پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع  فلسفه‌های مضاف، چیستی، کارکرد و روش‌شناسی

حوزه / کرسی آزاداندیشی با موضوع فلسفه‌های مضاف، چیستی، کارکرد و روش‌شناسی، از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، کرسی آزاداندیشی با موضوع فلسفه‌های مضاف، چیستی، کارکرد و روش‌شناسی، با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ویژه دانش‌آموختگان رشته فلسفه اسلامی و مدرسین منطق و فلسفه حوزه علمیه اهواز در سالن اجتماعات حوزه علمیه امام خمینی (ره)، برگزار شد.

در این نشست علمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه، نسبت به‌ضرورت پرداختن به فلسفه‌های مضاف و عدم اکتفا به تدرّس و تدریس متون فلسفی کلاسیک همچون بدایه و نهایه الحکمه و اسفار و اشارات و… مطالبی ارائه نمود.

وی، در بخش دیگری به نقش فلسفه مضاف در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره و تأکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه، افزود: فلسفه اسلامی در حال حاضر به چهار قسم «فلسفه هستی»، «فلسفه معرفت»، «فلسفه نفس» و «فلسفه واجب تعالی»، تقسیم می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه فلسفه مضاف را به دو قسم «فلسفه مضاف به امور یا همان فلسفه‌های امور» مثل فلسفه تکنولوژی فلسفه هنر، فلسفه مدیریت و سیاست و… و «فلسفه مضاف به علوم یا فلسفه‌های علوم» مثل فلسفه فیزیک فلسفه حقوق و فلسفه روانشناسی و… تقسیم کرده و انواع آن‌ها را توضیح داد.

وی، در پایان به بیان کارکردهای دانستن فلسفه‌ی هر علم پرداخت و عنوان داشت: مهم‌ترین کارکرد دانستن فلسفه‌ی هر علمی توانایی نظریه‌پردازی در آن علم است.

در پایان، این استاد نظریه‌پرداز، به حل و پاسخِ سوالات و شبهاتِ علمی مدرسین حوزه علمیه اهواز پرداخت.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha