سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کتاب و رمان

حوزه/ بانوی نویسنده قمی تصریح کرد: جای تأسف است که در بسیاری از رمان ها و داستان های ایرانی نسبت به ترویج فرهنگ قناعت به عنوان یک فضیلت مهم در سبک زندگی ایرانی- اسلامی، کم توجهی و گاه بی مهری صورت گرفته است.

فاطمه جوادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: متأسفانه در این باره آن گونه که شایسته است، کار شاخص و ارزشمندی تولید شده و حال آن که یکی از اصول مهم در سبک زندگی ایرانی- اسلامی که خود زمینه ساز ارتقای سطح رضایتمندی در زندگی است، توجه به مقوله قناعت و فرهنگ درست مصرف کردن می‌باشد.

وی افزود: به طور کلی در ادبیات و رسانه گاه به جای ترویج فرهنگ قناعت، برعکس این موضوع را شاهد هستیم یعنی ریخت و پاش و زندگی مرفه و تجملاتی به نوعی تبلیغ می‌شود که این مساله را به خصوص در پیام بازرگانی‌های صدا و سیما مشاهده می‌کنیم که مستقیم یا غیرمستقیم بر ذهن و روان کودک و نوجوان جامعه ما اثر می‌گذارد.

مدرس ادبیات داستانی همچنین گفت: در رابطه با انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان نیز معمولاً مشاهده می‌کنیم که این امر با جلدهای شکیل و طراحی‌های قشنگ که معمولاً ترجمه خارجی است، چاپ می‌شود، ضمن آن که محتوای این آثار نیز معمولاً ارتباطی با سبک زندگی اسلامی و به خصوص ترویج مسئله قناعت ندارد.

وی همچنین بیان داشت: به عنوان یک معلم در سر کلاس‌ها نیز مشاهده می‌کنم که عمدتاً دغدغه بچه‌ها توجه به صرفه جویی و قناعت نیست، چرا که در جامعه و به خصوص در رسانه‌ها، برعکس این مسائل تبلیغ می‌شود.

جوادی در خاتمه با تأکید بر لزوم آسیب شناسی رسانه‌ای و فرهنگی این مساله گفت: چه در بُعد انتشار کتاب و رمان و داستان و چه در بُعد رسانه‌های دیداری و شنیداری، باید دست به فرهنگ سازی قوی و گسترده و مستمر زد تا به حول و قوه الهی در سال‌های آینده شاهد نتایج آن در سطح جامعه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha