شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مروری بر مبارزات انقلابی مرحوم آمیراحمد تقوی؛

حوزه/مرحوم آیت الله امیراحمد تقوی روحانی برجسته کهگیلویه و بویراحمدی هفدهم آذرماه سال ۵۷ با صدور اعلامیه ای مردم حوزه جنوب کشور و عشایر را به تظاهرات علیه رژیم پهلوی فراخواند و موج عظیمی به راه انداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یاسوج، مرحوم آیت الله حاج سید میرا حمد تقوی (۲۲ اسفند ۱۳۰۲ شمسی) در بهبهان متولد و دو سال بعد به سرزمین پدری‌اش کهگیلویه منتقل شد.

پدر او مرحوم آقا میرعلی صفدر تقوی عالم شاخص و مشهور به فضل و تقوا در منطقه کهگیلویه بود، حجت الاسلام تقوی، خواندن، نوشتن و مقدمات عربی و قرآن را نزد پدر آموخت، مقدمات را در بهبهان نزد مرحوم آقا شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت و در سال ۱۳۲۸ عازم نجف اشرف شد.

او در نجف اشرف از محضر بزرگانی چون آقا شیخ محمد علی، آقا شیخ علی رشتی، آقا میرزا کاظم تبریزی، آقا سید جلیل یزدی، آقا سید عباس مهری، حاج سید اسداله مدنی، شیخ علی اصغر اراکی و آیت الله سید علی سیستانی استفاده کرد.

اقدام انقلابی مرحوم آمیراحمد تقوی و اعلامیه ای که ساواک را به تکاپو انداخت + تصاویر

در سال ۱۳۳۸ به ایران بازگشت و در وطن خود کهگیلویه که از محروم‌ترین نقاط کشور بود سکنی گزید و همه وجود خود را وقف ترویج دین و ارشاد مردم کرد.

آیت الله آمیر احمد تقوی روحانی برجسته کهگیلویه بویراحمدی در زمان اوج گیری انقلاب فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای کمک به امام جهت مدیریت انقلاب در منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است.

از آبان ماه سال ۱۳۵۶، در پی شهادت مشکوک مرحوم حاج آقا سید مصطفی فرزند ارشد امام خمینی و انتشار مقاله اهانت‌آمیز به امام و قیام ۱۹ دی مردم قم، موج انقلاب اسلامی در شهرهای بزرگ و متوسط خروشیدن آغاز کرد و در سال بعد در مناطق حاشیه‌ای و دوردست‌تری چون کهگیلویه و بویراحمد نیز به تدریج نسیم آن وزیدن گرفت.

در یکی از روزهای اوایل آبان ماه ۱۳۵۷، دانش آموزانی که چند روز قبل، آمیر احمد تعدادی از آنان را تشویق به بسیج جوانان و تحرکات انقلابی کرده بود، در دهدشت به خیابان‌ها آمده و شعارهایی بر ضد رژیم پهلوی و به پشتیبانی از انقلاب و امام سر دادند. تعدادی از اهالی شهر به تحریک برخی از متنفذین که با رژیم پیوند داشته و تحت تأثیر تبلیغات رژیم، هنوز با اهداف انقلاب آشنا نشده بودند، دانش‌آموزان را به باد کتک گرفته از شاه تمجید کرده و به امام خمینی نیز جسارت کردند.

مرحوم تقوی که در همان روز، طبق معمول مشغول بنای حوزه بود، با شنیدن این خبر بلافاصله دست از کار کشید و در حالی که وسیله و امکان چاپ و تکثیر عمومی اعلامیه هم در آن شهر وجود نداشت، به خط خود اعلامیه‌ای نوشت و پس از تکثیر آن به تعدادی محدود در یک مغازه عکاسی، دستور داد در شهر منتشر کنند و به دیگر ولایات نیز ارسال کنند.

اقدام انقلابی مرحوم آمیراحمد تقوی و اعلامیه ای که ساواک را به تکاپو انداخت + تصاویر

برای نشان دادن اهمیت مسئله، شخصاً نیز تعدادی از آنها را به دیوار مسجد و یکی دو تا از مغازه‌ها نصب کردند. خبر این اقدام شخصی آمیراحمد در شهر و ولایات پیچید. با توجه به شخصیت و موقعیت ایشان، چنین اقدامی از ناحیه وی موجی ایجاد کرد و تأثیر فوق‌العاده‌ای در تنبّه مخالفان و بیدارگری مردم و جذب آنان به انقلاب داشت. گروهان ژاندارمری منطقه و ساواک استان کهگیلویه و بویراحمد این اقدام آقا را با موضوع: «پخش فتوای میر احمد تقوی روحانی مقیم دهدشت» در همان روز به مرکز منعکس کردند.

در بخشی از یادداشت‌های مرحوم تقوی در این باره چنین آمده است: "حقیر به این نتیجه رسید که با نشر اعلامیه‌ای مردم شهر و سایر اهالی کهگیلویه را تشویق به تظاهرات و مخالفان را تهدید کنم. این بود که اعلامیه‌ای قریب به این مضمون نوشتم که از اول زندگی آدم تاکنون بین هابیل و قابیل و بین ابراهیم و نمرود و بین موسی و فرعون و بین محمد و ابوجهل و بین علی و معاویه و بین امام حسین و یزید و بین خمینی و پهلوی و خلاصه بین ایمان و کفر درگیری بوده و خواهد بود و اکنون نوایی که از حلقوم خمینی بیرون می‌آید همان نوایی است که از حلقوم ابراهیم و موسی و محمد و علی و حسین بیرون می‌آید و هرکس از اهالی کهگیلویه بخواهد با این نوا مخالفت و مقابله نماید در زمره نمرودیان و فرعونیان و یزیدیان محسوب می‌شود و اگر با این حالت بمیرد به جنازه او نماز خوانده نمی‌شود.

بعد از نوشتن و تکثیر اعلامیه از راه فتوکپی، صبح زود آنها را به تیر برق‌ها و سر چهار راه‌ها و دَرِ مغاره‌ها و مسجد چسباندم و خودم با یکی دو مغازه که ارتباط و حساب داشتم حساب و ارتباط خود را قطع کردم و با هر که برخورد می‌کردم از اهل بازار، خود را بسیار عبوس و خشمگین جلوه می‌دادم".

اقدام انقلابی مرحوم آمیراحمد تقوی و اعلامیه ای که ساواک را به تکاپو انداخت + تصاویر

در بخشی از اعلامیه آمده است: «به عموم طبقات و اصناف عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ می‌شود در این موقع که کفر و ایمان در مقابل هم به مبارزه برخاسته‌اند بسیار بسیار مواظب و هشیار باشند که از حق به باطل و از اسلام به کفر نروند و مارک کفر و بد بینی به پیشانی خود نچسبانند، و والا به طور یقین نماز اسلامی به جنازه آنها خوانده نخواهد شد و مانند کفّار با آنها رفتار می‌شود؛ و ما میدانیم با اینکه عشایر کهگیلویه و بویراحمد سادّه و از بعضی مسائل مذهبی بی اطلاع‌اند، لکن در راه دین و اسلام، غیور و کاملاً جان نثار می‌باشند. البته باید بدانید که کلمات عوام فریبی مانند دین مبین اسلام یا پیغمبر گرامی یا علی علیه السلام یا حسین سالار شهیدان یا قرآن مجید که همیشه و مخصوصاً این اوقات در رادیو می‌شنوید عیناً همان قرآن معاویه است که در جنگ صفّین بر سر نیزه نموده بود.»

یکی دو روز بیشتر از نشر اعلامیه نگذشت که اهالی بازار یک یک و دُو دُو نزد ما می‌آمدند، بعضی اقدام علیه تظاهرات را انکار و بعضی به واسطه نادانی و اظهار ندامت و توبه خود را تبرئه می‌کردند و من هم می‌پذیرفتم. تا اینکه در نهایت سردمداران قوم خود را تنها دیده، آنها نیز آمدند، یکی از آنها بعد از آنکه نشست البته نشست گاه ما روزها در محل کار بنایی مدرسه بود، بنّا و کارگرها کار می‌کردند و ما هم بر کار آنها نظارت داشته و هم مراجعین را همان‌جا می‌پذیرفتیم بعد از اظهار ندامت و نادانی بلند شد که بیاید دست به دست حقیر بدهد که از این به بعد هر چه فرمودید انجام می‌دهم. گفتم چون شنیدم شما به آقای خمینی توهین کردید تا توبه نکنید با شما مصافحه نمی‌کنم. بعد از بلند شدن سر جای خود نشست و گفت توبه به زبانم بگذار. همان روز بنا شد که فردا از مردم دعوت به عمل آمده تا در مسجد تجمع کنند.

اقدام انقلابی مرحوم آمیراحمد تقوی و اعلامیه ای که ساواک را به تکاپو انداخت + تصاویر

روز بعد از آن، تجمع انبوهی در مسجد صورت گرفت و حقیر طی سخنانی مبنی بر نکوهش از مخالفت با تظاهرات و کناره‌گیری از انقلاب و تشویق مردم به وحدت و شرکت در انقلاب، مخالفان دیروز را با فرهنگیان تظاهرکننده در یک خط قرار داده و همان چماق به دستان دیروز شعار گویان امروز شدند و همه با هم با شعار درود بر خمینی از مسجد بیرون آمده و تظاهرات کردند." بدین‌گونه نخستین تظاهرات گسترده انقلابی استان در دهدشت انجام گرفت.

با آغاز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، آمیر احمد همه آمال دینی خود را در تحقق این انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌دید. از این رو با رسیدن موج انقلاب به منطقه کهگیلویه و فراهم شدن امکان فعالیت انقلابی، ایشان اگرچه منزلشان همچنان در موشک دشمن زیاری بود، اما خود برای رهبری امور انقلاب، در دهدشت مستقر شد و آن شهر را مرکز فعالیت‌های خود قرار داد و از آنجا امور انقلابی دیگر شهرها و ولایات منطقه کهگیلویه بزرگ (چرام، سوق، لنده، طیبی و بهمئی سردسیر و گرمسیر، دشمن‌زیاری) را هدایت می‌کرد.

شرح تدابیر او برای حضور گسترده مردم در فعالیت‌های انقلابی، جذب غیر انقلابیون و مخالفان و چگونگی تعامل او با متنفذ ین منطقه و مقامات رژیم و رفع موانع انقلاب با توجه به ویژگی‌های منطقه بود؛ در مجموع، وی همه وجود و اعتبار معنوی خود را یکسره در خدمت ترویج و پیشبرد انقلاب قراردادند و با موقعیت معنوی و نفوذ اجتماعی منحصر به فردی که داشتند توانستند افزون بر جذب غیر انقلابیون و مخالفان و دفع دسیسه‌های مختلفی که از ناحیه رژیم پهلوی چیده می‌شد، مقام‌های دولتی را نیز از سرکوب انقلابیون باز دارند و زمینه حضور گسترده مردم برای انجام فعالیت‌های انقلابی را فراهم سازند و بدین ترتیب انقلاب را در منطقه کهگیلویه بزرگ با درایت و بدون خسارت تا تحقق پیروزی هدایت و رهبری کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    آون اعلامیه از طرف جامعه روحانیت بهبهان و کهگیلویه است انقلابیون دهدشت در گمنامی زندگی کرده و مهمترین انقلابی شهر نیز در گمنامی فوت کردند حتی به اندازه دزدهای یاغی و قاتل قبل از انقلاب در مناسبت های مختلف انقلاب از آنها یاد نمی شود
  • علی امینی اطهر IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    خب مگه آمیراحمد تقوی از علمای کهگیلویه نیست که در تشویق مردم بوسیله این بیانیه مؤثر بوده
  • امینی اطهر IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    تأسیس حوزه علمیه دهدشت و پرورش طلاب خودش یک حرکت سیاسی بوده است علاوه برمبارزات میدانی ایشان
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 0
    رحمة الله علیه