دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پهباد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل به نفوذ پهپادی حزب‌الله اعتراف کرد

ارتش رژیم صهیونیستی بعد از ناتوانی خود در رهگیری پهپاد حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان این رژیم در رهگیری یک پهپاد بدون سرنشین که از مرز لبنان به اراضی اشغالی آمده بود، شکست خوردند. بر اساس گزارش الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی تأیید کرده است که یک پهپاد از سوی لبنان به سوی اراضی اشغالی آمده و بر فراز «روش بینا» گشت زده است، اما با وجود فعال بودن گنبد آهنین و شلیک به سوی پهپاد این رژیم نتوانسته است پهپاد را سرنگون کند. در بیانیه این ارتش آمده است: این پهپاد مسلح نبوده و گویی حزب‌الله به هدف جمع‌آوری اطلاعات آن را ارسال کرده بود. پس از ارسال این پهپاد هواپیماهای جنگی و بالگردها برای سرنگون کردن آن و گشت‌زنی به پرواز درآمدند. خبرنگار الجزیره بعداز ظهر امروز اعلام کرد صدای انفجار در منطقه صفد در الجلیل علیا در نزدیکی مرزهای لبنان و جولان شنیده شده است. رسانه‌های عبری هم از فعال شدن آژیرهای خطر در شمال اراضی اشغالی خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که در حال بررسی علت فعال شدن آژیرهاست. چندی بعد صدای آژیرها برای بار دوم در شمال طباریا یه گوش رسید و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی به پرواز درآمدند. نیروی هوایی تل‌آویو در شمال اراضی اشغالی به حالت آماده باش درآمد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز ورود یک پهپاد به حریم فلسطین اشغالی را تأیید کرد. پس از آن «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از ورود پهپاد از حریم لبنان به حریم فلسطین اشغالی، گنبد آهنین فعال شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که ارتباط با پهپاد از دست رفت و ارتش نتوانست آن را ساقط کند و احتمال می‌رود که این پهپاد به لبنان بازگشته باشد. ارتش رژیم صهیونیستی دیشب هم در بیانیه‌ای مدعی شده بود که دو کوادکوپتر را در شمال و جنوب فلسطین اشغالی رهگیری کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ادعای توخالی ۲۲ میلیون دلار برای آمریکا آب خورد

یک رسانه آمریکایی امروز جمعه در گزارشی با بررسی اسنادی گزارش داده سازمانی که بازوی براندازی «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) قلمداد می‌شود از سال ۲۰۱۴ به این سو بیش از ۲۲ میلیون دلار صرف جنگ نرم علیه روسیه در اوکراین کرده است. پایگاه «مینت‌پرس» گزارش داده «صندوق اعانه ملی برای دموکراسی» که بازوی براندازی دولت آمریکا محسوب می‌شود پس از سرنگونی «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور منتخب اوکراین در سال ۲۰۱۴ و جایگزین شدن یک مهره غرب به جای او مبلغ ۲۲.۴ برای انجام عملیات‌های نفوذ در اوکراین هزینه کرده است. مینت‌پرس نوشته این عملیات‌ها مواردی مانند تقویت و آموزش حزب‌های سیاسی غرب‌گرا، تأمین مالی سازمان‌های رسانه‌ای و ارائه کمک‌های مالی به پروژه‌های خصوصی‌سازی که هدف آنها انتفاع شرکت‌های چندملیتی برون‌مرزی است را شامل می‌شوند. مطابق این تحلیل، هدف عملیات‌های آمریکا اعمال کنترل بر کشور اوکراین بوده است. «کارل گرشمن»، رئیس صندوق اعانه ملی دموکراسی زمانی اعمال کنترل بر اوکراین را «بزرگترین جایزه» برای کشورهای اروپایی خوانده بود. «اعانه ملی برای دموکراسی» در سال ۱۹۸۳ توسط دولت «دونالد ریگان»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا راه‌اندازی شد. ایجاد این صندوق در پی رسوایی‌هایی صورت گرفت که اعتبار و وجهه عمومی «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) را به دلیل عملیات‌های براندازی در دیگر کشورها به شدت مخدوش کرده بود. برخی مستندات نشان می‌دهند که صندوق اعانه ملی دموکراسی در حال حاضر به عنوان یک نهاد پوششی مأموریت اجرای برخی از جنجالی‌ترین اقدامات سازمان سیا را به عهده دارد. کارل گرشمن در مصاحبه‌ای سال ۲۰۱۹ تصریح کرده است: «برای گروه‌های دموکراسی‌خواه در سراسر جهان، وحشتناک بود که به عنوان گروه‌های تحت حمایت مالی سیا پنداشته شوند.» «آلن واینشتاین»، یکی از بنیان‌گذاران این گروه در سال ۱۹۹۱ در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «بخش زیادی از کارهایی که ما امروز انجام می‌دهیم همان کارهایی هستند که سیا ۲۵ سال پیش مخفیانه انجام می‌داد.» این سازمان از زمان راه‌اندازی یکی از بنیادهای اصلی دخیل در شورش‌ها و کودتاهای زیادی در سراسر دنیا بوده است. مینت‌پرس نوشته شورش‌های سال ۲۰۲۱ در کوبا توسط عوامل تحت حمایت مالی صندوق اعانه دموکراسی آغاز و هدایت شدند.

منبع: ایرنا

حضور امنیتی چینی‌ها تکذیب شد

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طی روزهای اخیر مجدداً شایعه تکذیب‌شده‌ای درباره حضور ۵ هزار نیروی امنیتی چین برای حضور در حاشیه اجرای پروژه‌های نفت و گاز توسط شرکت‌های چینی منتشر شده است. این خبرسازی ناشیانه پیش از این هم توسط تجار حامی دولت قبل مطرح و تکذیب شده بود و این بار هم به نقل از منابع رسانه‌ای حوزه نفت و گاز انگلیس، پخش شده است و بعضی جریانات نیز علیرغم علم به کذب بودن چنین شایعاتی با اهداف خاصی به این خبرسازی‌ها دامن می‌زنند. وزارت نفت ضمن اعلام کذب و جعلی بودن چنین خبری، اعلام می‌کند انتشار اینگونه شایعات با موفقیت‌های چند ماه اخیر در بسترسازی برای جذب سرمایه گذاری و همچنین افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با توافق‌هایی که با مشتریان خارجی نفت ایران حاصل شده، بی‌ارتباط نیست. این شایعه و شایعات مشابه در وهله نخست توسط بعضی کشورهای سلطه جو برای تخریب روابط ایران با دیگر کشورهای جهان طراحی می‌شود و سپس توسط جریاناتی که پیش از این مدعی ناتوانی کشور در پیگیری روند توسعه بدون پذیرش بی چون و چرای خواسته‌های ظالمانه غربی‌ها بودند، در داخل کشور ضریب داده می‌شود. طراحان و منتشرکنندگان این شایعات ضمن تلاش برای ذبح منافع ملی به پای منافع شخصی و جریانی، تلاش می‌کنند توفیقات دولت در جذب سرمایه گذاری و افزایش صادرات نفت را به امور کذب و موهومی همچون پذیرش ۵ هزار نیروی امنیتی چین ربط دهند. این احتمال نیز مطرح است که هدف از انتشار این شایعات این باشد تا دولت مجبور شود بخشی از اقدامات و طراحی‌های خود در افزایش صادرات نفت را افشا کند که البته وزارت نفت با رعایت مصالح ملی کشور، هیچ‌گاه مجاری خنثی کردن تحریم‌ها را برملا نخواهد کرد اما نتیجه افزایش چشمگیر صادرات نفت نسبت به دوره قبل و بازگشت منابع ارزی آن، خود را در نزول تدریجی قیمت ارز نشان داده است.

منبع: مهر

توپ برجام در زمین آمریکا افتاد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اکنون توپ در زمین آمریکاست و تا آمریکا شرایط ایران را نپذیرد امکان توافق وجود ندارد. آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد نه از جیب ایران. حمیدرضا ترقی درباره ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: ایران از ابتدا با دست پر، شرایط مناسب و موقعیت برتر در مذاکرات شرکت کرد و طرح مشخص و عقلانی ارائه کرد تا بتواند به سمت حل مسئله مذاکرات برود، اما در ابتدا معلوم شد نمایندگان اروپا به نیابت از آمریکا به جلسات آمده اند و اختیاری از خود ندارند و پس از شرکت در جلسه با ایران، در جلسه با آمریکا با آنها مشورت می‌کنند. وی ادامه داد: این مسائل نشان داد طرف مقابل عزم جدی برای حل مسئله ندارد و همین مسئله موجب شد مدتی طول بکشد که آنها بفهمند منطق ایران در مذاکرات چیست و پس از رضایت آمریکا برای بررسی اسناد ارائه شده ایران بحث‌ها وارد حوزه کارشناسی شد. پیشنهادات ایران منطقی بود. آمریکا باید برای بازگشت به برجام ابتدا تعهدات خود را انجام می‌داد ولی این کار را نکرد و اگر مسئله‌ای را هم مطرح کرده، صوری بوده است. به طور مثال ایران برای فروش نفت خود یا رفع محدودیت‌های ارزی اقداماتی انجام داده و آمریکا الان نمی‌تواند آن را به حساب خود بنویسد. این فعال سیاسی با اشاره به اختلافات جمهوری خواهان و دموکرات‌ها درباره مذاکرات خاطرنشان کرد: انتخابات پیش روی کنگره ممکن است تناسب را به نفع جمهوری خواهان بهم بزند؛ بنابراین آنها هیچ تضمینی نمی‌توانند بدهند که دوباره از برجام خارج نشوند. آنها تضمینی نمی‌دهند، به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و امکان راستی آزمایی هم وجود ندارد، بنابراین شروط ایران عملیاتی نمی‌شود. ترقی خاطر نشان کرد: آمریکا می‌گوید فقط در دوره بایدن یعنی برای دو سال تعهد می‌دهد اما در تعهد موقت امکان راستی آزمایی وجود ندارد زیرا انجام اقدامات زمان بر است. از سویی دولت ایران سیاستی را در پیش گرفته که مذاکرات در رأس همه مسائل کشور نباشد و به مسائل اقتصادی گره نخورد. از سویی قراردادهای اقتصادی با کشورهای منطقه و قدرت‌های اقتصادی موجب شده خاصیت تحریم‌ها به حداقل برسد و آثار تحریم‌های فلج کننده از بین برود. وی تاکید کرد: غرب مجبور است شرایط ایران را بپذیرد تا ایران هم تعهدات خود را انجام دهد. اکنون توپ در زمین آمریکاست و تا آمریکا شرایط ایران را نپذیرد امکان توافق وجود ندارد. آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد نه از جیب ایران. وی در پایان گفت: با وجود این شرایط امکان دسترسی به توافق در کوتاه مدت امکان پذیر نیست مگر اینکه آمریکا شروط ایران را بپذیرد و اقدامات عملی خود را آغاز کند.

منبع: ایسنا

تصادف زنجیره‌ای اتوبان آزادگان را مسدود کرد

یحیی صالح طبری سرپرست مرکز اورژانس تهران گفت: حوالی ساعت ۲۰:۱۹ دقیقه امشب (جمعه) تصادف زنجیره (ال ۹۰، پژو ۴۰۵، پرشیا) به مرکز ۱۱۵ اورژانس تهران اعلام شد. وی‌ادامه داد: بلافاصله ۴ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. سرپرست مرکز اورژانس تهران توضیح داد: تا این لحظه در این حادثه ۸ نفر مصدوم شدند که توسط تکنسین‌های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند.

منبع: مهر

خبرنگار زنجانی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید

مسئول شبکه فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: نوزدهمین ایثار ماندگار استان با اهدای اعضای خبرنگار زنجانی و فعال عرصه سلامت به ثبت رسید. شهریار امام‌وردی، افزود: اعضای بدن مرحومه ملکناز نجفی خبرنگار فقید شامل کبد و کلیه‌ها به بیماران نیازمند عضو اهدا و به ۳ بیمار جان دوباره بخشید. هر مورد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند عضو را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. ملکناز نجفی، خبرنگار باسابقه و توانمند استان، شامگاه پنجشنبه ۲۸ بهمن، در پی عارضه مرگ مغزی درگذشت. وی با وجود آگاهی از شرایط بارداری و زایمان پرخطر، فرصت زیست و حیات را از فرزندش دریغ نکرد و عشق خالصانه مادر به فرزند را به منصه ظهور گذاشت و پس از تولد اولین فرزندش، در اثر فشار خون بالا به کما رفت و در نهایت پس از دو هفته، دچار عارضه مرگ مغزی شد. این خبرنگار سلامت در بخش خبر نخستین جشنواره سلامت و رسانه استان، در سالجاری، شایسته تقدیر شناخته شده بود. این خبرنگار فرهیخته زنجانی دارای کارت اهدای عضو بود و سرانجام بعد از موافقت خانواده وی، برای اهدای عضو به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران منتقل شد. ملکناز نجفی حدود ۱۶ سال در عرصه خبر فعالیت داشت و در مدت فعالیت خود در جشنواره‌های متعددی حائز رتبه شده و جزو خبرنگاران فعال و برتر در حوزه ایثار و شهادت بود. وی علاوه بر فعالیت به عنوان مدیر مسئول نشریه پژواک و سردبیر خبرگزاری موج‌رسا، خبرنگار خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و آفرینش بود. گفتنی است مراسم خاکسپاری وی روز یکشنبه اول اسفند برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

انفجار «دونتسک» را لرزاند

منابع رسانه‌ای از وقوع یک انفجار در منطقه «دونتسک» واقع در شرق اوکراین خبر دادند. بر اساس این گزارش، منابع مذکور اعلام کردند که این حادثه ناشی از انفجار یک خودرو در نزدیکی یکی از ساختمان‌های دولتی در منطقه روستوف واقع در دونتسک بوده است. پس از وقوع این انفجار، آژیر خطر در شرق اوکراین به صدا درآمده است. هدف این انفجار خودروی «دنیس سیمینوف» رئیس پلیس منطقه دونتسک بوده است. «دنیس پوشیلین» رهبر جمهوری خودخوانده خلق دونتسک اعلام کرد تخلیه «روستوف» با هماهنگی رهبران روسی در حال انجام است.

منبع: مهر

بایدن ادعای نخ نمای حمله به اوکراین را تکرار کرد

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر مدعی حمله روسیه به اوکراین طی روزهای آینده شد. بر اساس این گزارش، کاخ سفید از گفتگوی تلفنی گروهی بین بایدن و رهبران ناتو به منظور بررسی حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین خبر داد. جو بایدن گفت: روزهای گذشته شاهد نقض‌های مکرر از سوی جدایی طلبان تحت حمایت روسیه بوده ایم. روسیه در ایجاد تفرقه بین ما و متحدانمان شکست خورد. وی افزود: روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نظامی را پیرامون اوکراین مستقر کرده و اجازه نخواهیم داد بهانه‌ای برای جنگ به دست آورد. بایدن همچنین مدعی شد که نیروهای روسیه اوکراین را از مناطق مرزی متعدد محاصره کرده اند و برای حمله به اوکراین طی روزهای آینده طرح ریزی می‌کنند و اگر به این کار ادامه دهند پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت. رئیس جمهور آمریکا گفت: من مطمئن هستم که روسیه تصمیم دارد طی روزهای آینده به اوکراین حمله کند. ما پیش بینی می‌کنیم که روسیه کی یف پایتخت اوکراین را هدف قرار دهد و برای دفاع از هر وجب از خاک پیمان ناتو و متحدان خود آمادگی داریم. بایدن همچنین افزود که در صورت وقوع جنگ، واشنگتن به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد اما پشتیبانی به عمل خواهد آورد. این در حالی است که وزارت خارجه روسیه پیش از این بیانیه‌ای را در خصوص فضاسازی‌های ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی پیرامون ادعای حمله قریب الوقوع به اوکراین، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است: علیرغم فضاسازی‌هایی که ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی انجام می‌دهند، روسیه قصد ندارد به اوکراین حمله نظامی ترتیب دهد پیشتر وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد بیشتری از واحدهای ارتش این کشور از مرزهای اوکراین خارج شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد که تعداد بیشتری از ادوات جنگی خود شامل تانک‌ها و خودروهای زرهی را از مرزهای اوکراین خارج ساخته است. وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود تأکید کرد: پس از اتمام مانورهای نظامی از پیش برنامه‌ریزی شده، بخش دیگری از نیروهای نظامی روسی از مرزهای اوکراین بازگشته و عازم پایگاه‌های دائمی خود شدند.

منبع: مهر

درمان جدید بیماری مالاریا کشف شد

یک تیم بین المللی به سرپرستی دانشگاه لاوال کانادا، پروتئینی را کشف کرده اند که نقش بیولوژیکی کلیدی را در انگلی که عامل مالاریا است ایفا می‌کند. غیرفعال کردن این پروتئین رشد آزمایشگاهی پلاسمودیوم فالسیپاروم، خطرناک‌ترین نوع بیماری، را تا بیش از ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. «دیو ریچارد»، محقق در مرکز تحقیقاتی لاوال دانشگاه کبک کانادا، گفت: «این پیشرفت می‌تواند منجر به توسعه درمانی شود که عملکردی از انگل را هدف قرار می‌دهد که هیچ دارویی از مالاریا تاکنون این اقدام را انجام نداده است.» پلاسمودیوم فالسیپاروم از طریق نیش پشه به انسان منتقل می‌شود. پس از آلوده شدن کبد میزبان، در خون به گردش در می‌آید، در داخل گلبول‌های قرمز پنهان می‌شود و در نتیجه از حملات سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند. منبع غذایی اصلی این انگل هموگلوبین است، پروتئینی که اکسیژن را از گلبول‌های قرمز به بقیه بدن می‌رساند. انگل، هموگلوبین را در ساختارهایی به نام واکوئل گوارشی هضم می‌کند. پروفسور ریچارد می‌گوید: «پروتئینی که ما کشف کردیم موسوم به PfPX۱، در انتقال هموگلوبین به این واکوئل های گوارشی نقش دارد. وقتی PfPX۱ را غیرفعال می‌کنیم، انگل را از منبع اصلی اسیدهای آمینه‌اش محروم می‌کنیم. این روش بر رشد و بقای آن تأثیر می‌گذارد.» مالاریا همچنان در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا شیوع دارد. در سال ۲۰۲۰، ۲۴۱ میلیون نفر به مالاریا مبتلا شدند و ۶۲۷ هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند. این بیماری عمدتاً کودکان زیر پنج سال و زنان باردار را درگیر می‌کند. اگرچه سازمان بهداشت جهانی اولین واکسن مالاریا را در سال گذشته به رسمیت شناخت، اما ریچارد معتقد است ادامه کاوش در راه‌های درمانی جدید ضروری است: «همانطور که در مورد کووید ۱۹ دیدیم، گونه‌های جدید می‌توانند همچنان ظاهر شوند و اثربخشی واکسن‌ها را تهدید کنند. سویه‌های مقاوم به آرتمیزینین، اصلی‌ترین داروی ضد انگل مورد استفاده علیه مالاریا، قبلاً در آسیای جنوب شرقی پدیدار شده‌اند. برای حفظ اثربخشی درمان و کاهش خطر ابتلاء به سویه‌های جدید مقاوم به دارو، ترکیب رویکردهای درمانی مهم است. کشف ما ممکن است نقشی در مبارزه با مالاریا داشته باشد.»

منبع: مهر

حماس به صهیونیست‌ها هشدار داد

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نسبت به زیر پا نهادن «خطوط قرمز» در بیت‌المقدس توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد. باسم نعیم رئیس دایره سیاسی حماس در نوار غزه، اعلام کرد که هرگونه زیر پا نهادن خط قرمزها در محله شیخ جراح یا مسجدالاقصی یا هر نقطه دیگری در بیت‌المقدس اشغالی پیامدهای پرمخاطره‌ای دارد و ممکن موجب تنش‌های دوباره شود. وی تاکید کرد: بیت‌المقدس کانون نزاع و بخشی از عقیده امت اسلامی است و آنچه در آن می‌گذرد فقط به اهالی بیت‌المقدس مربوط نمی‌شود بلکه مسئله فلسطینیان و اعراب و مسلمانان است و مقاومت و ملت فلسطین در برابر آنچه بر سر ملت و مقدسات در قدس می‌آید دست‌بسته نخواهد ماند. این در حالی است که نظامیان رژیم صهیونیستی با به اجرا گذاشتن تدابیر شدید امنیتی در محله شیخ جراح قدس اشغالی این منطقه را محاصره کردند و به کسی جز ساکنان این منطقه اجازه ورود و خروج نمی‌دهند. صدها نظامی رژیم اشغالگر از هر طرف ورودی‌های اصلی محله شیخ جراح را، که به کوچ اجباری تهدید شده‌اند، محاصره کردند، نظامیان اشغالگر با ایجاد موانع، به کسی جز ساکنان این محله اجازه ورود و خروج نمی‌دهند. دوربین‌های مختلف نظارتی نیز در مناطق نزدیک کار گذاشته شد تا حلقه محاصره علیه ساکنان این محله شدیدتر شود. محمد بدر، از ساکنان محله شیخ جراح می‌گوید: شرایط خیلی سخت است، فرزندان ما برای حضور در مدارس مشکل دارند، شهرک‌نشینان یک مشکل و نظامیان ارتش مشکلی دیگر هستند، رفتن به منازل ما هم مشکل شده است. هم زمان با محاصره امنیتی محله شیخ جراح، بن غفیر عضو تندروی کنست، چادری در این محله برپا کرد. شهرک نشینانی که او را همراهی می‌کنند و به هر فردی در این محله یورش می‌برند، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند. ایاد بشیر، از رهبران جنبش فتح در قدس هم می‌گوید: این اتفاقات برای ساکنان قدس چندان عجیب نیست، اهالی قدس در هر شرایطی برای رسیدن به حقوقشان، از هم در برابر اشغالگر ظالم، حمایت می‌کنند. آنچه در محله شیخ جراح می‌گذرد جدا کردن این محله از دیگر محلات قدس است، اما ساکنان این محله با در پیش گرفتن راه مقاومت، در پی آن هستند تا از هرگونه تلاش برای کوچاندن اجباری اهالی این محله و خالی کردن قدس از حضور فلسطینیان رها شوندآنچه در محله شیخ جراح می‌گذرد جدا کردن این محله از دیگر محلات قدس است، اما ساکنان این محله با در پیش گرفتن راه مقاومت، در پی آن هستند تا از هرگونه تلاش برای کوچاندن اجباری اهالی این محله و خالی کردن قدس از حضور فلسطینیان رها شوند. ایتمار بن غفیر عضو تندروی کنست رژیم اشغالگر همراه با استفاده نظامیان این رژیم از تجهیزات امنیتی و باتوم، بمب‌های صوتی، گاز اشک آور و اسپری فلفل علیه شهروندان فلسطینی در محله شیخ جراح، دفتر خود را با برپا کردن خیمه‌ای در زمین خانواده سالم که با خطر اخراج از این محله روبروست، افتتاح کرد. خانواده سالم به رغم اقدامات و رفتارهای خشونت بار و تجاوزکارانه‌ای که نظامیان رژیم صهیونیستی علیه آن و دیگر اهالی قدس انجام داده‌اند، بر پایداری و ادامه حضور در سرزمین و منزل خود تاکید کردند. ابراهیم سالم صاحب منزلی که با خطر تخلیه و اخراج اهالی آن از محله شیخ جراح روبروست گفت: این اقدام علیه همه اهالی قدس و همه فلسطینیان است. متأسفانه بن غفیر از به اینجا آمده است و به همراه شهرک نشینان اهالی را هدف تجاوزات خود قرار داده‌اند. ولی ما همچنان هستیم و مقاومت می‌کنیم و به پایداری خود ادامه می‌دهیم.

منبع: مهر

رژیم صهیونیستی دیوار صوتی بیروت را شکستند

منابع لبنانی اعلام کردند که هواپیماهای جنگی اسرائیل در اقدامی برای حفظ چهره و جبران شکست بعد از ورود پهباد لبنانی به سرزمین‌های اشغالی، دیوار صوتی بر فراز بیروت را شکستند. این در حالی است که ساعاتی پیش، منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرک الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و اعلام کردند که علت آن ورود پهپاد از لبنان بوده است. بر اساس این گزارش، المیادین اعلام کرد که صدای آژیر خطر در شهرک صهیونیست نشین در نزدیکی مرز لبنان به صدا درآمده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آژیر خطر به دنبال ورود یک پهپاد از لبنان به اراضی اشغالی به صدا درآمده است. خبرنگار المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که علت به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی، ورود یک پهپاد از لبنان بوده است. المیادین اعلام کرد: صهیونیست‌ها برای ساقط کردن پهپادی که از لبنان وارد فلسطین اشغالی شده و بر فراز شهرک الجلیل به پرواز درآمده است، از نیروی هوایی خود کمک گرفته اند. همزمان المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی از رهگیری یک پهپاد که از سوریه به فلسطین اشغالی وارد شده است هم خبر داد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: گزارش‌هایی از رهگیری دو پهپاد مخابره شده است. صابرین نیوز هم با اشاره به اینکه صدای دو انفجار در آسمان الجلیل شنیده شده است، و ستونی از دود در آسمان آن به هوا برخاسته است، گزارش داد: سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در مقابله با دو پهپادی که از لبنان وارد فلسطین اشغالی شده و بر فراز شهرک الجلیل به پرواز درآمده اند، شکست خورده است و صهیونیست‌ها به نیروی هوایی خود روی آورده اند. همزمان آویخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تأیید ورود پهپاد از لبنان به فلسطین اشغالی گفت: پهپاد کوچکی از لبنان وارد شده است و سیستم هشدار دهنده در منطقه الجلیل و سامانه گنبد آهین فعال شده است و جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی وارد عمل شده اند. موضوع در حال بررسی است.

منبع: مهر

مرزهای علمی استرالیا باز شد

تقریباً پس از دو سال بسته بودن دانشگاه‌های استرالیا به روی دانشجویان بین‌المللی به دلیل شیوع کووید -۱۹، دانشجویان خارجی به تدریج به دانشگاه‌های این کشور بازمی‌گردند. یکی از آسیب‌هایی که شیوع کرونا به بدنه نظام آموزش عالی در سراسر جهان وارد کرد، این بود که به دلیل بسته بودن مرزها و لغو بسیاری از پروازها، دانشجویانی که در خارج از کشور خود تحصیل می‌کردند، نتوانستند به کشور محل تحصیل خود سفر کنند. این امر سبب شد دانشگاه‌های گوناگون در سراسر جهان از نظر مالی بسیار متضرر شوند. اما پس از گذشت دو سال از تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و انجام واکسیناسیون جهانی، دانشجویان خارجی در حال بازگشت به کشور دانشگاه‌های محل تحصیل خود هستند. اخیراً در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که دولت استرالیا مرزهای این کشور را به روی دانشجویان خارجی باز کرد. پس از آن، در ۶ هفته نخست ابتدایی بازگشایی مرزها، تعداد دانشجویان بین‌المللی استرالیا به ۲۹ هزار و ۸۵۶ نفر افزایش پیدا کرد. اما این میزان هنوز، تعداد ۳۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی کمتر از قبل از کروناست و حدود ۱۴۷ هزار دانشجو با ویزای تحصیلی در خارج از استرالیا هستند. اما نکته جالب توجه این است که این فقط مؤسسات آموزشی استرالیا نیستند که با نگرانی، نرخ بازگشت این دانشجویان را تماشا می‌کنند. دانشجویان بین المللی بخشی حیاتی از نیروی کار در بسیاری از صنایع استرالیا هستند. دولت استرالیا در تلاش است تا با ارائه بازپرداخت ویزا و کاهش محدودیت‌های دسترسی آن‌ها به نیروی کار، دانشجویان بین‌المللی را به بازگشت ترغیب کند. در استرالیا، کاهش محدودیت‌های مرزی در دسامبر ۲۰۲۱ کاهش مداوم دانشجویان بین المللی را معکوس کرده است. در پایین‌ترین سطح خود، ۲۴۸ هزار و ۷۵۰ دانشجوی بین المللی در استرالیا وجود داشت. این کاهش حدود ۵۷ درصدی نسبت به قبل از همه گیری و پایین‌ترین سطح آن از سال ۲۰۰۷ بود. از زمان بازگشایی مرزها، دانشجویان خارجی از برخی کشورها نسبت به باقی کشورها، به تعداد بیشتری به استرالیا بازگشته‌اند. تعداد دانشجویانی که از هند و نپال به استرالیا بازگشته‌اند بیشترین افزایش را داشته است. دانشجویان این دو کشور بیش از ۵۰ درصد از این میزان افزایش در شش هفته گذشته را تشکیل می‌دهند. در مقایسه، دانشجویان بین المللی چینی به این سرعت به استرالیا بازنگشته اند. بیش از ۸۶ هزار نفر از آنها خارج از استرالیا هستند. این تعداد، حدود ۶۰ درصد از کل دانشجویان بین المللی استرالیا است که هنوز در خارج از کشور هستند. البته این بدان معنا نیست که دانشجویان چینی به استرالیا باز نخواهند گشت. چین بیشترین افزایش دارندگان ویزای دانشجویی را از زمان باز شدن مرزها با حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت کرده است. این نشان می‌دهد که بسیاری از دانشجویان چینی جدید برای ویزا درخواست داده اند و ویزا به آنها اعطا شده است.

منبع: ایسنا

چشم بادامی‌ها اولین کوسه نهنگ رباتیک جهان را ساختند

محققان شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، اولین کوسه نهنگ رباتیک جهان را طراحی کرده و ساخته‌اند. این کوسه رباتیک از ماه ژانویه در آکواریومی در پارک هایچانگ در منطقه پودانگ شانگهای به نمایش گذاشته شده است. کوسه نهنگ از خانواده کوسه‌نهنگ‌سانان کند حرکت و بزرگترین ماهی زنده شناخته شده است. این ربات که توسط مهندسان شرکت علوم و صنعت هوافضای چین طراحی و ساخته شده است، ۴.۷ متر طول و ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند ۴۲ متر در دقیقه حرکت کند. انرژی این ربات از یک باتری لیتیومی تأمین می‌شود و می‌تواند با حرکت دادن باله‌های مکانیکی خود مانند یک کوسه واقعی شنا کند، بچرخد و شیرجه بزند. دهان و آبشش‌هایش نیز می‌توانند مانند دهان کوسه باز و بسته شوند. "فانگ ژولین" (Fang Xuelin) از محققانی که در طراحی و توسعه این ربات نقش داشته، گفت: این ربات قادر به شنا تا عمق ۱۰ متر است و می‌تواند تا ۱۰ ساعت حرکت کند. این کوسه می‌تواند از راه دور کنترل شود و همچنین می‌تواند بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده یا با کمک حسگرهای خود شنا کند. در حال حاضر، ما چندین نوع ماهی رباتیک ساخته‌ایم. کوسه نهنگ رباتیک بزرگترین ماهی مکانیکی است که تاکنون ساخته‌ایم. محققان این ربات‌ها را برای دنبال کردن سه هدف توسعه داده‌اند. ۱. حرکت در آکواریوم‌ها برای سرگرمی ،۲. گسترش دانش جوانان در مورد دریا و حیوانات آبزی ۳. انجام وظایف علمی مانند بررسی‌های هیدرولوژیکی، عکاسی از زیر آب و بازرسی محیطی. این شرکت اکنون قصد دارد انواع بیشتری از ربات‌های آبزی از جمله چند پستاندار منقرض شده را برای نمایش در پارک‌ها و مدارس توسعه دهد.

منبع: ایسنا

رکورد سفرهای کرونایی شکست

سفرهای جاده‌ای مردم در هفته گذشته و در شرایطی که ویروس کرونای اومیکرون وضعیت بدتری را نسبت به هفته قبل از آن برای کشور به وجود آورد، افزایش یافت و آمارها گویای هجوم مردم به جاده‌هاست. در شرایطی که طی هفته‌های گذشته هر روز شاهد بیشتر شدن تعداد شهرهای قرمز کرونایی و جولان ویروس امیکرون در کشور بودیم، سفرهای جاده‌ای مردم در هفته‌ای که گذشت بیشتر از هفته قبل از آن شد. بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۸ بهمن ماه، به صورت متوسط یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۸۳۷ وسیله نقلیه در هر روز در محورهای مواصلاتی کشور تردد کردند که نسبت به هفته قبل از آن افزایش پنج درصدی و در قیاس با هفته مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی را تجربه کرد. در بازه زمانی مذکور بیش از هشت میلیون و ۵۱۵ هزار وسیله نقلیه تردد کردند که البته این آمار نسبت به هفته قبل از این بررسی نیز با کاهش همراه بود و بر این اساس تعداد پلاک‌های یکتا در محورهای مواصلاتی به اندازه حدود ۴۰۰ هزار پلاک کمتر از هفته قبل از انتشار این گزارش بود. اما نگاهی به وضعیت ورود و خروج وسایل نقلیه مختلف و سفرهای جاده‌ای مردم نشان از افزایش ترددهای بین استانی دارد چرا که به عنوان مثال استان‌های آذربایجان شرقی با ۱۴ درصد، زنجان با ۱۱ درصد، گلستان با ۱۱ درصد و کهکیلویه و بویراحمد با ۹ درصد رشد، بیشترین افزایش ترددهای بین شهری را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند و همین آمار تنها در استان چهارمحال و بختیاری منفی یک درصد بود و در استان‌های مرکزی، اصفهان، هرمزگان و سمنان بدون تغییر بود و بقیه استان‌های کشور روند افزایشی سفر را نسبت هفته سوم بهمن ماه داشتند. البته ترددها در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۸ بهمن ماه در مازندران، گیلان، کهکیلویه و بویر احمد و هرمزگان به ترتیب با ۲۵ درصد، ۲۵ درصد، ۲۴ درصد و ۲۱ درصد رشد، بیشترین افزایش سفرهای استانی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کردند وترددهای برون شهری در استان‌های زنجان، اردبیل و اذربایجان شرقی ۲۰ درصد، ۱۴ درصد و ۱۱ درصد کاهش داشت.

منبع: ایسنا

تونس وضعیت فوق العاده را تمدید کرد

قیس سعید، رئیس جمهور تونس وضعیت فوق العاده در این کشور را از امروز شنبه ۱۹ فوریه تا ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی تمدید کرد.وضعیت فوق العاده در تونس از سال ۲۰۱۵ و پس از بمب گذاری در اتوبوس نیروهای گارد ریاست جمهوری که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد، برقرار است. قانون تونس اجازه اعلام وضعیت اضطراری در تمامی یا بخشی از تونس را می‌دهد، قانون اضطراری به وزیر کشور تونس این اختیار را می‌دهد که بدون کسب مجوز قبلی از قوه قضائیه، افراد را در حبس خانگی قرار دهد، جلسات را ممنوع کرده، منع آمد و شد اعلام و بر مطبوعات، نشریات، برنامه‌های رادیویی، نمایش‌های سینمایی و تئاتر نظارت کند. رئیس جمهور تونس در دیدار با روبرتا مزولا، رئیس پارلمان اروپا و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در حاشیه اجلاس سران اروپا و آفریقا در بروکسل بار دیگر از اقدامات استثنایی که در ۲۵ ژوئیه اعلام کرد و شامل تعلیق پارلمان و انحلال دولت بود، دفاع کرد. ریاست جمهوری تونس در دو بیانیه که در صفحه رسمی خود در فیس بوک منتشر کرد، به نقل از سعید، اعلام کرد که اقدامات استثنایی اتخاذ شده در کشورش با هدف "نجات" تونس بوده است. سعید افزود: این اقدامات به منظور ساختن آینده بهتر برای مردم تونس با پایبندی به استقلال قوه قضائیه و ارزش‌های آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه با فساد صورت گرفت. رئیس جمهور تونس بر احترام خود به قانون و پایبندی به ارزش‌های دموکراسی، آزادی و حقوق بشر تاکید کرد و بر نیاز تونس به نهادهای قوی برای انجام وظایف خود به بهترین نحو تاکید کرد از سوی دیگر، مزولا گفت: پارلمان اروپا وضعیت تونس را دنبال می‌کند و امیدوار است تونس بتواند بر این شرایط غلبه کند تا دستاوردهای به دست آمده را تقویت کند و به خواسته‌های مردم دست یابد. سعید روز پنجشنبه در بروکسل اتهامات وارده به خود مبنی بر تلاش برای ایجاد یک رژیم "دیکتاتوری" در تونس را رد کرد. اکثر نیروهای سیاسی در تونس اقدامات سعید را رد کرده و آن را "کودتا علیه قانون اساسی و انقلاب" توصیف می‌کنند. اقدامات رئیس جمهور - که جدیدترین آنها انحلال شورای عالی قضائی و جایگزینی آن با یک شورای موقت دیگر بود - جرقه انتقادات بین المللی را به همراه داشت. از سوی دیگر، اتحادیه عمومی مشاغل تونس (بزرگترین نهاد صنفی در این کشور) جمعه تاکید کرد که رئیس جمهور نمی‌تواند به تنهایی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را حل کند. یوسف العدوانی، رهبر اتحادیه کارگری، در بیانیه‌ای در پایان بیست و پنجمین کنفرانس اتحادیه کارگری گفت: «دولت به ریاست نجلا بودن جز تسلیم بودن مقابل رئیس جمهور اختیارات دیگر ندارد.» العدوانی خواستار گفت و گو با کسانی شد که او آنها را "خیرخواهان دولت" توصیف کرد تا راه حل‌های جایگزین برای نجات تونس از وضعیت فعلی پیدا کنند. این اتحادیه بارها حمایت خود را از اقدامات سعید اعلام کرده بود، اما در مقابل تاکید کرد که چک سفید امضا به او نخواهد داد.

منبع: ایسنا

سواحل شمالی و سواحل جنوبی آزاد شدند

طرح آزادسازی سواحل و حریم ۶۰ متری دریا از سال ۸۶ آغاز شد که با گذشت ۱۴ سال از این ماجرا و تاکید اخیر رئیس جمهور پس از سفر یک روزه خود به گیلان، ۹۰ درصد سواحل شمال آزادسازی شدند، اما به رغم پایان مهلت ۲۰ روزه رئیس جمهور، آمار چندانی از آزادسازی سواحل جنوبی اعلام نشده است. این درحالی است که قائم مقام سازمان جنگل‌ها اذعان می‌کند که تصرف در استان‌های جنوبی به لحاظ وسعت بیش از شمال است. بیانی قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: از لحاظ موردی بیشترین آمار تصرف در اداره کل ساری استان مازندران صورت گرفته است. به گفته بیانی، آزادسازی سواحل جنوب همچنان در حال انجام است و قدری کار به دلیل تعیین تکلیف تصرفات در محدوده شهرها سخت‌تر است. یک سری سواحل استان جنوبی دست دستگاه‌های نظامی و ۳۸ مورد اسکله دست دستگاه‌های دولتی است که برخی از اینها مجوز قانونی دارند. با وجود آنکه ۴ هزار و ۹۱۰ کیلومتر سواحل در جنوب کشور است، از این رو اجرای قانون ۵۴ حریم ۶۰ متر دریا نیازمند اهتمام جدی دستگاه‌های مربوط است چرا که قرار گرفتن در حریم شهرها و تصرف توسط دستگاه‌های نظامی کار آزادسازی در جنوب را کمی دشوار تر کرده است. طبق گفته میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، یک روز مانده به پایان مهلت قانونی رئیس جمهور تمامی سواحل گیلان که در اختیار دستگاه دولتی بود، آزادسازی کامل شدند. آمارها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد سواحل استان گیلان در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی بود که از این میزان ۱۱ درصد در تصرف دستگاه‌های دولتی و ۴ درصد باقی مانده اشخاص حقیقی است. حسینی پور استان مازندران می‌گوید: از اولین روز دستورات رئیس جمهور با تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی انجام شد که بعد از گذشت ۲۰ روز تمامی سواحل که ۱۹ کیلومتر در اختیار وزارت اطلاعات بود، آزاد شد. حال با آزادسازی تصرفات دستگاه‌های دولتی در استان‌های شمالی، نوبت اجرای طرح‌های گردشگری و تسهیل در سهولت مردم از سواحل رسیده است، ضمن آنکه با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، بحث آزادسازی از طریق تصاویرماهواره ای باید رصد و پایش شود تا این امر رخ ندهد. به گفته حسینی پور، با آزادسازی سواحل برای مرحله بعدی اجرای این کار مبنی بر زیباسازی آماده می‌شویم که طرح‌های متعددی در این راستا مطرح شده است. قمری نژاد معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران‌گفت: بنابر دستور ریاست جمهوری مبنی بر آزادسازی ساحل دریا، از همان ابتدای امر هرگونه مانع مانند میله‌ها و لوله‌های تعبیه شده به منظور پلاژ و پمپاژ آب دریا در داخل استخر روباز، جمع‌آوری و ساحل به طور کامل آزاد شد. قمری نژاد می‌گوید: یک استخر روباز متعلق به این مجتمع با عمر بیش از ۵۵ سال با هدف شنای امن و جلوگیری از غرق شدگی ساخته شده که حدود ۲۵ متر از آن در حریم ساحلی دریاست و اگر دستور به تخریب آن صادر شود، از طرف شرکت ملی نفت ایران، ممانعتی وجود ندارد. حدود ۸۰ درصد از پارک جنگلی در مجتمعی به وسعت ۲۵۰ هکتار که از سال ۱۳۳۹ در محمودآباد به منظور افزایش کارآیی کارکنان نفت پایه‌ریزی شده، پیش از انقلاب ساخته شد و پس از انقلاب نیز تا سال ۱۳۷۱ برج‌ها، ویلاها و دیگر اماکن آن تکمیل و راه‌اندازی شده است. معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران آزادسازی سواحل جنوب را به علت حفظ امنیت تأسیسات نفتی امکان پذیر نمی‌داند. گرچه دستور رئیس جمهور برای آزادسازی حریم ۶۰ متر سواحل دریای خزر اقدامی محکم و قاطع برای بازگشت حریم سواحل به عموم مردم بود،، اما جای این سوال مطرح است که چرا عمده آزادسازی‌ها مربوط به سواحل شمال است و خبر چندانی از سواحل جنوب نیست؟

منبع: خبرنگاران جوان

چهارشنبه سوری اولین مصدوم را برجای گذاشت

جلال ملکی گفت: ساعت ۱۹:۵۱ یک مورد حادثه ناشی از انفجار مواد محترقه در یک منزل در تهرانپارس، خیابان استخر به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد و یک ایستگاه به محل حادثه اعزام شد. مشاهده شد در یک منزل دو طبقه در قسمت پاگرد ورودی دو پسر نوجوان حدود ۱۱ ساله مشغول بازی با مواد محترقه بودند که انفجار رخ می‌دهد. به گفته ملکی: خوشبختانه مواد محترقه زیاد نبود و شعله وری ایجاد نشده بود، ولی هر دو نوجوان از ناحیه سر و صورت دچار مصدومیت شدند. هر دو نفر به عوامل اورژانس تحویل داده شدند. محل ایمن سازی و تحویل مالکان شد. حدود ۲۶ روز تا شب چهارشنبه سوری باقی مانده و انتظار می‌رود تا همانند دو سال گذشته که کرونا وجود داشت، شاهد حوادث کمتری باشیم، ولی این اتفاق ناخوشایند باعث می‌شود تا والدین مراقبت بیشتری انجام دهند.

منبع: خبرنگاران جوان

موتورسواران زیر ذره‌بین پلیس راهور رفتند

سردار رحیمی گفت: طرح انضباط بخشی به تردد و عبور و مرور موتور سواران از فردا در ۱۰۰ نقطه تهران به اجرا درخواهد آمد. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، راکبین موتور باید دقت داشته باشند که حتماً مدارک لازم را به مراه داشته باشند. همچنین بالغ بر ۴۶ درصد از کشته‌های تصادفات موتور سواران هستند. گفتنی است، تخلفاتی که از فردا با آنها برخورد می‌شود شامل عبور از چراغ قرمز، حرکات مخاطره‌آمیز، حرکت در جهت خلاف مسیر عبور، عبور از پیاده رو، عبور از خط ویژه، تخلفات پلاک (مخدوشی، پوشش پلاک و فاقد پلاک)، حمل بارهای نامتعارف، رانندگی (موتورسیکلت سواری) بانوان و افراد فاقد گواهینامه موتورسیکلت، موتورسواران فاقد مدارک (کارت، گواهینامه و بیمه نامه) ایجاد آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار است.

منبع: خبرنگاران جوان

کشتی پورشه آتش گرفت

یک کشتی باری به مقصد آمریکا که نزدیک به ۱۱۰۰ پورشه و حداقل ۱۸۹ بنتلی را از آلمان حمل می‌کرد، در شمال شرقی اقیانوس اطلس آتش گرفت. بر اساس بیانیه شعبه پورشه در آمریکای شمالی، آتش سوزی در عرشه بار کشتی رخ داد. این کشتی ۶۰ هزار تنی در ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) از آلمان به حرکت در آمد. به گزارش وب سایت خودروسازی The Drive، نزدیک به ۴ هزار وسیله نقلیه لوکس ساخت گروه فولکس واگن نیز در این کشتی بودند. این کشتی قرار بود در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) به دیویسویل (رود آیلند) برسد. نیروی دریایی پرتغال اعلام کرد که یک کشتی گشت اقیانوسی و یک بالگرد را برای انجام عملیات نجات به محل حادثه ارسال کرده است. تمامی ۲۲ خدمه کشتی به سلامت از کشتی خارج و به نزدیک‌ترین پایگاه هوایی منتقل شدند. خدمه نجات یافته این کشتی آسیب جدی ندیده و نیازی به کمک پزشکی ندارند. با این حال، عملیات گشت زنی کماکان ادامه دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

قطر میزبان رئیس جمهور شد

آقای رئیسی دوشنبه دوم اسفندماه به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سفری ۲ روزه به دوحه خواهد رفت. استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفتگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیئت‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهنامه از برنامه‌های روز نخست سفر رئیس‌جمهور به قطر است. رئیس جمهور هم چنین در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور می‌یابد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت. وی در دومین روز سفر در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد. در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشورهای ابرصادرکننده گاز حضور دارند و تعدادی از آن‌ها در حاشیه نشست با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو خواهند کرد. وزرای امور خارجه، نفت، میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس دفتر رئیس جمهور، آقای رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

منبع: شبکه خبر

صلوات خاصه شاه‌چراغ (ع) ثبت ملی شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ملی آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت احمد بن موسی (ع)، خبر داد. سید مؤید محسن نژاد گفت: با توجه به این‌که در دین اسلام و در آیات قرآن کریم به موضوع زیارت پرداخته‌شده و روایات متعددی بر فضیلت زیارت خاندان نبوت و امامت تأکید دارد که اهداف و آثار فراوانی برای آن شمرده‌شده است، زائران حضرت آداب‌ورسوم ویژه‌ای برای زیارت دارند که به آن پرداخته می‌شود، زیارت حضرت شاه‌چراغ (ع) در طول سالیان گذشته تا امروز به‌واسطه ادای احترام، تعظیم و زیارت حرم شکل‌گرفته است که به همین سبب تصمیم گرفته شد تا این آداب‌ورسوم گردآوری شود و به‌عنوان آداب‌ورسوم زیارت شاه‌چراغ (ع) به ثبت برسد. سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه حرم شاه‌چراغ (ع) سومین حرم اهل‌بیت در ایران اسلامی است، گفت: در شهر شیراز مرسوم است، هر کس قصد زیارت عتبات عالیات و یا حرم مطهر امام رضا (ع) را داشته باشد، پیش از آنکه شیراز را ترک کند به زیارت شاه‌چراغ (ع) رفته و کسب اجازه و رخصت می‌کند، همچنین مردم سه روز پس از بازگشت نیز دوباره به پابوس حضرت احمد بن موسی (ع) رفته و ادای احترام می‌کنند. وی با تشکر از تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) بابت همراهی در این کار ارزشمند، ادامه داد: حضرت احمد بن موسی (ع)، امین ولایت است و از همین رو با توجه به مستندات و تلاش مستمر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت شاه‌چراغ (ع) به ثبت ملی رسید. محسن نژاد بیان کرد: شاه‌چراغ (ع) همواره در طول تاریخ همانند نگینی درخشان برای مردم این دیار می‌درخشد، مسلماً وجود چنین گوهر گران‌بهایی در این شهر باعث شده تا سنت‌هایی در رابطه با آن حضرت میان مردم شیراز ایجاد شود. سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: این مکان نه تنها برای شیرازی‌ها مقدس و پرخاطره است بلکه برای ایرانیان شناخته‌شده و مورد احترام و تکریم است و به لطف پروردگار مردم همچنان ارادت و اخلاص را نسبت به این امامزاده واجب‌التکریم دارند. وی عنوان کرد: ثبت این آئین‌ها در فهرست آثار ملی باعث ماندگاری و شناخت بیشتر آن به نسل جوان خواهد بود و مقدمه‌ای بر انجام پژوهش‌های مرتبط با آداب‌ورسوم، باورها و اعتقادات اقوام مختلف و زمینه‌ای برای بازشناسی حفظ و ترویج آن‌ها در همه کشور است.

منبع: شبکه خبر

سنای آمریکا قطعنامه ضد روسی صادر کرد

نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا با اکثریت آرا در حمایت از اوکراین، قطعنامه‌ای را علیه روسیه صادر کردند. در قطعنامه صادره از سوی مجلس سنای آمریکا، از اوکراین متحد حمایت شده است. بر اساس این گزارش، مجلس سنای آمریکا در این قطعنامه مدعی شده است که روسیه علیه اوکراین مرتکب تجاوزگری نظامی می‌شود. این اقدام مجلس سنا پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد روسیه قصد دارد طی چند روز آینده به اوکراین حمله کند. در قطعنامه صادره از سوی مجلس سنای آمریکا همچنین آمده است که تقویت مواضع نظامی روسیه در مرزهای اوکراین محکوم است. این در حالی است که روسیه اعلام کرده است شماری از نظامیان آن در حال بازگشت از مرزهای اوکراین هستند.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی به استان‌های کشور هشدار بارشی داد

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی؛ هشدار آب‌گرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی، کولاک برف و ریزش بهمن صادر کرد. بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در اکثر مناطق کشور حاکم است و در بعدازظهر در غرب استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و ارتفاعات غربی البرز بارش پراکنده برف دور از انتظار نیست. از بعدازظهر شنبه با ورود سامانه بارشی به تدریج در مناطق غرب، جنوب غرب، شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل غربی دریای خزر بارش برف، باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی شده است. روز یکشنبه شدت بارش‌ها در مناطق ذکر شده افزایش می‌یابد و علاوه بر این مناطق، بارش‌ها در شمال فارس و بخش‌هایی از مرکزی ادامه دارد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز دوشنبه به‌تدریج فعالیت سامانه بارشی در مناطق مرکزی، شرق و شمال شرق گسترش می‌یابد. اوایل وقت سه‌شنبه در مناطق شمال شرق کشور بارش پراکنده انتظار می‌رود و به‌تدریج سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. امروز و یکشنبه اول اسفند ۱۴۰۰ با توجه به وزش باد شدید روی کشورهای عراق و شمال عربستان خیزش گردوخاک در آن مناطق و انتقال آن به جنوب غرب و غرب کشور پیش‌بینی می‌شود. اوایل وقت امروز نیمه شرقی خلیج‌فارس، دوشنبه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و سه‌شنبه شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. همچنین امروز و فردا در سواحل دریای خزر افزایش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود.

منبع: شبکه خبر

نقص فنی پرواز کیش - مشهد را لغو کرد

نقص فنی پرواز کیش-مشهد شرکت هواپیمایی زاگرس سبب بازگشت هواپیما به فرودگاه کیش شد. برخی مسافران اعلام کردند دقایقی قبل پرواز ۴۱۰۶ کیش-مشهد هواپیمایی زاگرس که قرار بود با هواپیمای MD۸۲ مسافران را از کیش به مشهد را منتقل کند، به دلیل نقص فنی این هواپیما مجبور به بازگشت به فرودگاه کیش شد و در فرودگاه کیش فرود آمد. مسافران در فرودگاه کیش منتظر اعلام بعدی هستند.

منبع: شبکه خبر

امیرعبداللهیان راهی مونیخ شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، تهران را به مقصد مونیخ ترک کرد. کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز به کار کرده و به مدت سه روز با حضور مقامات و کارشناسان امنیتی از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. این نشست در سال جاری بعلت شیوع سویه اومیکرون با حضور تعداد محدودی از کشورها برگزار می‌شود.بعد از آنکه کنفرانس امنیتی مونیخ برای دو سال متوالی به دلیل همه گیری کرونا به طور مجازی برگزار شد؛ از امروز، شاهد برگزاری این رویداد بین‌المللی به شکل حضوری خواهیم بود. "کامالا هریس"، معاون رئیس جمهور آمریکا و "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان همراه با ۳۵ نفر دیگر از سران کشورهای دنیا در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال حضور خواهند داشت. کنفرانس امنیتی مونیخ امسال در هتل مجلل Bayerischer Hof و تحت شرایط سختی برگزار می‌شود. به جای بیش از ۲ هزار شرکت کننده که در شرایط معمول در این کنفرانس شرکت داشتند امسال تنها ۶۰۰ مهمان در این کنفرانس پذیرفته خواهد شد. این آخرین کنفرانس امنیتی مونیخ است که "وولفگانگ ایشینگر" به عنوان رئیس کنفرانس در آن حضور دارد و بعد از آن "کریستوف هوسگن"، مشاور سابق "آنگلا مرکل" جایگزین او خواهد شد.

منبع: تسنیم

چین برای حذف دلار آستین بالا زد

رئیس بانک مرکزی چین اعلام کرد که دولت این کشور در حال برنامه ریزی برای همکاری با سایر کشورهای آسیایی به منظور تقویت استفاده از ارزهای محلی در تجارت و سرمایه گذاری به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تقویت قدرت اقتصادی منطقه‌ای است. یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین، اعلام کرد که دولت این کشور در حال برنامه ریزی برای همکاری با سایر کشورهای آسیایی به منظور تقویت استفاده از ارزهای محلی در تجارت و سرمایه گذاری به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تقویت قدرت اقتصادی منطقه‌ای است. یی روز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در نشست گروه ۲۰ به میزبانی اندونزی گفت: بازارهای نوظهور باید انعطاف پذیری خود را بهبود بخشند. اینجاست که همکاری منطقه‌ای نقش کلیدی ایفا می‌کند. این مقام مسئول چین تاکید کرد: آخرین دستاوردها در استفاده از ارزهای محلی کشورهای نوظهور آسیایی در تجارت و سرمایه گذاری، امنیت شبکه مالی منطقه را در برابر شوک‌های خارجی تقویت کرده است. به گفته یی، سوآپ دوجانبه ارز در میان گروه‌های منطقه‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) - چین، ژاپن و کره جنوبی - به ۳۸۰ میلیارد دلار رسیده است. رئیس بانک مرکزی چین همچنین خواستار روابط عمیق‌تر بین بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته در بازار شد و افزود که این امر به کاهش اثرات منفی مرتبط با همه‌گیری کمک می‌کند. در ماه ژانویه، بانک مرکزی چین قرارداد سوآپ ارز دوجانبه با بانک اندونزی را به مدت سه سال تمدید کرد تا همکاری‌های مالی عمیق‌تر و فعالیت‌های سرمایه گذاری را تقویت کند. جاکارتا نیز حمایت کامل خود را از استفاده گسترده از ارزهای محلی در تجارت و سرمایه گذاری، به جای دلار آمریکا، برای تضمین ثبات در بازارهای مالی جهانی با برداشته شدن محرک‌های دوران همه گیری اعلام کرد. کشورهای آسیایی نگران خروج سرمایه بالقوه از اقتصادهای نوظهور هستند چرا که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) قبلاً از تشدید سیاست پولی دولت خود خبر داده بود. انتظار می‌رود فدرال رزرو چرخه انقباض خود را در ماه مارس با افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره آغاز کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha