سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
جمیله علم الهدی

حوزه/ عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حجاب و عفاف همواره مرز اصلی جنگ نرم بوده است، گفت: همیشه مسئله و خط اول ما عفاف و حجاب بوده است، اما هنوز یک دایرة المعارف و دانشنامه قوی در این زمینه نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جمیله علم الهدی امروز ۵ شنبه ۳۰ دی ماه در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول» که با موضوع «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: برخی معتقدند که این دولت گفتمان ندارد، گویا دولت‌های دیگر گفتمان دولت داشتند! برخی فکر می‌کنند گفتمان مبانی نظری و یا شعار است، حال آنکه گفتمان همه اینها هست، گفتمان مبتنی بر شعارهایی است که مردم بر اساس آن، رئیس این دولت را انتخاب کردند و این شعارها مبانی نظری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تصریح کرد: اساتید حوزه و دانشگاه به کمک آمدند تا گفتمان دولت سیزدهم را تبیین کنند، گفتمان دارای عمل و فعل مشخص از دولتمردان است و رئیس جمهوری به آن اعتقاد دارند و سعی می‌کنند آنچه در شعار گفتند، نشان دهند.

بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی شهادت طلبی و آرزوی شهادت است

علم الهدی با اشاره به برگزاری چهارمین نشست تخصصی «فصل تحول» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، یادآور شد: به زودی سخنرانی‌ها و نشست‌های فصل تحول که به تبیین گفتمان دولت سیزدهم پرداخته شده، منتشر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حوزه زنان کم کاری صورت گرفته است، گفت: در آمریکا، کتابی درباره رؤیای دختر آمریکایی و برگرفته از زندگینامه دختر اوباما به صورت بسیار جذاب نوشته شده که با فروش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است، اما ما هنوز کتابی درباره رؤیای دختر ایرانی نداریم.

این پژوهشگر علوم اسلامی و انسانی با بیان این پرسش که رؤیای دختر ایرانی چیست؟، تصریح کرد: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی شهادت طلبی و آرزوی شهادت است و این آرزو، زن و مرد ندارد و اغلب دختران متدین آرزوی شهادت دارند، بنابراین کسانی که می‌توانند دست به قلم شوند و رؤیای دختران ایرانی را بنویسند، دست به قلم شوند.

لزوم تدوین دانشنامه قوی و علمی در حوزه عفاف و حجاب

علم الهدی همچنین بر لزوم تدوین دانشنامه قوی و علمی در حوزه عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: مطالب زیادی درباره عفاف و حجاب گفته شده، اما به صورت دایره المعارف و دانشنامه‌ای نیست.

وی تأکید کرد: حجاب و عفاف همواره مرز اصلی جنگ نرم بوده است، حضرت امام خمینی (ره) وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، قانون عفاف و حجاب را تدوین کردند. همواره مسئله ما عفاف و حجاب بوده و خط اول ما عفاف و حجاب است، اما هنوز یک دایره المعارف و دانشنامه قوی در این زمینه نداریم.

امروز دو جریان عدالت فردگرا و جمع گرا به بن بست رسیدند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به موضوع عدالت اشاره کرد و با بیان اینکه دو جریان جهانی فردگرا و جمع گرا (سوسیالیستی) درباره عدالت وجود دارد، عنوان کرد: جریان جمع گرا بر توزیع منابع و فرصت‌ها متمرکز می‌شود، در حالی که جریان فردگرا عدالت را توزیع منابع بر اساس شایستگی می‌داند.

علم الهدی افزود: عمده مسئله عدالت، مالکیت است، در کشور ما یک نگاه چپ وجود دارد که بر توزیع منابع به صورت برابر تأکید می‌کند. یک جریان راست هم وجود دارد که بعد از جنگ فعال شد و بر مالکیت خصوصی و بر بازار تأکید دارد.

وی با اشاره به وضعیت دولت ایران، گفت: ما با دولت بزرگی مواجه شدیم که به جای اینکه منابع را توزیع کند، منابع را مصرف می‌کند. آن طرف هم جریان اصلی که جامعه را تحت تأثیر نابرابری و بی عدالتی قرار داده و بعد از جنگ فعال شده و شرکت‌های بزرگی که از منابع دولتی و خصوصی استفاده می‌کنند و مالیات هم نمی‌دهند.

این پژوهشگر علوم اسلامی و انسانی، تصریح کرد: امروز در نقطه‌ای قرار گرفتیم که هر دو جریان عدالت مالکیت خصوصی (لیبرالیستی و نئولیبرالیستی) و هم جریان عدالت سوسیالیستی به بن بست رسیده‌اند و موقعیت تاریخی ما خطرناک است، اگر ما از نظر عملی و نظری موفق شویم می‌توانیم تاریخ را به سمت اسلام بکشانیم، در غیر این صورت اگر شکست بخوریم شکست اسلام است.

تفکر اسلامی با مسئله زندگی می‌کند

علم الهدی در ادامه عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم هم بر فرد و و هم بر گروه‌های اجتماعی تأکید کرده است و برای هر دو می‌توان دفاع کرد، همچنین خداوند در قرآن کریم بر زوجیت تأکید می‌کند و اگر بخواهیم زوجیت را صورت بندی کنیم، به نظر می‌رسد کلیدی ترین مفهوم در مناسبات اجتماعی، مفهوم زوجیت است که باید توازن ایجاد شود.

وی یادآور شد: این زوجیت می‌تواند برای زن و شوهر، خواهر و برادر، خواهر و خواهر، کارگر و کارفرما و … به کار برده شود. در مجموعه اینها باید توازن و تعادل را رعایت کند و همین موضوع را با حکمت متعالیه در کل جهان مشاهده کرد که پیوندها باید متوازن باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: خداوند بر مفهوم عدل تأکید می‌کند، سوال اساسی عدالت این است که چه چیزهایی و چه کسانی در چه نوع پیوندهایی دارای چه وزن‌هایی هستند؟. باید با این سوال زندگی کرد. تفکر اسلامی با مسئله زندگی می‌کند و به همین خاطر مرتب سوال می‌کند. با مسئله زیستن، تفکر اسلامی است نه با مسئله حل کردن.

علم الهدی تصریح کرد: هر کسی مجتهدانه در زندگی خود از اصول اساسی درس می‌گیرد؛ با مسئله زیستن و توازن برقرار کردن کار انسان عاقل است و این نکته کار را بسیار سخت می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: در عدالت چه مبتنی بر شایستگی و چه مبتنی بر برابری حرکت کنیم، یک موضوع اساسی داریم که غایت سیاسی و تعیین کننده است که متکی بر هدف آفرینش باشد و این نظریه اجتماعی عدالت در حوزه اسلامی است که اتفاقاً از حکمت متعالیه و به ویژه از آیات و قرآن و احادیث می‌توان شرایط متعددی را فراهم کرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha