آس» علی‌رغم التزام به رعایت قوانین به بازار عرضه شده است که پرونده آن به مراجع ارجاع شده است. این در حالی است که رحیم وهاب‌زاده نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان در واکنش به خبر معدوم شدن فلفل دلمه‌ای ایران توسط جمهوری آذربایجان این خبر را تکذیب کرده و گفته است این خبر دروغ است چون اصلاً آذربایجانی‌ها از کشور ما فلفل دلمه‌ای وارد نمی‌کنند اگر هم وارداتی انجام شود در تناژ بسیار پایین بوده است و اگر کالایی مطابق استانداردهای کشور مقصد باشد، به صادرکننده اطلاع داده و مرجوع می‌شود معدوم کردن بدون هزینه امکان‌پذیر نیست. به گفته وی، مسئله برگشت فلفل ایران از روسیه را نتیجه اهمال یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دانسته است که نامه روسیه را در مورد آزمایش‌های مورد نظر به استان‌ها ارسال نکرده بود.

منبع: ایرنا

حملات هوایی ائتلاف سعودی به بیمارستان ازال

جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی مناطقی در صنعا پایتخت یمن را بمباران کردند. جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی مناطقی در اطراف پارک «۲۱ سپتامبر» و بیمارستان «ازال» شهر صنعا را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، خبرها حاکی از آن است در حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به پایتخت یمن شماری کشته یا زخمی شدند. در همین راستا، ائتلاف سعودی اعلام کرد که حملات هوایی را علیه صنعا انجام داده است. این حملات در حالی صورت گرفت که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در پی حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک امارات متحده عربی، انفجاری در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و یک انفجار دیگر در فرودگاه بین المللی ابوظبی روی داد. خبرگزاری امارات گزارش داد که بر اثر انفجار در مخازن نفتی در ابوظبی، ۳ نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.پلیس ابوظبی اعلام کرد که یک پاکستانی و دو هندی تبار در این انفجار کشته شدند.پیش از این حمله نیز یگان موشکی ارتش یمن در سال ۱۳۹۶ با موشک کروز تأسیسات هسته‌ای در ابوظبی را هدف قرار داد و از مقامات امارات خواسته بود که از دخالت‌های نظامی و تجاوز به کشور یمن خودداری کنند. امارات به تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده است و نیروهای تحت امر خود را که گردان‌های «العمالقه» (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده است برای حمله به استان شبوه اعزام کرده است. به نوشته رسانه‌های یمن، امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه نظامیان وابسته به خود تجاوزات خود را تشدید کرده است.

منبع: ایرنا

دامغان میزبان ریاضیات زیستی شد

دبیر همایش بین المللی ریاضیات زیستی گفت: نخستین همایش بین‌المللی و سومین همایش ریاضیات زیستی، ۲۹ دی ١۴٠٠ به میزبانی ابن دانشگاه برگزار می‌شود.آرزو رضایی افزود: همایش ریاضیات زیستی در سومین سال برگزاری در سطح ملی و اولین سال برگزاری در سطح بین المللی، ۲۹ دی الی یکم بهمن ١۴٠٠ به میزبانی دانشگاه دامغان برگزار می‌شود.وی اظهار داشت: مدل سازی ریاضی در علوم زیستی و پزشکی، معادلات دیفرانسیل و سیستم‌های دینامیکی، ریاضیات زیستی، آمار زیستی و فیزیک زیستی، از محورهای اصلی این همایش است. رضایی ادامه داد: دانشکده‌های ریاضی، علوم کامپیوتر و دانشکده زیست شناسی دانشگاه دامغان از برگزارکنندگان این همایش هستند. وی افزود: کاربردهای ریاضیات در فیزیک پزشکی، بیوانفورماتیک، بهینه سازی و کنترل بهینه در علوم زیستی، روش‌های محاسباتی در مدل‌های علوم زیستی و محیط زیست از دیگر محورهای این همایش بین المللی است.

منبع: ایرنا

زمین بادغیس را لرزاند

رسانه‌های محلی افغانستان از استان بادغیس گزارش دادند که ۲۶ نفر بر اثر زلزله روز دوشنبه در استان بادغیس جان باخته و شماری از منازل هم تخریب شده‌اند.به نقل از بازمحمدسروری مسئول فرهنگی طالبان در بادغیس نوشت که تنهادر روستای «بادروک» در شهرستان «قادس» ۱۵ نفر جان باخته‌اند. وی افزوده است که احتمال دارد شمار تلفات از ۲۶ نفر نیز اضافه شود زیرا هنوز گزارش کامل از منطقه زلزله زده در دسترس نیست. منابع خبری افغانستان گزارش داده‌اند که زلزله امروز با شدت ۵.۶ درجه در مقیاس ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۴۵ کیلومتری شهر قلعه نو مرکز استان بادغیس بوقوع پیوسته است.

منبع: ایرنا

برگشت لایحه رتبه‌بندی معلمان برگشت خورد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا با اهداف لایحه رتبه‌بندی معلمان موافق است، گفت: این لایحه برای رفع برخی ابهامات و اشکالات به مجلس برگشت. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: با بررسی‌هایی که در خصوص لایحه رتبه‌بندی معلمان در جلسات شورای نگهبان صورت گرفت، این شورا با اهداف مصوبه موافق است و کلیت آن با توجه به اینکه ماهیت مصوبه لایحه است، مورد پذیرش این شوراست اما در برخی موارد نسبت به لایحه دولت و مواردی نیز با توجه به تغییراتی که در مجلس نسبت به لایحه صورت گرفته است، اشکالات و ابهاماتی برای شورای نگهبان وجود دارد لذا برای رفع این ابهامات و اشکالات به مجلس برگشت داده شد.وی همچنین گفت: واقعیت این است اگر این ابهامات و ایرادات به صورت دقیق و شفاف برطرف شود، در عمل با مصوبه‌ای کارآمد و قابل اجرا روبرو خواهیم بود که رضایت این قشر فرهیخته، دلسوز و زحمتکش را در پی خواهد داشت لذا باید دولت و مجلس نسبت به این موارد نیز جلساتی برگزار و توافق کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha