شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عدالت

حوزه/ حجت الاسلام شجاعیان گفت: مقام معظم رهبری استقلال و آزادی را دو عطیه الهی به انسان‌ها می‌دانند و تصریح می‌کنند که تأمین این دو ارزش تفضل حکومت‌ها به مردم نیست بلکه وظیفه حکومت هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد شجاعیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در کرسی آزاداندیشی نقش عدالت سیاسی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان ناقد حضور داشت، گفت: وقتی ما حقوق هرکسی یا هرچیزی را در جای خودش قرار می‌دهیم کأنه که حقوق او را داریم رعایت می‌کنیم.

وی افزود: به نظرم باید توجه داشت که نگاه مقام معظم رهبری به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عدالت به چه معناست؛ در مقدمه این بیانیه رهبر معظم انقلاب عدالت را یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی معرفی کرده‌اند.

حجت الاسلام شجاعیان خاطرنشان کرد: عدالت در ابتدا و در شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان یک شعار راهبردی مطرح است؛ در فرآیند انقلاب اسلامی سلطنت استبدادی به حکومت مردمی و مردم سالار تبدیل شد؛ این نیز حرکتی به سمت عدالت سیاسی است.

وی یادآور شد: کسی که مستبد است جایگاهش ریاست حکومت نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، این انقلاب را تضمین کننده ثبات و امنیت معرفی نموده‌اند؛ امنیت نیز یکی دیگر از مظاهر عدالت سیاسی است.

وی اظهار داشت: در بخش توصیه‌ها در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از توصیه‌ها عدالت است؛ بر این اساس نظام سیاسی و جامعه اسلامی ما باید مقدمه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی و فراهم شدن مقدمات ظهور باشند.

حجت الاسلام شجاعیان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری استقلال و آزادی را دو عطیه الهی به انسان‌ها می‌دانند و تصریح می‌کنند که تأمین این دو ارزش تفضل حکومت‌ها به مردم نیست بلکه وظیفه حکومت‌ها است.

وی افزود: تفاوت عدالت در حوزه سیاست با سایر حوزه‌ها این است که عدالت هم توزیع کننده خیرهای سیاسی است و هم در مورد تخصیص خیرهای فرهنگی و غیرسیاسی مطرح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha