پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
جشنواره فیلم فجر

حوزه/ در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر دو فیلم «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی» روی پرده رفتند. این دو کار توانستند در جذب نظر مخاطبان و اهالی رسانه موفق باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر، دو فیلم «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی» روی پرده رفت. این دو فیلم را باید جز کارهای خوب جشنواره چهلم محسوب کرد.

فیلم اول «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی است. میرکریمی در سابقه کاری خود کارهای با کیفیت کم ندارد، اما در عموم کارهایش یک ویژگی بارز وجود دارد، آن هم گرایش وی به موضوعات و مفاهیم دینی در آثارش است، اما با این فرق که آموزه‌های مورد نظرش را فریاد نمی‌زند، بلکه قصه مضمون را به بیننده منتقل می‌کند. این اتفاق در «نگهبان شب» نیز به شکل خوبی رخ می‌دهد.

نکته بارز دیگر پیرامون فیلم رضا میرکریمی، این است که این فیلمساز در کنار نشان دادن مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، امید در کارش غافل نشده است. در حقیقت فیلم تلخی ندارد، بلکه هر آنچه در آن دیده می‌شود با امید پیوند خورده است. این دست کارها می‌تواند الگویی برای فیلمسازان اجتماعی باشد تا بدانند تصویرگری از مشکلات جامعه تنها نباید ناامیدی را به مخاطب منتقل کند بلکه می‌توان در کنار نشان دادن کاستی‌ها امید را هم به مردم منتقل کرد.

قصه فیلم درباره یک نگهبان ساختمان است که مسئولیت نگهداری از یک پروژه نیمه تمام ساختمانی بر عهده اوست او صداقت و درستکاری را پیشه کرده و هیچگاه حاضر نمی‌شود برای رسیدن به زندگی بهتر تن به مال حرام دهد، حتی وقتی موقعیتی پیش می‌آید با وجود نیاز شدید مالی به آن تن نداده و رسم صحیح زندگی را پیش می‌گیرد. در ضمن نمودی که از عشق در این فیلم می‌بینیم کاملاً شریف سالم است. ازدواج با یک دختر کم شنوا از خانواده‌های فقیر یکی از زیبایی‌های این فیلم است که خانواده را به شکلی زیبا در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد برخلاف برخی آثار که معمولاً خانواده در آنها شکلی پرخاشگر دارد.

امتیاز دیگر «نگهبان شب» به بازی‌های بسیار جذاب و دوست داشتنی بازیگران غیر مطرح کار مربوط می‌شود. بازیگران اصلی همگی از هنرمندان شهرستانی و تئاتری هستند البته محسن کیایی و ویشکا آسایش به عنوان بازیگران افتخاری در کار حضور دارند، اما نقش‌های اصلی را چهره‌های جدید بر عهده گرفتند. کارگردانی رضا میرکریمی دیگر امتیاز فیلم است که باعث شده اهالی رسانه در شب هفتم فیلم وی را به شدت تشویق کنند.

دومین فیلم، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر است. این فیلم اولین تجربه این بازیگر سینما و تلویزیون است البته موقعیت مهدی نسخه سینمایی سریالی است که قرار است به زودی از سیما پخش شود ولی جالب است با وجود اینکه کار از یک سریال تلویزیونی گرفته شده اما ساختاری تلویزیونی ندارد بلکه استانداردهای سینما را رعایت کرده است.

«موقعیت مهدی» روایتگر بخش‌هایی از زندگی شهیدان حمید و مهدی باکری است. نگاهی که به زندگی این دو شهید در فیلم شده بسیار لطیف و زیباست. دوربین داخل خانواده این شهیدان رفته و رفتارهای زیبا از زندگی خانوادگی را شاهد هستیم. همچنین در کار از هرگونه شعارگویی پرهیز شده است و کارگردان تلاش کرده با نشان دادن واقعیت، تماشاگر را با اثرش همراه کند.

البته نقدی هم به «موقعیت مهدی» وارد است که شاید تا حدی طبیعی باشد، چون وقتی فیلمی از سریالی گرفته می‌شود شخصیت پردازی و روایت قصه تا حدی الکن می‌ماند. بازی هادی حجازی فر مقبول و قابل قبول و دیگر بازیگران فیلم نیز در حد توان خود توانستند ایفاگر نقش خود باشند البته اتفاقات چشمگیری در عرصه بازیگری نمی‌بینیم ولی کارگردانی هادی حجازی فر برای اولین تجربه کارگردانی، نمره قبولی دریافت کرده است.

طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه، امتیاز بعدی «موقعیت مهدی» است که کارگردان با وجود تمام کمبودها توانسته از عهده آن به خوبی برآید هرچند هادی‌حجازی فرد در نشست نقد و بررسی فیلم از کمبود امکانات گلایه کرد. در نهایت باید گفت دو فیلمی که شب هفتم در سینمای اهالی رسانه روی پرده رفت جز کارهای خوب جشنواره چهلم است که مطمئناً در میان کاندیداهای سیمرغ نیز حضور خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha