سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سفر بوشهر

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در دومین روز از سفر به بوشهر، گفت: نیازمند تدوین گرایش‌های جدید فقه و اصول در حوزه‌های علمیه خواهران هستیم. رشته مدیریت آموزشی در سطح سه برای اولین بار فقط در بورسیه کادر ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام حسینعلی تهرانی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در دومین روز از سفر به بوشهر، در نشست با مدیران و معاونان آموزشی مدارس علمیه خواهران بوشهر گفت: نیازمند تدوین گرایش‌های جدید فقه و اصول در حوزه‌های علمیه خواهران هستیم. رشته مدیریت آموزشی در سطح سه برای اولین بار فقط در بورسیه کادر ارائه می‌شود.

در دومین روز از سفر معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران به استان بوشهر، وی از مؤسسه آموزش عالی معصومیه بوشهر بازدید کرد.

حجت الاسلام تهرانی، در نشست با کادر، اساتید و نماینده طلاب مؤسسه آموزش عالی معصومیه بوشهر گفت: محور تلاش علمی حوزه‌های علمیه فقه است، چرا که گستره فقه بسیار زیاد است و چگونگی ارتباط انسان با تمام هستی به واسطه فقه تنظیم می‌شود. بر این اساس جامعه و نظام نیازمند فقیهان عمیق نگر است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، افزود: نیازمند تدوین رشته‌ها و گرایش‌های جدید فقه و اصول در حوزه‌های علمیه خواهران هستیم.

وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین (ع) که فرمود: «کسی که خود را امام و پیشوای مردم قرار می‌دهد باید خودش به خوبی تربیت شده باشد»، تصریح کرد: طلاب می‌بایست به لحاظ علمی، فکری و اخلاقی حقیقتاً خود را مجهز نمایند. آنگاه با این نگاه می‌بایست در عین استفاده از فرصت‌ها به کیفیت بیشتر بها داده شود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، ضمن تأکید بر ضرورت توسعه رشته‌های سطح ۳ و ۴ گفت: لازم است تمام ضوابط و شرایط اخذ مجوز اجرای رشته‌های تحصیلات تکمیلی رعایت شود. به عنوان مثال گروه علمی مدرسه شکل بگیرد تا طلاب نسبت به اساتید و مشاوره‌های پژوهشی بتوانند از گروه علمی بهره بگیرند.

گفتنی است در ابتدای این نشست مدیر، اساتید و نماینده طلاب این مؤسسه آموزش عالی، مسائل و مشکلات خود از جمله؛ کمبود استاد راهنما در استان، ضرورت برگزاری دوره‌های لازم برای اساتید و برگزاری برخی دوره‌های مهارتی برای طلاب بیان کردند.

تدوین گرایش‌های جدید فقه و اصول نیاز حوزه‌های علمیه خواهران است

برگزاری جلسه با کادر، اساتید و طلاب مدارس الزهراء (س) و حضرت زینب (س) بوشهر

در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، به بوشهر، وی و هیأت همراه، از مدارس علمیه الزهرا (س) و حضرت زینب (س) بازدید کرد.

در دیدار صمیمی اساتید و طلاب این مدارس علمیه با معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، آنان نظرات خود را درباره واحدهای درسی، متون، امتحانات متمرکز دروس، کاربردی شدن متون درسی و… ارائه کردند.

خانم زهره رنجبر، رئیس اداره برنامه ریزی و ارزیابی معاونت آموزش و خانم ظفری نژاد، کارشناس اداره کل تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، توضیحاتی درباره برخی مسائل و مشکلات آموزشی مطرح شده بیان کردند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی فعلی، بویژه برای طلاب ورودی مقطع سیکل گفت: متون درسی این طلاب می‌بایست کاملاً متناسب با اقتضائات سنی آنها باشد.

حجت الاسلام تهرانی افزود: ما اصرار بر نظام آموزشی ترکیبی داریم تا رسالت بانوان در امور خانواده همچون تربیت فرزندان و… آسیب نبیند، لذا مجوز اجرای ۵۰ واحد درسی به شیوه مجازی و برخط را داده ایم.

وی گفت: این جلسه که از ساعت ۱۰و نیم تا ۱۴و نیم به طول انجامید، از جلسات بسیار کاربردی و قابل استفاده بود، چرا که اساتید و طلاب به موارد کاملاً دقیق و مصداقی اشاره نموده و راهکارهای خوبی پیشنهاد دادند.

تدوین گرایش‌های جدید فقه و اصول نیاز حوزه‌های علمیه خواهران است

جلسه معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با مدیران و معاونان آموزشی تمامی مدارس علمیه خواهران استان بوشهر

در عصر روز دوم سفر، حجت الاسلام تهرانی و هیأت همراه، نشستی با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر و مدیران و معاونان آموزش تمامی مدارس علمیه خواهران بوشهر، در سالن جلسات مدیریت استان برگزار کردند که در این نشست، مدیران و معاونان آموزشی مدارس به بیان مشکلات و مسائل آموزشی مدرسه خود پرداخت.

در ادامه معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، بر پیگیری مشکلات مدارس تأکید و به پنج موضوع اساسی اشاره کرد از جمله برنامه پنج ساله حوزه‌های علیمه خواهران، بحث پذیرش، روند جذب اساتید، تدبیر اجرای صحیح نظام آموزش ترکیبی از سوی مدیران مدارس بورسیه کادر مدارس علمیه خواهران.

وی گفت: مدارس علمیه خواهران می‌بایست خود را با این برنامه پنج ساله تطبیق داده و کاملاً در راستای آن عمل نمایند تا به استاندارد لازم در مدارس علمیه برسیم. در این راستا ضرورت رعایت انضباط آموزشی غیرقابل انکار است.

حجت الاسلام تهرانی، بحث پذیرش را مهم دانست و یادآور شد: مدیریت استان با تشکیل ستاد پذیرش در مرکز استان و مدارس می‌بایست فرآیند پذیرش مطلوب برای جذب داوطلبان دارای استعداد مناسب را دنبال نماید.

وی تصریح کرد: معاونت آموزش ستاد برنامه جامعی برای اساتید را طراحی نموده که به زودی فراخوان جذب استاد و تربیت اساتید مورد نیاز در سراسر کشور را اعلام خواهد کرد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، با تاکید بر تدبیر لازم برای اجرای صحیح نظام آموزش ترکیبی از سوی مدیران مدارس علمیه خواهران، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به مدیران مدارس در راستای تحقق نظام آموزش ترکیبی بدین گونه است که طلاب سه تا چهار روز از هفته با ساعات محدود در مدرسه حاضر شوند و امتحانات کاملاً حضوری برگزار شود.

وی به بحث بورسیه کادر مدارس اشاره کرد و گفت: معاونت آموزش مرکز با همکاری معاونت امور حوزه‌ها، آئین نامه بورسیه کادر مدارس را تنظیم و به تصویب رسانده اند و امید است در پذیرش سال جدید این طرح عملیاتی شود. نکته قابل توجه اینکه رشته مدیریت آموزشی در سطح سه برای اولین بار فقط در بورسیه کادر ارائه خواهد شد.

تدوین گرایش‌های جدید فقه و اصول نیاز حوزه‌های علمیه خواهران است

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha